אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
תרמו לעמותת חופש
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > במות חופש  לגירסת הדפסה     

במת חופש - במת חופש - במת חופש

גליון מספר 129
נגד היהדות, נגד הרבנות, נגד השבת


במת חופש

יואל לאתר חופש:

כיצד קורה שאתם מפרסמים מאות ואולי אלפי מאמרים, תמונות שיחות וכו' והכל בצורה חד משמעית וברורה נגד היהדות, נגד הרבנים, נגד אוכל כשר, נגד שבת, נגד ישיבות, נגד התורה הקדושה, נגד נגד נגד ונגד ואפילו לא מילה או אות אחת בעד? איך זה יתכן? איך זה יכול להיות? זה לא מדהים? אודה שהדבר נראה לי תמוה מאד ולמעשה קצת חשוד כאילו שללא מקיימי התורה והמצוות יש להם בעיה בדרכם, דבר מפריע ומשהו להסתיר ולכן הם תוקפים ללא הגבלה ורסן בכל החזיתות האפשריות וזה האמת - דווקא מחזק!

(לדוגמא הרכב שצופר ומשמיע מוזיקה בקולי קולות לפני שבת גורם חלחלה לאלו שיודעים שהם עומדים לחלל שבת בפנים בפנים והם לא יודעים למה אבל הם מרגישים לא טוב עם העובדה הזו ולכן מלאים כעס ותיסכול אבל לא מבינים שזה בגלל זה ומרגישים אנטי ושנאה נגד אותו "דוס" שנוהג באוטו - אם היה רכב עם מוזיקת "טראנס" זה היה בסדר אבל יהודים- מה פתאום!). אני מאד אוהב את האתר שלכם ומבקר בו הרבה וגם באתר של "דעת אמת", אולם אני נדהם בכל פעם מחדש בשנאה ובפחד שלכם מפני מי שהוא שחור עם זקן ומדהימה גם כן האטימות נגד כל מה שקשור ליהדות.

לעיתים גם מופיעות קריקטורות אנטישמיות בדומה לעיתון המפלגה הנאצית [הכוונה למה שהתפרסם בעיתון של שינוי] וזה ממש מזעזע ומחריד אותי. לדעתי, האתר שלכם מתעלם לחלוטין ממספר דברים עקרוניים למשל: מאות אלפי הספרים שנכתבו על התורה, נצחיותו של עם ישראל, גאוני היהודים וענקי הרוח היהודים בדורות הקודמים וכד'.
אודה על התייחסותכם.
יואל מתל-אביב.

במת חופש

שירה:

שלום לך יואל, כאן שירה מצוות אתר חופש. אני מודה לך על מכתבך אלינו, בייחוד על המחמאה שהרעפת עלינו בסיום מכתבך, והרי תשובתי. לנוחיות הדיון אביא תחילה את הקטעים המקוריים ממכתבך, ולאחר מכן את תגובותי לכל נקודה שמצאתי לנכון להעיר עליה. וכך כתבת לנו:

"כיצד קורה שאתם מפרסמים מאות ואולי אלפי מאמרים, תמונות שיחות וכו' והכל בצורה חד משמעית וברורה נגד היהדות."

לפני שאתה תוקף מישהו, עליך להגדיר את המושגים בהם אתה דן. מה זו יהדות? יהדות איננה דת! יהדות היא מכלול התרבות שיצרו בני העם היהודי לדורותיהם! יהדות כוללת הגות, ספרות, שירה, מוסיקה, ציור, פיסול, מחזאות, מחול, ענפי מדע שונים וגם דת. אבל בהחלט לא רק דת.

התשובה פשוטה - איננו תוקפים את היהדות בשום מקום! כאתר חילוני אנחנו נאבקים לחופש מאלמנטים דתיים שנכפים עלינו שלא ברצוננו ובניגוד לדעתנו והשקפת עולמנו.

"נגד הרבנים."

