אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
הספר: ויברא האדם את אלוהים בצלמו
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > במות חופש  לגירסת הדפסה     

במת חופש

דעתם ועמדתם של מתחרדים

בין המכתבים הרבים המגיעים יום יום לאתר, לא נפקד מקומם של אלו הנשלחים ממתחרדים ("חוזרים בתשובה"). דרך כתיבתם, יחסם לאחר וקיצוניות עמדתם מאפיינים קבוצה זו של בני-אדם, וחשוב מאד להבחין ולאבחן את מרכיבי חשיבתם בהתייחסותנו שלנו אליהם - באתר ובחברה בכלל. להלן מכתב שהגיע אלינו מענבל (זה אינו שמה המקורי) הכולל את עיקר המאפיינים: ביטחון עצמי אבסולוטי בכל הנוגע לבסיס הרוחני של החיים, זלזול מוחלט בכל מי שאינו כלול בכת שלהם, ייחוס "בורות ועמרצות" לבסיס התרבותי של האחר, התנשאות, בוטות ועליבה בסגנון הכתיבה, עד כדי הפיכתו של בן-הפלוגתא לאפס מוחלט.  גילו, השכלתו, תרבותו ומקצועו של בן השיח החילוני, שכלל אינו מוכר למתחרד, אינם נלקחים כלל בחשבון בעת הפנייה, וכך מסוגל נער בן 17 או צעירה בת 26 להתייחס אל החברה החילונית ממרום יהירותו של אולימפוס חרדי, ובהבל-פה לבטל כל מה שהתרבות והמדע השיגו בעמל וביזע של אלפי שנות לימוד ומחקר. כל הנכסים התרבותיים הללו הם כאין וכאפס אל מול ספרי התורה, הזוהר והתניא, ולך - איש התרבות וההשכלה, אין כל מעמד לצידו של מתחרד צעיר, שחלב שדי אימו טרם יבש על שפתיו. הוא גם יודע להבהיר לך, שהוא ולא אתה יודע מה אתה חושב, ובמה, בעצם, אתה מאמין. ואתה - לך והשב לו...
ענבל היא מתחרדת צעירה, בת 26. מכתבה הוא יותר הטפת-מוסר ותוכחה, מאשר הצגת שאלות מובנות. רוני ואוהד, חברי הצוות הקבוע, משיבים לה. תשובה יוצאת דופן ניתנה לה מידי רותם. כדאי לקרוא.

חופש

ערה"ש תשס"ד, ספטמבר 2003

כמה מופלא הוא הדבר, וכמה עצוב.

בס"ד

לדפנה, אוהד, רוני, ניצן ושירה: שנה טובה ומתוקה!

קוראים לי ענבל, (הפיה הטובה אם תתעקשו), אני בת 26 וחוזרת בתשובה כבר קרוב ל- 4 שנים. לא יכולתי שלא להתרשם, להתרעם ולהתעצב בו זמנית כאשר קראתי חלקים נכבדים מהאתר שלכם... ואפרט מדוע: דבר ראשון, כל הכבוד על הדבקות, על ההתמדה והעקשנות שלכם, ב"לעשות משהו" וב"להזיז עניינים". אין הרבה אנשים כמוכם, ואין לי ספק שיש לכם מאגר אנרגיות אדיר, רק חבל שהוא מנותב למקומות מוטעים לחלוטין.

ומדוע הנני אומרת זאת? כיוון שחסר לכם ידע כה רב, והינכם כה בורים ועמי ארצות (עמכם הסליחה) בנושאים רבים כל כך, הקשורים ליהדות, עד שלפעמים לא ברור אם זו השנאה- הפורצת מגרונכם על גבי המסך המרצד, או האם זה תוצאה של דברים אשר נחקרו לעומק ומבוססים כהלכה...

קשה לי להאמין שאי פעם חקרתם את השורשים שלכם. האם הבנתם לעומק - אבל באמת ל ע ו מ ק - מה היא שבת, מה היא הקבלה, מה זו התורה, מה זו "יהדות", ופרט לסיסמאות רבות, אשר בוהקות מכל פינה באתרכם המושקע, לא זכיתי לקבל הסבר מעמיק על עמדתכם. אין ספק, אתם מדברים מכאב, מתחושת קיפוח נוראה (שאגב תתפלאו אני מסכימה עם רובה), אבל בעיקר אתם מדברים מחוסר ידע משווע, שמפליא שאינכם מודעים אליו.

לא קשה לראות שאינכם אנשים טיפשים. ההפך. נראה כי יש לכם שכל רב... עם זאת, לרמת IQ תהא אשר תהא, אין כל קשר כאשר מדובר ב"חור" בהשכלה. ברגע שלא לומדים, לא יודעים. מה לעשות. ככה זה בחיים.

בגלל עובדה זאת למשל, קשה לי להבין את טענתכם למשל בנושא "שטיפת המוח" שאתם טוענים שיש בסמינרים, או בשיעורי יהדות כאלה או אחרים. אם אתם טוענים שאתם אנשים חושבים, בוודאי שלא ניתן לעשות לכם שטיפת מוח, כי בוודאי הייתם מזהים מיד אם מה שמנסים למכור לכם הינו אמיתי או שמא זה שקר אחד גדול...

