באוניברסיטה העברית פועל
ארגון "אפיקים" המציע מלגה לסטודנטים בתמורה ללימודי יהדות: הרצאות +
חברותות על גמרא. אני רואה דמיון
רב בין "אפיקים" ל"אופק", אף שלא הייתי בחלק של הבנות - של
הבנים שונה מעט. אך ממה שראיתי, וממה ששמעתי - דומה ביותר.
-- * -- * --
השתתפתי בתוכנית "אפיקים" שבאוניברסיטה העברית
בעבר. אמנם אנשי התוכנית טענו שבשום פנים ואופן אין מטרתם להחזיר בתשובה, אך יש לי
כמה חשדות מבוססים. אני חולק אותם עמכם.
1. אמנם המטרה המוצהרת אינה
להחזיר בתשובה. אך מה לגבי תוכן ההרצאות? שמעתי הרצאות שטענו כי "התורה היא נמסרה למשה בהר סיני מאלוהים בעצמו!
היא עוברת מדור לדור באופן אידיאלי!" - הרצאתו של צבי ענבל. "המחקרים החדישים ביותר במדע, נמצאים באופן מדויק
כבר בגמרא או בתורה הכתובה!" - משה ברוורמן. "התגליות המדעיות האחרונות אודות הקוסמוס יצרו
תמונה על מקור היקום הנמצאת בהתאמה מדהימה עם המלים הפשוטות המופיעות בפסוקים
הראשונים של התורה." - ציטוט מדוייק מפרופ' נתן אביעזר. "האלטרנטיבה היחידה לכך שיש אמת אחת, אבסולוטית
היא אמת יחסית! אבל אמת יחסית מובילה לאבסורד וחוסר מוסר! יש אמת אחת,
אבסולוטית" - יוני אליצור.
אם אלו אינן הרצאות שהמטרה שלהם להחזיר בתשובה - אז מה
הן כן הרצאות כאלה???
2. סגנון ההרצאות היה בעייתי.
מרצה שטען כי טקסט בקבלה מגלה משהו ש"המדע" גילה רק כעבור זמן רב - ושזה
מצביע על "התערבות אלוקית", לא טרח לצלם ולחלק את הטקסט לכל אחד
מהסטודנטים, כדי שכל סטודנט יוכל לקרוא את הטקסט בעצמו. זה המינימום שהייתי מצפה
ממי שטוען טענה גרנדיוזית כל כך. אבל הוא הסתפק במצגת.
בכלל, במהלך השנה הטקסט היחיד שלמדתי היה גמרא. די דל
בעבור תוכנית שרוצה להרחיב את ידע הסטודנטים שלה ביהדות. אבל שמעתי הרבה מאד
הרצאות, והשתתפתי בהרבה דיונים מונחים (אף פעם לא קבוצת דיון בין הסטודנטים לבין
עצמם). לאחר השנה ב"אפיקים", חשתי שההיכרות שלי עם ארון הספרים היהודי
גדלה במעט מאד. אבל מה - שמעתי המון הרצאות ממרצים שמציגים את היהדות מנקודת המבט
שלהם. אני לא יכול להבין למה תוכנית שמעוניינת בכך שהסטודנטים יכירו את עולם
היהדות, לא מעשירה אותם בהיכרות עם ארון הספרים היהודי. מצד שני, אם המטרה היא לא
לגרום לסטודנטים להכיר את היהדות, אלא לגרום לסטודנטים להאמין ביהדות, הרצאות של
מרצים כריזמטיים, ודיונים מונחים יכולים לשרת את המטרה היטב.
אם אלו אינן הרצאות שהמטרה שלהם להחזיר בתשובה - אז מה הן כן הרצאות כאלה???
|
3. התעלמות מוחלטת מהמחקר המדעי
של היהדות. המרצה שטען כי "תורה ניתנה בהר סיני", לא הזכיר את המחקר
המדעי אודות היווצרות התורה. אפילו לא טען כי גישתו של המחקר המדעי מוטעת, אלא לא
התייחס אליו כאילו אינו קיים. כך גם המרצה שטען כי "בקבלה סודות מדעיים!"
