במת חופש מיוחדת
פני הדור כפני הנשיא
בתקשורת של יום שני, 24.11.2003, התפרסמו דבריו של מר
קצב, נשיא המדינה, שנישאו בכנס עמותה ליחסי דתיים-חילוניים: "תינוקות
שנישבו" כינה הנשיא את החילונים (מעריב, ידיעות אחרונות ועוד), והוסיף:
"לא נתנו להם (לחילונים) את האפשרות לבחור. הדתי יכול לבחור דרך חילונית או
דתית, החילוני לא יכול לבחור, כי יש לו רק דרך אחת, שהתחנך בה" (מעריב,
ידיעות אחרונות).
דבריו
של הנשיא קצב על החילונים, "מעריב" 24.11.2003
דברים אלו עוררו סערה ציבורית עצומה, שהביאה את הנשיא
לסגת מהביטוי "תינוק שנשבה", אבל לא מכל יתר דבריו והערכתו כלפי הציבור
היהודי החילוני. להלן נביא לקט ראשון של תגובות, שהגיעו למערכת "חופש"
ביממה האחרונה. לקט שני, ובו דעות נוספות, נביא בימים הקרובים.
תגובתו
של שר המשפטים, יוסף טומי לפיד
מעריב, 24.11.2003
יוסי מתל-אביב כותב מכתב גלוי לנשיא המדינה
שלום מר קצב,
קראתי בעיתון על כך שאתה חושב אותי
ל"תינוק שנשבה",ויש לי מספר דברים לומר לך על כך:
1. אתה
טועה - דווקא רוב הדתיים (אם כי לא
כולם) הם "תינוקות שנשבו", ולא החילוניים.
2. אני
חושב, שמצופה מהנשיא להיזהר מאד בכבודם של אזרחי המדינה, ולחשוב עשר פעמים לפני
שהוא עולב בהם, בעיקר אם העלבון מבוסס על דברי הבל.
הסיבה הפשוטה שבגללה אני, יהודי
חופשי ("חילוני"), אינני תינוק שנשבה - היא, שלי דווקא כן ניתן
לבחור: קיבלתי חינוך שכלל לימודי תורה ותורה שבע"פ ותלמוד; למדתי כל מיני
סוגי מיתולוגיות, כולל המיתולוגיה היהודית, ונחשפתי, כשהייתי בבית הספר התיכון לכל
מיני ניסיונות מכוערים של מחזירים בתשובה לקרוע אותי ממשפחתי, ולהפוך אותי מאזרח
חילוני נאמן, המשרת בצבא ומשלם מסים למדינה, לרובוט חרדי.
החלטתי להיות יהודי חופשי ("חילוני"),
כיוון שלי ברור שאלוהים של היהודים - כמו גם זה של הנוצרים והמוסלמים - זו המצאה של בני האדם.
בניגוד אלי, לאנשים שנולדו למשפחות
חרדיות אין בדרך כלל שום יכולת לבחור - הם אינם נחשפים בכלל לתפיסה החופשית, שלא
לדבר על אמונות אחרות.
אשמח, אם תרצה, להסביר לך איך כבר
בגיל צעיר הבנתי שאלוהים איננו קיים. בכל מקרה, עם הסבר כזה או בלעדיו, אני דורש
ממך התנצלות, על כך שהעלבת אותי בעלבון שאין לו כל בסיס. בהזדמנות זו תוכל לתקן את
דבריך ולהכריז שהתכוונת לומר שהחרדים, ולא החילוניים, הם תינוקות שנשבו.
בברכה,
יוסי
תגובתו
של ח"כ יוסי שריד, שר החינוך לשעבר
ידיעות אחרונות, 24.11.2003
ביחס למוסר אמר הנשיא: "מישהו יכול לומר שיש ציווי
בתורה שמנוגד למוסר?"
דבריו
של הנשיא קצב, "מעריב" 24.11.2003
ירון ידען כותב
פני הדור
כפני הנשיא
דברי נשיא המדינה - שכפי ששודר
בגלי-צה"ל, למד בבתי ספר חילונים, ואף למד באוניברסיטה - לפיהם "החילונים הם תינוקות
שנישבו" הם אחד מפירות הבאושים
שצמח וגדל, מסתבר, בבית אולפנא של החינוך החילוני. הנשיא קצב, כך.
הנשיא קצב בראיון עימו בגלי
צה"ל כאב מאוד את המצב במערכת החינוך החילונית שאינם מכירים את התלמוד. לולא
כבודו של הנשיא הייתי עושה לו בוחן פתע לבדוק את בקיאותו בתלמוד:
א.
