במת חופש
פרשת קורח והמונדיאל: על אמת והונאה
ציון שוחט
על טורו של
פרופסור שלום רוזנברג: "פרשת קורח: על אמת והונאה"
מעריב,
מוסף שבת, כ"ז סיון תשס"ו 23.6.06
פרופסור שלום
רוזנברג שוב הצליח לעשות זאת.
מידי פעם מצליח
טורו של פרופ רוזנברג להעיר אותי ממנוחתי. דברי הפרשנות שלו לפרשת השבוע, ממבט של
אקטוליה, פילוסופיה ופסיכולוגיה, מאתגרים ומרעננים. אני שוב מוצא עצמי מתגבר על
עצלותי הרבה, ומתישב לי ליד שולחני כדי להגיב על מילותיו. וזה אכן קרה כבר בעבר.
 הפעם,
בטורו השבועי "פרשת קורח- על אמת והונאה", עוברים הנתוח והפרשנות מן
ההונאה שהוא מוצא בדיברי ובמעשי קורח וחבורתו, אל "הונאה" מסדר גודל
אחר. פרופסור רוזנברג מקדיש, בדחילו ורחימו כדבריו, מספר שורות לא קטן, להונאה אשר
במונדיאל, שהוא תופעה בינלאומית ללא ספק.
 למה
בני אדם כה רבים בכל העולם, הוא שואל, חיים בצורה כה אינטנסיבית את המונדיאל? למה
יוצאים ההמונים מגדרם עם נצחונם?
 בקוראי
טור זה, את ניתוחיו ואת מושגיו, השתעשעתי לי ברעיון הבא: מה יקרה אם במקום המושגים
מונדיאל, ספורט, או כדורגל, נישתמש לאורך הטור, במילים כמו דת, פולחן דתי, אמונה
וכיוצא בזה? 
 כולנו
מכירים בקלישאה שאהדתם של אוהדים לקבוצה פלונית הנה כאמונה דתית. אצל אוהדי
כדורגל, החלפת קבוצה כמוה כהמרת דת. לכן אין במשחק מילים זה מן השעשוע בלבד.
סבורני שפרופסור רוזנברג, למרות היותו אדם מאמין, יסכים במידת מה עם
האנלוגיה שבין אוהדי הכדורגל לבין המאמינים למיניהם. והאנלוגיה הזו באה לידי ביטוי
בטורו של הפרופסור, לאחר שהוחלפו בו המושגים המתאימים. 
 והנה
מספר קטעים:
 "מאי
קא משמע לן? למה בני אדם כה רבים, בכל העולם, חיים בצורה כה אינטנסיבית את הפולחן הדתי המונדיאל עם נצחונםהספורט ,הבידור ובחלקה אף התרבות  שהפך להיות הזמן הפנוי
 "אכן
ללא ספק הכדורגל המלחמהלקבוצת כדורגל על הבקעת השער
 "ב'פטריוטיות' הכדורגלנית המלחמה שנכבשה פורצת שוב 
 "לדעתי
פועלים בכדורגל , כמו
בקולנוע ובטלויזיה, כדי
להסביר זאת הבה נחזור למהות הכדורגלהכדורגל ספןרטספורט יושבים
מול צגג הטלויזיה עם פחיות בירה מתרוקנות, רגליהם על הדום או על השולחן, עונג או
מאוכל.ספורטהצופים
בטלויזיה ובקולנוע הגיבורים
שבהם הם צופים, הגיבורים, או השחקנים המשחקים אותם.השחקנים והגיבורים ""התחרות
העולמית 

עד כאן. כך, במילים אלו,
מתאר פרופסור רוזנברג, בהכללה, את הספורט בכלל ואת תופעת המונדיאל בפרט. ומה
קיבלנו ממשחק מילים זה? אמירה די אמינה לגבי תפקידה של הדת במסגרת התרבות האנושית.
 מעניין
אם פרופסור רוזנברג מסכים עם האמור לעיל.
 בפיסקת
הסיום פרופסור רוזנברג מתיחס לעמים נידחים אשר זכו להשתתף במונדיאל, ובכך זכו
להיות "העם הנבחר" של הכדורגל כהתבטאותו.
 "צדקה
עשה הקב"ה שנתן אפשרות לעמים נידחים להופיע על במת העולם כמעצמות. צדקה עשה
הקב"ה שפיזר כישורים וכישרונות בין כל העמים ... אך בכך הופעלו מנגנוני הונאה
נוספים, הפעם מנגנוני בריחה: ההדחקה, ... ההכחשה. ההתלהבות הזאת אפשרה להם להתנתק
מהעולם הטרגי של שכונות עוני, של ילדים עזובים ברחובות, של פשע... אבל לקרנבל זה
יש יום שלמחרת, יום של התפכחות....בני האדם מוכיחים שוב ושוב שהם
"מרובעים" באסקפיזם שלהם, בבריחה מן המציאות".
 אכן,
גם דברים אלו מיטיבים לתאר את האמונה הדתית, לעניות דעתי כמובן. 
 מה
חבל גם שהאמונה הדתית בארצנו היא אחד מגורמי העוני וחוסר ההשכלה בקרב אוכלוסיה
ניכרת. ובאותה עת, אמונה זו משמשת כמנגנון של הדחקה והכחשה שמונע יציאה ממעגל
הבורות והעוני.
 ומשאלה/תפילה
אחת בלבי: למה לא יעשה הקב"ה צדקה עם עמינו אנו ויהפכנו ל"עם
ניבחר" גם בכדורגל?
[הערת המערכת: דוגמא נוספת ברוח המכתב הזה ניתן לראות כאן.]
יולי 2006