אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
הספר: ויקרא את שמם אדם - פרשות השבוע בפעמת הזמן
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > במות חופש  לגירסת הדפסה     

במת חופש

אלוהים והשואה

אחת השאלות הנוקבות, החוזרות ועולות בנפש האדם היהודי, חילוני ודתי כאחד, היא השאלה "היכן היה אלוהים בתקופת השואה". הדתי שואל זאת במצוקת-לבו הקשה, שכן אמונתו באלוהים היא נדבך בסיסי בחייו, וקשה לו להתמודד עם העדר הסבר, מדוע האל, הנחשב על-ידו טוב ומיטיב, לא עזר לבניו האהובים ולא הצילם מטבח אכזרי ומרושע. החילוני שואל זאת לאור השקפת עולמו הברורה לפיה אלוהים מבחינתו אינו קיים, אך הוא ניצב המום לנוכח העובדה, שחרף השואה וזוועותיה שנגרמו לשישה מיליונים מבני עמנו, בהם מיליון וחצי תינוקות וילדים, ממשיכים יהודים רבים וטובים להאמין בקיומו של אלוהים, והוא מצפה לשמוע את הסבריהם לדילמה זו.

יהודים דתיים רבים עזרו אומץ בנפשם, ניתחו את הבעיה, והגיעו לשתי אפשרויות  שאין בלתן: (א) אלוהים אכן קיים, אבל הוא אל רשע, מרושע ואכזר ביותר, ומוטב לחדול להאמין בו כאל האוהב את בניו ישראל ומושיעם מכל צרה; (ב) שאלוהים פשוט אינו קיים. כך או כך אין כל טעם להאמין בו ולקיים את הפולחנים הדתיים שלכאורה צווו על ידו.

אתה חופש העלה סוגיה זו בהיבטים שונים , שכן לא אחת מגיעים אלינו מכתבים מגולשים דתיים, רובם מתרצים את הסוגיה בתשובות שונות ומוזרות להפליא. הגדיל לעשות מנחם, בחור דתי (את שמו שינינו, על אף שעז רצוננו לחשוף אותו במערומיו המבישים), וכך כתב לנו:

 5 Jan 2010
קוראים לי מנחם. אני בן 19 וחזרתי בתשובה לפני שנה... למרות שלא הייתי ממש חילוני, אז אפשר להגיד התחזקתי. אני רוצה לפנות אליכם בקשר שכתבתם על השואה שזוהי הוכחה שאין אלוקים. להקדמה אני רוצה להגיד זה טענה ששגורה בפי הרבה מאוד חילונים רק הבעיה שאתם סותמים את אוזניכם להסבר. אתם טוענים שאיך יכול להיות שאלוקים מתיחס ככה לעמו ונותן לרצח של מיליוני יהודים באכזריות, ויש טענה שהם התרחקו מדרך התורה והלמידה ויצאו יותר לכיוון ההשכלה וה"חכמה היוונית" ועזבו את דרכה של היהדות שזוהי טענה מוצדקת, ואתם עונים בגלל שהיהודים עזבו את תרבותם ואמונתם זה מה שקורה ומגיע להם לסבול ממוות כזה?

ואני רוצה שתבינו שאלוקים הוא כולו טוב וכולו מלא רחמים... הרוגים כאלה נקראים הרוגי מלכות, אלוקים נתן להם לסבול ככה ולמות ככה במקום ללכת לגיהנום ולסבול פי כמה וכמה ממה שסבלו ואפילו יותר גרוע, ונתן להם למות בעולם הזה ולקבל שכרם על שמתו מוות אכזרי ו"ניקוי" בעולם הזה, כמה רחמים כמה אור וטוב יש לקב"ה. כמובן שתמציאו עוד תירוץ כנגד זה כי אתם פוחדים ובורחים מהאמת... מקווה שתחזרו ותבינו שאתם לא לבד בעולם הזה בעזרת השם.