מהו
מעמד האישה בהלכה התלמודית?
ב. מהו
מעמד החילוני בהלכה התלמודית?
ג. מהו
מעמד הגויים בהלכה התלמודית?
ד. מה
קובע המוסר היהודי ביחסו לזר ולשונה?
ה.
מה
עונשו של אנס?
ו.
האם
על פי התלמוד מותר ליילד גויה בשבת?
ז.
היכן
נמצאת השמש בלילה?
ח.
כמה
שנות עיבור יש לנחש?
ט.
כיצד
מתרבות הכינים?
י.
מהו
מבנה הרחם של האישה?
נ.ב את התשובות תמצא, נשיאי
היקר, באתר דעת אמת
לו היה כבוד הנשיא משכיל
לקרוא את התלמוד, לא היה מעלה על דל שפתותיו את מחשבתו הנלוזה.
כלום בגלל דברים אלו של
הנשיא נכון ללמד את אזרחי ישראל מהו התלמוד? וכיצד העם היהודי לדורותיו שנא ותיעב
את הזר והשונה? ואולי בזכות העמקה והבנה יפנימו אזרחי ישראל שהאידיאולוגיה החילונית
טובה פי כמה מונים מהאידיאולוגיה הדתית.
ירון ידען
דעת אמת
תגובתו
של ח"כ רוני בריזון
ידיעות אחרונות, 24.11.2003
רוני מתל-אביב כותב
לכבוד הנשיא שלום,
כאזרח חילוני גא נדהמתי לקרוא את
ההערות המיוחסות לך, המגדירות את החילוני כתינוק שנשבה.
הערות מן הסוג הזה לא יקדמו את
היחסים בין המיעוט הדתי לרוב החילוני בישראל, אלא רק יגבירו את התחושה בקרב הציבור
החילוני של התנשאות והתעמרות של המיעוט הדתי כלפיו.
אורח החיים היהודי חילוני, החופשי
והליברלי, טוב לא פחות, ולדעת רבים אף יותר, מאורח החיים האורתודוקסי. אגב, אין רק
דרך חילונית אחת, כפי שניתן להבין מהדברים המיוחסים לך, כפי שאין דרך דתית אחת...
אני קורא לך לחזור בך מההתבטאות האומללה
הזאת, שכאמור רק תגביר את הקיטוב בין הצדדים.
בברכה,
רוני
מנחם (יהודי דתי מתון) כותב לאתר חופש
שלום,
קראתי את המסר שלכם בנושא
"התינוקות החילוניים". לדעתי זו באמת התבטאות אומללה מצד הנשיא, אך היא איננה
מצדיקה תגובות מוגזמות ו"עקרוניות". אין כל צורך להתייחס לכל מילה היוצאת
(אפילו) מפי הנשיא. לנשיא עזר וויצמן היו יותר פליטות פה בנושאים שונים.
המושג "תינוקות שנשבו" איננו
מעליב ואיננו מהווה "פגיעה" בציבור החילוני.
כוונת הנשיא הייתה, לדעתי, לציין
שרוב החילונים מתנגדים לדת מתוך בורות וחוסר ידע "כמו תינוקות", ולכן
אין להם את הכלים הדרושים כדי להתייחס לנושא זה. ניתן לומר אותו דבר לגבי
ה"חרדים", השבויים בעולמם החרדי. חושבני שמר קצב עצמו מודע לפליטת-פה
שגויה זו, ויתקן או יסביר את דבריו, ובזאת אפשר לסגור את הנושא. טומי לפיד, עם
שנאתו החילונית-חולנית לכל דבר יהודי-דתי איננו הדוגמה עבורי וכבר אמרו חז"ל "דברי
חכמים בנחת נשמעים"
בברכה
מנחם
דן משיב למנחם
תודה על תשובתך. איני מסכים עמך, אבל
אני מכבד את זכותך לפרש או להבין את דברי הנשיא קצב כפי שפירשת. דבריו לא היו
פליטות-פה נוסח עזר וייצמן. יש כאן קו מובנה ברור.
קל מאד לאדם דתי, שהביטוי
"תינוק שנשבה" אינו מכוון אליו, לקבוע לזה שהביטוי נועד לו, שהוא
"אינו מעליב". האם היית עובר לסדר היום לו היו מעליבים אותך בביטוי
פוגעני? אני מניח שלא. ללא קשר להיותו פוגע, אתה טועה בפירוש הביטוי, ולא לכך
כוונו הדברים.