הראה לי מקום אחד באתר בו אנחנו יוצאים נגד רבנים! אנחנו תוקפים רבנים מסויימים, שגרמו עוול לבני אדם, שסרחו, שפשעו, שחטאו, אבל בהחלט לא "נגד רבנים" בהכללה!

"נגד אוכל כשר"

אנחנו יוצאים נגד כפייה של אוכל כשר על מי שאיננו רוצה, איננו אוהב או אפילו מתעב אוכל כשר. מה רע בכך? אסור לאדם להתנגד לאוכל מסויים? אם אבוא לביתך ואכריח אותך לאכול מאכל שאינך רוצה, שאינך אוהב או אפילו שאתה מתעב - כיצד תגיב? האם תצא בריקודים מרוב שמחה? כלום תודיע בראש חוצות שאנחנו נפלאים? שאתה אוהב אותנו ואת המאכלים הבזויים שאנחנו מאלצים אותך לקנות ולאכול?

"נגד שבת"

הראה לי באתר היכן אנחנו יוצאים "נגד השבת". אנחנו יוצאים נגד תקנות מוזרות, שבני אדם דתיים חוקקו מטעמים שונים שלהם, והנכפים עלינו בניגוד לרצוננו ושלא בטובתנו. האם אסור לנו להתנגד לכך?

"נגד ישיבות"

הראה לי באתר היכן אנחנו יוצאים נגד ישיבות! אנחנו מתנגדים לכך, שאזרחי המדינה שלומדים במכללות ובאוניברסיטאות יחשבו אזרחים סוג ב' (או ז'), בעוד שאזרחים הלומדים בישיבות ייחשבו אזרחים סוג א'. איננו מוכנים לקבל, שלימוד בישיבות של אזרחים סוג א' ייחשב מעשה שהודות לו המדינה מתקיימת, בעוד שלימוד במכללות ובאוניברסיטאות של אזרחים סוג ב' (או ז') לא ייחשב כלל. אנחנו מתנגדים ונמשיך להתנגד לכך, שאזרחים סוג א' יהיו פטורים מכל עול למען הציבור והמדינה, בעוד שהאזרחים מסוג ב' (או ז') יהיו חוטבי העצים ושואבי המים עבור האזרחים מסוג א'. אנחנו לא נסכים לכך, שרק אזרחים מסוג ב' (או ז') ישרתו בצבא ויקריבו את חייהם ואת גופם למען שהאזרחים מסוג א' יחיו בשקט ובשלווה בישיבות שלהם. אנחנו מתנגדים ונמשיך להתנגד לכך, שאזרחים מסוג א' ייהנו מכל הקופה - גם קופת החיים וגם קופת הכסף, בעוד שאזרחים מסוג ב' (או ז') יממנו כל זאת מעבודתם הקשה ומכיסם. זה מה שיש לנו נגד הטפילים חובשי ספסלי הישיבות, הנהרגים, מסכנים, באוהלה של תורה.

"נגד התורה הקדושה"

שוב - היכן יצאנו באתר נגד התורה? היכנס למדור "ספרים ומאמרים" באתר ושם למדור "פרשות השבוע", וקרא את דעתנו על התורה! בייחוד קרא את ההקדמה. אם יישארו לך שאלות - חזור אלי. אני תמיד כאן.

אשר להגדרה "קדושה": קדושה היא מילה יחסית. דבר מסויים עשוי להיחשב קדוש לאדם א', ולא להיחשב קדוש לאדם ב'. ישו מנצרת קדוש לנוצרים. הוא איננו קדוש ליהודים, למוסלמים ולבודהיסטים. הבאבא סאלי קדוש לחלק קטן מהציבור היהודי, ואיננו קדוש לשאר הציבור היהודי. הרבי מלובביץ מקודש עד היום בעיני מאמיניו כ"משיח", שעה שרב אחר, הרב שך, אמר עליו: "הכי קרוב ליהדות הוא הרבי מלובאביץ". עבורך התורה קדושה - זו זכותך המלאה. עבורי התורה היא ספר חשוב מאד, טכסט שיש לו ערך בתחומים רבים של התרבות ושל ההיסטוריה שלנו, אבל הוא איננו מקודש לי. יש בו קטעים בלתי מוסריים ואנטי-אנושיים. באתר אנחנו מעבירים ביקורת על התורה, בלי מורא, בלי משוא פנים. עבורנו התורה איננה מקודשת.

