במת חופש
"אני בתהליך של חזרה בתשובה"
מסעי המיסיונריות הקרויים "חזרה בתשובה" בכוונה מן הצד הדתי, ובשוגג מן הצד החילוני-הנאיבי, חדלו להיות
מטרה של הפלג החרדי בלבד, וגם היהדות הדתית, "המתונה" לכאורה - הקרויה "דתית לאומית" עוסקת בכך, אמנם
בצורה שונה - מרוככת יותר,"בדרכי נועם", ובהנפת דגלים מטעים של "פיוס" ו"גישור" וכיוצא באלה כינויים
מרגיעים. בתכניתם של אברי גלעד ואורי אורבך "המילה האחרונה" (גל"צ, 16.10.2003) הודה אורבך שבמסעי
ההחזרה בתשובה בנוסח החרדי יש פגם, ומדבריו עולה לכאורה, שליהדות הדתית מבית מדרשו יש שיטה טובה יותר.
לדידנו, כל שיטה שמטרתה המרת דתו של אדם פסולה מעיקרה, ולא כאן המקום לפרט את הסיבות, על כך כבר כתבנו
רבות באתר.
אין פלא בכך, שמתחרדים שונים, "טריים" ומתלבטים בשאלת זהותם, פונים לאתר חופש בשאלות המשמשות בסיס
להטפות לדת - פרי המיסיונריות הדתית-היהודית בת שלושים השנים האחרונות. שכן, אתר חופש, מעצם מטרתו,
ובהעזה שלו לומר דברים ללא מורא וללא משוא פנים, משמש אתגר למטיפים רבים ולמיסיונרים במוסדות השונים
להמרת הדעה והדת, והם מנחים את תלמידיהם-קורבנותיהם לפנות לאתר ולשאול שאלות, לכאורה מביכות.
"נראה אתכם",
כתבו לנו לא מעט מתחרדים בשלב זה או אחר של התהליך המתוזמן, שכן, "האמת" ברורה להם, ואין בלבם צל של
ספק בנכונות דרכם ובטעות דרכנו.
ההתכתבות המובאת להלן בין אריה, המעיד על עצמו כמי שנמצא בתהליך כזה, לבין מספר חברי צוות האתר,
איננה ראשונה באתר, בוודאי לא אחרונה. עם זאת, חשוב לדעתנו לחזור ולהעלות על במת חופש את הטיעונים
מבית-אולפנא של המיסיון היהודי הדתי, ואת המענה שיש להשיב עליו. זאת - מעבר למה שפרסמנו בחוברות חופש
על מה שראוי להשיב למחזירים בתשובה
(כאן
וכאן).
בבמה זו השמטנו בכוונה שמות של אנשים ואתרים חרדיים, על מנת למנוע התנצחות חסרת טעם לאחר מכן.
בס"ד
שלום רב. שמי אריה (שם בדוי), ואני בתהליך של חזרה בתשובה, ובמקרה נתקלתי באתר שלכם. יש לי כמה
שאלות אליכם ואודה לכם אם תחזרו אלי:
1) היום ידוע עם התפתחות המדע הרבה מאוד נתונים מדהימים שמצטלבים עם התורה, ולמעשה רואים הרבה נושאים
שמופיעים בתורה הרבה לפני שהיה המדע. מעניין אותי לדעת איך אפשר לסתור את זה.
2) נושא ההצפנות הוא נתון מדהים: רואים ממש שכול ההיסטוריה היהודית מוצפנת בתורה, וגם כל האקטואליה!
ראו באתר
"X".
המדהים הוא שבמקום ההצפנה התורה עוסקת באותו עניין, כמו בפסוק שהשם יסתיר פניו ביום ההוא מוצפנות המילים
"השואה" ו"היטלר" וכיוב... איך אפשר להגיד שזה טבעי?
3) כל עניין הנבואות שהתגשמו, וכן עניין הנשמות - הרי כיום יש מחקרים רבים המוכיחים את קיום הנשמה,
וזה לא מחקרים של יהודים - אלה הם ספרים של פסיכולוגים גויים, כמו הספר "חיים לאחר החיים" וכיו"ב.
מתוך המאמר "נשמות בכף הקלע" מאת העיתונאי דוד שחם
ידיעות אחרונות, 31.1.1986
אני פשוט לא מבין איך אפשר לסתור את כל הנתונים האלו! הרי זה עובדות ולא דעות! אנא מכם חיזרו אלי
עם תשובה שיכולה לסתור עובדתית נתונים אלו, מבלי ליחס לזה קשר לדתיים או חרדיים או בכלל לאנשים.
אני מדבר פה על אמת! לא מעניין אותי מה כולם עושים, או אם זה גונב וכו'. אני מדבר על האמת. איך
אפשר להתעלם ולהגיד שאין כלום?
בתודה - אריה
רוני לאריה
תודה שביקרת באתר שלנו, ושלמרות מצבך (ואולי בגללו?) מצאת לנכון לכתוב לנו.
אנסה להתייחס בקצרה לשאלות שאתה מעלה:
1. בהחלט ידוע לנו שיש דברים רבים בתורה שניתן לפרש - עם מעט (או הרבה) דמיון - כמתאימים לעובדות
המדעיות (כפי שידועות היום). האם זה לא נראה לך מוזר שתמיד מוצאים את ה"הצטלבויות" האלה בדיעבד,
רק אחרי שהמדע מגלה משהו, ואיכשהו מוצאים במקרא משהו שניתן לפרש בצורה שמזכירה את התגלית? בצורה
דומה, אגב, מוצאים ביצירות אנושיות לחלוטין, למשל כתבי נוסטרדאמוס, או סתם בברית החדשה של הנוצרים,
"הצטלבויות" דומות. האם זה אומר שגם הם נכתבו לא ע"י בני אדם??? ומה עם כל המקרים שהכתוב בתורה
נמצא חסר כל בסיס מדעי או שגוי, לאור מה שהמדע יודע כיום, כמו הטענה ששפן כביכול מעלה גירה,
שהעטלף איננו יונק, וכדומה?