- לא הזכיר במאומה את המחקר המדעי אודות היווצרות הקבלה. עוד פעם - אם המטרה
להוסיף ידע, איך אפשר להתעלם באופן כל כך מוחלט מהמחקר המדעי?
4. סגנון הדיבור של המרצים לא
היה רגוע, ושקול. צבי ענבל, שלום סרברניק, יוני אליצור, ואחרים שאיני זוכר את שמם -
מכים על השולחן. מרימים את קולם. מנופפים בידיהם. אם מישהו היה מקליט את ההרצאה
בוידאו, ורואה אותה בלי קול - היה בטוח שמדובר בהטפה, ולא בהרצאה. לצורך העניין,
בהרצאה, מטרת המרצה היא להעביר ידע. בהטפה, המטרה היא לגרום לך להאמין במשהו.
בהטפה טכניקות ריטוריות, בדיחות, גוזמאות מטורפות, ופשוט לחץ - מוזמנות מאד.
5. למרות שלכאורה מטרת התוכנית
היא "ללמד יהדות", לא מדובר ב"יהדות מזוויות שונות", נראה
שמדובר באופן מאד ספציפי, ביהדות החרדית. מדוע אני חושב כך? קודם כל, זוהי כנראה
הסיבה שלפי הפרסומים, המלגה היא עד 1000 דולר. מתוך "אנשים-ישראל - המדריך
לחברה ישראלית": "הציבור החרדי במדינת ישראל הוא כנראה הציבור
האחרון שעדיין שומר אמונים לדולר. חוזי שכירות נחתמים בדולרים, חוזי קניה ומכירה
אף הם דולריים, ומשכורותיהם של עובדים רבים במגזר, ובפרט עובדים במוסדות תורניים,
צמודות לדולר ואף משולמות ב'ירוק'. הסיבה לכך היא העובדה שמוסדות אלו מתבססים
בחלקם הגדול על תרומות מחו"ל הניתנות כמובן בדולרים."
אין בין המרצים אף רב קונסרביטיבי, או רפורמי. כשאני
הייתי בתוכנית - לא היה גם אף רב דתי-לאומי. כל ההרצאות ששמעתי היו מרבנים חרדיים,
אף שלא הזדהו ככאלו. כל הרעיונות ששמעתי בתוכנית היו רעיונות חרדים - האמת המוחלטת
של התורה, סמכות מחייבת של המשנה והגמרא, ייחודו של עם ישראל, עליונותה של מערכת
היחסים הזוגית על פי היהדות. זאת כנראה גם הסיבה שהדגש הוא על לימודי גמרא - כך
מקובל בציבור החרדי. רק הבנים לומדים גמרא - לא הבנות, כך מקובל בציבור החרדי.
מארגני הפרוייקט גרים בשכונות חרדיות - הר נוף, בית וגן.
אם מדובר ביהדות מנקודת מבט חרדית - כך ראוי להגיד
באופן ברור.
אם המטרה להוסיף ידע, איך אפשר להתעלם באופן כל כך מוחלט מהמחקר המדעי? ... אם
מישהו היה מקליט את ההרצאה בוידאו, ורואה אותה בלי קול - היה בטוח שמדובר בהטפה,
ולא בהרצאה
|
6.
אף הרצאה לא הזכירה את המחקר המדעי. מאף הרצאה לא
עלה שזה "בסדר" רק להיות בקיא ביהדות, ולא לשמור מצוות. בשיחות אישיות
עם אנשי הצוות, הם תמיד טענו שאדם חייב לעשות את ציווי ה' באופן טוטאלי.
זאת ועוד - במהלך ההשתתפות שלי בתוכנית הוצע לי להשתתף בסמינר של
"ערכים". ב-"אנשים-ישראל" כותבים על "ערכים" מפורשות:
"ארגון ההחזרה בתשובה הוותיק היוקרתי, שקהל היעד המרכזי
שלו, לפחות הצהרתית, הוא אקדמאים חילונים".
