|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
המלחמה הניטשת בין מיעוט יהודי חרדי לבין רוב יהודי-חופשי בישראל ובתפוצות כבר מזמן איננה מלחמת תרבות. זוהי מלחמה בין תרבות לבין אנטי-תרבות, כשזו האחרונה מנסה, במלחמת מאסף ובאמצעים כוחניים-תוקפניים, להשתלט על התרבות היהודית, ולנכסה לעצמה. המאבקים שידע העולם בין הקידמה, ההשכלה, הרציונליות והידע הרחב מזה, לבין בורות, נחשלות, פונדמנטליזם וקנאות מזה, הוכיחו כי התרבות האנושית מתקדמת, בסופו של דבר, אל עולם רציונלי יותר. ואולם, נחוץ יותר מדור אחד כדי לצעוד אל הקידמה. מהפכות חברתיות מהירות מדי, נדונו לכישלון. התפוררותו המהירה של הקומוניזם והתמוטטותן של המדינות שחיו על פיו, בהן גם אימפריה גדולה, היא אחת הראיות לכך. לענייננו, אם היהדות מזוהה עם דת, ודת בלבד, ואם הדת היהודית השלטת בעם היהודי בימינו היא הדת האורתודוקסית, המתיישרת לפי הקו החרדי, ואם הקו החרדי מנסה לשלוט בחברה היהודית כולה באמצעי כפייה של סחטנות פוליטית או של חקיקה דמויית דמוקרטיה, כמו חוק ההמרה, המבקש למעשה להוציא את היהדות הקונסרווטיבית והרפורמית אל מחוץ לעם היהודי, אין פלא שרוב אנשי הרוח היהודיים בדורנו, ואנשים בעלי השקפת עולם פלורליסטית, הומניסטית, רציונלית ודמוקרטית - נקעה נפשם מכל זיקה לדת היהודית ולעתים גם מארון הספרים היהודי כולו, וחבל! עושר רב בתחומי החשיבה האנושית, המוסר והספרות טמון בין הגווילים הישנים הללו, וניסיון לוותר על אלה, כמוהו כניסיון לגדל עץ מנותק משורשיו. עם זאת ראוי לזכור, שיהדות ריבונית אינה יכולה לחיות בכפיפה אחת עם יהדות רבנית, אם להשתמש במונחיו של ארי אלון, ושמקורות אלה תפקידם לשמש מקור השראה לתרבותנו ולא מקור סמכות, במונחיו של פרופ' יהודה באואר. היהדות החרדית היא שצריכה לחזור בתשובה ולבוא חשבון נוקב עם עצמה על דרכיה ועל יעדיה, שאלמלא כן יבואו ההיסטוריה היהודית, העם היהודי והעתיד היהודי חשבון נוקב עימה, על דרכה ועל יעדיה. במאמרו "בזכות המבוכה ובגנות הטיח", שהוקרא בכינוס עליית הנוער בשנת 1940, אמר ברל כצנלסון: "כשרואה אני אדם מתהלך בינינו כמי שתירץ את כל הקושיות והפרכות, או כמי ש'מורה נבוכים' חדש חובר למענו ונתון בחיקו, או כמי שאינו זקוק גם לכך, באשר דעתו הצלולה לא ידעה מבוכה מעולם - הריני מהרהר אחריו שמא הוא חי בעולמות אחרים, מחוץ לעולם-הבכא שלנו ולתהפוכותיו ולייסוריו ולתקוותיו הגדולות, או שמא הוא משביע נפשו בלעיסת-גירה שהיא היא המיישרת כל הדורים. ואשר לי, טוב לי נפש נבוכה ותועה ובלתי נרגעת מנפש אשר מום אין בה, והיא שוקטת, גם היום, על אמיתותה". המימסד החרדי מצליח בעיקר בשל העדר מודעות בקרב יחידים בחברה לכך, שנעשית בהם מניפולציה, בשלה אינם משנים את דעתם ואורחות-חייהם מבחירתם החופשית, אלא משום שננקטות במסגרתה דרכי עורמה מתוכננות, שיטתיות