2. על נושא ההצפנות תקבל
כאן
תשובה מפורטת מסייברדין, ואתה גם מוזמן לקרוא עוד
תשובה מפורטת
באתר שלנו, וגם בדף
הזה.
אציין רק, שניתן למצוא צירופי מקרים דומים בכל ספר באורך דומה, ואין בכך שום דבר מיוחד
לתנ"ך דווקא, בדיוק כשם שאין שום דבר יוצא דופן בעובדה שמישהו זוכה במפעל הפיס כמעט כל שבוע...
3. עניין הנבואות - עיין תשובתי לשאלתך הראשונה. מה לעשות כשדברים רעים קורים, ושאפשר לפרשם,
במלואם או בחלקם כנבואה, כך שבדיעבד ייראה כמתאים לאירוע? בייחוד אם הנבואה מספיק הזויה
ומשתמשת בדימויים ובשפה סתומה. בעניין המחקרים שלכאורה מוכיחים שיש נשמות, אשמח אם תקרא את המחקרים
האלה בעצמך, יחד עם ביקורת מאת מדענים אחרים, העוסקים בתחום, על אותם מחקרים, ולא רק את התמונה
המעוותת והמגמתית שהמחזירים בתשובה מנסים להציג לך. ובכלל, אם האמת חשובה לך, כדאי לנסות לגלות
ולחקור אותה בעצמך, ולא לקבל אותה לעוסה וטחונה דק-דק מאף אחד - לא ממחב"תים (מחזירים בתשובה),
אף לא ממני. קח נושא שמעניין אותך, אסוף עליו חומר מכמה מקורות המייצגים גישות שונות, למד
ביסודיות, ואתה בעצמך תחליט איזה מקור נראה לך סביר ומהימן ביותר.
בהצלחה,
רוני
סייברדין משיב בנושא הדילוגים
שלום אריה - צוות "חופש" שלח אלי את מכתבך, הואיל ועסקתי רבות בנושא הדילוגים בתורה. אני מודה
שאני כותב לך בחוסר-חשק, משום שמנימת דבריך עולה שאתה כבר משוכנע לחלוטין שכל מה שהזכרת הוא
אמת, ואתה כותב לנו רק כדי להוכיח אותנו, כביכול, על כך שטרם "ראינו את האור". מכתבים כאלה, לצערי,
קיבלנו די והותר.
עם זאת, מאחר וקיים סיכוי כלשהו, שבכל זאת אתה מעוניין בתשובה של ממש, אתחיל בנושא הדילוגים,
ברמה הכי פשוטה. אנא עקוב בתשומת לב אחרי כל שלב, משום שאחרת לא תוכל להבין את הסברי. הסברי
מבוססים על מקצוע הקרוי "סטטיסטיקה", וככל מקצוע חובה לדעת את עיקריו, לפני שמשתמשים בו לצורך
טיעון או ניגוח דברי אחרים:
1. ההסתברות להתרחשות כלשהי תהיה תמיד משהו בין אפס לאחד. הסתברות אפס פירושה - שהדבר לא יקרה לעולם
ויהי מה, ואילו הסתברות אחד פירושה, שהדבר יקרה בוודאות מלאה. בין לבין קיימות כל ההסתברויות
האחרות. למשל, הסתברות חצי פירושה, שיש סיכויים שווים בדיוק להתרחשות ולאי-התרחשות. מה ההסתברות
שמטבע רגיל שנזרק ייפול כך, שהצד שעליו המספר יפנה כלפי מעלה? כמו שאומרים "חצי-חצי", בחצי
מהמקרים כך ובחצי כך. כלומר, הסתברות חצי.
2. הסיכוי שקוביית משחק שנזרקת תיפול על המספר 6 הוא שישית - כלומר בממוצע, באחת מכל שש זריקות קובייה
נקבל את המספר 6. יכול להיות, כמובן, שנזרוק עשרים פעם ולא יהיה אף 6 אחד, ויכול להיות שנקבל ארבע
פעמים 6 ברצף; אבל אם נמשיך ונזרוק עוד ועוד נגלה בסופו של דבר שרק בשישית מהמקרים יצא המספר 6.
אותו הדבר נכון, כמובן, לכל המספרים האחרים שעל פני הקובייה.
3. מהי ההסתברות לזרוק קוביית משחק פעמיים ולקבל את המספרים 3, 4 בסדר זה בדיוק? הסיכוי לקבל 3 הוא
שישית, כפי שאמרתי, וגם הסיכוי לקבל 4 הוא שישית. אך ל-4 הזה יש משמעות רק אם התקבל 3 לפני-כן,
והסיכוי לכך הוא שישית. כלומר, הסיכוי לקבל את הרצף כולו הוא שישית מתוך שישית, במילים אחרות
שישית כפול שישית, או אחד חלקי שלושים ושש.
4. אותו הכלל תופס לכל רצף של זריקות קובייה. למשל, הסיכוי לרצף 1, 2, 3 הוא שישית כפול שישית כפול
שישית, או אחד חלקי מאתיים ושש-עשרה. זה גם הסיכוי לקבלת הרצף 5, 5, 3 או כל רצף אחר של שלושה מספרים.
5. ועכשיו לחלק המעניין: כשאנו מדברים על דילוגים בתורה, הביטוי "לא יכול להיות מקרי" הוא נפוץ ביותר,
אך אם תחקור היטב תגלה שהמשמעות האמיתית של הביטוי בהקשר זה היא "בעל סיכוי נמוך מאד-מאד להיות
מקרי". כמה זה נמוך מאד-מאד? גם במדע, במקרים רבים התרחשות של מאורע שהסיכוי לו קטן מאחד חלקי מאה
בלבד, נחשבת כבר ללא-מקרית. על אחת כמה וכמה כשהסיכוי הוא אחד למיליון, או נמוך עוד יותר,
כפי שאוהבים לצטט ב"מחקרי" הדילוגים בתורה.
