אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
עם אחד גיוס אחד
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > במות חופש  לגירסת הדפסה     

במת חופש

ושוב חב"ד

תנועת חב"ד החרדית הצליחה ליצור לעצמה תדמית חיובית בציבור הישראלי ואצל הישראלי המטייל ברחבי-תבל הודות להופעתם ה"נחמדה" כלפי-חוץ, וארגון אירועים מסורתיים "בדרכי-נועם". זאת משום שפעולות אלה נתפסות כמעשה חיובי חסר כל היבט שלילי או מסוכן. רק מעטים יודעים, שחב"ד היא "ראש וראשון" למחזירים בתשובה - כך על פי הצהרת אחד מראשי-ארגונם, ותחת מסווה הנחמדות שלהם מסתתרת מטרה ברורה: תיחרוד (הפיכתם של יהודים חילוניים לחרדים) - תהליך המכונה בכוונה "חזרה בתשובה"

אתר חופש העלה בעבר את נושא חב"ד על במתו:
http://www.hofesh.org.il/letters/religion_merchants/two-chabad.html
http://www.hofesh.org.il/religion_merchants/metifim/no-limits.html
http://www.hofesh.org.il/yoman/special_issues/chabad.html
http://www.hofesh.org.il/religion_merchants/metifim/chabad2.html

מדי פעם מגיעים אלינו מכתבים מאוהדי-חב"ד, המנסים במודע או בתמימות לגונן על ארגונם מפני חשיפת מטרותיו האמיתיות. מעל במה זו נביא מספר פניות, ותגובות עליהן מאת חברי הצוות של האתר.

חופש

נערה מחב"ד כותבת לאתר חופש

אדון מנהל האתר ומבקר הכתבות - ייתכן ואתה מקבל תגובות רבות אוהדות ותודות, אך מכתב זה שונה. יש לי ביקורת רבה על האתר, אך לא יעזור כל דיבורי. אתם תמשיכו בשלכם בין כך ובין כך.

תשמע, באתר שלכם אתם בין כל הקהל יעד בו אתם פונים, אתם גם (ובעיקר) לנוער הדתי שיורד מדרך הוריו, ומדרך התורה, כביכול אתם מציעים לו "חופש"... אין מה לומר, אתם מצליחים בדרככם זו, ובטח נוער רב קורא בשקיקה מידע זה. אך... הצלחה זו, בקניית לב הילד הדתי, ובהטפת המוסר אינה הצלחה אמיתית היא.

בדוק הוא שרוב הנוער הדתי הנושר מהדרך, לא נושר הוא בגלל אידיאולוגיה שכל החינוך שחינכו אותו אינו נכון הוא, אלא כיון שקשה לו עם דרך זו, קל לו בדרך השניה הקורצת ברחוב, החיים כביכול יראו לו יותר קלים ונחמדים בדרך השניה. אם כן, זה לא נובע מאידיאולוגיה חכמה, ממחשבה רבה המושקעת בענין, אלא פשוט, נוחיות עצמית, ודרך קלה ללא מחשבה בחיים. אם כן, נוער זה שנושר, נוער זה שאינו חושב ומעמיק, קל יהיה לו לקנות את דברי ההבל באתר "חופש" שלכם.

באתר שלכם אתם מכניסים מידע רב נגד העולם הדתי-חרדי. רוב ההתמקדות היא במלחמה נגדם. אך, מה עם דרככם... קל לשלול את השני... אך אולי תתנו שם במה למה כן נכון, ומה כן אמיתי בדרך החילונית המופקרת? איזה כן תועלת ממשית אמיתית האדם ישיג בה...? אין זו דרך חכמה כלל וכלל. בנוסף לכך, אתם נותנים שם ידיעות נגד ההלכה, זילזול ברבנים, זילזול בתורה וכו' וכו' מביאים מידע... אבל מידע חלקי! מלעיטים את החבר'ה הצעירים עם שטויות... אולי תמשיכו להם את הסיפור וכתבו אותו במלואו... עם כל הפרטים, שיבקרו באמת מה שאתם אומרים, ואז הם יחליטו מה לחשוב ומה לעשות... עוברים את זה, השכל מתפתח, לומדים, רוכשים ידע, ובפרט אם ישנם כאלה שירדו וניסו את הדרך החילונית... ראו איזה זבל יש בה. כמה היא שקרית. ואמת אחת יש רק אחת. אמת התורה. ברגע שהם חושבים, הם חוזרים.

צרם לי לראות את הידיעות שהבאתם על חב"ד. איזה שטויות הכנסתם שם. אמנם היו שם ידיעות מדברים שהתרחשו באמת, קרו במציאות, התפרסמו בעיתונות.... אבל... האם כל העיתונות דוברת אמת? לא! האם אתם יודעים מה עמד מאחורי הדברים? מי היו האנשים שעשו את המעשים? מי הם אלה שצועקים "משיח משיח" ברחובות...? מי זה שתיכנן לרצוח את רה"מ?... האם אתם יודעים באמת מה קורה בתוך חב"ד? לא!

