ראשית החיים
"ומניין בא אותו יצור ראשוני?"
דור כותב לאתר חופש:
לכבוד אתר חופש - קוראים לי דור, וראשית ברצוני להגיד שלדעתי פעילותכם ברוכה ביותר, כל הכבוד! אבל יש לי שאלה שמטרידה אותי: כאשר אני מתווכח עם אנשים המאמינים באלוהים, הם תמיד שואלים: "ומאיפה בא האדם?" ואני עונה: "תורת האבולוציה המקובלת על הרוב המכריע של המדע טוענת שמוצא האדם מן הקוף". הם שואלים: "ומניין בא הקוף?" ואני טוען, שהקוף התפתח מצורות חיים קדומות יותר. כך אמו ממשיכים עד שאנו מגיעים ליצורים חד תאיים. כאן אני נתקע. אותם אנשים שואלים: "ומניין בא אותו יצור ראשוני?" ואני תקוע. האם תוכלו לספק לי תשובה, או לפחות משהו בכיוון לגבי השאלה "מה מקור החיים"?
תשובה ראשונה של דרור מאתר חופש:
שלום דור.
אם הייתי מדבר עם אותם אנשים ששואלים "מאיפה בא אותו יצור ראשוני" או "מה היה לפני המפץ הגדול", הייתי אומר להם, פשוט, שאינני יודע. בדיוק כפי שנמלה אין לה מושג על קיום יבשות וכוכבי לכת, לי אין מושג בהרבה דברים, ובין השאר אינני מסוגל לענות על השאלות הקשות האלה.
יש עוד הרבה דברים שאינני יודע. אבל אין שום קשר בין הבורות שלי, שחלקה נובע מכך שלא למדתי מספיק וחלקה נובע מהעובדה שאני בסך הכל בן אדם, לבין שאלת קיומו של אלוהים של היהודים (או כל מיני אלוהימים אחרים).
וזה, כמובן, בדיוק מה שאותם דתיים שמתווכחים איתך מנסים לעשות: להראות לך שיש משהו שאתה לא יודע, ולקשר בין אותו משהו לבין האלוהים שהם מאמינים בו. כמובן שאין שום קשר. איך אני יודע? כי יש לי אלפי הוכחות לכך שאלוהים של היהודים איננו קיים. שים לב - בניגוד לדתיים שמאמינים שאלוהים קיים, אני יודע שאיננו קיים. זה בדיוק כמו שאנשים בשבט נידח באפריקה, שרואים לראשונה טלוויזייה בחייהם, מאמינים שהטלוויזיה היא יצירה של האלים, ואני יודע זה לא בדיוק ככה...
אמרתי שיש לי אלפי הוכחות לכך שאלוהים של היהודים איננו קיים. ההוכחה הראשונה, הפשוטה מכולן, היא שאם אלוהים של היהודים היה קיים, אזי השואה לא הייתה מתרחשת. אנא היכנס למדור מאמרים, וקרא תחת הנושא "שואה" את המאמר שלי "על השואה והאמונה".
שאר אלפי ההוכחות נמצאות גם הן באתר חופש. הנה שלוש דוגמאות:
- ההוכחה לכך שהתורה נכתבה בידי אנשים שונים (במדור מאמרים, תחת "תנ"ך" - "הגישה המדעית לחקר התורה").
- ההוכחה לכך שבתורה יש המון שגיאות (במדור "שיעור חופשי", תחת "מהי הטעות הראשונה בתורה).
- העובדה שלפי התנ"ך כדור הארץ הוא דיסק שטוח והשמיים הם קערה הפוכה (במדור מאמרים, תחת "מדע").
ועוד ועוד ועוד ועוד. כמובן שאנשים דתיים לא מסוגלים לקבל שום הוכחה, בדיוק כמו שהנמלה בטוחה שהעולם שלה משתרע בין שתי תלוליות עפר, ולכן לכל דבר יהיה להם "הסבר", אם כי קשה להם מאד מאד להסביר איך אלוהים הרשה שהשואה תתרחש.
התשובה שלי התארכה מעבר למה שהתכוונתי. אם לסכם אותה בשני משפטים - יש המון דברים שאני לא יודע, אבל יש גם לא מעט שאני כן יודע. אחד הדברים שאני יודע בביטחון מלא הוא שאלוהים איננו קיים - כי אם היה קיים לא היה מרשה לשואה להתרחש.