6. אז בואו נעשה תרגיל קטן: אני לוקח קוביה וזורק אותה 8 פעמים, ומקבל את רצף המספרים 4,3,6,2,3,3,1,5.
רוצה לעשות את החישוב? אגלה לך שהסיכוי שרצף כזה יצא במקרה הוא אחד למיליון וחצי בערך. אז מה
אתה אומר? יש לי תגלית מדעית פה? משהו לא טבעי? צופן נסתר? בוודאי שלא. סתם זרקתי, וזה מה שיצא,
ויכולים היו לצאת לי מיליון וחצי רצפים אחרים. לכל אחד מהם יש אותו סיכוי בדיוק. חישוב-בדיעבד, כמו
שאתה רואה, הוא חסר-ערך. אם לעומת זאת הייתי אומר
מראש
שאני מצפה לקבל את רצף המספרים הזה
ורק אז
זורק את הקוביה ומקבלו - אז היה כאן משהו פלאי הדורש הסבר.
7. עכשיונעבור למטריצות האותיות הצבעוניות של אותו אתר
"X"
שציינת. אם זכרוני אינו מטעני, באחת המטריצות שהופקו לאחר מותו של האסטרונאוט אילן רמון ז"ל,
נמצא ליד שמו במטריצה המונח "אמן הטיס". התחלתי לחשוב: אלו מונחים היו עולים בדעתי בהקשר לאילן
ז"ל? מכל המונחים שבעולם, אני בטוח ש"אמן הטיס" לא היה עולה על דעתי, ובוודאי גם לא על דעתך.
כאשר שוחחתי עם מנהל מדור הדילוגים של אתר
"X"
באחד הפורומים באינטרנט, הסתבר שצדקתי. הם לא אספו מראש את כל המונחים שרצו למצוא, אלא חיפשו אך ורק
"אילן רמון" או"קולומביה", ואז, אחרי שמצאו את זה, שירטטו את המטריצה מסביב, והתחילו לחפש, כמו
בחידת-תפזורת לילדים, דברים שיכולים להיות קשורים. הדבר בולט גם בהופעת מונחים בכתיב מלא או
חסר עד כדי שיבוש.
8. וזה, ידידי, מקביל לחלוטין לעניין הקוביות שהצגתי קודם: אילו היו אומרים "אלו-ואלו המונחים
שיימצאו (שים לב ללשון העתיד!) בתורה וזה יהיה הכתיב של הופעתם", ואז אכן מוצאים אותם בקרבה
לא-רגילה, היה כאן מקום לפליאה. אך הרי הם בעצם זורקים את הקוביה
ולאחר
שנפלה (ונמצא מונח זה או אחר) הם טוענים שיש לזה משמעות. והרי הסכמנו כבר שאי-אפשר לומר זאת!
9. כדי להדגיש עוד יותר את הנקודה, קח את המטריצה שהזכרתי עם המונח "אמן הטיס". האם התפעלותך ממנה
הייתה פוחתת אילו במקום "אמן הטיס" היה כתוב שם "אלוף הטיס"? ומה עם "הטייס הדגול"?
מה עם "איש הרקיע", "טייס החלל", "השואף מעלה", "טייס הקרב", "איש המטוסים", וכן הלאה וכן
הלאה? כל אחד מאלו היה טוב באותה מידה, אם לא יותר, נכון? ועכשיו נניח שבמקום להימצא באותו מקום,
המונח הזה נמצא אות אחת ימינה, או שמאלה, או למעלה או למטה - האם גם אז היית רואה במטריצה משהו
שאינו מקרי? תן דרור לדמיונך, ונסה לחשב כמה מטריצות אפשר היה לבנות עם מונחים חלופיים כאלה
ועם מרחקים משתנים. מיליונים על גבי מיליונים של ווריאציות! בדיוק כמו כל רצפי המספרים האפשריים
כאשר זורקים קובייה סתם כך. גם אם הסיכוי לכל אפשרות ספציפית הוא זעום, אחת מהן תימצא בוודאות.
משום כך, משום מציאת-המונחים-בדיעבד הזו, אין משמעות לדילוגים. הם מקריים לחלוטין, והם
מהווים אינוס של הטקסט המקודש
.
10. זאת ועוד: צוות אתר
"X"
מתלהב מדילוגים "מינימליים", כביכול מילה שזהו הדילוג הקצר ביותר בו היא מופיעה שהיא בעלת ייחוס
מיוחד. אלא מה? במטריצות רבות אתה יכול לראות מונחים שכתוב עליהם "הדילוג המינימלי השני (או
השלישי, או הרביעי)". מה קורה פה? האם הגדול שהצפין מסרים בתורה, כביכול, לא הצליח להכניס את כל
המונחים בדילוג המינימלי ביותר? מה פשר המשחקים האלה? פשרם ברור:
מי שמבקש לשכנע את עצמו ו/או את זולתו ב"צדקת" רעיון הדילוגים פשוט מנסה את מזלו, זורק קוביות שוב
ושוב, מעוות מונחים וכופה אותם על ספר התורה, ומשום כך אין לממצאים אלו שום משמעות הסתברותית.
אלו אינם ממצאים מדעיים, ובוודאי שאינם מלמדים על הימצאות צופן של ממש. ואתה, מחוסר ידע, נפלת בפח
.
11. יש לציין כי אותו מנהל אתר הדילוגים
"X"
טען, שצוותו טורח על הכנת מסמך, המסביר את חישוב ההסתברות של ממצאיהם. מסמך זה, אילו היה קיים
והדברים בו נכונים, היה מפריך את דברי; אך ראה זה פלא, במשך חודשים ארוכים הבטיח לי אותו מנהל
שאו-טו-טו יראה לי את המסמך, ולא נראתה עד היום אפילו אות אחת ממנו. מדוע?
