הכל ברור, אין צורך לבדוק
ניר כותב לאתר:
ברור דבר אחד: אם אתם חושבים שיש לכם סיכוי להיות מסוגלים לרקום סיפור חסר הגיון כל בר דעת, כמו יציאת מצרים, ולגרום לעם שלם להעביר אותו בכזו מסירות וקפדנות על-פי הגדה זהה בכל העולם, אלפי שנים מאב לבן, גם לחילוניים בליל סדר, על כל שלביו, אני אתחיל לחשוב על זה אחרת. לי ברור שהיתה יציאת מצרים שכן לא ניתן לשכנע אדם לעשות ליל-סדר על המצאת סיפור כזה, ודאי שגם לא כ"כ הרבה אנשים.
בואו ניקח את הדברים כלא בטוחים לרגע - אם אני צודק החוויה שלאחר הפטירה של מי שלא חשב כך בזמן, לא נעימה כלל, בלשון המעטה. הניסיונות שלכם יפים להוכחות שאין בורא לעולם, אך לא חותכות, אלא קצת מקשות על הציבור היהודי השומר מצוות האמיתי. החטאת הרבים היא..... ממש לאין שיעור של תיאורים שליליים. חופש זה מה שאנחנו סופגים כעת. מי ייתן ותתעוררו על הטעות, תמיד אפשר להתקבל אצל אבינו שבשמים.
שירה משיבה לניר:
שלום לך ניר - אנחנו מעריכים מאד נכונות של מאמין דתי להיכנס לאתר חילוני, ולהביע בו דעות. רק אל נא תשכח, שמה שברור לאדם אחד לא בהכרח ברור לשני, ומה שמוסכם ובטוח מבחינת האחד, אינו נחשב אלא בדייה ורעות-רוח בעיני השני.
אין עם שאין לו אגדות משחר ההיסטוריה שלו ועוד קודם, ואין בכך הכרח, שכל הכתוב או האמור או המסופר בהן הוא אמת. גם המיתולוגיה היוונית מסופרת בכתובים עתיקים (הומרוס ואחרים), ומועברת מדור לדור, במסירות ובהקפדה, וגם יש לכל אלו בסיס בפסלים וציורים מלפני 4000 שנה ויותר, וכולנו מסכימים, גם היוונים של היום, שכל אלו אינן אלא אגדות. כך גם הסינים, שתרבותם ודתם קיימים למעלה מ-6000 שנה, וגם להם מסורת ומיתולוגיה ואגדות לאין ספור. רק היהודים הדתיים, או חלק מהם, דבקים ב"שלגיה ושבעת הגמדים" שלהם כמו היו אמת עובדתית. זכותך להאמין איננה אומרת, שהדבר בו אתה מאמין הוא נכון. רוצה להאמין? תאמין. וכי אסרנו זאת עליך?
איננו מוכיחים באתר שום דבר שאיננו קיים. אתה - המאמין בלא-קיים - לא הצלחת להוכיח את קיומו. אנחנו מציגים את המחדל שלכם באי-הצלחתכם להוכיח שאלוהים קיים. זה הכל.
אתה מלין עלינו ש"הניסיונות שלכם יפים להוכחות שאין בורא לעולם, אך לא חותכות, אלא קצת מקשות על הציבור היהודי השומר מצוות האמיתי". וכי מי קבע שעלינו דווקא להקל עליכם? אתם הם אלה שבאים אלינו עם שוט הכפייה בשם אלוהים שאינו קיים - אז מה אתה רוצה מאתנו? שלא נגיב? שנכופף את הגב ונאמר לכם: הכו! הכו! ?
את בקשתך האחרונה - " מי יתן ותתעוררו על הטעות, תמיד אפשר להתקבל אצל אבינו שבשמים" הפנה, במטותא ממך, קודם כל לעצמך.
בברכה,
שירה מצוות האתר.
שימי כותב לאתר:
אני אדם דתי מסורתי, ואני מכבד את הדעה שלכם לכך שלא קיים אלוהים. זו זכותכם המלאה לחשוב ולהאמין במה שאתם רוצים, אבל תחיו ותנו לחיות. למה אתם משתמשים בביטויים כאלה גסים בנוגע לדברים שאנשים אחרים מאמינים שזה קדוש? למה אתם מרעילים אנשים אחרים? אתם גוזרים על עצמכם גזר דין מוות!! שמע ישראל יהווה אלוהנו יהווה אחד! שמע ישראל יהווה אלוהנו יהווה אחד!
רוני עונה לשימי:
שימי שלום - תודה שביקרת באתר שלנו, ושמצאת לנכון לכתוב לנו ולשתף אותנו במחשבותיך. ראשית - אנחנו מתנצלים אם נפגעת אישית ממשהו שקראת באתר שלנו. חלק מהחומר אצלנו הוא סאטירי, וצריך להתפרש ככזה. אין בכוונתנו לפגוע באיש.