חופש

הגישה אל מכתבו של מנחם הייתה מלכתחילה כאל אדם שאין שום טעם להתווכח עימו, שכן לנוכח עמדתו הכול כך קיצונית והכול-כך לא אנושית לא התקבל על הדעת שיהיה סיכוי שישנה את דעתו. ובכל זאת, לפחות מטעמי נימוס, הפנינו את מכתבו של מנחם למספר חברים בצוות. אלא שמי שחשב שמשהו מתשובותיהם "יזיז" משהו בנפשו של מנחם - טעה בגדול.

אנחנו מעלים כאן חלק מהשיח שהתפתח, במטרה להראות לקהל קוראי 'חופש' ולציבור היהודי בישראל ובעולם - דתיים כחילונים - עד לאיזה שפל מדרגה מסוגלת להגיע קיצוניות באמונה דתית, בייחוד כשהיא מלובה באש הטפות פרועות ומופרעות, ולשאול את השאלה הבלתי נמנעת, האם קיצוניות זוועתית כזאת היא חלק מהתחום המוגדר "נורמאלי"  בחשיבה האנושית.

חופש

תשובתו של ד"ר משה גרנות

מנחם - אתה טוען שהסבל הנורא של 6 מיליון יהודים, ביניהם 1.5 מיליון ילדים טהורים נגרם על ידי האל הטוב והמיטיב כדי שלא יסבלו סבל נורא יותר בגיהינום - אתמהה: על  איזה חטא נורא מגיע גיהנום לשלומי אמוני ישראל, ביניהם צדיקים גמורים ששמרו מצוות קלות כחמורות? על איזה חטא מגיע גיהינום ל 1.5 ילדים, ביניהם תינוקות ופעוטות? הרי אלו טענות אבסורדיות לחלוטין! כשנפלה פצצה על הירושימה והרגה כמעט 200000 יפנים, האם כולם נועדו לרשת גיהינום? וכאשר יש רעידת אדמה ועשרות אלפי בני אדם נקברים תחת מפולות - האם כולם ראויים לרשת גיהינום? וכאשר מחבל מתאבד מתפוצץ בבית מלון כשיהודים מסבים לשולחן הסדר בפסח - כולם ראויים לרשת גיהינום? ואיך אינך מעלה בדעתך שלפי התיאוריה המעוותת שלך - היטלר יימח שמו וחבר מרעיו הפכו בדרך זאת לשליחיו של הקב"ה כדי למנוע מהיהודים סבל בעולם הבא! אתה בטוח שאתה נורמאלי?!

האם ידוע לך שבכל המקרא כולו אין זכר לעולם הבא? האם ידוע לך שאת הרעיון חסר השחר הזה - שיש שכר בעולם המתים - שאלנו אנחנו היהודים מהבבלים, המצרים והיוונים? קרא נא בספרי "אדיפוס ואבשלום", ידיעות אחרונות 1996, עמ' 89 - 140 במאמר "על המוות ואחר המוות - עיוני מחקר במקרא" ותיווכח עד כמה הרעיון הזה שאול אצלנו מהגויים, שהמקרא מסתייג מהם. אבל אתה לא תקרא כי אתה בטוח שאתה יודע הכול כי רבניך-מוריך הבורים ועמי הארצות לא מרשים לקרוא "ספרים אסורים".

על כך ענה לו מנחם, כזכור מתחרד בן 19

מי אתה ואני וכל אחד שיכול לשפוט את הקב"ה למה ואיך הוא עשה את המעשה? בטוח שהיה צדיקים בזמן השואה רק באמת חבל שהם מיעוט קטן מאוד ושהם קיבלו בראש בגלל אותם כופרים, בנוגע לילדים ההורים שלהם כאמור אחראים , שתבין כל אותם אסונות על ישראל זה תיקון זה מה שהתכוונתי שאלוקים הוא טוב, על זה מסביר הרב אמנון יצחק מאוד טוב ותוכל לראות אצלו בסרטונים. ובנוגע להירושימה ולאסונות האחרים, אלו גזרות שנועדו להיות בישראל אבל בזכות אותם צדיקים שמתפללים היום שאתה שונא הם התבטלו והלכו למקום אחר. "אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל".

בנוגע לעולם הבא שאתה מקשקש שלא כתוב בתורה אז חמוד לך תפתח תורה שבעל פה שגם קיבלנו במתן תורה ותראה דברים יפים! ושלא נדבר על הוכחות עובדתיות כגון מוות קליני, סיאנס, גלגולים שאנשים נזכרו איך מתו וזה מידע מדיוק, ועוד... אבל אתה בוחר לא להסתכל על זה כמובן...  אנחנו הבורים.

