אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות ספרי קודש תרומה English
עם אחד גיוס אחד
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > החזרה בתשובה  לגירסת הדפסה     

איזה נוסח של התורה יהיה מצוי בידינו?

את המכתב הבא (בשינויים קלים) קיבלנו משמוליק, שגלש באתר:

קראתי את מאמריכם בנושא הדילוגים ולדעתי חסרה שם ההערה החשובה מכל: למרות מה שמנסים למכור לנו שיש רק תורה אחת, ישנם תשעה חילופי נוסח עיקריים בין חומש של עדות שונות. להלן הבדלים ביניהם:

  • בראשית ד,יג: מנשוא (חולם מלא) לעומת מנשא (חולם חסר)
  • בראשית ז,יא: מעינות (חולם מלא) לעומת מעינת (חולם חסר)
  • בראשית ט,כט: ויהי לעומת ויהיו
  • שמות כה,לא: תיעשה לעומת תעשה (ת' בצירה)
  • שמות כח,כז: האפוד (חולם מלא) לעומת האפד (חולם חסר)
  • במדבר א,יז: בשמות (חולם מלא) לעומת בשמת (חולם חסר)
  • במדבר י,י: חדשיכם לעומת חדשכם (ש' בצירה)
  • במדבר כב,ה: בעור (חולם מלא) לעומת בער (חולם חסר)
  • דברים כג,ב: דכה לעומת דכא

אתם בטח מבינים את המשמעות של זה.

ובכן, אנו מודעים לנושא הגירסאות השונות. בעניין זה ראו גם את המאמרים "מיגוון נוסחאות של ספרי תורה" ו- "קונטרס מס' 9" של 'דעת אמת'. זה נכון, כמובן, שכל אות יתרה או חסרה היא בעלת פוטנציאל לשנות ולבטל ממצאי דילוגים רבים (כלומר אלה המכילים דילוג ש"מקיף" את האות המיותרת או החסרה). אבל העוסקים באותם דילוגים כבר למדו להכיר את הטענות האלה וגם המציאו תשובות להן. נצטט חלק מתשובות אלה:

"נבהיר שוב כי המחקר העוסק בצופן התורה מתבסס אך ורק על נוסח "קורן", אשר לפי הקבלה המצויה בידינו הוא הנוסח המקורי המדויק של התורה" - כלומר מבחינתם, הנוסח של העדה האחרת פשוט אינו מדויק, ואת הויכוח בעניין זה אנו מוכנים בשמחה להשאיר להם.

טענה עוד יותר חזקה (ומוזרה) היא זאת: "ברגע שתופעת ה"דילוגים" מוכחת, אין שום נגיעה למוצא הטקסט בה היא נמצאת. השאלה הנידונה היא חריגה מאקראיות, המעידה על תכנון מוקדם בכוונת המכוון".

וגם: "מי שברא את העולם וצפה מראש את כל מה שיקרה בו, לא יתקשה לדעת איזה נוסח של התורה יהיה מצוי בידינו עכשיו, ולפיכך ינהל את העולם באופן שהדילוגים ימצאו דווקא בטקסט שיש בידינו." כלומר, בהיפוך של היוצרות, הם מוכנים לראות בכל טקסט שבו נמצאים דילוגים "מובהקים" (לדעתם כמובן) טקסט אלוהי, וזה לא ממש משנה באיזה טקסט מדובר. למזלם אפשר למצוא דילוגים בכל טקסט שהוא, וכך הם יכולים להמשיך ולחפש בשקט בנוסח "קורן" האהוב עליהם.

ולסיכום, נכון שמדובר בתירוצים עלובים, אך עסק הדילוגים הוא מלכתחילה משחק טיפשי ותו לא. לכן, מי שלוקח את הדילוגים אפילו טיפה ברצינות, כפי שה"חוקרים" האלה עושים, אין סיבה שלא יקבל גם את התירוצים הנ"ל.



דילוגים באחד מנוסחי התורה הנפוצים


יולי 2005



חברים ב- עוצב על ידי