שנית, אנחנו בהחלט מאמינים ב"תחיו ותנו לחיות". לדעתך אנחנו "מרעילים אנשים
אחרים", ולדעתנו כל ה"מחזירים בתשובה" למיניהם הם המרעילים אנשים. האם גם להם אתה פונה ואומר "תחיו ותנו לחיות"? אתה יודע מה? ברגע שהם יפסיקו, אנחנו נפסיק. OK?
ולסיום, אני מאד מקווה שהמשפט שלך על גזר דין אינו בגדר איום, אחרת נצטרך לפנות למשטרה.
כל טוב,
רוני, מצוות אתר חופש.
שימי משיב לרוני:
שלום לך רוני - זה אני שימי, אני בחיים לא איימתי חס וחלילה, ואני לא יאיים! אני בדיוק כמוך שונא ואפילו מתעב את החרדים שמרעילים ומאיימים על אחרים לחזור בתשובה. אתם פשוט צריכים להביע את הדעות שלכם בדרך יותר נורמלית! אין פה קטע של פגיעה - אני לא נפגעתי אישית - זה פשוט לא יפה ללעוג לאנשים אחרים על הדת שלהם ועל מה שהם מאמינים.
אם אנחנו כבר מדברים, אז אני רוצה לומר לך (וכמו שני בני אדם בלי שום קשר לדת) שהתורה שקיבלנו היא נכונה, וכל מה שרשום בה נכון. אם אתה אומר שהיא לא - אז תסביר לי בבקשה: מי רשם אותה? למה אנשים מאמינים בה אלפי שנים? למה אנחנו חוגגים את החגים שכתובים בה? ומה דעתך על התמונה ששלחתי לך?
אני מאוד אשמח אם תענה לי, ושוב אני מצטער אם חשבת שאיימתי עליך,
כל טוב,
ידידך הדתי מסורתי,
שימי.
רוני חוזר ומסיים את השיחה עם שימי:
שלום שימי - אני שמח שחזרת בך מהאיום הלא-כל-כך סמוי, והתנצלותך התקבלה. שכבר אמרו חז"ל - "מודה ועוזב - ירוחם". אני גם שמח על כך, שלא נפגעת אישית, וזה העיקר. מצד שני - איננו רואים שום פסול בקריאת תיגר על אמונות לא רציונאליות, כאשר כל כך הרבה סבל אנושי נגרם בשם אותן אמונות. אני גם בטוח, שמי שאמונתו שלמה לא יתרגש מהחיצים הסאטיריים שאנו יורים. זכותך לחשוב כך. אנחנו, כמובן, סבורים אחרת.
התורה נרשמה ונלקטה משך מאות שנים על ידי סופרים ומחברים שונים. יש על כך מחקרים מדעיים רבים ויסודיים, הנשענים על ראיות אובייקטיביות. אשמח להפנות אותך למקורות, אם תרצה, על כל פנים אפשר ללמוד זאת בכל מיכללה ואוניברסיטה תחת השם "ביקורת המקרא". מעט מזה תוכל למצוא בספר "ציידי הנפשות" - 25 שקלים בלבד בכל חנויות צומת-ספרים.
לשאלותיך " למה אנשים מאמינים בתורה אלפי שנים" - (א) כי ככה חינכו אותם (ב) כי לא היה להם הסבר יותר טוב לעולם שאנו חיים בו (ג) אנשים גם האמינו משך אלפי שנים שהשמש נעה סביב כדור הארץ - זה לא אומר שזה נכון. ולשאלתך "למה אנחנו חוגגים את החגים שכתובים בתורה?" למה לא? חגים ומסורת זה דבר נחמד. לכל עם יש חגים ומסורת משלו, ואלו הם החגים של עם ישראל. אין שום קשר בין שמירת המועדים והחגים לקיומו של אלוהים.
רוני
שימי השיב לרוני, והציג בפניו לינק לאתר באינטרנט, שהעלה את אחד הטיעונים המוכרים בדבר "קשר" דילוגי בין הטקסט המקראי לאסון המעבורת קולומביה. הקישור הועלה באתר חופש בתאריך 20.2.2003. על כך ענה לו רוני:
שימי שלום,
הייתי באמת נדהם אם הטבלה שהצגת בפני היתה מתגלה מספר שעות לפני האסון, ולא אחריה. "גילוי" כזה דבר בדיעבד הוא חסר משמעות לחלוטין מבחינה סטטיסטית. אני בטוח שאם יחפשו מספיק, אז (א) ימצאו משהו דומה בספר "מלחמה ושלום" של דוסטויבסקי; (ב) אפשר למצוא גם טבלה שמראה שאילן רמון ז"ל נחת בשלום, או משהו בניסוח דומה.
ולהסבר הרבה יותר ברור ממה שאני מסוגל לכתוב על למה הדברים האלה חסרי משמעות כלשהו, אתה מוזמן לקרוא את מאמרו הקצר ומאוד קריא של פרופסור רון אהרוני, מהפקולטה למתמטיקה בטכניון, במדור "החזרה בתשובה" באתר חופש, תחת "דילוגים".
אשמח אם גם תעביר את הקישור למאמר לכל האנשים שנמענו במכתב המקורי עם הטבלה.
בברכה,
רוני.
אפריל 2003