משום שלא ניתן לכתוב מסמך כזה. אני אינני פרופסור למתמטיקה, אך השכלתי מספיקה כדי לומר לך בוודאות,
שלממצאים של אתר הדילוגים אין משמעות סטטיסטית ולא יכולה להיות כזו.
רצונם להראות שאני טועה? בבקשה, יציגו את המסמך המובטח, ונשפוט כולנו.
12. עד כאן לגבי דילוגים בתורה שבאותו אתר עליו דיברת. יש עוד הרבה מה לומר בנושא ובנושאים האחרים
שהזכרת, אך לא הייתי רוצה לבזבז את זמני בכתיבה סתם. קרא שוב את מה שכתבתי עד שתבין היטב, ואם
תהיינה לך שאלות או השגות ענייניות על מכתב זה, אשמח להמשיך ולהתכתב איתך. לעומת זאת, אם הנך
מתכוון לכתוב רק משהו בנוסח "אתה מתעלם מכל הדברים האחרים שהזכרתי" או "אתה מכחיש את האמת" וכיוצא
בזה, אנא חסוך את זמנך ואת זמני.
עוד שני דברים לסיום: האחד - אמנם דיברתי על האנשים באתר דילוגים מסויים, אך מה שחשוב פה באמת
הוא לא האנשים, אלא השיטה הקלוקלת שלהם, המניבה תוצאות שקריות, ואני מקווה שאתה רואה את זה.
הדבר השני, במכתבך אמרת "וזה לא מחקרים של יהודים אלה ספרים של פסיכולוגים גויים". לידיעתך,
אין לנו שום דבר נגד יהודים, ואם מישהו יהודי או גוי - לא זה מה שיקבע את התייחסותנו לדבריו.
כל טוב - סייברדין
איל משיב לאריה
שלום אריה - שאלות רבות יש עימך, ותקצר היריעה מלהשיב לך בפרוט. אבל בקיצור:
1. לגבי הנבואות "המוצלחות" בתורה והתאמתן עם המדע: קרא את ההפרכות במאמרים באתר "חופש". אגב, האם
כשמשהו נראה כאילו מתאים עם המדע - האם זה מעיד לטובתו? אם כך אתה מאמין במדע! האם סתירות רבות
בין התורה למדע אינן מחלישות את אמונתך? האין כאן חוסר יושר עצמי?
2. על ה"הצפנות"
כבר ענה לך
סייברדין. האם ידעת כי מוצאים "הצפנות" מוצלחות בכל ספר בו תחפש, למשל "מלחמה ושלום" של טולסטוי?
הידעת כי יש "הצפנות" בתורה, המעידות "לטובתו" של ישו הנוצרי? האם ידוע לך שגם מיסיונרים
נוצריים, לא רק יהודיים, משתמשים בטריק הדילוגים להוכיח שישו הוא המשיח?? האם תתחיל להאמין
גם בו? אם לא - מדוע דילוגים של יהודים ראויים בעיניך, בעוד שדילוגים נוצריים פסולים?
דילוגים בנצרות
3. מה עניין נשמה לדת? האם ידעת, שאפשר להיות "לא מטריאליסט" (מטריאליסט = מחזיק בדעה שהכל רק
חומר) ולא דתי בעת ובעונה אחת? קרא פילוסופיה על תפיסות דואליסטיות (כלומר שיש חומר
וגם רוח) ותראה, שאין סתירה עם החילוניות.
4. אף אחד לא אומר שאין "כלום בתורה", או בברית החדשה, או בקוראן, או בהינדוהיזם או בשינטו
היפני או במיתולוגיות נוספות רבות. בכולם יש דברים רבים מעניינים
ומרחיבי דעת. אלא שאין עובדות אלו מחייבות לצרף אותי ואותך לקהילת המאמינים בהם: הדרך
הטובה ביותר להשתחרר מהבלי דת היא להכיר דתות ומיתולוגיות נוספות, ואז מתחילים להבין את ההיגיון
המשותף שמאחורי כולן. מידע ומהיכרות כזו פוחדים רבני כל הדתות: מההשכלה, מהידע, מן החופש לקרוא
כל דבר ולהעביר ביקורת על כל דבר. כשמישהו מצאן קהילתם לומד וחדל להיות בור, הוא עלול
(מבחינתם) להבין, שמוכרים לו סחורה קלוקלת. האיסורים הגדולים ביותר בכל הדתות זה האפשרות להרחבת
ההשכלה: מי שמשתמש, קונה או מעביר לאחר ידע, ה"מקלקל" את האמונה, נאמר עליו "המחטיא את האדם
עוונו גדול יותר מן ההורגו, שההורגו הורגו בעולם הזה, ויש לו חלק בעולם הבא, והמחטיא הורגו
בעולם הזה ובעולם הבא" (במדבר רבה, כא, ה). כל רעיון המתנגד ל"אמיתות" שמוכרים לו בבית הספר של
הדת הוא בבחינת פיתויי השטן,וכו'.
בתקווה שעדיין לא מאוחר, ולא תיפול בידי המנסים לקנות את נשמתך
איל
אריה משיב לאיל
עיינתי בחומר ששלחת לי, וזו תגובתי: קודם כל אני רוצה לגעת בעניין הכללי לגבי אמיתות התורה:
כל העניין שלכם הוא להפריך את העובדות לגבי אמיתות התורה (דבר שלא ברור לי כי זוהי הדת שלכם).
כל דבר וכל עובדה ודגש על עובדה שתיקח בחיים תוכל להפריך אותה אם ממש תתאמץ. ועדיין זה לא
משנה אם היא אמיתית או לא כי מה שאתה רוצה לעשות זה להתעסק עם המסביב. לדוגמא - השמיים כחולים,
וזוהי עובדה, אז אתה יכול להגיד לי שלמעשה הם שקופים וזה התוצאה של השמש והאור וכו'... אבל מה
שקורה בפועל זה שהם כחולים. והעניין מתחזק כשיש לך אינטרס, כלומר, אם נניח הייתי מיליונר, והייתי
קובע חוק שכל מי שמוכיח לי ש 1+1=3 היה מקבל 100,000 שקל - אני מבטיח לך שהיו מצליחים להפריך
את העובדה (בדרך שלכם). השאלה היא, אם אתם רוצים להבין את האמת, או האם אתם עסוקים רק
בלהפריך אותה??? אני חושב שהתשובה ברורה...