"נגד נגד נגד ונגד ואפילו לא מילה או אות אחת בעד?"

למה לא בעד? אנחנו בהחלט בעד, הרבה בעד: אנחנו בעד שיהודים דתיים יחיו לצד יהודים שאינם דתיים מבלי שאיש יכפה דעתו או אורח חייו על רעהו; אנחנו בעד שכל מגזר בעם היהודי יקיים את מנהגי המשפחה כרצונו, שיאכל מאכלים כרצונו, בכל זמן ובכל מקום שיחפץ בכך, מבלי שאיש ימנע זאת ממנו או יגביל אותו בכהוא-זה; אנחנו בעד שכל מגזר בחברה היהודית יקיים את תרבותו בהתאם לרצונו, מבלי שמגזר אחר יגנה אותו בשל כך; אנחנו בעד חוק אחד לכל אזרחי המדינה, והוא לא החוק ההלכתי; אנחנו בעד שוויון מלא וחסר פשרות בחברה היהודית - אישה שוות זכויות מלאות לאיש, ילד לבוגר, כהן לישראל, יהודי לשאינו יהודי. ראה כמה כל כך הרבה "בעד"!!!

"איך זה יתכן? איך זה יכול להיות? זה לא מדהים?"

אכן, זה ממש מדהים, איך מסוגלים יהודים דתיים להיות כל כך סומים ועיוורים לגבי זכויות האדם של יהודים שאינם דתיים כמותם.

"אודה שהדבר נראה לי תמוה מאד ולמעשה קצת חשוד כאילו שללא מקיימי התורה והמצוות יש להם בעיה בדרכם, דבר מפריע ומשהו להסתיר ולכן הם תוקפים ללא הגבלה ורסן ."

אם תלך לחצרו של עובדיה יוסף וחבר מרעיו, לחדריהם של ח"כים חרדים ודתיים, למדוריהם של עורכי עיתונים ועיתונאים חרדים, שכולם, על פי הידוע לי, אינם נמנים עם המיגזר הלא-דתי, תשמע מפיהם התקפות ללא רסן על הציבור היהודי החילוני, הרפורמי, הקונסרווטיבי, על מערכת המשפט של המדינה ועל מנהיגיה, התקפות ללא הגבלה וללא רסן. מה לך כי תלין עלינו?

"משהו להסתיר"? כשאני בוחנת את יחסם של דתיים וחרדיים מסויימים למין, מתעורר בי החשש הכבד, שהם הם המסתירים משהו חמור ביותר.

"...בכל החזיתות האפשריות וזה האמת - דווקא מחזק! לדוגמא הרכב שצופר ומשמיע מוזיקה בקולי קולות לפני שבת גורם חלחלה לאלו שיודעים שהם עומדים לחלל שבת ."

"חילול שבת" מבוצע אך ורק ע"י זה, שמאמין שהשבת קדושה. מי שהשבת עבורו היא יום מנוחה, יום של בילוי תרבותי, המילה "חילול" כלל איננה רלבנטית. אני, למשל, נוסעת בשבת, עובדת בשבת אם זה מה שאני רוצה לעשות, מאזינה למוסיקה ע"י הפעלת מתג החשמל, פותחת את דלת המקרר בלא להוציא את הנורה, משתמשת בנייר טואלט גלילי ואינני מכינה ניירות חתוכים - ואני אינני מחללת שבת. אני חייה את השבת על פי אורח-חיי, השקפתי ורצוני.

"בפנים בפנים והם לא יודעים למה אבל הם מרגישים לא טוב עם העובדה הזו ולכן מלאים כעס ותיסכול אבל לא מבינים שזה בגלל זה ומרגישים אנטי ושנאה נגד אותו 'דוס'."

