אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
כל מה שרציתם לדעת על ברית מילה או שהעדפתם לא לדעת
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

והגית בו יומם ולילה

מאת: ניצן

"לא ימוש ספר התורה הזה מפיך והגית בו יומם ולילה למען תשמור לעשות ככל הכתוב בו כי אז תצליח את דרכך ואז תשכיל."
-- יהושע פרק א' פסוק ח'

כולנו עדים לוויכוח המתנהל כיום במדינת ישראל בנושא שיש בו פוטנציאל גדול להפיל את הממשלה: שירות החובה בצבא (גיוס) של חרדים.

למעט מקרים חריגים, יהודים חרדים בישראל אינם מתגייסים כיום לצה"ל, בעוד שחוק הגיוס חל באופן שוויוני על שאר האוכלוסייה היהודית. הסיפור התחיל בראשיתה של מדינת ישראל, כאשר ראש הממשלה המנוח דוד בן גוריון פטר 400 חרדים מגיוס, כדי "לשמור על מסורת לימוד התורה". הסיפור גדל בצורה דרמטית עם השנים, ובעזרת לחצים פוליטיים הפך לפטור מוחלט לרבבות רבות של חרדים בגיל המתאים.

המצדדים בפטור המוחלט מרבים לציין את "ערך לימוד התורה" שיש לשמור עליו. אחרים יעלו את הטענה בדבר אי-הגיוס של רוב ערביי ישראל (נושא ששווה דיון בפני עצמו). ויש גם טיעונים אבסורדיים של מאמינים דתיים בדבר "ההגנה הביטחונית" כביכול שלימוד התורה מעניק לצבא, באדיבות היושב במרומים.

הנקודה החשובה היא שרוב המתדיינים החילונים שאינם בקיאים בתוכן – דנים בעיקר בטיעונים הנ"ל. כמעט אף אחד מהם לא צולל לתוכן עצמו כדי לבדוק מה הם בעצם לומדים שם... במוסדות ה"חינוך" החרדיים.

אז הינה: חרדים, באופן עקרוני, לא לומדים "תורה" (בראשית, שמות וכו'). החרדים לומדים בעיקר את ה"תלמוד" - אוסף הלכות, דיונים וטיעונים עתיקים מלפני קרוב לאלפיים שנה - נושאים שחודרים לכל פינה בחיי היומיום. חיי היומיום העתיקים של אז, זאת אומרת: מה צריך לעשות עם שור שפגע בחמור? באיזו אבן צריך לנגב את התחת בשבת? האם ניתן לקדש אישה לנישואין עם חצי מגע מיני? האם מותר להשתמש בצואה של פיל בצורת סל קניות? וכן הלאה וכן הלאה - עוד אלפי נושאים מרתקים ומשמעותיים, שהלימוד שלהם שווה לא לשרת את המולדת.

ראו גם:

 


יולי 2024



חברים ב- עוצב על ידי