"ערכים" לא הוצגו לי כארגון להחזרה בתשובה אלא כ- "סמינר בו תכיר את היהדות..."
7. אכן, ב"אפיקים"
נלמדים לימודי גמרא. אבל יש לימודים ויש לימודים. כאשר למדתי גמרא באפיקים, למדתי
את זה לפי הכללים של המנחים. לפי הכללים של המנחים, יש לקבל כהנחת מוצא את זה
שהתורה ניתנה מאלוהים. הרי אם התורה לא ניתנה מאלוהים, כל הערך של לימודי גמרא
מוטל בספק. אם התורה אינה מאלוהים, אז אין שום חשיבות לקיים את ההלכות של התורה -
קל וחומר את ההלכות שנגזרות מהתורה. אבל אין אפשרות ממשית לדון בזה בשיעורים
(הדינמיקה החברתית לא מאפשרת). יש לקבל כנקודת מוצא שהמשנה מפרשת את התורה באופן
נכון תמיד (הגמרא מתבססת על המשנה). לאחר שקיבלנו את זה - יש גם לקבל שמאחורי
הדיונים בגמרא תמיד מסתתר הגיון עמוק! כלומר, הגישה לטקסט אינה ביקורתית.
לא מקובל בקבוצת הדיון שלך, או בחברותא שלך להגיד
שהפתרון שהגמרא מציעה גרוע, או שהדיון שלה מאולץ - המנחה שלך יסתכל עליך בצורה
כזאת שיהיה לך לא נעים מאד. אין עידוד למחשבה עצמאית - לנסות ולמצוא פתרון עצמאי
לסוגיה, שיכול להיות פשוט ואלגנטי יותר מהפתרון של הגמרא. אין עידוד למחשבה
ביקורתית - להשוות את הגמרא למערכות המשפטית הרומית למשל, זו לצד זו, או למערכת
המשפטית המודרנית, ולדון איזו יותר טובה. הדיון נעשה תמיד מתוך אמונה בעליונות המוחלטת
של הגמרא.
לדעתי, באופן כזה, ארגונים דתיים שמטרתם להחזיר בתשובה
נותנים להטפה שלהם עטיפה אינטלקטואלית של לימוד. "הרי אנחנו לומדים
טקסט!" יכולים לטעון בפניך. והאדם שנפשו חפצה בדעת, יילך, כי הוא אוהב ללמוד.
מה שאינם מספרים הוא שהלימוד, בין אם זה לימוד תורה, לימוד גמרא, לימוד קבלה וכו',
הינו לימוד שלוקח כנקודת הנחה שהטקסט המדובר הוא טקסט מושלם, שאין בו טעות. כלומר,
צורת הלימוד מחייבת מראש קבלה עיוורת של מושלמות הטקסט, לא מאפשרת רעיונות עצמאיים
וביקורת עליו. לא ראוי לקרוא לזה לימוד. ראוי לקרוא לזה אינדוקטרינציה. אבל אינדוקטרינציה
בדרכים עדינות. אינדוקטרינציה לא על ידי הטפה ישירה, אלא פשוט לימוד שבו אתה מקבל
את העקרונות שרוצים שתאמין בהם, ולא מערער עליהם...
לדעתי, מה שקובע האם לימוד
ראוי להיקרא "לימוד" הוא: האם תוך כדי הלימוד מתייחסים לנושא הנלמד ככזה
שאפשר להטיל בו ספק, לחשוב אם הרעיונות המובעים הם נכונים או לא. אם אין אפשרות
(ולו בשל הדינמיקה החברתית שנוצרת) להתייחס לנושא באופן ביקורתי, אתה נאלץ בעל כורחך
לקבל את מושלמות ועליונות הטקסט, במשך כל הדיון. כך, לאט לאט, אתה מתחיל להתרגל
לרעיון שהטקסט הוא בהכרח תמיד מושלם - לא כי הטיפו לך לזה באופן מפורש, אלא פשוט
כי למדת מתוך קבלת ההנחה הזאת והתרגלת אליה!