ואיך זה מתקשר לתורה? הצפנות - אני אתן פה מספר הצפנות ותיראו איך זה מתקשר למה שאתם טוענים
(הערת המערכת: אריה הביא כאן רשימה ארוכה של "דילוגים" מתוך החומר שלמד בסמינר. מאחר ותשובתו
לעיל של סייברדין, והידע הקיים בעולם ובמדע מפריכים טיעוני-סרק אלו, איננו מוצאים טעם להביא כאן
עוד פרק מספר הדילוגים). יש לציין שאלו רק דברים שאני האזרח הפשוט בדק, ואילו לאנשים שהעמיקו
לדוגמא - המדען
Y
(שמו שמור במערכת) מראה מה יש למדע ולגדולי המתמטיקאים להגיד על זה.
בכול מקרה- מי אני שאשנה לכם את כיוון המחשבה? וזו גם לא המטרה שלי, רק חבל לפתח שנאת-חינם כלפי
הדת או כלפי האנשים שמקיימים אותה כהלכתה (החרדים). כמו שיש כפייה והסתה לכיוון הדת, בהכרח שזה
יכול להיות לעוד כיוונים. תבינו - אני פעם הייתי בדעה שלכם. אני ממליץ לכם בחום לראות מה יש
ליהדות להציע (חינוך, נישואים, חברה ומשמעות החיים)- כידוע נושאים אלה מאבדים כיום את
משמעותם. ראו סקרים ונתונים על המצב שאנו חיים כיום. ואל תישכחו שזוהי הדת שלכם כבר 3,300 שנה
בלי שינוי, וזה האני האמיתי שליווה את סבותינו ואת סבי סבותינו זה שמלווה אותנו היום
ושילווה אותנו בעתיד...
בברכת שנה טובה ומבורכת לכל צוות חופש
אריה
איל עונה לאריה
אריה שלום - צר לי, אך נראה לי שתשובתי כלל לא הובנה על ידך. אם באמת אתה מעוניין להבין
את תשובתי - אנא הרחב מעט את השכלתך. קרא בתור התחלה את "האחים קרמזוב" של דוסטוייבסקי,
את "התרבות והדת" של פרויד, ואת "על המתודה" של רנה דקארט, ואחרי שתסיים אשמח לשמוע את
דעתך - רק אחרי שתסיים.
בברכה איל.
אוהד מסיים את ההתכתבות עם אריה
לאריה הנמצא בתהליך - שלום,
שמי אוהד, אני חבר בצוות אתר חופש. מכתבך הגיע אלי, וקראתי גם את תשובותיהם של חברי לצוות - רוני,
סייברדין ואיל. שמחתי לביקורך באתר, ואני מקווה שגם אם אמונתך שונה משלנו, לא תפסיק לבקר
באתר ולקרוא את תכניו, ועל חשיבות הדבר אעמוד בהמשך.
על החזרה בתשובה:
אתה מעיד על עצמך שאתה מצוי בתהליך של חזרה בתשובה, ורציתי לשאול אותך בן כמה אתה, ומה למדת
עד כה בחייך, חוץ מהנושאים הדתיים. לא בכדי אני שואל, בוודאי לא על מנת לקנטר, שכן לי אישית
יש ניסיון רב בנושא - השתתפתי בסמינרים, האזנתי להרצאות של רבנים, קראתי הרבה חומר מטעמם וגיבשתי
דעה ברורה בנושא. מדוע אתה מכתיר עצמך כחוזר בתשובה? חוזר למה? תשובה על איזו שאלה אתה נותן
לעצמך? אתה - אריה, כמוני - אוהד, וכמו כל חברי וחבריך, מגלם בעצמך שלוש זהויות המאוחדות
באדם אחד: אתה אדם, אתה יהודי, ואתה ישראלי. אצלי, החלק האנושי שבי - האדם, איננו שונה מהחלק
היהודי שבי. את יהדותי אני רואה בהיותי בן לעם היהודי. אני גא במורשת ובתרבות שיצרו בני עמי
מאז הוכר עמנו כעם, אבל עם זאת אינני מוכן לוותר על הצד האנושי, האוניברסלי שבי, למען החלק
היהודי שבי. האחד אינו סותר את השני אלא משלים אותו, ואם עלי לבחור - חשוב לי יותר האדם, שכן
כאן הוא הכלל. היהודי הוא אדם השייך לעם היהודי, העברי. האדם נמצא גם בבני עמים אחרים. היותך
אדם הוא תנאי קודם להיותך יהודי.
המטיפים הדתיים שכנעו אותך, מן הסתם, להאמין, שהיהדות היא נזר הבריאה, שאלוהים ברא את
היהודי להיות נעלה ונבחר על כל יתר בני האדם, ולכן ראוי וחשוב לך להיות יהודי דתי-חרדי, ולמען
מטרה זו כדאי וראוי, לכאורה, לזנוח את כל יתר תחומי האדם: המוסרי האנושי ותרבותו, שלדעת רבנים
הם הבל הבלים, טומאה וכפירה בעיקר. זוהי טענה דתית קלאסית, שאיננה ייחודית לדת היהודית בלבד,
ובטענה זו בדיוק יוצאים יום-יום שאהידים מוסלמים להרוג ולהשחית, רק משום שכך ציווה אותם אללה. לכאורה.
ראה, אריה - אתה משוכנע בצדקת אמונתך, ואתה בז לכל אמונה אחרת, אבל המחבל המוסלמי דומה לך
מאד: גם הוא משוכנע בצדקת אמונתו - הייתי אומר שאפילו יותר משוכנע ממך, משום שהוא מקריב את חייו
בפועל על מזבח אמונתו, ואתה, "ברוך השם", לא היית עושה כן...