להתראות,
דרור.
תשובה שנייה מאת אחד מידידי אתר חופש, ד"ר ב. דן:
לדור שלום,
ברצוני לענות על שאלות שהעלית בדבר צורת ההסברה של "מקור החיים" ו-"מוצא האדם", ואני שמח על ההזדמנות לנסח תשובה לסוגיות אלו. אני מקווה שההסברים שהבאתי ברורים, וכי יהיה ביכולתך לענות עכשיו למאמינים בדת, ולהגן על תורת האבולוציה בצורה יעילה.
1. אבולוציה
המדע המודרני שולל לחלוטין כל גישה "בריאתנית" (כלומר - שבעל חיים מסויים נברא) כהסבר להתפתחות החיים או למוצא האדם. תהליך השינוי החל ביצורים ביולוגיים - קרוי אבולוציה, מילה שמשמעותה 'התפתחות הדרגתית של דבר היוצא מתוך דבר', בניגוד ל-רבולוציה, שהיא תהליך מהפכני, מיידי. תהליך האבולוציה מתרחש בקרב כל מין ביולוגי וממילא גם אצל האדם. העולם התפתח מתוך אנרגיות חיים שמצויות היו, ועדיין קיימות, בתוכו - לא מחוץ ממנו. לצורת התפתחות זו יש הוכחות פליאונתולוגיות (תורת המאובנים), ביולוגיות וזואולוגיות. כל הממצאים הקשורים למדעי הטבע מוכחים ומספקים נדבכי-ידע עשירים לכך, שהחיים על-פני כדור הארץ התפתחו באבולוציה הדרגתית ומעגלית.
באבולוציה מתפתחים דברים - דבר מתוך דבר, זן מתוך זן, יצור מאביו הקדמון, לאט לאט על פני עידנים ארוכים, מאות אלפי שנים, מיליוני שנים, מאות מיליוני שנים, מיליארדים של שנים.
"החשיבה המדעית הנוכחית לגבי המצב הקדמוני הינה, שהחיים החלו בצורה של ישויות מיקרוסקופיות קדמוניות" מסביר פרופ' דורון לנצט מהמחלקה לגנטיקה מולקולרית במכון ויצמן למדע: "ישות חיה היא זו שמסוגלת לשכפל את עצמה ולהעביר את המידע האצור בתוכה לצאצאיה. אנו משערים שלפני האבולוציה של יצורים החיים, התחוללה על כדור הארץ אבולוציה כימית, והיא שהובילה ליצירת המולקולות הראשונות שמסוגלות לשכפל את עצמן" (מתוך כתבה בשם "קצת פלפל במרק הקדמון" שהופיעה בעיתון הארץ). בתקופה הקדמונית, לפני כ-14 מיליארדי שנים, כיסה את כדור הארץ מעין "מרק קדמון", שבתוכו התפתחו, בתהליכים כימיים, המולקולות הביולוגיות הראשוניות, והתהוו החיים הראשוניים, מוסיף ומתאר פרופ' לנצט. תאים ראשוניים אלו, הקרויים "ליפידים" התארגנו ליצירת "שלפוחיות" מיקרוסקופיות, או "מיצלות", שם אחר לאגד של תאים ליפידיים, החוברים יחד ויוצרים יצור חי, דהיינו אגד תאים המשכפל את עצמו.
2. התפתחות החיים
בראשית... היה המפץ הגדול, ולאחריו נוצרו תנאי הבסיס העיקריים לחיים על-פני כדור הארץ, והחל תהליך האבולוציה של היצורים האורגאניים הראשוניים. תחילתה ("המרק הקדמון") ביצורים אורגאניים ראשוניים בתצורות החיים הבסיסיות והפרימיטיביות ביותר - אמבות ואלגיות, אצות ומשטחים מיקרו-ביולוגיים, ראשונים ראשוניים, תאים חיים היוצרים יצורים שנפגשים ומתאחדים, מתפתחים ומתפצלים ליצורים אחרים ומשתנים בציר הזמן. ככל שעוברות השנים, הרבה מאד שנות דור, מאות אלפי שנים, מיליוני שנים, מאות מיליוני שנים, מיליארד ראשון, ומיליארד שני של התפתחות איטית של החיים - וככל שמתפתחים החיים, כך הולכת ומתפתחת מורכבות החיים בתהליך האבולוציה, המכתיב שינויים והתפתחויות בציר הזמן. אותם יצורים ראשוניים, פרימיטיביים, התפתחו בתהליכים אלו לזוחלים הפולשים אל הים, מדמויי דגים ללטאות, מדינוזאורים ענקיים לציפורים, מזוחלים ביבשה ליצורי ים, מיצורים פרימיטיביים הפועלים על-פי מירשמים גנטיים קשיחים לחיות מורכבות יותר, מיונקים פשוטים ליונקים חברתיים מורכבים, משפחות שלמות של יצורים ההולכים ומשתנים, הולכים ומתפתחים בציר הזמן.
