אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
עם אחד גיוס אחד
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

להעמיד דברים על אמיתותם

מאת: ניצן

לפני כמעט שבע שנים, הופיע בעיתונו של הרב ש"ך, 'יתד נאמן', מאמר מפרי עטו של הרב חיים שאול קרליץ. מאמר קשה זה כבר פורסם בעבר, בליווי ביקורת מתאימה, באתר "חופש". עיקרי הדברים הם כה פשוטים וכה ברורים, ועם זאת כה בלתי נתפסים אצל רבים מהציבור היהודי-חילוני במדינת ישראל. ניתן לסכמם במשפט אחד פשוט: הציונות ומדינת ישראל הרשמית מנוגדים להשקפה היהודית האורתודוקסית, ובעצם מהווים עבירה דתית.

הנה מספר "פנינים" לדוגמא ממשנה חרדית זו, המתבלטת תחת הכותרת "להעמיד דברים על אמיתותם":

"... כל כולה של הכנסת, היא נגד התורה. עצם הדבר שקמים להם בני אדם ומכריזים כי הם "המחוקקים", זהו נגד תורה מן השמים ... גם אם יצביעו בכנסת בעד קיום מצוות, זהו נגד התורה ... כל חוקים שבדו להם בני אדם מלבם ... זהו נגד התורה ... כמו שהיה בכל שנות הגולה שהיו לעם ישראל "שתדלנים" שפעלו במלכות ... כך גם הנציגים [החרדים] בכנסת, הם "השתדלנים" שלנו למנוע פגיעה בקודשי ישראל ובכלל ציבור שומרי התורה. אין בכך כל הכרה בקיומו של מוסד זה, ששמו "בית המחוקקים" ...

... הביקורת נגד מערכת המשפט בכלל והבג"ץ בפרט, אינה בגלל החלטותיהם אלו. המאבק הוא נגד הערכאות שכל המשתתף בהן הוא "מרים יד בתורת משה" ... גם אם יחליטו החלטות למען הציבור החרדי, עדיין תימשך ההתנגדות להם, כיוון שכל החלטותיהם, לא ממקור טהור ..."

יש להודות לגאון רבי חיים שאול קרליץ (זהו כינויו בעולם החרדי, ולא איזו פליטת קולמוס עוקצנית) על יושר דבריו ועל כך שאינו מסתתר בצביעות יתרה אחר רציונליזם מודרני, כמו חבריו לספסל השתדלנות, המנסים לשכנע אותנו בטיעונים פסודו-חילוניים כמה חשוב וסוציאלי הוא יום מנוחה בשבת למי שאמו יהודיה או גויר כהלכה.

קרליץ הנ"ל, אגב, הוא בן אחיו של ה- "חזון איש" הידוע, וגם עומד בראש בד"ץ שארית ישראל. קניתם מוצר בהכשר בד"ץ שארית ישראל (סלטים של 'אחלה' למשל)? תרמתם מכספכם לאי-ההכרה הנ"ל בכנסת ולשלילת מערכת המשפט הישראלית.

בדץ שארית ישראל

רצינו אם כך להעמיד דברים על אמיתותם, כפי שאדם נאור, הומניסט וליברל, שהשכיל לא להתבלבל מ- "דברי נועם" אורתודוקסיים, אמור להבין בעצמו:

כל כולה של הדת, היא נגד ההגיון והמוסר האנושי. עצם הדבר שקמים להם בני אדם ומכריזים כי "החוק מן השמים" וכי "לא תהא תורה אחרת", זהו נגד ההגיון והמוסר האנושי. גם אם יראו לנו מצוות דתיות "שכליות" התואמות את השקפתנו ("לא תרצח", "לא תגנוב" וכו'), עצם העובדה שמקורן של מצוות אלה מוגדר "אלוהי" ולא "אנושי", פוסל אותן מלהופיע בהקשרן הדתי בספר החוקים של מדינה דמוקרטית נאורה.

כמו כל אדם המוקיר את תרבותו ומורשתו, כך גם אנו - החילונים האמיתיים - לומדים, מעריכים ומוקירים את תרבותנו ומורשתנו היהודית. אין בכך כל הכרה בקיומה של המצאה אנושית זו ששמה "ציווי אלוהי", ואת כל חוקינו נקיים כי זאת היא הדמוקרטיה שלנו וזהו המוסר האנושי שלנו.


דצמבר 2006



חברים ב- עוצב על ידי