הרב אלישיב ראש בראש עם אלוהים
דילוגיה של מעלית השבת
מדי מספר ימים אנו מתבשרים על פסק ההלכה התורן, אשר קשה להבין כיצד יכולנו לחיות את חיינו
בלעדיו עד כה. ההברקה השבועית מגיעה הפעם מכיוונו של הרב אלישיב - הנה ראו בעצמכם:
הרב אלישיב: לא למעלית שבת --
Ynet וקובי נחשוני מסבירים לנו את נימוקיהם ההילכתיים-טכניים של סוללת רבנים מרשימה
בראשות "פוסק הדור" הרב יוסף שלום אלישיב [לשון הכתבה]
לפסוק כנגד השימוש בהמצאת המאה, שממררת את חיינו בכל סופשבוע מלונאי-ישראלי: מעלית השבת.
כותב שורות אלה דווקא תמה עד יום זה לגבי המצאה אחרת: מן הסתם יצא לכם להיתקל במפתחות
המודרניים של חדרי מלון בני זמננו - אלה שאתם מעבירים בחריץ והם מדליקים אור ירוק קטן
ומאפשרים לכם להיכנס אחר כבוד להיכל. שמא תשאלו מה קורה בשבת? כי הרי ידוע שאור ירוק
קטן בשבת הוא אם כל התועבות... שלא לדבר על המנגנון האלקטרוני המאפשר את פתיחת הדלת.
אחד ההסברים ששמעתי - ואני מודה ומתוודה שאינני יודע את מקורו המדוייק ונכונותו האורתודוקסית -
דן בכך שפטנט יהודי ידוע גורם לדלתות מלונות ארצנו להיפתח באופן עקיף על ידי אותו
מפתח. עקרון ה"גרמא" ההילכתי, כך מסתבר, מהווה תירוץ טוב למלאכות רבות בשבת. ראו למשל
כאן. תמיד שאלתי את עצמי מדוע לא ניתן להשתמש באותו הפטנט בדיוק גם
בכפתוריה של המעללית הסוררת, ובא לאורחי המלון גואל.
אלא שהמקרה של פוסק הדור ומעלית השבת אינו מסתייע... למעט העובדה שדילוגים בטקסט התורני
אומרים דווקא אחרת - אתם מוזמנים לנסות:
אם תתחילו באות ם' במילה "שלום" של המשפט
"ויאמרו שלום לעבדך לאבינו עודנו חי" (בראשית מג כח)
ותדלגו בקפיצות של 10,530 אותיות, תקבלו את המשפט:
"מעלית שבת תתן הסע"
דילוגים בטקסט התורני - אליבא דמאמינים רבים - הינם דברי אלוהים חיים, עוד אבינו חי.
נשאלת השאלה מי צודק יותר, דילוגו של אלוהים כביכול, או פסיקתו של אלישיב?
בית מלון ישראלי - המאה ה-21
ספטמבר 2009