כך מסבירה האבולוציה את ריבוי המינים והמגוון העצום של יצורים בטבע. כל היצורים החיים, מצויים כולם בתהליך דינמי של חיים בהשתנות, וכולם שותפים בחגיגה האבולוציונית הגדולה הקרויה חיים.
3. הברירה הטבעית
התהליך האופרטיבי שמפעיל את האבולוציה, זה המתרחש בטבע, במציאות - הינו תהליך הברירה הטבעית המהווה את מנגנון השינוי על פיו פועלת האבולוציה. הברירה הטבעית הנה של העדפת יצורים שלהם תכונות מתאימות לסביבה, על פני יצורים שתכונותיהם אינן מתאימות או פחות מתאימות. אלה לא ישרדו ויכחדו עם הזמן. יצורים חיים המתאימים לסביבתם ימשיכו, בעצם הישרדותם, את תהליך האבולוציה של שינוי והתפתחות מתמדת.
כל היצורים החיים המוכרים לנו כיום התפתחו במהלך מיליוני שנות ההיסטוריה, מיצורים קדמוניים ראשוניים יותר אל צורתם המגוונת היום. האבולוציה היא הוכחה לאי-קיומו של אלוהים, בעצם צורת פעולתה, בצורה שבה היא מכחידה את קיומם של יצורים מסוימים, שלא מצאו דרך להתאים עצמם לסביבתם ונכחדו. הסיבה מדוע ציפור גן העדן באי הוואי הולכת ונעלמת משם, היא בגלל שנחשים טורפים עשו את דרכם מאיים במרחב הפאסיפי, הגיעו להוואי, התרבו, והם משביעים את רעבונם, בביצי הציפורים היפים של האי. הזן היפה הזה לא שורד מפאת נסיבות אומללות (שנגרמו ע"י אנשים) שהביאו אל האי, נחש שלא אמור היה להיות שם.. האבולוציה פועלת את פעולתה, והציפור תכחד או שתשרוד (בגני חיות או במעבדות ביולוגיות). אלוהים אינו קיים בקונסטלציה הזו והשאלה אם תשרוד הציפור או תכחד אינה בשליטתו.
האבולוציה מתקיימת לגבי כל יצור ומהדרי האבולוציה יוסיפו: … ויש לה הסבר לכל תכונה, לכל מאפיין פיזי של פרח, למבנה הראש או הפנים של האדם, להבדלים בין המינים, לצבע העור, אפילו את האמונה באלוהים יכולים הדוגלים באבולוציה להסביר, בהסבר אבולוציוני כמובן. בהיותה תיאוריה חובקת עולם, נוגעת האבולוציה בכל תכונה ותכונה של יצורים חיים, במבנה הגוף, באברי הגוף השונים ובמבנה המוח וצורת פעולתו.