תשובתו של עזרא מצוות חופש

לא הייתי אומר שהשואה מוכיחה שאין אלוהים, אבל אירועים כמו השואה (כמו גם העובדה שהמוני אנשים וילדים חפים מפשע נהרגים בכל יום ע"י מחלות, שיטפונות, וכדומה) אכן מהווים בעיה רצינית למי שרוצה לטעון שקיים אל "שכולו טוב ומלא רחמים". אם אלוהים הוא כל-יכול, למה הוא לא אירגן את העניינים כך שמיליוני ילדים יוכלו להגיע לגן עדן מבלי לסבול עינויים ורצח קודם?

האמת היא שכל הניסיון ליישב את השואה (ושאר זוועות העולם) עם רצונו של אלוהים נראה לי חסר טעם, כי עד כה לא נתקלתי באף ראיה משכנעת לכך שאלוהים בכלל קיים. אתה לא רק טוען שאלוהים קיים, אלא גם שהוא טוב ורחמן, ושאכפת לו מאיתנו, ושהוא רוצה שנתנהג בצורה מסוימת. אבל איך אתה יודע את כל הדברים האלה? על סמך מה? (שים לב שבני דתות אחרות בטוחים בדיוק כמוך שהם יודעים את רצון האל, רק שהרבה מאמונותיהם סותרות את שלך. למה לדעתך היהדות צודקת בעוד הנוצרים, המוסלמים, וההינדים טועים?)

תשובתו של מנחם

שלום עזרא יהודי ייקר - תיקח משל לעניין, אבא מעניש את הבן שלא הלך לבית ספר, הבן כועס ושואל למה אבא שלי מעניש אותי ככה והתשובה היא שהאבא רוצה רק טוב לילד והעונש זה בשביל לתקן אותו, מי אנחנו נקבע מה טוב או רע שאלוקים עושה וכמובן שאין שום רע בכלל. מי אנחנו שנשפוט את אלוקים, לעולם לא נדע מה התוכנית עצמה עד שנגיע לשמיים. מבחינת הילדים הם קיבלו או בגלל גלגול קודם שהם צריכים תיקון או בגלל ההורים שלהם. אם היית יודע מזה ההבדל בין למות ככה לבין עונש בשמיים היית בוחר ככה למות כמו בשואה, לא רק, שהיית מקבל שכר גם על זה והיית הולך לעולם הבא. כמובן שכל הנצרות והאסלאם לקחו את המקור התורה של היהודים והם מאמינים בזה, קבלת התורה שלנו ניתנה בעדות של מיליוני אנשים אצל האסלאם והנצרות רק בן אדם אחד אומר שקיבל תורה, הרב אמנון יצחק מסביר טוב ויפה על העניין הזה כדאי שתראה קצת מההרצאות שלו אפילו יש ביוטויב.

עזרא חזר אל מנחם

אקדים ואשאל: האם אתה בכלל מוכן להטיל ספק כלשהו באמונות שלך? האם אתה פתוח לשקול את האפשרות שאתה טועה ולשנות את דעתך אם תשתכנע בכך? אם לא, אין טעם לדיון בינינו. בתקווה שתשובתך חיובית, להלן התייחסותי לטיעונים שהצגת:

א.  היהדות אינה הדת היחידה שמאמינה בנסים פומביים - ע"פ האמונה הנוצרית, למשל, אלפי אנשים היו עדים לנסים שביצע ישו (ראה לדוגמה מתי י"ד, 13-21, או מרקוס ח', 1-9). זה ממש לא משנה כמה אנשים מאמינים בסיפור מסוים - השאלה הרלוונטית היא אלו ראיות תומכות באותו סיפור, במיוחד אם מדובר באירועים שעל פניהם סותרים את כל מה שאנחנו יודעים על העולם. ואין שום ראיה מחוץ לתנ"ך שתומכת באמיתות הסיפור המקראי על יציאת מצרים ומתן תורה. כמו כן, אין לנו אף עדות ממקור ראשון (בטח שלא מליונים), אלא רק סיפור שסופר והועבר והועתק לאורך אלפי שנים, שתחילתו בתקופה הטרום-מדעית בה אנשים לא ידעו שום דבר על העולם והאמינו בשלל אמונות טפלות (מכשפות, בעלי אוב, וכדומה). התוכן של התורה בוודאי (!) אינו תומך ברעיון שהיא נכתבה ע"י אינטליגנציה מושלמת: אין שם פסוק אחד שלא יכול היה להיכתב ע"י בן אדם שחי לפני שלושת אלפים שנה. אתה חושב שאם היית נולד בהודו או בסין, הסרטים של אמנון יצחק היו משכנעים אותך שהיהדות צודקת? האמת היא שגם אם היו לנו המוני עדי-ראייה חיים המעידים על התרחשות נסית, זה לא היה מהווה ראיה מספקת לנכונותה. היום, במאה ה-21, יש אלפי אנשים המעידים שהם ראו במו עיניהם את הגורו ההודי סאתיה סאי באבא שולט במזג האוויר, מרפא חולים, יוצר חפצים יש מאין, מתעופף באוויר, ועוד. יש אנשים רבים הטוענים שהם נחטפו ע"י חייזרים. האם אתה לוקח עדויות כאלו ברצינות? אני מניח שלא. אם אנחנו רוצים להימנע מאמונות שווא, אנחנו חייבים לדרוש ראיות מבוססות שיתמכו בטענות כאלו לפני שנקבל אותן.

ב.  הגישה המוסרית שלך פשוט מזעזעת. אתה אומר שהזוועות שאלוהים מביא לכאורה על בני אדם דומות לאב המעניש את בנו לטובתו, אבל האם יש איזשהו מעשה שיכול ילד לעשות שיצדיק עינוי, אונס ורצח נוראי? או מוות מלא בייסורים ממחלת הסרטן? איך אתה יכול לומר שדברים כאלה מגיעים לאיזשהו ילד (ש"צריך תיקון")? עוד גרוע מכך, אתה טוען שזה בסדר לייסר כך ילדים בגלל מעשים שעשו הוריהם! החשיבה הדתית פשוט גרמה אצלך לנתק מוחלט של החמלה וההגינות האנושית הבסיסית, והפכה אותך אדיש לסבלם של בני אדם.

ג.   ברגע שאתה אומר "מי אנחנו שנקבע מה טוב או רע שאלוקים עושה" ו"מי אנחנו  שנשפוט את אלוקים", הפכת את עצמך לעבד חסר מוח, שמבצע את הפקודות שניתנו לו ללא עוררין. אתה בעצם מודה שאם אלוהים היה מבקש ממך להקריב לו את בנך, או להרוג אדם אחר בגלל "חטא" דמיוני כמו הומוסקסואליות, עבודה בשבת, נשיאת שמו לשווא, כפירה, יחסי מין מחוץ לנישואין, וכולי, היית עושה זאת. (ואגב, איך בכלל היית יכול לדעת אם זה אלוהים שמדבר אליך או השטן שמתחזה לאלוהים?) לאמיתו של דבר, אין ספק שאנחנו לא מקבלים את המוסר שלנו מאף טקסט דתי (וטוב שכך). האם אתה חושב שהתעללות בילדים זה פסול? אם כן, על סמך מה? התנ"ך דווקא מצווה להכות ואף להרוג ילדים לא ממושמעים. האם אתה חושב שזה בסדר לקנות ולמכור בני אדם בתור עבדים ואף להכות אותם? אם לא, למה לא? התורה אינה אוסרת זאת, אז אם אתה מסכים שעבדות זה לא מוסרי עליך להודות שהתורה היא לא מקור המוסר. אנחנו אלה שמחליטים אלו חלקים מהתורה ראויים לחיקוי ומאלו כדאי להתעלם. תחשוב על כל הזוועות שעשו בני אדם אחד לשני לאורך ההיסטוריה מפני שהם היו בטוחים שהם עושים את רצון האל, ותבין שאנח! נו מוכרחים תמיד לחשוב בעצמנו, לבחון כל דבר בצורה עצמאית וביקורתית, ולדרוש ראיות מספקות לפני שנאמין במשהו.