וציניות; הן למטרות כוחניות-שתלטניות של בעליהן, הן על מנת להגשים תכנית-על, המכוונת להפוך את מדינת ישראל החופשית, הציונית, הדמוקרטית והפלורליסטית, למדינת הלכה, שתחזיר את העם היהודי אלפי שנים אחורנית במנהרת הזמן. היטיב להגדיר זאת יוסף (טומי) לפיד במאמר קצר בשם "משהו מצחיק", שנדפס כתגובה ל"ערב מלא ההומור והאטרקציה" שביקש לארגן ברמת-גן מטיף ידוע להתחרדות (מעריב 28.7.97): "אין כמעט יום שציידי הנשמות החשוכים אינם משמיעים את קולם, אינם פורשים את רשתם, אינם משליכים את חכתם. רק כאשר קורה משהו כל כך מזוויע, כמו פירסומה של מודעה זו, מתעורר הציבור החילוני כדי למחות נגד מלאכת החתרנות של פונדמנטליזם פנאטי, המאיים על תרבות החיים שלנו". מבוך פוליטי, וחוסר הבנה מצד מנהיגים רבים של הציבור החופשי לפער שקיים בין המושג "יהדות" לכוחות פוליטיים דתיים, שחלקם - דרכם מהיהדות רחוקה כרחוק מזרח ממערב. בגלל חוסר הבנה, העדר מודעות ולחצים פוליטיים מוזרמים מיליוני שקלים לקופותיהן של מערכות התיחרוד ומאפשרים את קיומן ושגשוגן, בניגוד משווע לצרכיה ולטובתה של המדינה ושל מרבית אוכלוסיה. הזהות היהודית והאנושית של האדם היהודי אינה מותנית בשמירה על פולחנות ארכאיים, באמונות תפלות או בבדלנות מתנשאת. מונחים על ידי הגישה שהמאחד את בני האדם רב על המפריד ביניהם, חושפים בפניך מחברי הספר "ציידי הנפשות - תשובה ל'תשובה'" מעט משולי היריעה הרחבה של תרומת עמים אחרים לתרבות האנושית, עמים בעלי אמונות שונות ורחוקות מן היהדות ואף מן התפיסה המונותיאיסטית. בהם רבים גם האפיקורסים הגמורים, חסרי אמונה דתית כלשהי. הרוחניות שאתה מבקש אינה כרוכה בבריחה מן "המודרנה" והסתגרות מפניה. ודאי לא לצורך שמירה כפייתית של מנהגי-פולחן עתיקי יומין שאבד עליהם הכלח. נהפוך הוא. הוויתור על חיים יצרניים ויצירתיים עומד בסתירה גמורה לרוח האדם ולטבעו. דרך החיים המזומנת למסתפחים אל "כת התשובה" היא פאסיווית ומתבטאת בוויתור על הזכות לחשיבה עצמית, על הזכות וחובת הביקורת ועל יכולת ההחלטה העצמית - וזאת בכל צעד בחייהם, ולא רק בעצם ההצטרפות לכת. שלושת אלה מאפשרים לאדם לשמור על "ראש פתוח" ועל צלם האדם שבו, בלא שתיפגע זהותו היהודית והאנושית, ובעיקר בלא שיחוש מבוכה על אי-ידיעה כביכול, ברגשי נחיתות בשל היותו "יהודי פגום", לכאורה, או באשמה אישית כלשהי החלה עליו, כאילו בגללו ירדו על העם היהודי כל הצרות והפורענויות מאז ומעולם. "זהות יהודית" זו שהצגנו בפניך כאן מיועדת לעזור לך לזקוף את קומתך כאדם וכיהודי חילוני, או מסורתי, ואפילו דתי, להתגאות בערכיך האנושיים ולהאמין שיש בידך להשפיע באופן אישי על חייך ועל גורלך כיחיד וכפרט ולא רק כחוליה בשרשרת, כעבד לרצונו של כוח עליון, כביכול, ולגחמות של שלוחיו-מטעם-עצמם-עלי-אדמות.
אוקטובר 1998 |
|||||||||||||
חברים ב- | עוצב על ידי | |||||