4. מוצא האדם
וכפי שהתיאוריה מסבירה את מקור החיים ותהליכי ההתפתחות, כך מסבירה התיאוריה את "מוצא האדם" מהיצורים שקדמו לו. האדם המודרני, ה-"הומו-סאפיינס" - האדם החושב - הנו היצור החי המפותח והמורכב ביותר שהתפתח מיצורי קדם-אדם שקדמו לו בתהליך האבולוציה, והם לפיכך אבותינו הקדמוניים. "הומו-סאפיינס" מופיע כיצור אנושי לפני כ-150,000 שנה ומצליח לשרוד ולהתפתח, בעוד שאבותיו הקדמוניים הולכים ונכחדים. אבות קדמוניים אלו, ששמם המדעי: אסטרולופיפיקוס (מתתי-זן א. "אפריקנס" ו א. "הביליס") עברו שינויים והתאמות אבולוציוניות במעבר מחיי הקופים הגדולים בג'ונגל (הקרויים APES) אל עבר הקיום הזקוף של קדם-אדם שיצא אל מרחבי הסוואנה האפריקאית והתחיל להתפתח מבחינה מוחית ומבחינה חברתית.. ומקדם-אדם זה ("הומו-ארקטוס - האדם הזקוף), התפתח האדם "החושב", המודרני, על תכונותיו הפיזיות, הקוגניטיביות, החברתיות והתרבותיות - כל אלו צצו, התפתחו והתגבשו בתהליך המתמשך של האבולוציה, על פני עשרות מיליוני שנים.
האמירה "מוצא האדם מן הקוף" איננה נכונה על פי הסבר זה שכן מוצא האדם הנו מיצורים דמויי-אדם ( "קדם אדם" ) אשר מהם התפתח האדם המודרני. בעץ האבולוציוני הקדום יותר, כאשר הולכים אחורה בציר הזמן, לתקופה שקדמה להופעתם של ייצורי קדם-אדם, ניכרים ה"קופים הגדולים" מזן APES ששרידיהם הנוכחיים הינם גורילות, אורנג-אוטנג ואחרים - ואם נלך עוד אחורה (בציר הזמן האבולוציוני) נמצא קופים פשוטים יותר (ששרידיהם הנוכחיים הינם קופי בבון, גיבונים ואחרים). לקרוא לכך "מוצא האדם מן הקוף" זוהי פשטנות מתריסה המעוררת את התנגדותם של אנשים. "מוצא האדם מהקוף" נכון ממש כפי שהאמירה "בני אדם הם ממשפחת העכברים" נכונה - שהרי גם אנחנו וגם העכברים, ממשפחת היונקים. להגיד "מוצא האדם מן הקוף" זה להתריס ולפשט ואולי למצוא נחמה ב"טיפשות" הנובעת מאמירה כזו. אף מדען לא טוען ש"מוצא האדם מן הקוף". מדענים יגידו שבתהליך האבולוציה חלו התפצלויות גנטיות שמתוכן השתנו יצורים קדמונים שהיו יונקים גדולים ממשפחת הפרימטיים הגדולים ה APES - אשר מתוכן חלו התפתחויות גנטיות, והתפצלויות לתתי-מינים וזנים שבסופו של דבר, לאורך מיליוני שנות אבולוציה, הניבו יצורי קדם-אדם (אסתרולופיפיקוס), שהמשיכו להתפתח ולהשתנות (להומו-הביליס, ארקטוס, ניאנדרטלי ועוד), עד להופעתו לפני בין 100-150,000 שנה של הומו-סאפיינס, וגם אז (לפני 100,000 שנה) הוא היה ייצור אחר מזה המוכר לנו היום - אך היו לו ככל הנראה את מרבית תכונות היסוד שיש לאדם המודרני מבחינה מבנה המוח וצורת תפקודו.
5. אבולוציה אנושית
"הומו סאפיינסים", בני האדם בצורתם המוכרת לנו כיום, התפשטו והרחיבו את אזורי המחיה שלהם, מאפריקה, למזרח התיכון, להודו, סין ולדרום אירופה ולעולם החדש. "הומו-סאפיינס" המשיך לעבור שלבים בהתפתחות האבולוציונית הקוגניטיבית (חשיבתית) שלו המצביעה על תחילת השימוש בכלים ראשוניים, חבירה לקבוצות חברתיות ראשוניות, כניסה לאזורי אקלים שונים (דבר שהשפיע על צבע העור של האדם ועל מבנה הפנים). "הומו-סאפיינס" המשיך להתפתח בכל מקומות מושבותיו. "ביות האש" כלומר היכולת של האדם להדליק אש ולעשות מדורות (היבט שלא מוזכר כלל בתנ"ך), הוא זה המסביר את יכולתו של האדם לצאת מיבשת המכורה שלו באפריקה, ולהתיישב באזורים צפוניים וקרים יותר. בשלב נוסף בתהליך האבולוציה האנושית, מתחיל התהליך ההדרגתי של ביות החיות (שבמסגרתו נוצרים גם שינויים אבולוציוניים בחיות מבויתות המאפשר להם להתאים עצמן לבני אדם ולחיות לצדם). ובמקביל תהליך ביות הצמחים (תחילת החקלאות), והשימוש בחום האש לבישול מזון, ליצירת כלים, לשימור ולעיבוד עורות ומתכות. ומכאן קרובה האבולוציה לשלב התרבותי יותר, של התפתחות השפה, החשיבה הסימבולית, וכניסה אל שלב הציוויליזציה שהתרחש, ככל הנראה, במהלך 15-10 אלפי השנים שקדמו לספירת הנוצרים.