הסיפורים שהבאתם הם לא מה שמייצגים חב"ד. ואלה שצועקים ברחוב משיח משיח, הם לא חב"ד האמיתיים. לך תשאל את רבני חב"ד האם זה דרכם לצעוק משיח משיח...יגידו לך שלא! אמנם אלה שמחזיקים שלטים וצועקים דברים אלו... מגיעים בשם חב"ד, אך זה על דעתם העצמית. אין שום גוף העומד מאחוריהם. ויש ביקורת רבה עליהם. כי מה שהם עושים הם רק מלכלכים את חב"ד, ולא זו דרך חב"ד...

... חב"ד הם האחרונים הגזעניים. הם אלו שניגשים לכוווולם. אוהבים את כוווווווווווווווווולם. מאחורי הסיפור של ההוא מצפת שתיכנן לפגוע ברה"מ - האם יש לכם מושג מה היה שם באמת? איך השב"כ קשור לנושא? ואיך טמנו מלכודת לאדם פשוט מהשורה?... האם אתם יודעים הכל, באמת. אם הייתם יודעים... הייתם חב"דניקים!!!!!...

... לא מאחלת לכם הצלחה. אך מקווה שיבוא יום, תחשבו היטב על מעשיכם, תחשבו על מהות העולם. מה קורה פה, מי המנהיג. תחקרו יותר לעומק ואז ניפגש יחד, יהודי אל יהודי. ובעיקר דתי אל דתי. אז תגיעו לשמחה אמיתית. אושר אמיתי לדעת מי אתם, מה אתם ומה מעשיכם בעולם הזה.

[המכתב המקורי ארוך מכדי להיכלל כאן. קטעים נוספים, שלא הובאו כאן, מועלים בהתכתבויות ע"י חלק מהמשיבים.]

חופש

איל משיב לנערת חב"ד

שלום לך נערה מחב"ד - שמי איל, ואני נמנה עם צוות אתר חופש. את נשמעת כנערה שאכפת לה, וזה דבר חשוב, אבל חבל שלא הבנת לעומק את כוונת האתר. האתר הוקם ומופעל ע"י אנשים שאיכפת להם מהעם ומהמדינה בדיוק כמוך. אבל כואבים להם השקרים בהם מלעיט המימסד הדתי אנשים תמימים וצעירים כמוך, כדי לשמור עליהם בחזקתם.

החילוניים הם אלו שהקימו את המדינה, מגינים עליה, משרתים בצבאה ומקיימים את כלכלתה. בלעדינו לא היה כאן כלום - לא לחם לאכול, לא בגד ללבוש ולא בתי חולים לשמור על הבריאות. אבל במקום להודות לנו מספרים לכם שטויות שהחילוניים זו ריקנות ועבריינות. פשוט יורקים לבאר ממנה שותים. זהו צרוף של חוצפה, רוע והתנשאות.

חבל שאת שטופת מוח עד כדי-כך, שאינך מצליחה לראות את האמת הפשוטה. את הינך, לדעתי, תינוק שנשבה בידי הדת, ואימצת את השקר, לפיו עזיבת הדת נעשית על-מנת לברוח מעול קשה וליהנות מהחיים. השקר הזה מוזרם לכם מגיל צעיר כדי שלעולם לא תאמינו שעזיבת הדת נעשתה ונעשית מהסיבה של חיפוש האמת, או כדי למלא את החיים בתכנים ובעשייה קונסטרוקטיבית.

ההפך מטענתך הוא הנכון: חופש הוא עול, וקשה מאד להתמודד עמו, כי צריך להיות חזק ולקחת אחריות על עצמך ועל גורלך. הרבה יותר קל לקבל - בלא מחשבה ובלא הרהור, ערעור או פקפוק - דעות שהוטבעו בך בגיל צעיר. קשה מאד לשרש דעות כאלו, בייחוד דעות הקשורות בדת. בדיוק כשם שלא נצליח לשכנע אדם שנולד למשפחה מוסלמית אדוקה, בכך שדתו אינה נכונה.

אני מקווה שתגדלי ותשקלי שוב בבגרותך את הדעות שאת כה בטוחה בנכונותן, כמו גם את הדעות אותן את רואה היום כשגויות ופסולות.

בברכה - איל

שוק המציאות

שוק המציאות
מתוך הספר "ציידי הנפשות - תשובה לתשובה"

צופיה עונה לנערת חב"ד

שלום לך נערה תמימה - שימחת אותי שמחה רבה בכתבך כי "נוער רב קורא בשקיקה מידע זה (שבאתר)". אמנם לא לנוער החרדי - וחב"ד בתוכו - נועד חופש, אבל יש לשמוח על-כך שהוא זוכה ברייטינג גבוה גם במקומותיכם. אשר לתוכן מכתבך:

א. אם "אמת אחת יש רק אחת" כדבריך, מה תשיבי לרב שך, שאמר פעם על אמונתו של הרבי מלובביץ': "הדת הדומה ביותר ליהדות היא החסידות". כלומר, דומה, אבל איננה זהה. מאחר ששניהם מתיימרים להחזיק באותה תורה, וכל אחד מהם אומר "כולה שלי" - אצל מי מהם האמת? וכי לא נאמר "שבעים פנים לתורה"? אז מי את שתאמרי רק אחת היא? והרי ידוע שהחסידות והמתנגדות אינן זהות, כמו שרבים מן הדינים האשכנזים אינם זהים לדינים המזרחיים (למשל: אכילת קטניות בפסח, אך לא רק). ומה על חילוקי הדעות בין חכמי-ישראל לאורך הדורות? ובעצם ימינו אלה בין רבנים הקוראים להתנגד להתנתקות ביד רמה לבין אלה הגורסים "דינא דמלכותא דינא"? אז עם מי האמת?

