"כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים"- או שמא להיפך?
האם המקור לקביעה הכה-מדויקת של מולד הירח הוא אכן יהודי - אחד מאבותיו של ר"ג? מאוד סביר להניח שלא.
המחב"תים שלנו, כמו חרדים רבים, נוטים לראות את העם היהודי כנעלה יותר מעמים אחרים. ברוח זו הם בחרו לסיים את המאמר שלהם בדברי חז"ל ממסכת שבת דף ע"ה ע"א: "איזו חכמה ובינה שהיא לעיני העמים הוי אומר זה חישוב תקופות ומזלות", כאילו שלעם היהודי יש סגולה כלשהי בתחום זה שאין לעמים אחרים. אבל זאת, אולי, לא יותר מאשר מגלומניה חסרת בסיס. בעידן העתיק היו עמים רבים - כמו אשור, בבל, יוון, מצרים ועוד - שהתעלו והאפילו על הישגי העם היושב בציון בתחומים רבים - מתמטיקה על ענפיה הרבים, אסטרונומיה, פילוסופיה, אדריכלות, אמנות ועוד.
הידע הבבלי השפיע רבות על הדת היהודית, במיוחד על לוח השנה היהודי, כנראה החל מתקופת גלות בבל. כך למשל, שמות כל החודשים העבריים אינם עבריים כלל, אלא הם שמות בבליים שמקורם בשפה האכדית העתיקה6. המחזור בן 19 השנים הנהוג בלוח השנה היהודי, עם קביעת 7 שנים קבועות מתוכן כשנים מעוברות, גם הוא בבלי. מחזור זה קרוי המחזור המטוני (Metonic Cycle), ע"ש האסטרונום היווני מטון (Meton, המאה ה-5 לפנה"ס), אבל הבבלים גילו זאת לפחות 400 שנה לפניו7. האופן בו הבבלים הגדילו את אורך השנים המעוברות היה ע"י הכפלת חודש אדר (אדרוּ בשפתם), שהיה החודש האחרון בשנה- כמו בלוח העברי. אפילו קביעת תחילת יום חדש עם שקיעת החמה הוא בבלי במקורו. כך גם בקשר לזמן החודש הסינודי אותו ציין ר"ג.
לוח בבלי ירחי אפייני. כל לוח כזה מכיל פרטים כמו מהירות הירח, מיקומו, גודל ליקוי הירח, ואפילו... אורך החודש הסינודי (מתוך The Exact Sciences in Antiquity – ר' ביבליוגרפיה)
הבבלים היו חלוצי מדע האסטרונומיה המודרני. כבר באלף הראשון לפני הספירה הם ניהלו בקפדנות מעין "יומנים" שתיעדו תצפיות אסטרונומיות מפורטות. בהמשך הם הגיעו לרמת ידע כזו שאפשרה להם לחשב את מיקום כוכבי הלכת בשמים, את מחזור ליקויי השמש והירח, וגם את אורך החודש הסינודי. בידינו ממצאים ארכיאולוגים רבים המעידים על כך.
האסטרונום והמתמטיקאי הבבלי נבו-רימני (Nabu-rimanni או Naburianus, בערך 500 לפנה"ס) פיתח את מערכת הטבלאות הקרויה 8System-A . ביכולתה של מערכת זו להציג את מיקומם של השמש, הירח וכוכבי הלכת בכל רגע נתון. כך הוא הצליח לחשב את אורכו הממוצע של החודש הסינודי כ-29.530614 יום. ממשיך דרכו של נבו-רימני היה קידינו (Kidinnu או Cidenas), שחי כ-500 שנים לפני ר"ג. קידינו היה מדען רב פעלים, ולזכותו נזקפים ממצאים וגילויים רבים. בין השאר הוא שיכלל ושיפר את מערכת System-A של קודמו, ופיתח את System-B, שהיתה מדויקת יותר. כך הוא עידן ושיפר את חישוב אורך החודש הסינודי והגיע לתוצאה של 29.530594 ימים- בדיוק הערך שנקב ר"ג, והרבה זמן לפניו. האסטרונום היווני היפרכוס (Hipparchus), שחי כ-250 שנה לפני ר"ג, היה גם הוא איש רב פעלים וגילויים. בין השאר הוא חקר את מסלול תנועתו של הירח, ואחת ממסקנות מחקרו היתה שאורך החודש הסינודי שווה ל-29.530594, ובכך הוא אישר את הערך שחישב הבבלי קידינו9.