מנחם נותר בדעתו

בעניין ישו והניסים זה גם אנחנו מאמינים שהוא עשה "ניסים" כאלה, אם אתה מכיר את הסיפור הוא  לקח את השם המלא של אלוקים והגיע לרמה שיכולם לעשות פעולות על טבעיות, כמובן שביהדות גם יש הרבה צדיקים שיכלו לעשות כאלה דברים כמו רבי שמעון בר יוחאי ... אבל לא על זה הנושא, דיברת על ראיות, כמובן שאני יביא לך ראיות מדעיות כי אתם סותמים את האוזניים לעובדות לוגיות, אני יביא לדוגמא כמה ראיות לאמיתות ההיסטוריה שכתובה בתורה והמקרים שקרו בה, המדענים מצאו קלף שכתב עיתונאי מצרי לפני כ 4000 שנה שמתואר מכות שבאו על מצריים והכל מתואר בדיוק מה שכתוב בתורה -- מצאו את שרידיו של תיבת נוח על הר אררט מצאו את חומות יריחו ומדענים מאשרים שהיא נפלה באותו זמן של יהושוע ותקופת הכיבוש - אם תרצה את הקישורים אני מוכן לחפש לך אותם ולשלוח לך... וזה לא הכל , יש כמובן הרבה הוכחות מדעיות על עולם הבא מוות קליני, סיאנס, זכרון מגלגולים קודמים, ועוד... אבל כמובן על זה אתם לא מסתכלים...

אתם ממשיכים לשאול שאלות סתמיות ומספרים תיאוריות מטופשות שמסתירות את האמת, האמת שאתם אפילו בלב יודעים שזה נכון אבל מחליטים להמציא תירוצים רק כדי להרגיע את המצפון, וההוכחה לזה שרק נגד היהדות אתם מתנגדים בחריפות ובפחד, כמובן שאם יבוא גורו וילמד עכשיו מסטיקות וקסמים למינהם אתם לא רק שלא תתנגדו לו אתם תשימו את זה בתוכניות בבוקר בטלוויזיה, כמו המשפט הידוע... האמת כואבת, אתה אומר לי שאני צריך לשקול אפשרויות אחרות, ואכן אני עושה וכולן אין בהן כלום וכולן שקריות, השאלה אם אתה מוכן לשקול אפשרויות אחרות ולא להיות סגור וקטנוני..

בעזרת השם תחזרו בתשובה ותפסיקו לברוח מהמקור שלכם ותפסיקו לדבר על כפייה דתית אף אחד לא מכריח אותכם למול.... את זה אתם כבר עושים לבד.

השיח ביניהם נמשך עד שמנחם ענה כך:

שלום עזרא -  אתה בכלל קורא את מה שאתה שולח לי?? על מה אתה מדבר הונאות?

זה מחקרים מדעיים וארכיאולוגים כמו מחקר על דינוזאוריים ונושאים אחרים, שבאים אחריה תגובות וביקורות. שום מחקרים מדעיים היסטורים לא יכולים להיות מדויקים והם לא יכולים להיות ראיות מוצקות ממש כמו גיל העולם. בעניין המחקרים על המוות קליני וסיאנס אי אפשר להכחיש לזה בכלל כי זה קורה היום וגדולי המדעניים בעולם מאשרים את זה ואף מדען וחוקר לא יכחישו את זה. 

עזרא הבין שאין כל טעם להמשיך בשיח. מדובר בשתי רמות חשיבה שאין ביניהן שום נקודת קישור או השקה, או כפי שאנחנו באתר חוזרים וטוענים -  שני קווים מקבילים שלעולם אינם נפגשים.

עם זאת, במטרה לנסות ולהבין את נסתרות נפשו של מתחרד צעיר, ואולי לעורר אותו לבטא רגש אנושי וחשיבה עצמית, שאלנו אותו מספר שאלות:

מאחר ואתה מצדיק את השואה בכך שזה היה רצונו של אלוהים - האם אתה מקבל את ועידת ואנזה, שם הוחלט ותוכנן מסע ההשמדה, כוועידה שבוצעה בהנחיית אלוהים ובהשראתו? אם לא - אנא הסבר איך לא. אם כן - הסבר נא לי את הקשר שהיה לאלוהים עם היטלר.