ב. את אומרת כי הדרך החילונית היא "שקרית", או "מופקרת", ועוד "מחמאות" מעין אלה. כמה שנים חיית על-פי דרך זו כדי שתהיני לפסוק לגביה הלכה? כמה תארים אקדמיים צברת לך בטרם תפסקי? כמה ספרי הגות קראת, ממיטב ההוגים בעולם - יהודים ושאינם יהודים? בכמה מוזיאונים ביקרת - לציור, לפיסול? ובכמה שיעורי אמנות השתתפת בחייך הקצרים, כדי שתרשי לעצמך למחות במחי-יד אחת ובהבל-פה כל מה שיצרו בני-אדם לפניך במשך אלפי שנים? בכמה מוסדות ומכוני-מחקר ביקרת - מאלה שאת נהנית יום-יום מתוצאותיהם (כגון רפואה וטכנולוגיה) - כדי שתרגישי שאת רשאית לבוז לכל אלה ולפסול כל זאת בטענה ששקר הוא זה?

כלום לא חז"ל היו אלה שאמרו "יפה תורה עם דרך-ארץ"? היכן דרך הארץ שלך? היכן הצניעות, שבנות-ישראל נצטוו לנהוג לפיה? האם צניעות זה רק שרוולים ארוכים וגרביים ארוכות (בקיץ המזרח-תיכוני הלוהט)? או שמא צניעות היא גם - ובעיקר - נכונות להכיר ולהודות שיש גם אחרים, בעלי-ידע וערכים שאינם נופלים, לשון המעטה, מאלה שלך?

בברכה

צופיה

דן מצטרף למשיבים לנערת-חב"ד

ברצוני להתייחס למספר אמירות ודעות שהבעת במכתבך:

1. על עזיבת נוער דתי את דרכו ופנייתו לעולם החופשי את כותבת: 'זה לא נובע מאידיאולוגיה חכמה, ממחשבה רבה המושקעת בעניין... נוער זה שאינו חושב ומעמיק, קל יהיה לו לקנות את דברי ההבל באתר "חופש" שלכם.'

גישתך היא הכללה על כל דבר ונושא מחד-גיסא, וייחוס הצד הטוב והחיובי שבהתנהגות בני האדם לדת ולחב"ד, וכל הרע, המכוער והשלילי - לחברה שמחוץ לדת מאידך גיסא. אין סיבה אחת ויחידה לנשירת צעירים דתיים מן הדת וכניסתם לעולם הפתוח של חופש המחשבה. חלקם עושים זאת בוודאי מתוך שיקולים אידיאולוגיים חכמים ונבונים, ולאחר מחשבה רבה ועמוקה. מה שבטוח הוא, ששום מוסד או מימסד חילוני לא ביצע בהם שטיפת-מוח, ולא העביר אותם סמינרים ליציאה לשאלה, משום שלא קיים מוסד כזה. חלקם, כמובן, עשו זאת מטעמי נוחות עצמית. אבל מה רע בנוחות עצמית? האם אין ההליכה לדת נעשית גם היא ע"י "בעלי-תשובה" בחלקה, משום נוחות עצמית? במובנים לא מעטים החיים בצל הדת נוחים וקלים הרבה יותר מאשר במסגרת החופש.

2. את כותבת: [קטע זה לא נכלל בציטוט ממכתבה של הנערה] 'אני בחורה השייכת למגזר של חב"ד, ומכירה מקרוב את כל האלה שנושרים ויורדים מהדרך, גם אני ירדתי תקופה, אבל זה נטו מחשבה טיפשית של גיל העשרה בו מחפשים להרגיש עצמאות ולמרוד במוסכמות... ללא מחשבה מעמיקה מה הם החיים. עוברים את זה, השכל מתפתח, לומדים, רוכשים ידע.'

דעה זו נאמרת מנקודת מבט קוטבית צרת-אופק. השכל בחשיבה הדתית מנווט לכיוון אחד בלבד, והוא אינו מתפתח ואיננו מתקדם, אלא מתקבע בתחום זה ולא בשום תחום אחר. אמנם כיום החברה החרדית מאפשרת לבנותיה ללמוד גם נושאים שאינם מתחום הפולחן הדתי, אבל גם זאת במגבלות רבות. ידע לא נרכש בחברה החרדית, אלא אם אנחנו מדברים על שני סוגים שונים של ידע. שם לומדים המון על גיד-הנשה, על איתור חרקים בעלי-חסה וכרוב, על זיהוי סנפירים וקשקשים בדגים, על חיתוך נייר טואלט לקראת השבת, והרבה מאד ידע בנושא חותמות הבד"ץ והכשרויות למיניהן. הידע העצום מתחומי המדע, ההגות והאמנויות השונות חסום בפניהם ברובו בחותם איסור מדאורייתא. כאן הכול דומם. לא קיים. אין.

3. את כותבת: 'ראו איזה זבל יש בה. כמה היא שקרית. ואמת אחת יש רק אחת. אמת התורה. ברגע שהם חושבים, הם חוזרים.'