כאשר אדם מגדיר עצמו כחכם, הוא איננו פוחד לשמוע דברים אחרים, כיוון שיכולת השיפוט, הבקרה וההבנה שלו טובים מדי מכדי "להישטף" על ידי קבוצת "תמהונים" כזו או אחרת. ואם הוא טוען שלא כך הוא הדבר, יש להטיל ספק רב בחוכמתו... הייתם פעם באיזה שיעור תורה? אני מתכוונת מההתחלה עד לסוף שלו? נחשפתם פעם למידע אותו אתם טורחים לתקוף בכזו מיומנות ומרץ? יש לכם מושג בכלל מהי רוחניות? מהי נשמה?

אתם אולי מחייכים עכשיו בזילזול למשמע מילים "גבוהות" אלו, אז בואו ו"ארד" איתכם יחדיו ל"ארציות": קראתם פעם ספרים על תורה ומדע? העמקתם בהוכחות המוצגות שם הטוענות כי התורה לא יכלה היתה להיכתב מעולם על ידי גורם אנושי? הידעתם שבזוהר למשל, (שנכתב לפני 2500 שנה לערך) מצויין כי כדור הארץ עגול, מחושב במדויק מולד הלבנה (שעד היום מחשבי על מנסים לחשבו ואכן עם השנים אותם מדענים התקרבו באלפיות השנייה לזמן המצויין בזוהר?) והדוגמאות רבות מספור...

אשאל אתכם שאלה אחרת: אני עוצרת לרגע מכתיבתי, ותוהה האם אתם באמת מעוניינים לדון בדברים או סתם להתנגח? מי שפולט, לא קולט, ולכן מוטב ורצוי שתשקלו היטב עם עצמכם עד כמה באמת אתם רוצים לשמוע את מה שיש לצד השני להגיד, או שתישארו עם האייקון המזמין של "תכתבו כל מה שבא לכם...". האם אתם מוכנים לאתגר המוחי הזה? לי נראה שיהיה מאוד מעניין.

אשמח לשמוע את תשובתכם, ובכל מקרה, תדעו שהשם אוהב אתכם, והוא אוהב כל יהודי, באשר הוא, והרשו לי לומר לכם דבר נוסף. אולי לא ציינתי זאת, אך גדלתי במשפחה חילונית ל ח ל ו ט י ן עד שהתחלתי להתקרב לאמת, ואתם יודעים מה הדבר שהכי הרתיח אותי? אומר לכם. שגיליתי כמה הסתירו ממני. אמנם לא בדיוק בזדון, (לפחות לא הוריי,)  אבל כאשר הבנתי כמה עמוקה ואינסופית היא התורה, כמה אור יש בה, כמה חיות... וכמה לא ידעתי, פשוט התיישבתי ובכיתי. בגלל זה אני נורא מבינה אתכם, כי פעם הייתי בדיוק באותה נקודה. אגלה לכם סוד לסיום: יש ספר, שנקרא ספר ה"תניא". כתב אותו האדמו"ר הזקן, (שהגיע אחרי הבעל שם טוב.) בכל מקרה, זהו ספר קבלה עצום, ולומדים אותו הרבה מאוד אנשים. מה שרציתי לומר, שכתוב בספר, שלכל יהודי שתי נפשות: האחת אלוקית (שהיא חתיכה ש"נעקרה" מהקדוש ברוך הוא בעצמו) והשנייה בהמית. בגלל קיומה של הנפש האלוקית שהיא "חלק אלוקה ממעל ממש.."(ציטוט מהתניא), אומרים שאין יהודי שלא מאמין. אבל היהלום הזה פשוט מכוסה בבוץ והרבה. לכן, נשמות יקרות שלי, אתם מאמינים בני מאמינים. מקווה שתחיו עם הבשורה המרה.

ממתינה בקוצר רוח לעניין הדיון שלנו.
אוהבת אתכם מאוד,
אחותכם היהודיה
ענבל.

Shedim

רוני משיב לענבל

שלום לך ענבל, ותודה על מכתבך, שניכר בו כי נכתב מתוך רגשות כנים ולאחר מחשבה. שמי רוני, והייתי רוצה להתייחס בקצרה לדבריך.

טענתך, כאילו אנחנו דוחים את הדת היהודית מתוך בורות (והיותנו "עמי ארצות" כהגדרתך) אינה חדשה, ובאמת זה הניסיון המתבקש באופן הגיוני מצדו של המאמין הדתי, במטרה להוציא את עצמו ממבוך הקרוי דיסוננס קוגניטיבי, ולהסביר לעצמו ולאחרים את ההבדל העצום, שאינו גשיר למעשה, בין התפיסה שלך, כאישה מאמינה, את הדת, לבין התפיסה על פי השקפתנו החילונית-אתיאיסטית. אבל מה לעשות, והדברים פשוט אינם נכונים? אנחנו מכירים היטב את היהדות, גם את השבת, ולצערנו שמענו הרבה יותר מדי קבלה, וגם תורה למדנו לא מעט.  ובכל זאת, המסקנות שלנו הפוכות לחלוטין משלך:

התורה היא יצירה אנושית מתחילתה ועד סופה; השבת היא יום מנוחה למי שרוצה לנוח בו, ולא מעבר לכך; הקבלה היא יצירה של מיסטיקנים יהודים מימי הביניים בדומה ליצירות אחרות של לא-יהודים מאותה תקופה, ובשורה התחתונה: ככל הנראה לא קיים אלוהים כל-יודע, כל-יכול, עושה-כל-טוב הנמצא בכל מקום, בורא-בלתי-נברא, המתעניין בכל יצור חי, בפרט בני אדם ומשגיח עליהם, וחשוב לו במיוחד השבט מסוים, שאת ואני משתייכים אליו -  העם היהודי...

