הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

שחיסר אפילו אות אחת

מאת: ניצן

"נמצאת למד שעשרים דברים הן, שכל אחד מהן פוסל את ספר תורה ...
(יב) שחיסר אפילו אות אחת; (יג) שהוסיף אפילו אות אחת;"

-- הרמב"ם, הלכות ספר תורה, פרק י, הלכה א

כידוע, ישנם אנשים דתיים המאמינים בעובדות כביכול הבאות: (1) יש "אלוהים"; (2) הוא ניסח בעצמו את חמשת חומשי תורה: בראשית, שמות, ויקרא, במדבר, דברים; (3) מאז שעשה זאת ועד היום לא השתנתה בהם אפילו אות אחת; (4) הוא "הצפין" בהם מסרים שונים בשיטת ה"דילוגים".

לא נצלול כאן לעומק לכל הבלי שיטת ה"דילוגים". נציין רק שניתן למצוא "מסרים" כביכול בשיטה זו בכל טקסט ארוך, ושהיא כבר מזמן נחשבת כשטות גמורה בעיני מי שמומחה בהסתברות וסטטיסטיקה, ובוודאי בהיסטוריה של הטקסט התורני. ועוד פרט קטן: היא מסתמכת מאוד על ההנחה שהטקסט האמור לא השתנה ונשאר קבוע לחלוטין לאורך הדורות.

נושא הגרסאות השונות של התורה והשיבושים השונים לאורך הדורות - כבר נדון באריכות במקומות שונים. בין היתר:

  • נוסח המקרא - סיכום מאתר "דעת אמת" בנושא הנוסחים השונים של התורה
  • מיגוון נוסחאות התורה - מאמר מאתר "דעת אמת" המשווה מספר נוסחים ידועים אך שונים של התורה
  • גרסאות של ספרי מופת נודעים - מכתב של פרופ' מנחם כהן ראש המחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר-אילן, המשווה בין מספר גרסאות שונות של הטקסט התורני
  • קונטרס 9 - מאמר נוסף מאתר "דעת אמת" הדן בהיסטוריה של הטקסט התורני וגלגוליו השונים

לפני מספר שנים קיבלנו מכתב משמוליק, שהציג עוד תשעה חילופי נוסח עיקריים בין חומש של עדות שונות. והינה ממש לאחרונה, כאשר עיינו בעצמנו במספר נוסחים פופולריים עכשוויים של התורה, נתלקנו שוב באותם הבדלים.

הנוסח הראשון שלקחנו הוא מהאתר הפופולרי של מכון ממרא, המופיע גם במאגר ספרות הקודש של "סנונית", מיסודה של האוניברסיטה העברית בירושלים. טקסט זה מעודכן (נכון לכתיבת סיכום זה) לשנת 2017, ומעיד על עצמו שהוא "בכתיב המסורה".

הנוסח השני שלקחנו הוא האוסף הפופולרי של "קאסוטו", הנמצא על מדפי תלמידים רבים ברחבי הארץ. בידינו הייתה "הדפסה שמונה-עשרה 1992" של תנ"ך קאסוטו (שנקרא על שם העורך, גם אם המפרש עצמו הוא פרופ' אליה שמואל הרטום).

הנוסח השלישי שלקחנו הוא התנ"ך לחיילי צה"ל (משרד הביטחון - ההוצאה לאור), המוענק כמתנה לחיילים. התורה בנוסח זה מכונה גם "נוסח קורן", שזו גם הגרסה הפופולרית בקרב עובדי הדילוגים.

הפסוק מכון ממרא
וסנונית
קאסוטו משרד
הביטחון
בראשית ד יג
ויאמר קין אל יהוה גדול עוני מנשא/מנשוא
מנשא מנשוא מנשוא
בראשית ז יא
בשנת שש מאות שנה לחיי נח בחדש השני בשבעה עשר יום לחדש ביום הזה נבקעו כל מעינת/מעינות תהום רבה וארבת השמים נפתחו
מעינת מעינת מעינות
בראשית ט כט
ויהיו/ויהי כל ימי נח תשע מאות שנה וחמשים שנה וימת
ויהיו ויהי ויהי
שמות כה לא
ועשית מנרת זהב טהור מקשה תעשה/תיעשה המנורה ירכה וקנה גביעיה כפתריה ופרחיה ממנה יהיו
תעשה תיעשה תיעשה
שמות כח כו
ועשית שתי טבעות זהב ושמת אתם על שני קצות החשן על שפתו אשר אל עבר האפד/האפוד ביתה
האפד האפד האפוד
במדבר א יז
ויקח משה ואהרן את האנשים האלה אשר נקבו בשמת/בשמות
בשמת בשמות בשמות
במדבר י י
וביום שמחתכם ובמועדיכם ובראשי חדשיכם/חדשכם ותקעתם בחצצרת על עלתיכם ועל זבחי שלמיכם והיו לכם לזכרון לפני אלהיכם אני יהוה אלהיכם
חדשיכם חדשכם חדשכם
במדבר כב ה
וישלח מלאכים אל בלעם בן בער/בעור פתורה אשר על הנהר ארץ בני עמו לקרא לו לאמר הנה עם יצא ממצרים הנה כסה את עין הארץ והוא ישב ממלי
בער בעור בעור
דברים כג ב
לא יבא פצוע דכא/דכה וכרות שפכה בקהל יהוה
דכא דכא דכה

 


אוקטובר 2022