שימי לב לפסילה הגורפת של כל מה שאינו שייך לחרדיות-נטו ולהגדרתו על-ידך כ"זבל". התרבות האנושית הכללית = זבל; המדע לענפיו השונים = זבל; האמנות, הספרות, ההגות האנושית-כללית = זבל. יש רק "אמת" אחת = האמת של החרדים, האמת של חב"ד. זוהי דוגמה קלאסית לפונדמנטליזם דתי עתיק-יומין, שלא שינה דרכו וצורתו על-אף המהפכות האנושיות והתרבותיות האדירות שעבר האדם מאז החל לחשוב. ועל ה"אמת" האחת הקיימת "בתורה בלבד" כתבנו עשרות מאמרים באתר. לכי לקרוא.

4. את כותבת: [קטע זה לא נכלל בציטוט ממכתבה של הנערה] 'מה שהרב מכפר חב"ד אמר בזמנו - כן, ראש הממשלה רימה אותנו. רימה. אין ספק שהוא שיקר בדבריו. אמת? כן! ראש הממשלה בגד בנו אחרי דברים שאמר והבטיח? כן! בגד! נו, אז הכל אמת, זכות הרב לומר דברים שקרו והתרחשו. לזה אתה קורא הסתה?'

ראש הממשלה במקרה זה היה ראש ממשלת ישראל, ישראל כולה, לא נציג מגזר חילוני או דתי. זה מצטייר כמו שיטה להסיט את הדעת ולבלבל את המחשבות.

5. את כותבת: [קטע זה לא נכלל בציטוט ממכתבה של הנערה] 'למוסדות בהם מכניסים רק יהודים, יכנסו רק יהודים, עיקרון זה עיקרון, והלכה היא הלכה. מי שעבר גיור, כן הוא מתקבל למוסדות חב"ד.'

האם ישנו מוסד חילוני כלשהו, אליו מוכנסים רק חילוניים?? אבל הסיסמה "עיקרון זה עיקרון" עובדת, המוח הרופס, חסר הידע וחסר החשיבה העצמית בולע הכול, מסכים עם הכול, שהרי ה"אמת" - "כל האמת" - קיימת רק שם, ולא בשום מקום אחר. בוודאי לא בעולם החופשי, הכללי, החילוני, "עולם הזבל"... ועדיין לא בדקנו אותו "עיקרון": אולי עיקרון בזוי הוא? אולי ההלכה הספציפית, עליה הוא נסמך, בזויה גם היא ולא ראויה שבני-אדם יחיו על-פיה?

6. את כותבת: 'חב"ד הם האחרונים הגזעניים. הם אלו שניגשים לכוווולם. אוהבים את כוווווווווווווווווווווווווולם. מאחורי הסיפור של ההוא מצפת שתיכנן לפגוע ברה"מ - האם יש לכם מושג מה היה שם באמת? איך השב"כ קשור לנושא? ואיך טמנו מלכודת לאדם פשוט מהשורה?... האם אתם יודעים הכל, באמת. אם הייתם יודעים... הייתם חב"דניקים!!!!!'

מוזר! הרי לא כל הדתיים והחרדים הם חב"דניקים! האם גם כל הדתיים והחרדיים שאינם חב"דניקים אינם יודעים הכול, ורק החב"דניקים יודעים הכול? ואם הם יודעים הכול שיגידו, מיד, היכן נחבא לו "המשיח" שלהם מברוקלין, שנקבר אחר כבוד ועצמותיו מונחות בקבר עמוק באדמה? "הוא לא מת", "הוא חי", מכריזים חלק מהחב"דניקים בקולם בראש חוצות, "רק אני יודע את האמת, ולא אף אחד אחר"... נכון, לא כל החב"דניקים מאמינים בזאת, אבל אמרי לי בבקשה ממך - מי מהם דובר אמת?

7. את כותבת: 'תחקרו יותר לעומק ואז ניפגש יחד, יהודי אל יהודי. ובעיקר דתי אל דתי. אז תגיעו לשמחה אמיתית. אושר אמיתי לדעת מי אתם, מה אתם ומה מעשיכם בעולם הזה.'

השמחה "האמיתית" וה"אושר האמיתי" מוכרזים השכם והערב בשווקי-הדת בפי נציגי כל הדתות והכתות המיסטיות למיניהן. כל שאדם - המבקש שמחה ואושר - צריך לעשות, הוא ללכת לשוק האושר החרדי, לעבור בין דוכניו ולקנות את מה שליבו חפץ. אחלה אושר! קדימה שמחה! אצלנו הכול בעשרה שקלים! קנו מהר פן תאחרו! פן יקדים אתכם אחר!

חופש

אילן (השם שונה) תוהה על דרכיו של חופש בהקשר חב"ד

יש לי שאלה: האם אתם לא גרועים מחב"ד באותה המידה כמו מה שאתם נאבקים בו בכל הנוגע לפליירים? לבוא ולדחוף לאנשים חומר לידיים זה מקובל אצלכם אבל כשהם עושים את זה זה לא מקובל? אתם מעודדים חילוק פליירים, ומייצרים אותם. למשל כשאתם אומרים לחלק לאנשים ברחוב, מה ההבדל בין זה לבין מה שהחרדים עושים? ואתם מתלוננים על המיסיונריות... זה הדבר היחיד שמפריע לי באתר שלכם... איך הפרסום שלכם של החומר שונה מהפרסום שלהם של החומר?