מה שאת מפרשת באתר שלנו כשנאה אינו אלא עצב וכעס - עצב רב על הון העתק - האנושי והחומרי, שהולך לטמיון בשל אמונות סרק אלה, כעס על יהירותם של המאמינים הדתיים והחרדיים בעליונותם א-פריורי אל מול אחיהם החילוניים, וכעס אדיר על אדישותו של הרוב החילוני, המאפשר למיעוט חרדי להפוך אותו ל"חמורו של המשיח".

אשר לסמינרים להתחרדות - התשובה היא - כן: בהחלט נחשפנו לסמינרים, ובהחלט לא התרשמנו. את טועה בדבר אחד: לא ראינו לפנינו מרצה תימהוני - להיפך! ראינו לפנינו איש שיווק  מתוחכם ומנוסה מאוד, המשתמש בכל התחבולות הקלאסיות שכל משווק משתמש בהן כדי למכור את מרכולתו: סילוף המציאות, חצאי-אמת, פניה לרגשות במקום לשכל, הפחדות - הרבה הפחדות (ראי לדוגמה את אמנון יצחק), וכשצריך, גם קצת שקרים...

לדוגמאות המסוימות שהבאת על כדוריותו של העולם ועל חישוב מולד הלבנה: האם פעם בדקת את הטענות האלה? האם בדקת מתי ידע האדם שכדור הארץ עגול? היוונים הקדומים ידעו זאת לפני כ- 3000 שנה. (ספר הזוהר, אגב, נכתב במאה ה- 13 לספירה, לפני כ- 700 שנה, ולא לפני 3000 שנה...); האם בדקת מתי למד האדם לחשב את מולד הלבנה? מסתבר, שוב, שהיוונים, וקדמו להם אפילו הבבלים,  ידעו לחשב אותו בדיוק רב הרבה לפני שהיהודים העתיקו את פיסת המידע הזה לכתביהם. הדברים אלה אינם בגדר סוד, וחברי ניצן, שחקר את הנושא לעומק, בוודאי יפנה אותך למקורות, בהם  שתוכלי לראות ולהיווכח בעצמך. האם את באמת רוצה לבדוק ולדון בדברים, ענבל? והאם יהיה בך הכוח להודות בטעותך, אם יתברר לך שטעית?

לא נראה לי ש"היית איפה שאנחנו" כדבריך - היית כאן ושם, כמו הרבה מאוד חילונים, אלא שפשוט לא חשבת על הדברים האלה, ונפלת ישר לידיו של איש המכירות הראשון שהציג את סחורתו הישנה והבלויה מזוקן, לאחר שמירק וחידש אותה עבורך ועבור לקוחות מזדמנים בקצת נצנצים ומשחת הברקה. וחבל.

את בטוחה ומשוכנעת ש"בכל זאת אנחנו מאמינים", ואני מצדי סבור, שעמוק עמוק בתוכך, נחבאת לה ומסתתרת טיפה קטנה, קטנטנה, של ספק, כך שגם מבחינתי לא הכל אבוד.

שנה טובה,

רוני, מצוות אתר חופש

חופש

אוהד משיב לענבל

שלום ענבל, שמי אוהד. תודה על שטרחת ועמלת וביקרת באתר חופש, ועל שמצאת לנכון לכתוב לנו. קראתי את תשובתו של רוני ידידי, ואני מבקש להרחיב ולענות לך, גם אם פה ושם תהיינה חזרות על דברים שכתב לך רוני.

לא כל כך ברור לי מה עניין "פיה טובה" לכאן,  וגם אם אישה טובה את, "פיה" בוודאי אינך. גם איננו משתמשים במונח "חוזר בתשובה" אלא ב"מתחרד" או "מתחרדת", שכן אין כאן לא חזרה ולא תשובה, אלא פשוט המרת אורח חיים לחרדיות.

לא ברור לי מדוע התעצבת למקרא דברינו באתר חופש. כשאנחנו קוראים חומר דתי באתרים חרדיים איננו מתעצבים. לכל היותר אנחנו תמהים. תודה על המחמאות שהרעפת עלינו בנושא הרצון שלנו לקדם את העניין היהודי-חילוני, או, לטעמי - היהודי-אתיאיסטי. כי מי אם לא יהודים אתיאיסטים יעשו מלאכה זו? את הרי לא תילחמי את מלחמתנו…

יותר מקצת תמיהה עולה מקריאת המשפט שלך "והינכם כה בורים ועמי-ארצות בנושאים רבים כל כך הקשורים ליהדות", כשלעניות דעתי אינך מכירה איש מאתנו! בינינו בצוות, כמו גם בין הכותבים באתר, יש אנשים שלמדו יהדות, והשכלתם בתחום זה היא השכלה גבוהה, חלקם גם מלמדים יהדות בבתי ספר, מכללות ואוניברסיטאות. ואני שואל את עצמי, כיצד מעזה צעירה בת 26, שלגבי חלק מהכותבים באתר היא עולת-ימים, להתייחס בצורה מעליבה ובוטה לערכם התרבותי-רוחני של בני-אדם שאינה מכירה.  קל מאד להשמיץ, ענבל, אבל יש כאן מעין בומרנג, שכן אני שואל אותך מה את למדת בחייך מחוץ לספר הזוהר והתניא, והאם לא חל עליך כאן כללם של חז"ל "כל הפוסל במומו פוסל" (קידושין, ע').