היפרכוס, 120-190 לפנה"ס
לאור שיעור קצרצר זה בהיסטוריה, אנו רואים שהסיפור על ר"ג הוא הרבה פחות מרשים מהסיפור שהמחב"תים מנסים ליצור. היות והיו מספר מקורות נוספים לאורך החודש הסינודי שקדמו לר"ג במאות שנים, סביר להניח שזה אף המקור של ר"ג. הטענה שהמקור הוא אלוהי וניתן למשה בהר סיני מבוססת אך ורק על אמונה ותו לא. אפילו ר"ג לא אומר זאת. הוא אומר "כך מקובלני מבית אבי אבא". מדוע "בית אבי אבא" פירושו מעמד הר סיני? סביר יותר להניח שהמידע הבבלי והיווני בענייני אסטרונומיה, שהתפשט בכל רחבי העולם העתיק, הגיע גם לידי החכמים היהודים והתקבע אצלם. וכי מדוע לא ינהגו כך? דבר מקובל היה אף באותם ימים לקבל ידע מעמים שכנים ("חכמה בגויים- תאמין"). אפילו הרמב"ם כותב בהילכות קידוש החודש שמקור הידע הזה הוא חכמי יוון, ואין הוא רואה בכך שום פגם או דבר יוצא דופן
10.
אבל גם אם נניח שהמקור לדברי ר"ג אינו בבלי או יווני. נניח שר"ג, או אחד מאבותיו, הוא זה שחקר, מדד ומצא את אורך החודש הסינודי. נו, אז מה בכך? לכל היותר זהו הישג מכובד בקנה מידה לאומי. אפילו לא הישג בקנה מידה עולמי, שכן אנשים בני לאום אחר הגיעו לאותו הישג מאות שנים קודם לכן.
ואם המחב"תים מתעקשים שהערך שנקב ר"ג הוא ממקור אלוהי וניתן למשה במעמד הר סיני, אז העניין הזה מציב את חז"ל באור די מגוחך. כי כיצד יתכן שחז"ל, שנדמו למלאכים, נזקקו לחסדי שמיים כדי להגיע לאותו הישג שאליו הגיעו השכנים הגויים בעצמם? ואם בהכרח גם הגויים נזקקו לחסדי שמיים כדי להגיע למידע נשגב ומופלא כזה, אז יהיה עלינו אולי להתחיל לסגוד לזאוס, ראש האלים היווני, או לאל הבבלי מרדוּק (Marduk), יוצר השמיים והארץ, ומי שאחראי לחלוקת השנה לחודשים.
לא קשה לנחש מה יכולה להיות תגובת המחב"תים לכך. הם בודאי יאמרו: "ומניין לך שהבבלים קדמו ליהודים? אנו מאמינים שכל הידע הזה ניתן לאבותינו במעמד הר סיני, והבבלים למדו כל זאת מן היהודים, זמן רב לאחר מכן". זהו כמובן טיעון שאינו מחזיק מים. נו, זה כוחה של אמונה עיוורת- היא איננה זקוקה להוכחות. למאמין האדוק לא צריכה להיות בעיה עם העובדה שאין אף בדל של ראיה לטענה שהמקור הוא יהודי, לעומת ממצאים ארכיאולוגיים ברורים המצביעים על המקור הבבלי. כשהאמונה מתנגשת עם המציאות, הם ימצאו כל דרך לעקם את המציאות כדי להתאימה לאמונתם העיוורת. אבל אנשים רציונליים יתקשו לקבל את הסברה הזאת. מי שמעט דעת בראשו ישתכנע רק מעובדות, ולא מתקוות שווא, אשליות והונאה עצמית של המחב"תים. ברגע שהם יוכלו להציג לנו איזו שהיא ראיה לביסוס טענתם, רק אז יהיה על מה לדבר.