בהמשך אותה שאלה - איך אתה מסביר את מעשיהם של אייכמן ומנגלה לאורך כל תקופת ההשמדה, ומה היה הקשר בין כל אחד מהם לאלוהים?

על שאלות אלו ענה מנחם

אוכל לענות עליהם ביחד. שלא תחשוב לא נכון... אותם רוצחים היטלר ומנדלה ואייכמן ימח שמם ועוד כמה לא היו רובוטים של ה', גם להם כמו כל אדם הם עמדו בנסיון וכמו שרואים הם נכשלו מאוד מאוד, מעשה של בן אדם בעולם יכול להציל גזרה של בן אדם אחר, כמו בסיפור עם שינדלר (אם אתה מכיר) זה מבחן שעמד בו שינדל בכך שהציל אלפי יהודים ושכרו בשמים אדיר.  

ועוד שאלנו

מתוך העמדה שאתה מציג, לפיה השואה ורצח 6 מיליוני היהודים היו רצונו של אלוהים, ושלכאורה, כפי שאתה כתבת, טוב שהומתו בשואה מאשר היו לכאורה מתענים בגיהנום - מדוע לדעתך נכון היה מצדו של אלוהים לגרום לביתוקי-בטנן של נשים הרות ושחיטתן, כולל עובריהן שבבטניהן? מה ההסבר שאתה נותן לאקט הזוועתי הזה, על בסיס הנחת היסוד שלך?

מה עודד את אלוהים לבקש מד"ר מנגלה שיבצע ניסיונות רפואיים זוועתיים על נשים וילדים?

על כך ענה מנחם

שוב אני יסביר זהו תיקון של בן אדם. אנחנו לא יכולים לשפוט את אלוקים ולהגיד זה בסדר, זה לא בסדר, כולנו נדע למה ואיך כשנגיע לשמים.

ועוד שאלנו את מנחם

אם אברהם היה מבצע את הצו האלוהי לשחוט את יצחק בנו (נניח לרגע שהמלאך לא היה מופיע) - האם המעשה היה מתקבל על ידך כנכון וראוי, או האם הייתה לך - במקרה כזה - ביקורת על אלוהים, שכך ציווה את אברהם?

התשובה שהתקבלה ממנחם הייתה מתחמקת

אברהם לעולם לא היה רוצח את בנו כשזה תלוי באלוקים, אלוקים ניסה אותו... זה ממש מבחן קשה ביותר אלוקים רצה באמת לבחון אם מי שבחר באמת יהיה אבא לעמו, בכך שאם לא היה מסכים אפשר לראות את אותו אדם לפי מעשיו, ובסופו של דבר אברהם אבינו עמד בנסיון וכמובן ה' יתברך הציל את יצחק.

לא ויתרנו וחזרנו ושאלנו אותו

שאלנו אותך שאלה ברורה, מוגדרת ומנוסחת בבהירות מלאה, ואנא ענה עליה ישירות. אם אינך  מוכן לענות - אמור בגלוי: אינני מוכן לענות, אבל אל תענה תשובה לשאלה שלא שאלנו. ואנחנו חוזרים: אם אברהם היה מבצע את הצו האלוהי לשחוט את יצחק בנו (נניח לרגע שהמלאך לא היה מופיע) - האם המעשה היה מתקבל על ידך כנכון וראוי, או האם הייתה לך - במקרה כזה - ביקורת על אלוהים, שכך ציווה את אברהם. בתודה מראש על תשובתך הישירה והכנה.

אלא שמנחם על כך לא ענה.

חופש

אפילוג

למנחם ולציבור המאמינים הדתיים הקיצוניים כמותו, בוודאי לרבנים, למורים ולמטיפים שכך מחנכים דור צעיר של מאמינים קיצוניים, ברצוננו לומר:

מנחם קבל וקרא את תשובותיהם של עזרא, של ד"ר גרנות ושל חברים נוספים מצוות האתר, אולם אין לנו ספק שלא הפנים משהו מהן. התלבטנו כאן בצוות האם בכלל לענות לו, שכן הדברים שכתב ודרך חשיבתו מלמדים, שדעתו מקובעת ונעולה על האמונה עיוורת שאינה מאפשרת סטייה ולו כמלוא הנימה מהדוקטרינה שהכתיבו לו מוריו, מן הסתם בתהליך הקרוי "החזרה בתשובה".

