אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
חופש - יומן אירועים - דת ומדינה
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

על נשים וגויים

מאת: ניצן

"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שלא עשני גוי ... ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שלא עשני אישה ..." - זהו חלק מתפילת הבוקר, הנאמר באופן קבוע על ידי גברים יהודיים דתיים.

לא נשמע כל כך טוב, נכון? טונות של הסברים ותירוצים ניתנו לטקסט "נאור" זה. יש המסבירים כיצד הוא נועד למעשה להדגיש את עליונותה של האישה (כן, בטח, וגם של הגוי...) אחרים טוענים שזאת רק ברכה כללית, בצירוף איזכור של עובדות (ונותר רק לשאול: מדוע החלק המתאים בתפילתה של האישה נראה שונה לגמרי?) ויש כמובן תירוצים יצירתיים אחרים - אני בטוח שגם אתם יכולים להמציא כמה משלכם.

הבה נודה על האמת: האל היהודי-דתי אוהב יהודים יותר מגויים, וגברים יותר מנשים (ולכל אחד מאלה ניתן למצוא אלפי ציטוטים וחיזוקים). הסיבה? פשוטה: הטקסטים נכתבו על ידי גברים, ובתקופה שונה. אין שום צורך בתירוצים מתוחכמים.

העניין הוא שיכולות להיות לכם שיחות מעמיקות ועשירות עם גברים דתיים רבים. אתם יכולים לדון על נושאי מוסר, משוואות דיפרנציאליות ומכניקת הקוואנטים. עם זאת, רק לפני מספר שעות בירך אדם זה את אלוהיו על כך שלא עשה אותו אישה, כפי שבירך חמשת אלפים פעמים קודם לכן.

אז או שאיש זה אומר דברים מבלי ממש להתכוון אליהם, או שהוא באמת מאמין ברעיונות הנלוזים הללו. כך או כך, עד כמה ניתן לסמוך על טיעוניו בנושא מכניקת הקוואנטים?

חופש

ראו גם:

 


אוקטובר 2016



חברים ב- עוצב על ידי