אתה תשיב לי, שההבדל בין אמונתך לבין אמונתו של המוסלמי היא באמיתות התורה, שניתנה מידי אלוהים למשה
במעמד הר סיני, ואלוהים הצפין בתורה זו קודים ייחודיים, אותם אתה מגלה היום כדילוגי-אותיות וניצב
המום לנוכח זאת - הנה הנה הראייה שאין עליה ערעור. על כך ישיב לך המוסלמי, שהאמת הבלעדית
מצויה דווקא בקוראן של מוחמד, והנוצרי יגידך, שהאמת היא אצל ישו ומריה. וכבר כתב לך איל, שהמיסיון
הנוצרי - כאן בישראל - משתמש בטריק הדילוגים על מנת להוכיח, שהמשיח הוא ישו, ולא אחר (החוברת שלהם
מצויה בידי- אשמח לשלוח לך העתק). וכך אתם, נציגי שלוש הדתות המונותיאיסטיות, תריבו ביניכם
בשאלה - האמת של מי אמיתית יותר, מהי האמת האמיתית, והיכן היא מצויה, ואני אתבונן בכם מן הצד
ואצחק: אמת? מהי אמת? לא קיימת אמת אחת בלעדית לנצח נצחים! אמת נכונה לכאן ולהיום, לי ולחברי,
והיא איננה נכונה לחברים אחרים, או לאתמול, או לעוד אלף שנה, או למקום אחר!
קשה לקבל זאת, אריה? הלב והמוח שלך מוחים על דברי, ומאד רוצים להאמין שיש אמת אחת, הנכונה לתמיד
ולכל בני האדם? לשם מה
לך
אמונה כזאת? מה ייתן
לך,
אריה, שישנה אמת אחת אלוהית לכל בני האדם לנצח נצחים? מה זה יתרום
לך?
מדוע חשוב
לך
שהאמת האלוהית תופסת גם לגבי תושבי זימבבואה ואיי הפסחא? מדוע חשוב
לך
שכל היהודים יתפללו לאלוהים? שכולם יצומו ביום כיפור ושאף אחד לא ייסע בשבת ויאכל רק כשר? מה זה ייתן
לאריה משהו?
הרבנים, או המטיפים, או המחב"תים (המחזירים בתשובה) סיפרו לך, מן הסתם, שיש עולם
הבא, וזהו עולם נפלא, שהוא-הוא העולם האמיתי, הנצחי, ועולמנו שלנו כאן הוא בעצם רק מסדרון, ורק
מי שיעשה הטוב בעיני אלוהים ויקיים את כל מצוותיו רק הוא יזכה לחיי הנצח בגן העדן. לא כן, אריה?
ולא רק זאת ספרו לך הרבנים, אלא שגם יש יהודים, המחבלים בסיכוייו של היהודי הצדיק להגיע לגן העדן,
והם החילונים הכופרים, ולכן חייב כל יהודי דתי להמיר את דעתו של כל יהודי חילוני ולהחזירו
בתשובה, אחרת הוא מעכב (אבוי לנו) את ביאת המשיח, והרי רק המשיח יביא גאולה לעולם ואת חיי
הנצח הגן-עדניים... וגם את ההיפך הם טוענים, שאי-קיום "מצוות השם" הביא את השואה והמשך החטאים
יביא שואה נוספת...
דברי הרב שך, כפי שפורסמו ב"יתד נאמן"
והושמעו בישיבת פוניבז' בינואר 1991
ואתה מאמין לרבנים או למחב"תים האלה, נכון? מדוע? במה אמונתך ברבנים היהודים נכונה ומוצדקת
יותר מאמונתו של המחבל המוסלמי ברבני (דרווישי) האיסלאם שלו, ושל מטיף "עדי-יהווה" בכומר או
הנזיר שלו? האם רק משום שהם אחרים? שהם אינם יהודים? כלום לא פגשת ביהודי שקרן? האם לא פגשת
ברב שקרן, רב רמאי, רב פושע? לא פגשת ולא שמעת? היכנס בבקשה לאתר חופש, למדור "יומנים",
שם למדור פשיעה ואלימות בחברה החרדית, וקרא ציטוטים לאין-ספור מתוך העיתונות על
רמאות ושקר וזימה ורשעות ופשעים לאין-ספור אצל רבנים יהודיים, לא אחד, לא שניים ולא שלושה.
עשרות ומאות!
מי לידך יתקע שהרבנים
שלך
מספרים אמת? האם רק משום שהם הרבנים
שלך?
ומה עם החוזרים בתשובה, שהיו להם אותם רבנים שקרנים ורמאים וזנאים? היכן, אם כן, האמת בחזרה בתשובה שלהם?
אחזור למכתבך:
במכתבך הקצר התייחסת למספר נושאים חשובים מאד באמונה הדתית של ימינו, בייחוד לאמונה הדתית
החפוזה של החוזרים בתשובה. האם ידעת, שהציבור הגדול של היהודים הדתיים והחרדיים אינו
רואה בעין יפה את החוזרים בתשובה? האם ידעת שפרט ליוצאים מן הכלל הם לא נותנים להם את בנותיהם
לנשים? האם שאלת את עצמך מדוע? שהרי אתה רואה עצמך יהודי דתי כשר למהדרין!
התשובה ברורה: יש הבדל בין אדם שנולד לעולם מאמין, לבין אדם שהמיר את דעתו ודתו צ'יק-צ'ק,
אינסטנט-דת, אבקה ומים חמים וקצת סוכר - וקדימה ל"אור-שמח"! המרת דעה ודת איננה דבר של מה-בכך,
ופרט לבודדים, יוצאים מן הכלל, יש בהמרת הדעה שלך, בהפיכתך המהירה מאדם חופשי למאמין דתי משהו
שהיהודי הדתי מבטן ולידה איננו מוכן לקבל. זה איננו מקביל, אבל דומה בעיקרון למה שאני, יהודי
חילוני ואתיאיסט, מוצא כפסול בדרך בה בחרת ללכת.
