במת חופש
קצת מזה וקצת מזה
"האדם היה
תמיד עומד ובורא לו אלוהים למען יחיה בעולם ולא יהרוג את עצמו; בזה כלולה כל התורה
האנושית עד היום"
פיודור דוסטוייבסקי
אלוהים -
מיכלאנג'לו בונאורוטי, 1508
במסגרת "במות חופש" אנחנו משתדלים לרכז מספר התכתבויות
בנושא מסויים אחד. לעתים נותרות התכתבויות "יתומות", שראוי שגם הן
תמצאנה מקומן באתר. במה זו מעלה עשרה מכתבים כאלו:
א. תשובה לילד יהודי-דתי פיקח ברוסיה הקומוניסטית
מורה בבית-ספר קומוניסטי (לפני המבול) בתקופת האתאיזם הקומוניסטי בברית המועצות אמר לתלמידים בכיתה:
אין אלוהים. אילו היה - היינו רואים אותו, והעובדה היא שאיננו רואים. אם כך - אין אלוהים. קם ילד יהודי-דתי ואמר לאותו מורה:
אדוני המורה, את השכל שלך לא רואים, נכון? אם כך - אין לך שכל...
ילד חמוד ופיקח - זה
שהמורה שלך דיבר שטויות איננו ראייה לאי-נכונות טענתו, וזה שאתה בפיקחותך הצגת
טיעון-נגדי, איננו ראייה לנכונות טענתך:
א. לא כל מה שאיננו רואים בהכרח גם איננו קיים
ב.
לא כל מה שקיים אנחנו בהכרח גם רואים
את החללית העושה כעת את
דרכה לכוכב שבתאי, וכבר עברה מבעד לטבעותיו איננו רואים, אבל הכוכב קיים.
מניין לי אפוא שאלוהים, שגם אותו איננו רואים, אכן איננו קיים?
משום שהוכחת הקיים-ואינו-נראה
מחייבת מספר מינימאלי של ראיות-משנה. במדע קוראים להן הוכחות צולבות. על
מנת שנוכיח שה"אינו-נראה" אכן קיים, חובה שנביא הוכחות ממקורות שונים,
בוודאי לא ראיה ממקור אחד.
טענת קיומו של אלוהים
נשענת על סיפורים (אם גם רבים) ולא על עובדות מוכחות. כל אדם, גם אתה, יכול ורשאי
לספר סיפורים. כאלה הם הסיפורים על פינוקיו, שלגיה ושבעת הגמדים, עלי-באבא וארבעים
השודדים ועוד. כך גם אלוהים, שנגלה למשה בסנה הבוער, או שנתן תורה למשה על
הר-סיני. כך גם אלוהים שנגלה לישוע על הים בכנרת, או למוחמד שעה שרכב על סוסו
אל-בורק. איש מלבד דמויות אלה - משה, ישוע או מוחמד, לא הציג ראייה מוחשית לאמיתות
אותם סיפורים. בשום מקום ו/או בשום זמן לא נמצאה ראייה עובדתית-מדעית אחת לנכונות
הסיפורים, קרי - לקיומו של אלוהים.
לא כך הדבר לגבי כוכב שבתאי
וטבעותיו: עשרות ומאות טלסקופים שונים, במקומות שונים בעולם, בזמנים שונים ובידי
מדענים שונים, ללא כל קשר ביניהם, תיעדו את הכוכב ואת טבעותיו בתצלומים ממש,
המאששים זה את זה, ובמדידת מרחקים מן הכדור שלנו המאשרים זה את זה..
זהו ה"הבדל הקטן"
בין אגדה שאין לה הוכחה, לבין ממצא בר-הוכחות. את שכלו של המורה שלך ניתן לבחון
ולבדוק בתנאי מעבדה על-פי מדדים מסויימים, מקובלים ומוסכמים. את אלוהים - בשום דרך
לא תצליח להוכיח את קיומו, למעט את האמונה בקיומו. זה קיים בשפע. אלא שאמונה איננה
עובדה, ועובדה אינה נזקקת לאמונה על מנת להיות מוכרת כעובדה. ברגע שתביא ראייה
מוחשית-מעבדתית-מדעית לאמיתותה של אמונה מסויימת, תחדל אותה אמונה להיות אמונה
ותהפוך עובדה.
בברכה - שירה
אלוהים - רובנס,
1601, בעקבות מיכלאנג'לו
ב. מנסה להערים ולהוציא
"ראייה" להכפשה שקרית ומרושעת
שלום לשגרירי המיסיון הנוצרי,שמי עמי
(השם שונה). אני יהודי שמעוניין להתנצר. אנא
צרו עימי קשר בשעות הערב המאוחרות ( אחרי שעה 22.00 ) לטלפון ******0546 (המספר והכתובת
שמורים במערכת).
שלום עמי,
צר לי לאכזב אותך, אבל
איננו קשורים קשר כלשהו, ישיר או עקיף, למיסיון נוצרי, או לכל גוף דתי אחר. אחת
הסיסמאות המרכזיות שנו היא "חופש מדת", והכוונה לכל דת, לא רק הדת
היהודית. אין לנו עניין להמיר את דתו של אדם מאמונה באל-לא-קיים אחד לאמונה באל-לא
קיים-אחר.