שלא תבינו אותי לא נכון, אני לגמרי תומך באתר שלכם, פשוט הקטע הזה מפריע לי ומעלה בי שאלות... הפעלתי את המחשבה הבוחנת הבודקת והמבקרת שאתם כל כך מקדשים.

חופש

דפנה משיבה לאילן

טעותך העיקרית נובעת מכך, שאתה סבור שאנחנו נאבקים בהפצת פלאיירים בידי חב"ד או ארגונים חרדיים אחרים. לא הפלאיירים הם הנושא, אלא תוכנם ויעדם. פלאייר מטעם ארגון מיסיונרי מיועד לטמטם את המוח, לערפל את החושים, לעודד את המיסטיקה ואת התלות בכוחות על-אנושיים וחוץ-עולמיים כביכול, ולגרור את קורא העלון לצאת מתוך העולם החופשי בו הוא חי, ולעבור טוטאלית, בכל תחומי חייו, לעולם החרדי הסגור והמסוגר.

החומר המודפס שלנו, המופיע באתר וע"ג עלונים, לא נועד להטפה מיסיונרית, לא מכוון להוציא אדם מעולמו ולהעבירו לעולם אחר, ואינו מטייח את הדעת באגדות-סבתא או בסיפורי-הבל על משיחים, קברי-צדיקים וקמיעות, אלא מזמין את הקורא לחשוב, לשקול דברים בעצמו, לא לקבל דעות-של-אחרים בלי ביקורת, לקרוא וללמוד בלי הגבלה, ורק אז להחליט. בשום עלון שלנו לא תמצא אמירה כמו "האמת היא שלנו" או "רק שלנו", או "אמת נצחית" הנובעת מכוחות-עליונים או מפי רבנים-צדיקים, אלא ההיפך: אין אמת אחת, ואל תקבל את דעתנו בלא ביקורת.

אכן, אנו מעודדים הפצת רעיונותיו של האתר, וחלוקת חומר היא אחת הדרכים העומדות לרשותנו, כפי שהדבר נהוג בכל ארגון רעיוני שהוא. כל מי שפונה אלינו בדואר אלקטרוני ומבקש לקבל חומר: פלאיירים, חוברות, סטיקרים - נענה ברצון, ובתקווה שיחלק את החומר בין מכריו, חבריו וכו', בכוונה לקדם את דעותינו ולהגדיל את היקף הציבור המודע לנו. אנחנו גם מדריכים את מקבלי-החומר כיצד לנהוג, למי, איך ומתי לתת חומר מודפס, להימנע מאגרסיביות ולנהוג בנימוס.

כמי שתומך בנו וברעיונותינו - האם יש לך הצעות לדרכים בהן היית רוצה לראות אותנו פועלים? אנחנו תמיד קשובים להצעות.

http://www.hofesh.org.il/about_hofesh.html

אני מודה לך על הערתך, ומקווה כי תמשיך לבקר באתר, לראות את החיובי שבו וליהנות ממנו.

בברכה - דפנה

שירה עונה לאילן

שלום לך אילן. אני מבקשת להוסיף על תשובתה של דפנה. האם אתה סבור שאסור לגוף רעיוני כלשהו להפיץ את דעותיו ברבים? מה עושות המפלגות השונות? מה עושים ארגוני הירוקים? מה עושים ארגונים סמי-פוליטיים כמו שלום עכשיו או גוש אמונים? אני מקווה שתסכים אתי שהפצת רעיונות כאלו היא לגיטימית לחלוטין, והשאלה נשאלת רק לגבי הדרך. האם בדרך של המחזירים בתשובה? שחודרים דווקא למרחב-המחייה של היריב על-מנת לשכנעו בטיעונים ובדרכים דמגוגיות? האם באמת ובתמים אתה סבור שדרכינו ושיטותינו זהות לדרכיהם של המחזירים בתשובה? האם אנחנו שוכרים דירות במאה שערים והופכים אותן לבסיסי הסתערות ושכנוע בכוח על הציבור החרדי הגר וחי שם? האם צוותים שלנו עומדים בכל יום ששי וערבי חג בצמתים בשכונות חרדיות ומשכנעים עוברים ושבים לאכול מאכלים לא כשרים?

לא אילן, לא רק שאיננו עושים זאת, אלא אנחנו פוסלים זאת מכל וכל. כל מה שאנחנו עושים, וזאת כבר כתבה לך דפנה, הוא פנייה לציבור בשאלה: מי מכם החושב כמונו, ומוכן לתת יד להפצת המסרים שלנו - שיבוא עמנו. האם שמעת פנייה דומה מן הצד השני? רק מי שחוזר אלינו, מצהיר שהוא תומך ברעיון שלנו, ומוכן להפיץ מסרים בהתאם לתקנות ולהנחיות שאנחנו קבענו, רק אליו אנחנו שולחים חומרים. ויש לנו, כפי שכתבה דפנה, הוראות קפדניות מה ואיך לנהוג, ומה ואיך לא לעשות.