את מעלה טענה חמורה בדבר "שנאה", שלכאורה "פורצת מגרונכם על גבי המסך המרצד". לשון עברית יפה, עלי לציין, אלא שהמסך אצלנו מאד יציב, ואינו מרצד, ושנאה לא תמצאי במקומותינו. אודה לך אם תטרחי ותחזרי לאתר, ותציגי בפני שלוש דוגמאות לשנאה הפורצת מגרוננו על גבי המסך המרצד. אוכל לחסוך ממך את הטירחה: לא תמצאי גם אחת, שכן השנאה היא פרי דימיונך. כחרדים רבים אחרים, הכותבים לאתר חדשות לבקרים, את מפרשת ביקורת לגיטימית שלנו כ"שנאה". ראוי לך ולחבריך להבחין הבחנה ברורה בין השניים.

ואם כבר בשנאה עסקינן, אני מפנה אותך למספר מאמרים שפורסמו באתר חופש בנושא זה בדיוק - קראי נא, והשכילי:
http://www.hofesh.org.il/letters/forum/02/101.html
http://www.hofesh.org.il/articles/shas/benizrim.html
http://www.hofesh.org.il/letters/talks/sinaa2.html

והחשוב מכולם - http://www.hofesh.org.il/articles/sinaa.html

תתפלאי, ענבל, אבל למדנו וחקרנו והשכלנו לגבי המושגים שאת מעלה במכתבך - שבת, תורה ועד - וההבדל בינינו הוא במשמעות שכל אחד מאתנו נותן לאותם מושגים. לתורה אנחנו מקדישים הרבה מאד מאמץ וזמן, ותוכלי להיווכח בזאת אם תקראי את המדור העשיר שלנו "פרשות השבוע", שגם ראו אור בספר "מפרי עץ הדעת":
http://www.hofesh.org.il/articles/articles.shtml?filterby=a&filterwith=content#parasha
http://www.hofesh.org.il/books/pri_etz_hadaat/1.html
או גם תחת "לקט פרקי תנ"ך":
http://www.hofesh.org.il/articles/articles.shtml?filterby=a&filterwith=content#chapters

ה"קבלה" וספר הזוהר? זהו הפרק האפל ביותר באמונה היהודית, שגם יהודים דתיים טובים ויקרים מרחיקים נפשם ממנה כבורחים מאש. וכאן אני מגיע למושג "יהדות",  שגם בו את מנפנפת כנגדנו, כשאת כותבת "ופרט לסיסמאות רבות אשר בוהקות מכל פינה באתרכם המושקע, לא זכיתי לקבל הסבר מעמיק על עמדתכם". בוודאי שאת לא זכית, משום שהאתר לא נוצר עבורך. אבל אם היית טורחת וקוראת, ברצינות - ולא מתוך כוונה להקניט, היית מוצאת גם מוצאת התייחסות חוזרת ונשנית למושג ולהגדרה "יהדות". אקל עליך ואפנה אותך ישירות למדור http://www.hofesh.org.il/articles/articles.shtml?filterby=a&filterwith=hiloni#jew
ושוב במקום אחר - http://www.hofesh.org.il/freeclass/zehut/zehut.html

לנוחיותך אחזור על ההגדרה: יהדות היא מכלול התרבות שיצרו בני העם היהודי לדורותיהם. יהדות כוללת גם דת, אבל בהחלט לא רק דת. יהדות כוללת את כל אוצר הרוח של הספרות היהודית-עברית-ישראלית, את השירה, האמנות הפלסטית, המחזאות, המחול, המוסיקה, המדע, מדעי החברה, ההיסטוריה וכל יתר ענפי המדע והיצירה האנושית. וגם דת. כמובן. אבל בהחלט לא רק דת. אם תצליחי לשלוט ברגשותיך תוכלי להבין, שאין כאן אי-ידיעה או אי-הכרה של היהדות, אלא גישה שונה, כשאת ואנחנו מבינים מושג זה בצורה שונה לחלוטין.

וכאן נכנס למשחק גורם נוסף: הסובלנות והפלורליזם. הדת היהודית, בייחוד אצל מאמיניה הקיצוניים (החרדים), אינה מקבלת שיש חריגים, ושגם ל"אחר" יש זכות הבעת דעה וקיום בתוך החברה היהודית. אצלכם הקיאו את אלישע בן אבויה, את ברוך שפינוזה ואחרים, משום שהעזו לבטא פן אחר, שונה, של היהדות. החברה החרדית, שאת נמנית עליה, איננה מקבלת פלורליזם, ואין בה סובלנות לדעות אחרות, שונות, ודאי לא מנוגדות.

אצלנו שני מותגים אלו קיימים,  ולכן קיים בינינו דואליזם לא סימטרי: אנחנו רואים בך יהודייה, אמנם שונה מאתנו, אבל יהודייה, ומכירים בזכותך להיות שונה מאתנו, בעוד שאת, והמימסד אליו את משייכת את עצמך, פוסלת את קיומנו כיהודים חילוניים, שולל את זכותנו להביע דעה כיהודים, ומעביר עלינו ביקורת בוטה, גסה ושקרית בכל הנוגע לחשיבתנו, השכלתנו, והמטען הרוחני שרכשנו בשנות לימוד ארוכות - ראי את גישתך שלך אלינו כאן במכתבך כאן.