שאלתך על המדע:
בוודאי שיש נתונים רבים מאד המצטלבים בין הכתוב בתורה לבין המדע של היום. וכי טען מישהו שבני
האדם שחיו בתקופה שלפני 2000-3000 שנים, היו טיפשים, עיוורים, חרשים או דפוקי-שכל? בהחלט לא! הם
היו אנשים נבונים לתקופתם, ביניהם גם חכמים מאד, אפילו מוכשרים ביותר. הם התבוננו בנעשה
סביבם, שאלו שאלות על הטבע, על גרמי השמים, האוכל והמים והכל, ביקשו לדעת מה גורם לתופעות
אלה ואחרות,ואיך לנצל את הטבע לטובתם; הם ידעו לחשב חישובים, ולהכיר במחזוריות הטבע, בעונות
השנה ובמעגל שעות היום והשנה - ועל הכל הם כתבו. התורה והתנ"ך לא היו הספרים היחידים שהם כתבו! היו
בעמנו ספרים נוספים, שלא הוכרו בידי המימסד של אותם ימים, ולא הורשו להיכלל בקנון התנ"כי:
ספרים חיצוניים, טפו, מוקצים מחמת המיאוס. קרא בספר "חנוך", שלא נמצא "ראוי" להיכלל בין
כתבי-הקודש, ולמד שם איך ידעו כבר אז בני האדם לחשב את לוח השנה ומחזור הימים, ועוד תגליות וידע מדעי.
היו בניאדם משכילים וחכמים גם בעמים שקדמו לעם העברי בארץ כנען, ובמצרים, שגילו תגליות
מדעיות מופלאות ורשמו זאת ע"ג חרסים, לוחות אבן, פפירוסים ועוד, וכל אלו נשארו כעדויות עד ימינו
אלה! אתה יכול לקרוא את עלילות גילגמש, שקדמו לסיפורי התורה בכ-600 עד 800 שנה, או את ממצאי
אוגרית (ראה באתר שלנו); אתה יכול למצוא במוזיאונים בארץ ובעולם עדויות לתגליות מדעיות של
הבבלים הקדמונים בתחום האסטרונומיה, והידע שלהם בחישוב עונות השנה ובמחזור השמש והירח, שלא לדבר על
תרבויות המזרח הרחוק, שפרחו כבר לפני 6000 שנה בסין וביפן ובהודו!
לא היהודים המציאו כל זאת, והעובדה שכך כתוב בתורה איננו ראיה לכך, שהם היו הראשונים! היה
להם שכל ללמוד מאחרים, ולשפר עוד ועוד. אגב, בכל הצד המדעי, שלא היה זר ליהדות שלתקופת המקרא,
לא היינו חזקים. עמים אחרים היו טובים יותר מאתנו בתחומים אלו. כוחנו היה בחשיבה, במוסר ובחוקים
החברתיים. היכנס בבקשה לאתר חופש, למדור מאמרים וספרים, ושם תקרא בפרק על המדע. תמצא בו הרבה
יותר הסברים ממה שאני נתתי לך כאן. היכנס גם למדור "מכתבים", וקרא "במות חופש" שונות - רבות
מהן מתייחסות לקשר שאתה מעלה כאן בין התורה למדע.
הצפנה ודילוגי אותיות:
על כך
ענה לך באריכות
כבר סייברדין. זהו נושא משובב את הלב ומושך את העין, עלי להודות. הצרה שאנחנו איננו אלא
בני-אדם. חלקנו אוהב שמרמים אותנו, חלקנו אוהב לרמות אחרים. חלקנו גם אוהב אלימות ונהנה
מרוע, ומגיע להתעלות הנפש לנוכח מפלתו של האחר. ראה כמה רוע ורשע ונזק יש בכל הווירוסים
המחשביים, שאנשים מייצרים בכוונה במטרה לקלקל, להרוס ולהשחית.
כך גם בתחום הרעיוני של מחבלים כאלה. שם הנזק לא נראה כהרס של מחשב, או מפלה במערכת בנקאית
שקרסה, אלא בהרס נפשו של האדם. היכנס למדור דילוגי אותיות באתר שלנו - מדור "חזרה בתשובה". יש שם
מספר מאמרים - וכל מילה שלי מיותרת. גם ישנו ספר נפלא, שאני מאד מאד ממליץ שתקרא, דווקא
משום שאתה אדם חושב, כך נראה לי - וזאת בטרם תסיים את שלב ההכנות שלך לכניסתך לעולם החרדי. שם
הספר הוא "ציידי הנפשות" בהוצאת "זמורה-ביתן". גש לחנות "צומת ספרים" הקרובה למקום מגוריך, וקנה
ב-25 שקלים. שם תמצא תשובה! זוהי החזרה בתשובה במלוא הדרה ויופייה! שם תמצא תשובות לשאלות
על דילוגי האותיות והצופן האלוהי בתורה, על הגימטריות, על החיים לאחר המוות, על אמנון
יצחק, ועל סוגיית הסתירה שאפשר וניתן לסתור את הכתוב בתורה. קנה וקרא ולא תצטער!