מעניין ביותר! האם אתה פסיכולוג במקצועך? על סמך מה אתה סבור, שאתה יודע מה אנשים זרים, שאינך מכיר כלל, "יודעים", "מרגישים", "מלאי כעס תסכול", "לא מבינים"? מי שמך בוחן כליותיהם ולבותיהם של בני-אדם? כלום אינך סבור שזו גישה מתנשאת?

"שנוהג באוטו- אם היה רכב עם מוזיקת "טראנס" זה היה בסדר אבל יהודים - מה פתאום!"

כל מוסיקה היא "בסדר". גם טראנס, גם מוסיקה חסידית. אתה רשאי לומר על מוסיקה מסויימת שהיא אינה לטעמך. אני אישית, למשל, מאד אינני אוהבת מוסיקת טראנס. אבל אני מבינה, שיש בני אדם שאוהבים מוסיקה זו, וזו זכותם, ואני לא אפריע להם ולא אמנע מהם להאזין לה. בתנאי - וזה אותו תנאי שאני מציבה למכונית הדתית המשמיעה צווחות של שבת: לא על חשבון שעות המנוחה שלי, ולא בעוצמת קול שתקרע את עור התוף באוזני. אינני מוכנה לקבל רעשים כאלו ברחוב שלי, ולא חשוב מי משמיע אותם, ומה תוכנם.

"אני מאד אוהב את האתר שלכם ומבקר בו הרבה וגם את האתר של 'דעת אמת'".

תודה! נעים לשמוע! זו הפתעה של ממש! "דעת אמת" איננו "אתר חופש". אנא שלח אליהם את המחמאות בנפרד :-)

"אולם אני נדהם בכל פעם מחדש בשנאה ובפחד שלכם מפני מי שהוא שחור עם זקן."

אתה רואה מהרהורי לבך! אכיר לך תודה אם תצביע על מקום אחד באחר, בו אנחנו מבטאים שנאה ופחד, בייחוד מקום שיש המשך לשתי מילים אלו - שנאה ופחד ממי שהוא שחור עם זקן. מנין נטלת את הרעיון הנואל הזה?

"ומדהימה גם כן האטימות נגד כל מה שקשור ליהדות."

אתה חוזר לנושא היהדות. ראה תשובתי בראש המכתב.

"לעיתים גם מופיעות קריקטורות אנטישמיות בדומה לעיתון המפלגה הנאצית [הכוונה למה שהתפרסם בעיתון של שינוי]"

אתר חופש איננו קשור לשום מפלגה, גם לא לשינוי, ואנא אל תשליך עלינו כעסים לא-לנו. די לנו בכעס שאתה כועס עלינו.

השימוש במילה "נאצי" עובר את הקו האדום של המותר האנושי, בוודאי היהודי. שום דבר אינו נורא ומזעזע כמו הנאצים ומעשיהם, ואסור לשום אדם, גם לאדם יהודי, להשוות משהו בחיים שלנו כאן והיום למה שקרה בשואת אירופה. אני פוסלת שימוש במילה זו בפי כל אדם, דתי או חילוני. אני מבקשת שתתנצל על המילה, ואבקש ממך שלהבא לא תעלה מילה זו כטענה כלפי מישהו או משהו. אם כך תעשה, מכתבך ייזרק לסל האשפה ללא תגובה.

"... וזה ממש מזעזע ומחריד אותי. לדעתי, האתר שלכם מתעלם לחלוטין ממספר דברים עקרוניים למשל: מאות אלפי הספרים שנכתבו על התורה."

מספרים אינם מעידים על תוכן או על ערך. מאות ואלפי תקליטים של מוסיקת טראנס מופצים בישראל ובכל העולם, ובכל זאת אתה רואה במוסיקה זו דבר חסר ערך.

"... נצחיותו של עם ישראל, גאוני היהודים וענקי הרוח היהודים בדורות הקודמים וכד'."