לא אכנס אתך לדיון-סרק בנושא ההשכלה וה-IQ, שמשום-מה נדרשת אליהם. אתייחס רק לנושא שהעלית "שטיפת-מוח", אלא שבמקום לחזור ולדוש בדברים שכבר נאמרו, אפנה אותך לדברים שנכתבו בנושא זה ביסודיות רבה בספר  "ציידי הנפשות"  -http://www.hofesh.org.il/books/maler.html

כמתחרדת אינך מסוגלת לקבל את העובדה, שמרבית מקרי ההתחרדות הם תולדה של שטיפת-מוח, שכן עצם ההגדרה של מושג זה אינו מקובל עליך. לא אנחנו המצאנו את המושג, ולא אנחנו הם אלו הטוענים, שמדובר בשטיפת-מוח. אנשי מקצוע, כמו פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ופסיכיאטרים קבעו זאת. גישתך ש"לא ניתן לעשות שטיפת מוח לאנשים חושבים" היא ממש שגויה! שטיפת מוח עושים בהחלט על אנשים חושבים, רק שהדרך לעשות זאת היא מיוחדת, ואין משתפים בה את הקורבן המיועד. האם ידעת, למשל, שיש קורסים מיוחדים, המועברים מטעם "ערכים" להכשיר מחזירים בתשובה? האם ידוע לך מה מלמדים בקורסים אלו? אנחנו יודעים, שכן מערכי השעורים מצויים בידינו!

את מעלה את המושג "רוחניות", ושואלת "האם יש לכם מושג בכלל מהי רוחניות?" תתפלאי, אבל יש לנו "קצת" מושג. גם ברור לנו, שה"רוחניות" שאת מתכוונת אליה היא הדת היהודית בלבד, אחרת לא היית מעזה לשאול אותנו שאלה מעין זו. תירגעי. בדת היהודית יש רוחניות, אבל יש בה גם הרבה אנטי-רוחניות, הרבה רוע, רשע, אפלייה, גזענות, חוסר מוסר  - הרבה מרכיבים אנושיים שליליים, שלא הייתי מכנה אותם "רוחניות". אם אמנם  "רוחניות" במיטבה את מחפשת - קראי בבקשה את הקטע הרלבנטי בספר "ציידי הנפשות", עליו המלצתי לך קודם לכן http://www.hofesh.org.il/freeclass/zehut/zehut8.html
קראי גם את דבריו של הסופר ואיש הרוח ס' יזהר בנושא זה http://www.hofesh.org.il/articles/shas/izhar.html
או דברים בפרק אחר באתר http://www.hofesh.org.il/articles/science/god_brain.html

לרמה מאד לא מחמיאה את מגיעה במשפט "אז בואו וארד אתכם יחדיו ל"ארציות": קראתם פעם ספרים על תורה ומדע?"… לפני שנדבר על תורה ומדע, בואי בבקשה ונדבר על מדע:  מה, למשל, את למדת על מדע, והיכן? האם יש לך תואר מדעי כלשהו? אפשר לדבר על "תורה ומדע" רק לאחר שיודעים "מדע" מהו, וזאת - לא מפי רבנים או "מדענים מחזירים בתשובה", אלא מפי אנשי מדע.  כבר קודם הבעתי את דעתי על ה"קבלה", וספר הזוהר איננו ולעולם לא יהיה אסמכתא מדעית. ה"זוהר" לא נכתב לפני 2500 שנה, גם לא בידי שמעון בר-יוחאי, אלא לפני כ- 700 שנה, בידי אחד דה-לאון, ואני מפנה אותך לאנציקלופדיה העברית. קראי והשכילי.

במשפט אחר, נחמד, את כותבת לנו: "אני עוצרת לרגע מכתיבתי, ותוהה האם אתם באמת מעוניינים לדון בדברים או סתם להתנגח? מי שפולט, לא קולט, ולכן מוטב ורצוי שתשקלו היטב את עצמכם עד כמה באמת אתם רוצים לשמוע… האם אתם מוכנים לאתגר המוחי הזה?"...  שמעי, ענבל יקרה - מאז החלו התאים האפורים במוחנו לפעול, לא חדלנו לדון בדברים, לקרוא, ללמוד, לשקול ולהחליט. השאלה היא - ממי עלינו ללמוד, ומה. על סמך הכתיבה שלך עד לרגע זה ברור לי, שלאממך נרכוש ידע, אלא מיסטיקה, אמונות-הבל, דעות קדומות, ולצערי גם הרבה מאד בורות. אבל מה עניין "סתם להתנגח" כאן? את כותבת, מעלה ביקורת, תוקפת, ואנחנו - עוד בטרם היה סיפק בידינו להשיב, וכבר את מגדירה אותו "מתנגחים"… אמרי נא לי - מי במכתבך אלינו הוא הפולט? התבלבלת, "נשמה יקרה שלנו"…