רצה האדם שוחר הדעת להכיר את טקסט הגמרא. הלך לתומו,
למקום בו לומדים את הגמרא כטקסט שאין להטיל ספק במקורו האלוהי. כששאל "ואולי
לא הגמרא, המשנה, ולא התורה מפי השכינה", אמרו לו "לא אצלינו. כאן
יוצאים מנקודת הנחה אחרת". נשאר, ומרוב הלימוד שיוצא מנקודת הנחה של מושלמות
הטקסט, כבר נתחפר עמוקות עמוקות בפלפולי התלמוד ושכח שהדבר החשוב ביותר לבדוק את
ההנחה הבסיסית...
8. במדור הפלפול היומי של "דעת
אמת" הוצגו לי קטעים מתוך התלמוד, שמטילים עליו אור שונה לגמרי. איני
יודע אם פלפולים כאלה הועלמו מעיני באופן מגמתי, או לא. אני אפילו חושב שלא,
ושהמנחים עצמם מייחסים להם חשיבות מעוטה. אבל עובדה נשארת עובדה - הפלפולים שהוצגו
בדעת אמת גורמים לתמונת גמרא אידיאלית הרבה פחות מכפי שהוצגה לי
ב"אפיקים".
כל העובדות לעיל אינן מאפשרות להסיק מסקנה בוודאות של
מאה אחוז, אבל הן מטילות ספק כבד מאד באמינות הארגון, וכף המאזניים נוטה לרעתו.
נ.ב. למי שבתוכנית אפיקים, שתי עצות: אחת, היזהרו מחנופה! כמות החנופה שספגתי אודות האינטילגנציה
שלי, עומק המחשבה, המוסריות שלי - הייתה גדולה מאד. לבושתי, הושפעתי ממנה, והיא עמעמה את מנגנוני
הביקרותיות שלי. ושתיים, הזכירו לעצמכם ולחבריכם מה הן דיעותיהם של המרצים בנושאים פחות מעורפלים
מ- "אידיאת האהבה לפי היהדות". שאלו את המרצה: האם אתה בעד מדינת הלכה? האם אתה בעד שהתלמידים
החרדים ילמדו את תוכנית הליבה? האם לדעתך נשים צריכות להיות כשירות להעיד? האם היית מרשה לילדים
שלך לקרוא פילוסופיה מערבית?
עצה שלישית: לרוב המרצים (למשל ליוני אליצור, צבי ענבל, שלום סרברניק, משה
קינן) יש הרצאות ב-YouTube, ואם לא שם אז חיפוש גוגל פשוט של שם
המרצה בתוספת המילה "וידאו" יפנה אתכם להרצאות מוקלטות שלו (למשל דוד
אורדמן, אריאל וידר, משה ברוורמן). ראו את ההרצאות של המרצים של "אפיקים"
עם חברים, באווירה נינוחה וביקורתית. באופן זה תוכלו לראות הרצאות של אותם
מרצים ללא הכסות האוניברסיטאית, ולהחליט בעצמכם האם מדובר באנשים שמטרתם ללמד
מידע או לחליפין להטיף לדרך חיים.
ואם אתם כבר בגוגל, אז הריצו חיפוש על שמות המרצים בתוספת "הרב" - תופתעו
לדעת שרבים מהמרצים מוצגים כרבנים, אף שמשום מה אינם מוצגים ככאלו לבאי
התוכנית.
9. מי מממן את "אפיקים"?
על פי הפרסום של אפיקים, המלגות מטעם "הקרן לעידוד השכלה בארה"ב". לא הצלחתי למצוא פרטים על
הקרן הזאת. כשפניתי לאפיקים וביקשתי דרך ליצור קשר עם הקרן על מנת לוודא שהיא באמת קיימת -
לא קיבלתי תשובה.
|