לראש הדף
אורך החודש הסינודי הממוצע אינו קבוע
החישוב שעליו מתבסס לוח השנה היהודי, יוצא מנקודת הנחה שאורך חידוש הלבנה, שבו נקב ר"ג, הינו קבוע ומוחלט מאז בריאת העולם. אבל המציאות שונה.
הירח מתרחק מכדוה"א בקצב של 3.8 ס"מ לשנה11. כפועל יוצא מכך, אורך החודש הסינודי הממוצע אינו קבוע, אלא גדל בקצב זעום של 18.6 מילישניות בכל מאה שנים12. אמנם זהו מספר זניח, אבל לאורך תקופה ארוכה הוא כבר הופך להיות משמעותי. לפני כאלפיים שנה, בערך בתקופת חייו של ר"ג, אורך החודש הסינודי היה 20x0.0186=0.37 שניות פחות מאורכו כיום. אם נוסיף נתון זה להפרש הקיים, נראה שלמעשה ההפרש מגיע לכמעט שניה שלמה, ולא "שברירי שניה" כפי שזמיר כהן טוען. כל עוד לא יהיה תיקון לשגיאה הזאת (ותיקון כזה אינו נראה באופק), החישובים ימשיכו להתבסס על נתונים לא מדויקים, והשגיאה רק תלך ותחמיר.
נתקלתי בניסיון לנמק את ההפרש הזה בעזרת שימוש בעובדה שגם אורך היום אינו קבוע. ר"ג מציג את אורך החודש הסינודי בימים וחלקי ימים. לכן, אם אורך היום משתנה, גם אורך החודש לפי החישוב של ר"ג היה שונה. זהו טיעון לא רע, מכיוון שאם לוקחים אותו בחשבון, מתברר שהסטיה מן הערך של ר"ג קטנה פי 4 ממה שחשבנו. אבל הטיעון הזה מטעה. בשום מקום בתלמוד לא מצוין שיש לקחת בחשבון פרקי זמן משתנים. חישוב זמן המולד מתבסס על אורך יום קבוע בן 24 שעות קבועות13, כך שהשינויים באורך היום בכלל אינם רלוונטיים. הנימוק הזה לכל היותר יכול להעלות את קרנם של המלומדים הבבלים והיוונים, שעליהם לא חל הכלל הזה.
אבל אפילו אם נאמץ את הטיעון הזה, עדיין נראה סטיה של אורך החודש הסינודי לאורך זמן, שכן קצב השינוי של אורך היום שונה מקצב השינוי של אורך החודש, והם אינם מאזנים אחד את השני. לפיכך הטיעון הזה אינו יכול להסביר הפרשים בין הערך של ר"ג לערך האסטרונומי בזמנים שקדמו לתקופת ר"ג: למשל הפרש של כ-3/4 שניה בתקופה המיוחסת למתן תורה, או של כ-1.5 שניות בזמן "בריאת העולם".
זמיר כהן אומר במאמרו, בהתנשאות מעצבנת, שיבוא היום והמדע עוד יגיע למספר של ר"ג. עד כמה שזה ישמע מוזר, דוקא המשפט הזה הוא בערך נכון!... אפשר אפילו לחשב בדיוק מתי זה יקרה. אם נשתמש בעובדה שהחודש הסינודי הממוצע גדל ב-18.6 מילישניות בכל מאה שנים, אז בעוד כ-2450 שנים אורך החודש הסינודי יהיה בדיוק כפי שקבע רבן גמליאל! (אם-כי רק לזמן קצר, ולאחריו ההפרש ישוב ויגדל). או אז יוכלו המחב"תים להציג בשמחה ובצהלה את הפלא הגדול- שכבר לפני 4400 שנה ידעו חז"ל את אורך החודש בדיוק אבסולוטי, בעוד שהמדע הצליח להגיע לאותו מספר רק עתה...
לראש הדף
ביבליוגרפיה בנושא הידע המדעי של הבבלים והעולם העתיק (כולל אופן חישוב זמן החודש הסינודי הממוצע. שני הספרים הראשונים מכילים תצלומים של הממצאים הארכיאולוגים):