לא, ענבל, את לא מהווה לנו אתגר מוחי. ממש לא. את כותבת שפעם בכית ובגלל זה את "נורא מבינה אתכם". "מעייחל טויבעס" על ה"הבנה" שלך אותנו, שכן לחלוטין אינך מבינה אותנו. יש בהתבטאות זו שלך כלפינו לא מעט התנשאות, אופיינית מאד למתחרדים צעירים, הסבורים שבאימוץ ספר הזוהר או התניא בלעו את כל החוכמה בעולם, בעוד כל האחרים - כל אלו הנמצאים מחוץ למעגל הזוהר והתניא - אינם אלא בורים ועמי ארצות, שמן הראוי לדחוס ידע תורני  "רוחני" במוחם הרופס…

לשיא את מגיעה במשפטי הסיום שלך "אתם מאמינים בני מאמינים", כשאת מתיימרת לדעה במה אנחנו מאמינים, מהי בשורה טובה ומהי בשורה מרה עבורנו, ואת מתמרחת להנאתך בג'לי דביק של אהבה מעושה ובזויה, ומנסה לשכנע אותנו ש"אהבתך" אלינו היא שיא השיאים בתכלית חיינו. 

"לא מדובשך ולא מעוקצך" נכתב בבמדבר רבה, כ', וכנראה שאליך כוונו חכמים את דברם הנפלא הזה. במטותא ממך - אל תתנשאי עלינו, וחדלי מצפירות השווא שלך "נשמות יקרות שלי"!!  איננו נשמות יקרות, בוודאי לא שלך, ואת ביטויי הקיטש הללו השאירי למתחרדות שעימך, אולי עליהן תצליחי לעשות רושם. לא כאן. לא אצלנו.

שנה טובה לך - אוהד מצוות אתר חופש

חופש

רותם משיב לענבל

שלום ענבל! קראתי את מכתבך לאתר חופש וברצוני לענות, למרות שלא זיהיתי שם שאלה ממשית, אלא יותר מעין הטפת מוסר.

אז ככה: הלכתי להרצאות של הרב ישראל לורברבוים (2), הרב דן כרמון, הרב ישראל מאיר לאו, הרב ינון קאלזן, הרב מרדכי נויגרשל (2+ שיחות בטלפון והתכתבות), הרב חיים ציגלר (3 + שיחת אחד על אחד מול קהל), הרב אמנון יצחק, הרב ראובן אלבז, עוד כמהרבנים מ"ערכים" שאינני זוכר את שמותיהם; נפגשתי עם רבנים של בתי-חב"ד מבנגקוק ועד אילת, האזנתי וצפיתי בעשרות קלטות של אמנון יצחק ומרצי "ערכים", "צהר", "יהדות מזווית שונה"; אני מבקר באתרי האינטרנט של "מנוף", "הידברות", "שופר", "רדיו 2000"; מאזין קבוע ל"קול החסד", "קול האמת", "ערוץ 2000", "ערוץ 10"; קראתי כמה מספרי ה"דת ומדע" של הרב זמיר כהן, "יהדות הלכה למעשה" של הרב ישראל לאו, גיליונות רבים שלהעלונים "שיחת השבוע", "שיחת הגאולה", "שבת בשבתו", "עת לחשוב", "יום ליום", וגםקצת חומר יותר רציני, כמו  התנ"ך, ספר יצירה, דפי גמרא (עם חברותא) מתוך מסכתות יומא, בבא בתרא, חולין, סוכה, ביצה, שבת, קיצור השולחן ערוך, עיינתי ב"ילקוט יוסף" לרב עובדיה יוסף, ובקרוב אתחיל לקרוא "חמישה חומשים עם 70 פירושים" של מיטב גדולי ישראל. אבל משום מה יש לי הרגשה שגם אז לא אחזור בתשובה. יודעת למה?

משום שאני קורא כדי לקרוא, שומע כדי לשמוע, אבל לא חסר לי כלום בחיים.  הרי במקביל לכל הרשימה הזאת גם הלכתי לקולנוע, לתיאטרון קלאסי, לתיאטרון פרינג', להופעות רוק, היפ-הופ, פאנק, רוק מתקדם, ג'אז ואלקטרוני, קראתי ספרי פרוזה ושירה, הלכתי למוזיאונים וטיילתי בעולם - ומהכל נהניתי באותה מידה. לכן גם יכולתי לשמוע הרצאה מבלי להיסחף, לציין לעצמי מתי אני מסכים עם המרצה וגם מתי אני מתנגד לדבריו בתוקף, ומתי הוא משקר לי. הצלבתי נתונים עם מה שהכרתי, ולא נהגתי לשיטתך: "עד היום הסתירו ממני". את הבמאי היווני תיאו אנגלופולוס את כבר מכירה? את יודעת כמה חוכמה אצורה בסרטיו? למה את לא מתיישבת ובוכה עכשיו, הרי עד היום הסתירו אותו ממך! אז זהו - שלא הסתירו! לא הייתה פה כל קונספירציה. הוריך חיו בטוב בלי האורתודוקסיה, ואת לא - זה כל ההבדל! וכיוון שנפער בך חור שלא התמלא ע"י כל השאר, את חיכית למשהו חדש. האמיני לי, שאם במקרה היה מגיע בשלב הזה מטיף נוצרי - היית מתנצרת (עמך הסליחה) ללא שהיות, וכרגע היית מתכתבת עם ריצ'ארד דוקינס ומסבירה לו, שהוא כופר.  מכיוון שהיהדות האורתודוקסית, בגישתה הדוגמתית והכפיינית, מילאה לך את החור (זה יתחיל להיחלש בערך בשנה הקרובה ע"פ הניסיון) שבנשמתך, את אינך מסוגלת לשמוע שום ביקורת עניינית (ואתר חופש מלא גם בכזאת), אלא מפרשת הכל בתירוצים של "שנאה" ו"בורות", שכמו שהבנת, אם הבנת, אין כאן.