מרבית גאוני הרוח וענקי התרבות שהצמיח העם היהודי לא היו דתיים, שלא לומר חילונים. אתן לך שלושה שמות בלבד, משלושה תחומי חיים עיקריים בחיינו: קרל מארכס בתחום החברתי, זיגמונד פרויד בתחום הנפש, ואלברט איינשטיין במדע. מלבדם יש עוד מאות ואלפי יהודים ענקי רוח, שתרמו לתרבות היהודית והכלל-עולמית, והיריעה תקצר מלהעלות כאן את שמותיהם.

"אודה על התייחסותכם.
יואל מתל-אביב."

אני מודה לך יואל על סבלנותך ועל תשומת לבך. אני רואה בהפתעה את החיבה שאת חש לאתר חופש, כדבריך - "אני מאד אוהב את האתר שלכם ומבקר בו הרבה", וקשה לי להבין את הפער הלא מוסבר בין אותה אהבה לבין הביקורת חסרת הבסיס שאתה מעביר על האתר. הדבר נובע, לדעתי, מדעה קדומה שיש לך כלפי יהודים שאינם דתיים. תנסה לראות אותנו לא כשונאים, מה שבאמת איננו, אלא כבני אדם כמוך, שווי-זכויות לך, השונים ממך רק בדבר אחד: בהשקפת העולם. אתה ראשי לא לקבל את השקפתנו זו, להתנגד לה, להעביר עליה ביקורת, אבל הכל בגבולות המציאות. אל תכלול בביקורת עלינו דברים ששמעת במקום אחר ולא אצלנו, או שראית במקום אחר, ולא אצלנו. נסה להיות אובייקטיבי כלפינו, על אף היותנו "לא דתיים".

קיימת מילה נפלאה "סובלנות": סובלנות היא קבלת האחר על אף אי-הסכמה לדעותיו ולאורח-חייו. היה הוגן כלפינו: יש לנו זכות לחיות בדרכנו, בדיוק כזכות שיש לך לחיות בדרכך. ה"אחר" שנוא על המימסד הדתי משום הפחד (אתה זוכר שהאשמת אותנו בפחד?), מפני החידוש, החרדה מפני השינוי, האימה הרובצת על מרבית החרדים והדתיים מפני חשיפה לעולם התרבותי הרחב.

אני מבינה אותם: חשיפה עלולה לקסום להם ולמשוך אותם לחיים מסוג אחר. אבל כלום הפחד מחסל את האחר? האם החרדה מבטלת את העולם התרבותי הנפלא הסובב את הדתיים ואת החרדים? לא ולא! העולם התרבותי יילך ויגבר, יתעצם ויתרחב, ולמאמין הדתי והחרדי תהיינה שתי אופציות ולא יותר: להיפתח וליהנות מהישגי התרבות והידע של החברה הפתוחה, החופשית, או להמשיך ולהיסגר בתוך חומות גבוהות של גטו הלכתי, ולהפסיד. להפסיד בגדול את מעגל החיים האחד והיחיד שיש לאדם - חיי העולם הזה. כל היתר הן אמונות-הבל. חבל להפסיד חיים נפלאים בעבור חופן דולרים של עולם הבל, שלא היה ולא יהיה.

שירה מצוות אתר חופש.

במת חופש

יואל הגיב על מכתבה של שירה. דבריו של יואל מובאים בהמשך בגופן נטוי, יחד עם תשובתה של שירה:

לגב' שירה, היקרה והחביבה שלום רב וברכה! שמחתי מאד לקבל את תשובתך, ותודה רבה על התייחסותך. ברצוני להגיב על חלק מדברייך.

שלום גם לך יואל. אני משיבה לך עניין עניין לאחר כל הערת-תשובה שלך:

"לפני שאתה תוקף מישהו עליך להגדיר את המושגים בהם אתה דן": איני תוקף אף אחד וסליחה אם היה נראה כך, לגבי הגדרת המושגים בהם אני דן זה לא תמיד אפשרי משום שמושג האלוקים למשל הוא בלתי ניתן להגדרה.

כאן אני מסכימה אתך ומוסיפה, ש"אלוהים" לא ניתן להגדרה משום היותו לא-קיים.