אולם, נוהג הוא עמנו להשיב לכל כותב, לבד מאותם מאמינים דתיים ששנאתם לכל מה ששונה מהם היא כה גדולה, שאינם בוחלים מקללות וגידופים שאינם קיימים בלשונו של אדם שפוי - ראו למשל כאן, כאן וכאן.

ולגופו של המכתב: כאדם, ללא קשר למוצא, אמונה או מין, אנחנו מוצאים את גישתו של מנחם לחיי האדם מעוותת ומעוררת בחילה. זכותו לדבוק באמונה באל כלשהו, וזכותו גם למסור את חייו שלו על מזבחו של אותו אל, אבל הדברים שכתב על נרצחי השואה אינם אנושיים ואינו קבילים בשום חברה אנושית נורמאלית.. גישתו לאלוהים, כדבריו - כמה רחמים  כמה אור וטוב יש לקב"ה מעוררת רחמים כלפיו, וכבר ענה לו על כך ד"ר גרנות.

על "רחמיו" של האליל בו מאמין מנחם כתב המשורר הדגול יהודה עמיחי - ראה כאן וכאן:

אל מלא רחמים,
אלמלא האל מלא רחמים
היו הרחמים בעולם, ולא רק בו.
אני, שקטפתי פרחים בהר
והסתכלתי אל כל העמקים,
אני, שהבאתי גוויות מןהגבעות,
יודע לספר שהעולם ריק מרחמים.
אני שהייתי מלך ליד הים,
שעמדתי בליהחלטה ליד חלוני,

שספרתי צעדי מלאכים,
שלבי הרים משקלותכאב
בתחרויות הנוראות.
אני שמשתמש רק בחלק קטן
מן המילים שבמילון.
אני, שמוכרח לפתור חידות בעל כורחי
יודע כי אלמלא האל מלא רחמים
היו הרחמיםבעולם
ולא רק בו

על ה"טוב" שבאותו אל למדנו בתורה, כשהפגין בפני "בניו האהובים" כמה אוהב הוא את עצמו, כמה קנאי הוא למעמדו ולשליטתו המוחלטת בעדר מאמיניו, כשלא סבל שום סטייה מהצו הבלתי ניתן לביצוע "ואהבת את יהוה אלוהיך בכל מאודיך" ושחט ללא רחמים, בין השאר באמצעות שליחיו בני שבט לוי ואליהו הנביא עשרות אלפים מבני העם העברי - כל זאת אותו אל, שלכאורה קבע בעשרת הדברות את הצו הבסיסי "לא תרצח"...


מאמרים באתר 'חופש'  בנושא אלוהים והשואה:

http://www.hofesh.org.il/articles/shoa/where-was-god.html

http://www.hofesh.org.il/articles/god/shoa_just_a_question.html

http://www.hofesh.org.il/articles/shoa/where_was_god_2.html

http://www.hofesh.org.il/articles/shoa/shoa_and_belief.html

http://www.hofesh.org.il/letters/shoa/shoa3.html

http://www.hofesh.org.il/articles/shoa/korczak/korczak.html

http://www.hofesh.org.il/archive/00/amichai.html

http://www.hofesh.org.il/letters/shoa/god_and_holocaust.html

http://www.hofesh.org.il/letters/shoa/shoa2.html

http://www.hofesh.org.il/letters/shoa/stopblaminggod.html

http://www.hofesh.org.il/articles/shoa/god-in-ghetto.html

http://www.hofesh.org.il/articles/shoa/god-in-ghetto-criticism.html

http://www.hofesh.org.il/letters/jew/datileumi.html

http://www.hofesh.org.il/articles/jew/cohen_leibowitz.html

http://www.hofesh.org.il/articles/shoa/shoa.html

 


מרץ 2010


חברים ב- עוצב על ידי