בפרפראזה על בעל התניא: בכל אדם יש שתי נפשות: האחת רעבה להסבר לכל תופעה, צמאה לאבא גדול-מימדים, שיסדר פה הכל, "או-טו-טו", ושיפנק אותנו כשעצוב לנו. זו הנפש שאחראית לכך, שברחבי העולם קיימות בערך 550 דתות, כולן כמובן נבחרות ע"י האלוהים ("השם"), ורק הן צודקות. הנפש השנייה היא הנפש המתמודדת, המסוגלת בכוחות עצמה לנער את כל הבולשיט ולמצוא את הטוב והשמחה בחיים, בלי להידרש להבטחות סרק הניתנות תוך איומים ותוכחות - כמו כל אותן הבטחות נפלאות, שמימי התנ"ך מבטיחים לעם ישראל ועדיין לא התגשמו.

ואל תתחילי לספר לי על נבואות בדילוגים - שבעתי מהן כבר. זהו דיון נפרד.

אני טוב לי בחילוניות. אני מאושר בה ועימה. חילוניות זו קבלת החלטות. חילוניות זו אחריות. חילוניות היא בגרות, התקדמות מתמדת, חילוניות היא הכרה בנמצא, במקום התרפקות על עולמות בלתי נראים. חילוניות היא נטילת הריבונות על עצמנו, על חיינו ועל עתידנו. אם את רוצה לשמוע את כל האמת, מפי רבנים לשעבר, בקרי באתר דעת אמת  http://www.daatemet.org.il/he_index.html

שמעי מה יש לתלמידיו של אלישע בן אבויה לספר לך על האמת האלוקית. אבל - רק אם את בטוחה באמונה שלך.

שנה טובה,

רותם

חופש

ד"ר צופיה מלר משיבה לענבל

לענבל הנכבדה -  שמי ד"ר צופיה מלר. קראתי את מכתבך ואת תשובותיהם של חברי בצוות "חופש", ואשתדל לא לחזור על דבריהם, אלא להוסיף עליהם "מן הים הכללי וטיפה משלי" (חנניה רייכמן - מכירה, אפרופו "רוחניות", ולמה מתייחס משפט זה?).

כותבת את כי "פרט לסיסמאות רבות..." לא זכית לקבל הסבר מעמיק על עמדתנו. ובכן - יש לכך כמה הסברים אפשריים: האחד - שלא באמת, ולא לעומק קראת את כל מה שנכתב באתרנו, או במקומות אחרים רציניים וחשובים, עליהם אוכל להמליץ בפניך, אם יש בך עדיין מידה של פתיחות לדברי זולתך. השני - כשיש קצר בתקשורת, לא בהכרח התקלה היא בפלט. לעיתים זו תקלה של הקלט, ודי לחכימא. את צודקת שלא קשה לראות שאיננו אנשים טיפשים. תודה לך. וכן את צודקת באמרך שלרמת IQ אין קשר (קשר למה?) כאשר מדובר ב"חור בהשכלה". אז הבה ונראה: האם ידוע לך בכלל מהו IQ? מהי משמעות המושג? באיזו אוניברסיטה למדת מושג זה? מפי אילו אנשי מחקר ומדע? האם את בטוחה שלא את היא זו הסובלת מ"חור בהשכלה"? האם לא לגביך נכונים הדברים "מי שפולט לא קולט", כדבריך? האם אינך מבינה שסיסמאות ריקות מתוכן מסוג זה שאת פולטת כמוהן כחרב פיפיות, שבלא הוכחה אפשר להפנותה כלפיך, ממש כפי שאת מפנה אותה כלפי זולתך? זה אלמנטרי, גבירתי הצעירה, ממש אלמנטרי.

השימוש שאת עושה במושג "רוחניות" הוא כל כך צר, וכל כך מעט רוחניות יש בו, שזה ממש מעורר חמלה. המושג "רוחניות", לידיעתך, הוא הרבה יותר מפולחן (של הקרבת קורבנות במקדש, למשל, שפירושה שחיטת בעלי-חיים מסכנים - מלאכת ידי הכהן-הקצב) והרבה הרבה יותר מתרי"ג מצוות (כמו טבח העמלקי, והכנעני, והנוכרי, ומכשפות), ואפילו הרבה הרבה יותר מחישובי-קיצין, ודילוגי-אותיות וחיפושי "בוקי-סריקי" (האם את יודעת מיהו איש-הרוח המצוטט כאן?) שהזוהר מלא אותם. נכון, שהתנ"ך כיצירה ספרותית, והתלמוד על פלפוליו, וגם הרבה מיצירות הרוח הנעלות של אנשי-רוח נפלאים בעם היהודי - זוהי רוחניות. אבל מלבד כל אלה, רוחניות היא יותר מזה, הרבה הרבה יותר מזה. "רוחניות" היא כל אוצרות הרוח של התרבות האנושית האוניברסאלית ומכמניה, במשך עשרות אלפי שנות קיומו של האדם החושב, ה-Homo-Sapiens. כל אדם. לא רק היהודי. רוחניות היא כל אוצרות האמנות - הספרות על סוגותיה השונות בשירה ובפרוזה, המוסיקה על תקופותיה וזרמיה, הציור והפיסול, הארכיטקטורה והמחול, הדרמה לסוגותיה (הטרגדיה, הקומדיה, הסאטירה) – כן, גם היוונית, ואולי דווקא היא, ולא רק השיקספירית. מי מרבניך קרא פעם יצירה קלאסית טובה מזו, המביאה בני-אדם שנפש בהם, לכדי התעלות רוחנית שאין דומה לה, והביאה בפני תלמידיו כחומר לימוד, כבסיס למחשבה וכנושא לדיון?