אין שום פסול בסטיקר. מה יש לך נגדו? ופלאייר - הוא עלון בו מודפס רעיון מסויים, כפי שדפנה כתבה לך. מה פסול בזה? אני מקווה שהסבריה של דפנה ושלי מתקבלים על דעתך, ואם נותר בלבך ספק כלשהו - כתוב לנו. נשמח להסביר שוב.

בברכה

שירה

חופש

אילן: כן, הבנתי את הרעיון... אז בעצם אין לכם התנגדות לחב"דניקים שמפיצים פליירים בשער בית ספר... ובעצם הם פונים לקהל יעד מסויים, וגם אתם... לכאלה שהם "לא בטוחים" לא? ומה אם החב"דניקים יעמדו מחוץ לשער בית ספר ויציעו לאנשים להניח תפילין... מה ההבדל בין זה לחילוק פליירים? (ע"י מי שלא יהיה) האם הם לא גם מפיצים את דעותיהם ברבים? אם לא איפה הגבול? איפה לאורך הדרך בין פליירים להנחת תפילין עובר הגבול?

קראתי גם את ההודעה של דפנה והפנמתי. כשאני אסיים את הפרוייקט באנגלית שלי ששאלת המחקר שלו היא "Does God exist?" אני אשלח לכם עותק שלו, ועוד מה שעשיתי עם החומר ששלחתם לי... (בינתיים חמדתי ארבעה סטיקרים והם על דלת חדרי).

תודה מראש על התשובה והזמן שלכם,

אילן

שירה: לכאורה שאלתך במקום, והיא הייתה יכולה להיות גם צודקת בעיניו של מי שאיננו יודע מיהם חב"ד, ומיהם אנשי אתר "חופש", כי אז, באמת, "סטיקר מול סטיקר". אלא שלא כך הדבר. כאן אין מדובר בסטיקר מול סטיקר. דווקא משום שאתה אדם משכיל, לומד וחוקר אני מתפלאת על כך, שאינך מבחין בין מה שאנחנו עושים למה שחב"ד עושים.

חב"ד - כמייצגים של ארגונים נוספים של מטיפי-דת למיניהם - והרי לא תאמר שלאחרים אסור מה שלדעתך לחב"ד מותר - פעילותם אינה מסתיימת בחלוקת סטיקרים - זה רק הפיתיון (ראה הקריקטורה בראש הבמה). על קרס-החכה ממתינה הזמנה לבוא לאירוח בבית חרדי, לבוא להרצאה על הדת במתכונתה האורתודוכסית (לא, חלילה, הרפורמית או הקונסרווטיבית), ובעיקר - הטפה מאסיבית לשנות מהותית את אורח החיים של הקורבן המיועד, הוא ומשפחתו = לחדול מאורח החיים הנוכחי שהם, לגירסתם, טעות, כפירה, חיי טומאה והנאות-רגע ולעבור טוטאלית לאורח-חיים חרדי, להיות יהודי חרדי מאמין, המקיים את כל מצוות הדת. היעד הסופי והעיקרי של מטיפים-מחלקי-סטיקרים אלה הוא "אור-שמח" או "בנות יעקב", כמייצגי מוסדות הקליטה של החילוני המתחרד.

מה שאנחנו עושים הוא קריאה לכל צעיר ובוגר חילוני להפעיל את התאים האפורים במוחו ולחשוב; לא לקבל אמונות בלא ביקורת, ולתת את הדעת לשאלה - האם הדת, אכן, היא הדרך הנכונה לאדם, או שיש אחרת; האם אמנם 'אלוהים' ברא את הכול, או ש'אלוהים' הוא יציר דמיונו של האדם. הסטיקר שלנו איננו אלא גירוי והזמנה לבקר באתר חופש ולקרוא, בין השאר, את מאמרו הנפלא של צבי ינאי ואת מאמרו של דן מלר.

אנא, אילן, קרא זאת גם אתה, למרות שאינך ילד קטן. קרא על מנת שתבין מהו ההבדל בין החומר שאנחנו מבקשים להציע לצעירים ובאיזו דרך לחומר המוצע להם בידי החב"דניקים.

אני מקווה שהצלחתי לחדד עבורך את ההבדל העצום בינינו לבינם. אם לא - בוא ונעבור למגרש אחר - מגרש המקובל על שנינו: סמים:

נניח שקיים ארגון סב"ד = "סמים בכל דירה", והם מחלקים סטיקרים ועלונים לילדים ליד שערי בתי-ספר או גם בתוכם. ואז קם לו אתר בשם "חופש מסמים", ומחלק לאותם ילדים סטיקרים, המזמינים אותם לקרוא וללמוד מהם סמים, מדוע הם מסוכנים, ומדוע הסטיקרים של סב"ד אינם אלא מלכודת שנועדה להפילם בפח. האם גם אז היית כותב לאתר "חופש מסמים" את מה שכתבת לנו? אנא חשוב על כך.

שימחת אותי בכך שאהבת את סטיקרים שלנו והדבקת על דלתך. זה מעודד. אני מאחלת לך הצלחה בפרוייקט שלך באנגלית, ונשמח לקבל עותק לכשתסיימו.