נבואות, "חיים" לאחר המוות, מדע, היסטוריה יהודית, מקרא, תורה, דת
- ראה כמה נושאים קרדינליים אתה מעלה בדואר קצר אחד, ואתה מאמין שאפשר שבן-אדם אחד מסוגל להקיף
כל זאת בצורה מקצועית, אמינה ונאמנה?? בעולם התרבותי שלנו, אדם לומד מקצוע לפחות 4 שנים, מתמחה
בו עוד 4 שנים, ורק לאחר מכן (כשהוא בן 29 לפחות - שירות צבאי + לימודים) הוא יוצא החוצה כמומחה,
שיש לו סמכות מקצועית, מוסרית וחברתית לעסוק בתחום לימודיו, ללמדו לאחרים ולהתווכח עליו. בדואר
הקצר שלך כאן אתה הולך בנתיב אופייני של המדריכים לחזרה בתשובה (* על כך אתן לך תוספת קטנה בסוף),
המתיימרים לדעת הכל בכל מכל כל, ולהיות מומחים בהכל: מומחים בתיאולוגיה וברפואה ובחיי חברה ובתורה
וב"מדע" (אתה כותב במכתבך על "המדען
Y") -
כש"מדע" איננו אלא תחום-על של אלף ואחד תחומי מדע פרטניים, כמו ביולוגיה, גנטיקה, כימיה,
פיסיקה, מתמטיקה, אסטרונומיה, גיאולוגיה, ארכיאולוגיה, היסטוריה, סטטיסטיקה (מאד מאד חשוב!), מחשבים,
הנדסה, משפט וחוק ועוד ועוד - ולא מחזיר בתשובה או מרצה בסמינר אחד מתיימר לדעת הכל ב"מדע" ובכל
יתר התחומים... וטרם דברנו על מקרא, וחקר המקרא, ושפות שמיות להבנת הנושא, ותיאולוגיה להבנת המהות
הדתית, ועל כל אלה אתה מוסיף את המיסטיקה - הלא היא תורת הנסתר, הידע על מה שאין - תחום מדהים
כשלעצמו. האם ידעת שאת הקבלה מלמדים גם באוניברסיטאות? ושצריך ללמוד זאת מספר שנים על מנת להבין
במה מדובר, גם אם מדובר בתרמית אדירה, ואכן מדובר בתרמית אדירה, שאיננה ממעיטה מחשיבות הנושא?
ואני חוזר אליך, אריה, ושואל: האם אתה סבור שאדם, כמו המחב"ת שלך, אמנם יש בו תכונות מופלאות
וידע מקצועי בכל אותם תחומים רבים, עד כדי כך שבזכות אותו ידע, לכאורה, אתה החלטת שדבריו אמת,
ועולמנו שקר? שבגין דבריו וטיעוניו אתה מוכן להפנות עורף לעולם עצום ורב של ידע ותרבות, וללכת
שבי אחריו לעולם מעניין אחר, אבל צר מאד, המגביל עצמו לתחום אחד בלבד?
לא הגבלת התחום למסלול צר אחד היא שמדאיגה אותי בחזרתך בתשובה, אלא הצורך שמלמדים אותך לראות
בכל "אחר" פסול, שקרי, טמא ובלתי ראוי. "זה לא יהודי", או "זו אינה יהדות", הם אומרים לך.
ההבדל בינינו איננו באמונה בלבד. ההבדל בינינו, אריה, הוא בעיקר בפתיחות שיש לאדם החופשי,
החילוני, להכיר שיש הרבה דברים מחוץ לעולמו הצר שהם "בסדר", שהם "ראויים", גם אם אין לו זמן
או חשק או כישרוןויכולת לעסוק בהם. מכל העולם התרבותי אשר סביבי אני תופס ועוסק במעט מאד
בלבד. אלא שכל היתר
איננו פסול,
חלילה. פשוט אין לי זמן, או כוח, או חשק, או יכולת לעסוק בעוד תחומים. אולי פעם אעסוק בהם,
אולי אף פעם לא. אבל אינני פוסל דבר בעולמנו, למעט מעשים הכרוכים בחוסר מוסר, כמו פשע, אלימות,
רשעות ושקר בין בני אדם. בני אדם, לא רק יהודים.
אסיים בשני דברים: מה זו יהדות, ומיהם המדריכים שלך לחזרה בתשובה.
יהדות איננה דת. יהדות היא תרבות,
הכוללת גם דת. יהדות היא מכלול התרבות שיצרו בני העם היהודי לדורותיהם. יהדות כוללת
את כל אוצרות הרוח שיצרו יהודים, בספרות, שירה, מחזאות, סאטירה, אגדה, באמנויות השונות
- מוסיקה, מחול, ציור ופיסול, בתחומי המדע והחברה - וגם דת. אבל בהחלט לא רק דת. אם יהדות חיפשה
נפשך - מדוע דווקא בישיבות? כל עולם התרבות היהודי פתוח בפניך בכל מכללה ואוניברסיטה!
בכל ספרייה! ואם דת ביקשה נפשך - אז אתה בדרך הנכונה. רק אל תהיה קיצוני. חיה ותן גם לאחר לחיות,
והאחר - הוא בן אדם לא פחות כשר ממך, גם אם איננו מאמין במה שאתה מאמין, וגם אם איננו יהודי בכלל!
(*) מדריכים לחזרה בתשובה:
האם ידעת, שמדריך לחזרה בתשובה הוא איש מקצוע, שלומד את מקצוע ההחזרה בתשובה בקורסים,
כמו מטעם "ערכים"? יש בידינו חוברות לימוד, עם שמות המורים, בקורסים למדריכים בהחזרה בתשובה.
שם מלמדים אותם מה לשאול ואיך, מה לומר ומה לא לומר, על אילו שאלות של החוזר בתשובה להשיב,
ואיך, ועל אילו לא להשיב, שכן יש בהן מכשלה. מעניין? מאד. תן דעתך על עובדה זו, אם לא ידעת
זאת לפני כן. פירושו של דבר - שהם
אינם יודעים
את כל הדברים להם הם מטיפים. הם, פשוט, יודעים איך למכור בצורה הטובה ביותר את מה שהם עצמם אינם
יודעים! זה מה שהם לומדים, ובזה מתרכזת ההכשרה שלהם. ואם יש גם דברים שהם יודעים, אין זה
אלא תחום צר מאד בדת אחת - הדת היהודית, ואפילו לא את כל
התרבות
היהודית.
אני מאחל לך שתישאר בן אדם טוב והגון. זה יותר חשוב מאשר להיות יהודי טוב והגון
אוהד מצוות אתר חופש
דצמבר 2003