רוחניות היא כל התגליות האנושיות, פרי המחשבה והרוח האנושית לדורותיה - המצאות, גילוי יבשות ועמים נידחים (ולא הספדים קורעי-לב על "מה שמעבר להרי החושך ונהר סמבטיון", ועל עשרת השבטים האבודים ושאר אגדות-עם ומיתוסים מימי ינקותה של האומה). רוחניות היא גם כל ענפי המדע לסוגיהם  - מחקרי הרפואה והמזור לגוף ולנפש, כימיה ופרמקולוגיה, מתמטיקה ופיסיקה וביולוגיה ואסטרונומיה, ומדעי החברה - אנתרופולוגיה והיסטוריה, פסיכולוגיה וגיאוגרפיה, חינוך ופילוסופיה - ועוד ועוד תחומים שנפש האדם ורוחו לא שבעו מהם עדיין, שלכל אחד מהם מקדישים את חייהם אלפי בני-אדם ברחבי תבל, ומתעלים לפסגות של מחשבה ורגש זה אלפי שנים, ועימם - מעלים מעלה מעלה וסוחפים גם מיליוני בני-אדם בכל אתר ואתר. ואת - אחת מיני המיליארדים של גרגרי העפר האנושיים - מעזה לבטל במחי קולמוס אחד את כל הרוחניות הנהדרת והנשגבה הזו, ולכלוא אותה בצינוק טחוב וקר של מצוות ודינים ופסקי-הלכה של רבנים "ויאסרוהו ברצועות של תפילין" (ואת, נציגת הרוחניות גדולה, האם את יודעת מיהו המצוטט כאן?).

להבדיל ממך - אני אפילו לא חשה כל צורך להתנצל על הדברים הקשים שאני משמיעה כאן באוזניך, כי הייתי צבועה לו עשיתי כן. גם להתחפש לאחותך אין בכוונתי, ובוודאי לא להתיימר, כמוך, להבין מתוך התנשאות מה את "באמת" חושבת, מה את "באמת" מרגישה, ולא משום שאינני כל כך חכמה ורגישה כמוך, אלא משום שאת ממש לא מעניינת! לא כבת-שיח, לא כאישה, ודאי לא כאדם. מדוע לא כבת-שיח - זאת ניסיתי להסביר לך בדברי עד כה. 

מדוע לא כאישה - זאת תוכלי ללמוד מאחד ממאמרי, שפורסמו באתר חופש בשם "ניצולה של האישה בחברה החרדית"
http://www.hofesh.org.il/articles/woman/isha_haredit.html

ומדוע לא כאדם - כבר קודמי הפנו אותך לספר "ציידי הנפשות", ואני שבה ומפנה אותך לשם, לפרק השמיני: הזהות העצמית ובחירת הדרך בחיים (עמ' 298-266), ובעיקר לפרק התשיעי: עגלתנו המלאה (עמ' 334-299).

היי שלום, אפוא, חיי לך בעולמך, הניחי לנו לחיות בעולמנו, ושחררי אותנו מהטפות המוסר שלך, מרחמיך הפתטיים ומאחיזתך השבטית בנו.

ד"ר צופיה מלר

חופש

כמנה אחרונה אנחנו מגישים משהו שונה, לרענן ולשובב את הנפש, גם זאת מאת מתחרד צעיר

שלום לכם,

אני הייתי נתון בהתלבטות רוחנית קשה, אבל אתם לשמחתי עזרתם לי לפתור אותה. כשהגעתי לאתר שלכם וראיתי את כל אותם מדענים, רבנים, שחקנים, לוחמים וכו',  הבנתי שלא יכול להיות שכל כך הרבה אנשים (חושבים) טועים. כאן לא מדובר במישהו שחי עם החברה, אלא במישהו שהחליט לעקור עצמו מחברתו הראשונה עם כל הקושי שבדבר  ולהתחבר ליהדות. תודה לכם - בזכותכם החלטתי להתחבר ליהדותי. כמותם.

כל הכבוד!

תשובתה של שירה

שלום לך מבקר יקר - עשית לנו את היומית ואת השנתית גם יחד. כל המציל נפש אחת  כאילו הציל עולם מלא - כבוד גדול הוא לנו שסייענו בידך, ועזרנו לך במבוך החיים, וכי הודות לנו התחברת עם יהדותך. חשוב מאד להתחבר, אבל טוב יותר להיות מחובר מלכתחילה, כמונו, למשל, שאנחנו מחוברים היטב ביהדותנו שלנו - הרחבה, התרבותית, המתקדמת, הפלורליסטית, הסובלנית, המוסרית והאנושית.

לך בדרכך והושע את העולם!

שירה - חברה בצוות אתר חופש


מרץ 2004


חברים ב- עוצב על ידי