כל טוב

שירה

סטיקר בראשית

אריאל (השם שונה, אבל שגיאות הכתיב הן במקור) מגן על חב"ד

דעודת עניות לאנשים כמוכם! לדעדי אנשי חבד עושים עבודת קודש למען הקהילה וביפרט לילדים. והינה באים אנשים כמוכם שמפריע להם כל דבר טוב שאנשים שמקדשים את חיהם למען עשיה ולמען ילדי ישראל. אל לשכוח מאיזה גזע אתה ואים חושבים אתם אחרת רחמנות עלי עלכם.

בדאגה מרובה ממחשבות אלו

חופש

אוהד משיב

אריאל מחמדי - רחמנותך ממש נוגעת ללבנו הרך. אבל אם פרט לרחמנות יש לך גם יכולת חשיבה, חשוב קצת - רק קצת - על אותן משפחות רבות שנהרסו בידי חב"ד, משום שהם - חב"ד - סברו שהם - חב"ד - יודעים טוב יותר מההורים מה טוב ומה חשוב לילדיהם - של ההורים.

מעניין מה היית אומר, לו אנחנו היינו מקימים ארגון בשם חל"ד = "חשוב לחלן דתיים" - והיינו פועלים בכל גן ילדים ובית-ספר וישוב דתי בשם התרבות החילונית ומשפיעים על ילדיו לעזוב את הוריהם כיוון שאינם מתנהגים כמונו. מה היית מרגיש אז? למה-מה? - רק לך מותר שיהיה אלוהים, ולנו אסור שתהיה תרבות חילונית שאיננה מאמינה בקיומו של אלוהים? האם גם אז היית כותב לנו כדברים שכתבת לנו? הנה כך:

'לדעתי אנשי חל"ד עושים עבודת קודש למען הקהילה ובפרט לילדים והינה באים אנשים כמוך שמפריע להם כל דבר טוב שאנשים שמקדשים את חייהם למען עשייה ולמען ילדי ישראל. אל לשכוח מאיזה גזע אתה ואיך חושבים אתם אחרת רחמנות עלי עליכם.'

שלך, בדאגה מרובה ממחשבות אלו - אוהד איש חופש

חופש

מוטי (השם שונה) מנסה להגן על חב"ד

שלום! נכנסתי לאתרכם והיה שם קישור על חב"ד. אז ברצוני להודיעכם שזה מאוד פוגע, וזה ממש לא אהבת ישראל. אני לא חב"דניק, אבל כאיש יהודי אני אומר לכם שזה מאוד לא יפה כל אדם ואדם מישראל הוא יהודי ויש לו רגשות וחייבים להתייחס אליהם כבני אדם. בראש ובראשונה וצריכים לרכוש אליהם חיבה, ואם אתם יהודים אמיתיים וטובים אז בבקשה - מחקו קישור זה.

תודה מראש

מוטי

חופש

שירה עונה למוטי

אתה צודק מאד, מוטי, זה מאד לא יפה לעסוק במיסיונריות דתית ולגנוב נפשות לטובת הדת. זה מאד מאד לא יפה לעסוק בהמרת דעה ודת של צעירים חסרי מנוח וניסיון-חיים ובהרס-נפשות תועות והרס משפחות שלא עשו כל רע. כל אדם ואדם מישראל יש לו רגשות (גם לנו, החילונים, תתפלא!), וכל מי שמנסה להטות נפש ולגנוב נשמות לטובת הדת גורם לנו עוול. היהודים הטובים הם במחנה שלנו.

תודה על דאגתך ומסירותך ליהודים האמיתיים והטובים

שירה

חופש

משה מנחמוב (השם שונה) מגונן על חב"ד

ב"ה

בדו שיח על חב"ד המובא באתרכם ישנו ויכוח בין אחד ממנהלי האתר לבין איש חב"ד באשר לריקודים שרקדו אנשי חב"ד ביום רצח רבין.

אני תושב צפת ובעירי באותו ערב אכן היו ריקודים, אך הריקודים היו במעמד 'קידוש לבנה' בעיר ומשנודע על רצח רבין הופסקו הריקודים מיד. אני מאמין שגם בערים אחרות כך הי' שהרי רצח רבין הי' במוצאי שבת י"א בחשוון (נהוג לקדש את הלבנה במוצאי השבת האחרונה שלפני אמצע החודש (ט"ו)) אני חושב שחסידי חב"ד המחונכים על אהבת יהודי באשר הוא לא מסוגלים לתת יד לחגיגות על הרצחו של יהודי.

עוד תיקון קטן בדו שיח נשאלה השאלה מדוע הוכו אנשי שינוי שהגיעו לכפר חב"ד גם כאן טעה הכותב אנשי שינוי או מרץ או כל תנועה שהיא התקבלו ויתקבלו תמיד בזרועות פתוחות בכפר חב"ד ככל יהודי. האנשים שהוזכרו בדו שיח שאכן הורמו עליהם ידים היה זה משום שחדרו לפנימיית הישיבה נכנסו לחדרים (הפרטיים!!!) ושם הניחו את החומר שחילקו. על חדירה זו לרשות הפרט קבלו מכות ולא על החומר שחלקו.

אתה הרי מדבר בשם החופש אני בטוח שבינך לבין עצמך אתה יודע את מה היה קורה לחבדניק שהיה נתפס בביתך פנימה עם חומר יהודי...