הדהמת אותי לטובה בהגדרתך שהיהדות אינה דת. ועל כך יישר כוח. מדוע את מגדירה יהדות כחלק מאומנות? (ספרות, שירה, מוסיקה, ציור, פיסול, מחזאות, מחול וכו')

לא הבנת את דברי. יהדות איננה חלק מאומנות. האומנות היא חלק ביהדות. ביהדות ב"ב", ולא היהדות ב"ה".

"כאתר חילוני..."- חילוני, משמעו זר בארמית.

שפתי היא עברית ולא ארמית. לך נא למילון אבן שושן, למילה חילוני, וראה, שפירושו "לא קדוש, שאינו קשור בדת".

האם נכון שאתם מופעלים וממומנים ישירות או בעקיפין ע"י המיסיון הנוצרי?

??????? מניין נטלת רעיון אווילי חסר בסיס מסוג זה? לא דובים ולא זבובים.

"אלמנטיים דתיים שנכפים עלינו..." : האם מישהו פעם כפה עליך להדליק נרות בשבת למשל? או לשמור הילכות נידה? לדעתי, הכפייה חילונית.

חוקי נידה נכפים על כלות שאינן דתיות בידי רבניות בהכנות לנישואים, למשל. הדלקת נרות שבת אכן איננה כפייה, אבל אי-הדלקת נרות בשבת מוצגת בידי מטיפי הדת, לצד אי-ביצוע פולחנות דתיים רבים אחרים, כעבירה, כסטייה מהדרך הנכונה, כפגיעה ב"יהדות". הדלקת נרות מצטרפת לחוקי שבת אחרים, ש"שמירתם" כן נכפית עלינו שלא ברצוננו ובניגוד להשקפת עולמנו. לגבי החילוניות - תן לי בבקשה דוגמה אחת לכפייה חילונית.

"אנחנו תוקפים רבנים מסויימים, שגרמו עוול לבני אדם, שסרחו, שפשעו..." העובדה שבני אדם לא מקיימים התורה כמו שצריך אינה פוגעת בשלמותה של התורה. מדוע אתם דווקא תוקפים רבנים? חסרים בני אדם שפשעו?

איננו תוקפים רבנים פושעים משום עצם הפשיעה, זו תפקידה של המשטרה. אנחנו מציינים עובדה זו משום שהם באים לכפות עלינו תורה בשם טוהר המידות, וגונבים נפשות של נערים וצעירים ללכת לדת - החזרה בתשובה - שוב, בשם הצדק והיושר וטוהר המידות. המאבק שלנו בהם הוא חלק מהמאמץ שלנו להציג את החברה הדתית באורה האמיתי - חברה כמו שלנו, שיש בה מעלות ומגרעות, ואין בה שום יתרון על הדרך החילונית.

לדעתי, מי שלא מניח תפילין הוא פושע ישראל.

אז תעמיד אותו לדין, יואל הנאור והסובלני.

ח"כים חרדיים לא מייצגים אותי והם לא חלון הראוה שלי (גם לא אריה דרעי). איני פסיכולוג במקצועי. מה זה "נואל"?

נואל זה טפשי, אווילי, חסר ערך וטעם. למשל, השאלה הקודמת שלך "האם נכון שאתם מופעלים וממומנים ישירות או בעקיפין ע"י המיסיון הנוצרי?" היא שאלה נואלת.

אינני כועס עליכם. לא התייחסתי לתמונות אנטישמיות באתר. מדוע אין אפילו התבטאות אחת אצלכם בעד שומרי תורה ומצוות?

מאחר ולדעתנו אלוהים לא קיים, מכיוון שהתורה נכתבה בידי בני אדם, ומשום שמרבית תרי"ג מצוות הן הבלים בעינינו. מדוע עלינו להתבטא לטובת כל אלה?

אשמח לתגובתך,
י ו א ל.

תודה ולהתראות בחופש,
שירה מצוות האתר.

במת חופש



חברים ב- עוצב על ידי