אבל הביטוי "תינוק שנשבה",
עליו ורק עליו התנצל הנשיא מאוחר יותר, איננו אלא היבט אחד של נאומו האומלל. שני
היבטים אחרים הם ההבדל שהנשיא רואה בין יהודי דתי ליהודי חילוני, דבר מעוות מאין
כמותו, והתייחסותו בדבריו בגלי צה"ל לחובת הלימוד של המקורות הדתיים. יש כאן עירוב
שגוי בין החובה ללמוד את הפן ההיסטורי-לאומי של מורשתנו התרבותית, לבין אמונה דתית
וקיום פולחני הדת. גם אני עומד על כך שכל ילד בישראל חייב להכיר את מסורת עמנו,
אבל השאלה היא אילו תכנים יש לכלול בהיכרות זו, מי יקבע מהם, ועל חשבון מה יבואו
לימודים אלו. שהרי מכסת שעות הלימוד מוגבלת, לצערי, לא בשל החילוניות, חלילה. מה
ילמד ילד חילוני ומה לא - רק החברה החילונית-תרבותית תקבע ולא שום אדם דתי, גם לא
הנשיא. ועל בורות בוא לא נדבר, משום שידע איננו מוגבל להלכה היהודית, אלא לכלל
התרבות היהודית והעולמית, וכאן יש לנער הדתי, בוודאי החרדי, הרבה הרבה להשלים.
עכ"פ - תודה
דן
דבריו של פרופ'
פרידמן מאוניברסיטת בר-אילן
ידיעות אחרונות,
24.11.2003
אירית נשיא מתל-אביב כותבת
לקרוא ולא להאמין. בכל פעם שיש יוזמה
כלשהי, המנסה ליצור אוירה חיובית, מיד יש מי שמשחרר את תפיסת העולם האמיתית של
הציבור הדתי. דברי הנשיא קצב הם התנשאות איומה, המציגה את מי שאינו שומר תורה
ומצוות כ"תינוק שנשבה" - כהתייחסות הממעיטה בערכו, כמי שאין להתחשב
בו, או כ"כופר בעיקר" כהתייחסות מחמירה אל אדם שהוציא עצמו מכלל
ישראל.
אבל מה שמדאיג במיוחד היא התבטאותו
של פרופ' פרידמן, באיצטלה כמו אקדמית האומר, כי התבטאות זו מאפשרת להתייחס לאנשים
שאינם שומרי מצוות "בסובלנות".
על איזו סובלנות הוא מדבר? על
הסובלנות השולחת את נציגי החרדים לשכונות חילוניות להעביר אנשים על דתם? על
הסובלנות העושה שפטים בחילונים, שרחמנא ליצלן עמדו על זכות השוויון והחליטו לגור
בסמוך לאוכלוסיה חרדית? על הסובלנות המגדירה מניה וביה כל התייחסות שאינה הולמת את
גישת המגזרים שלהם כ"אנטישמיות" או חמור מזה כ"נאציות"???
ואלה האמירות המסוכנות, של אנשים
שאינם נתפסים כפנאטיים, דברי אדם מן הישוב, משכיל, חוקר, דברים שקולים ומדודים.
הנשיא פלט פליטה לא מוצלחת המצביעה
על עולם הערכים שלו, והפך את עצמו באחת לנשיא לא של כולנו. אולם איש אקדמיה, המחרה
מחזיק אחריו, ו"מסביר" לנו שאין על מה להתרעם - זה כבר ממש עניין מורכב.
אני מתכוונת לכתוב מכתב חריף לבית
הנשיא. הנשיא יושב בבית שלי אמור לייצג אותי, ואסור - ממש אסור לו - לדבר בי סרה.
יתכן שיש מקום לפנות גם לראשי פורום יח"ד זה ולמחות על כך, שלא ייצגו אותנו
בצורה נאותה, אם אכן כל הנאמר בכתבה מדוייק.
אני ממליצה לפנות לנשיא המדינה
במכתב. להלן הכתובות:
לשלוח פקס לעדנה בן-ארי, יועצת בכירה
לנשיא, לפקס 02-5631926,
או לצביקה ברוקנר, מנהל פניות הציבור
בבית הנשיא פקס 02-5671314.
מניסיוני במאבקים ציבוריים כאלה,
הכמות עושה את האיכות, ככל שיגיעו יותר פקסים, מכתבים וכו' הערך הסגולי של כל אחד
ואחד יעלה.
שיהיה לכולנו רק טוב
אירית
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2823239,00.html
אתר
חופש מזמין את קוראיו לשלוח את תגובותיהם, הערותיהם והצעותיהם לאור דבריו של נשיא
המדינה. דף חדש, נוסף, יעלה בקרוב באתר
webmaster@hofesh.org.il
נובמבר 2003