נוסף לזה אם היו יודעים החבדניקים כי אלו אנשי שינוי לא היו נוגעים בהם לרעה. האנשים שהכו אותם חשדו כי הם אנשי המיסיון הנוצרי וכשגילו אחרת היה זה מאוחר מידי.

לידיעתך שידול קטין להמרת דת הוא עבירה פלילית בישראל וזה כולל תלמידי ישיבה...

אתכם, מתיימר לייצג את הפתיחות והחופש לכל הדעות. אני בטוח שתפרסמו תיקונים אלו,

משה מנחמוב

חופש

ניצן משיב למשה מנחמוב

שלום לך מר מנחמוב,

הרשה לי לענות במספר מילים. אני מקווה שלא תיפגע מהדברים:

א. ריקודים מסיבות שונות קיימים במיגזרים דתיים וחרדיים לסוגיהם "מאלף ואחת" סיבות, ואין צורך לנסות ולתלות את סיבתם ב'קידוש הלבנה' דווקא.

ב. גם הירי ביצחק רבין ובוודאי הבשורה על מותו כשעה וחצי אח"כ, היו מאוחר יחסית, שעות רבות לאחר "צאת השבת" מבחינה הלכתית.

ג. ריקודים בישיבות מסוימות בכפר חב"ד התקיימו לאחר היוודע דבר הרצח (ולא רק בחב"ד - ראה כאן).

ד. חסידי חב"ד מחונכים גם על מצוות ההלכה היהודית, הכוללות דין מוסר, דין רודף, מצוות הרג כופרים (הרמב"ם ושו"ע) ועוד. אינני טוען שאלה דברים שמתקיימים חו"ח על-ידי כל אחד ואחד, אבל הרי בחינוך אנו דנים.

ה. מכלל הן אתה שומע לאו. "חסידי חב"ד מחונכים על אהבת יהודי" - האם מכך אני שומע שהם מחונכים על שנאת הזר? "לא מסוגלים לתת יד לחגיגות על הירצחו של יהודי" - האם מכך יש לשמוע שהם כן מסוגלים במקרה של מישהו שאינו יהודי?

ו. מי שהוכה בכפר חב"ד היו אנשי "דעת אמת" ולא ייצגו את "שינוי". ייתכן שלחלקם היו (מטבע דעותיהם) גם קשרים עם "שינוי" או ארגונים פוליטיים אחרים.

ז. המכות היו ברחוב בחוץ, וללא קשר לחדרי הישיבות, על-ידי אנשים בגילאים מבוגרים.

ח. אנשי חב"ד מגיעים באופן תדיר לאזור מגורי, ומחלקים באופן גלוי ובולט חומר למכביר, ומעולם לא הרים עליהם את ידו איש.

ט. אינני זקוק לאחרים שיביאו "חומר יהודי" לביתי, כיוון שהוא מלא בחומר יהודי עשיר מעניין.

י. החשד כביכול כי מדובר באנשי המיסיון הנוצרי אינו מבוסס, כיוון שגם החומר וגם הארגון היו מוכרים על-ידי רבים מהאנשים בכפר עוד לפני המכות.

יא. גם אילו היו אלה אנשי המיסיון הנוצרי או המוסלמי או כל מיסיון אחר, ספק אם היה הדבר מצדיק "הכאתם" בפומבי. מה-גם שלדבריך הייתה כאן טעות בזיהוי! אם הזכרת עבירות פליליות, הרי הכאת אדם אחר שלא לצורך הגנה עצמית הינה אחת מהן.

יב. במאמר שיצא בעיתון חב"ד לאחר המכות, הסביר האדמו"ר מסלונים באופן ברור כיצד יש היתר להכות את מי שבא לחלק חומר (ללא כל קשר לא לישיבות ולא ל"חדרים פרטיים" ולא לנצרות וכו'), ותירץ זאת בהיותם "מסיתים ומדיחים".

יג. אם שידול קטין, כפי שאתה אומר, הוא עבירה פלילית - מדוע עושים זאת בהתמדה ובמוצהר אנשי חב"ד כל הזמן ובכל מקום?

יד. איננו מחוייבים לפרסם כל דבר הנאמר על ידי כל אדם במסגרת הפתיחות וחופש הדעה, ומעולם לא התחייבנו לעשות כך. יתירה מזאת - חלק מההגנה על הפתיחות וחופש הדעה מתבטא במלחמתנו במערכות היוצאות כנגד הפתיחות וחופש הדעה, וראה לצורך זה את דבריו של "יתד נאמן" מיום חמישי במאי 1989: "ביתד נאמן קיימת באופן מוצהר צנזורה שתפקידה הן למנוע הופעת ידיעות וכתבות שאינן לרוח היהדות והן מניעת פרסומים הנוגדים את ההלכה. אין חופש ביטוי בעיתון חרדי, מכיוון שאין מושג כזה ביהדות". עם זאת, נשקול לפרסם דברים אלה בשמך המלא, בראשי תיבות או תחת שם בדוי כלשהו - על פי בחירתך - אם אתה עדיין רוצה זאת.

אני מקווה בכנות שלא נעלבת מהדברים - לפעמים מתוך רוגז מסוים על הנושא ייתכן והסגנון מעורר אנטגוניזם מסוים, ואם כך אני מצטער על כך.

ניצן מאתר חופש


דצמבר 2004 - יוני 2006



חברים ב- עוצב על ידי