6. תורת האבולוציה כתורה השוללת את קיומו של אלוהים
האבולוציה מעצם צורת ההסבר שהיא מציעה וההוכחות שהיא מעלה, שוללת את האלוהים כהסבר לבריאת העולם, אך היא גם שוללת את האלוהות כהסבר להתהוות החיים לאחר הבריאה. עצם קבלת התיאוריה האבולוציונית כהסבר, לא רק בהקשר לבריאה, אלא כמערכת הסבר לחיים, להתהוות החיים ולהיווצרות שינויים במגמות החיים - היא שלילה מוחלטת של גישות תיאולוגיות להסבר החיים. האבולוציה, בהדגישה התפתחות משלב לשלב, היא גישה אנטי-אלוהית ולו בגלל ההתפתחותיות שבה. אלוהים לא פועל בקצב האיטי של האבולוציה. אלוהים יוצר ביד רמה. בבת אחת, ביום אחד, ויהי בוקר ויהי ערב - וירא כי טוב עשה אלוהים. ברא. זהו זה. מכאן ואילך הדבר קיים. תורת האבולוציה שוללת גישה פשטנית זו לחלוטין. אין גורם על באבולוציה וגם לא יכול להיות. אין באבולוציה יד המכוונת לכיוון מסוים, אין אקטים חד-פעמיים היוצרים בריאה. באבולוציה מתפתחים דברים, דבר מתוך דבר, זן מתוך זן, יצור מאביו הקדמון, לאט לאט על פני עידנים ארוכים, מאות אלפי שנים, מיליוני שנים.
עצם קבלת נכונותה של האבולוציה, היא הוצאה מגדר האפשר, את קיומם של כל התופעות שהדת גורסת, כי אלוהים אחראי להם. אינטליגנציה. "הדעת" האנושית, זו שעל פי סיפורי המיתוס בתנ"ך, קיבל אותם האדם, במרמה מסוימת, כאשר אכל מעץ הדעת ונהפך לחכם.
אך יודעים אנו כי אינטליגנציה (שכלית ורגשית) היא תכונה אנושית נרכשת. תינוקות רוכשים אותה, אט אט, מעצם היכולת הטבועה בהם, אך הרבה תודות ליחס ולאהבה הניתנת להם ע"י הוריהם, וסוכני החינוך והסוציאליזציה השותפים לגידולם וחינוכם. אלוהים לא קובע כאן שום דבר.
וראה זה פלא. אין בתנ"ך, ביומרתו לספר את בריאת העולם - שום התייחסות לתהליכי ההתפתחות. אין כלום על תהליך הביות (domestication): ביות האש, ביות החיות, ביות הצמחים (החקלאות). אין על זה מילה אחת בתנ"ך. חיות בית יש ויש. אך כיצד בויתו? כיצד הפך אותם האדם לחיות מאכל, חיות מסע ותחבורה, חיות מחמד? בספר בראשית מצוין שאלוהים ברא את חיית הבר (ביום ב') וחיית השדה (ביום ג') - ממש כפי שברא את האדם (יום ו'). אבל מי ברא את אסתרולופוקוס אפריקנוס שקדם להומו-סאפיינס? מי ביית את חיות הבית? ומה עם הדינוזאורים, הם הרי היו קיימים אך מדוע אין עליהם מילה אחת בתנ"ך? האם אלוהים ברא את הכלב לצדו של האדם?
ונחתום כאן - שכן אפשר להרחיב ולהרחיב. אני מקווה שנתתי לך כלי הסבר - ואשמח לשמוע תגובתך.
בברכה,
ד"ר ב. דן