כל טוב,
רוני מצוות חופש
אלוהים - בלייק,
1794
ג. לברוח
שלום - נראה שקם ארגון אנטי-דת מזן חדש בארץ! ביקרתי לא מכבר באתרים
אנטישמיים שונים מהעולם, התעניינתי בדעותיהם, ונוכחתי לדעת שתוכנם די זהה לשלכם...כנראה
שעקרונותיהם דומים לשלנו.
ובכן, זה מה שאנו צריכים בימים אלה, כאשר התעמולה החרדית גוברת עלינו... כנראה
שהפתרון הטוב ביותר כבר הוא להחליט לברוח לארצות מעבר לים, אם לא להישאר ולהלחם על
זכויותינו...
אני מעריכה את מאמציכם, ומאחלת לכם הצלחה בהמשך הדרך,
נורה (השם שונה)
נ.ב. אני מעוניינת לקבל תשובה על מכתבי ומידע על פעולותיכם בארץ
אורה לנורה
שלום נורה
לברוח? למה? לאן? בסופו של דבר אדם אחראי לחייו, והעובדה שיש
(ותמיד יש) כוחות-אופל שקמים עליו לכלותו, זה בגנים שלו-שלנו להשיב מלחמה שערה.
אבל רק להשיב, לא ליצור מלחמה. וכך נוצרת ההפרדה הטובה בין התוך (לרוחנו) ובין
החוץ (לפעמים לרוחנו ולפעמים לא). למשל, קבלנו ממך מכתב אוהד, וזה טוב ונעים.
אורה מצוות חופש
נ.ב. על פעילותנו - היכנסי
לחופש, קליק על יונת-חופש, וקראי.
צופיה לנורה
אם התכוונת להיות צינית -
לא תיעני באותו אופן. לא, איננו אנטישמים, ולקבוע זאת על-סמך איזה דמיון (שאפילו
לא הוצג כאן!) במוחה הקודח של מישהי, איננו הופך את הכינוי לבעל בסיס כלשהו, שאם
כן - הרי קיים גם דמיון בין המושג 'אלוהים' למושג 'אלילים', ואת, מן הסתם, לא
תסכימי שהם היינו הך...
הפי - אל הנילוס
המצרי
ד. על אנשים ששואלים למתים
השלום והברכה
בבקשה אדוני - מה אתה
חושב על אנשים ששואלים למתים? כמובן, אסור לשאול למתים אבל אשמח מאוד לשמוע דעתך
כל טוב לך
אהרון (השם שונה)
אוהד משיב
אהרון היקר
מי שמת - מת. מוות הוא סיום כל ההליכים הביולוגיים שהיו קיימים אך
ורק בתקופת החיים. המוות כולל כמובן גם מוות של תאי המוח. שום גוויה מתה איננה
מדברת. כמובן, מי שרוצה יכול לדבר אל המת ולומר לו כל מה שהוא רוצה, אבל המת אינו
שומע, כמובן, ואינו מסוגל להשיב. מכאן - מי ששאול למתים שואל, אבל זו שיחה חד
סטרית.
צופיה מוסיפה
לאנשים השואלים למתים יש מניעים שונים: פחד, געגועים, תקוות
וציפיות, אמונה מיסטית, ואינני יכולה לגנות איש מהם בשל מניעים מעין אלה, שהם
חזקים ממנו. לאחדים מהם מביא הדבר אפילו מענה לצרכיהם הבסיסיים ביותר. אחרת היא,
כמובן, תשובתי לעצם התופעה: אינני מאמינה לא בתחיית המתים ולא בגלגול נשמות,
וממילא לא בקיומה של יישות שתדבר עם בני-אדם לאחר מותם. על הגורמים לכך קראת
בתשובתו הרציונאלית של אוהד. מי שמחשיב עצמו כאדם רציונאלי - אינו יכול לקבל את
הדרישה אל המתים כבסיס להשקפת-עולמו. אם את התופעה אני שוללת, ואת הצורך האישי של
חלק מבני האדם אני מבינה, הרי את ניצול האמונה המיסטית הזאת לתועלת אישית או כתתית
- כמו השימוש הציני הנלוז שמטיפי-דת (מחזירים בתשובה) עושים במיסטיקה כזו
לאחיזת-עיניים וגניבת נפשות תמימות אני מגנה בכל לשון של גנאי, ורואה בדבר תרמית
במקרה הטוב, ורשעות במקרה הגרוע.
אהרון ממשיך ועובר לנושא אחר:
אנחנו לא פרימיטיבים ולא מטומטמים ולא פריירים
בדור שאנחנו חיים בו יש
רק אפשרות אחת ויחידה להוכיח שיש בורא לעולם - דרך הצדיקים. אני מבקר אצל צדיק
ממשפחת א'.. וכל פעם אני שואב המון מהכוח של הראיה שלו. קשה מאוד להזביר לך בדרך
כתיבה. אני לא פרייר אני. כשהייתי בצרפת הייתי עובד בפירסום אני אתן לך משל. כמה
פעמים כתבתי מכתב בקרית גת וכשהיגעתי אליו ענה לי על המכתב על ראשון ראשון ועל
אחרון אחרון. אף אחד לא ראה את המכתב.
עוד דבר: בא אלי בחור בשם
כהן מצרפת. אמרתי לו - בוא אני אקח אותך לרב שיברך אותך שתתחתן - זה דברים שאנחנו מאמינים בהם. לקחתי אותו, נכנסנו
וישבנו. מי שהוא התקרב לרב לדבר
איתו, והרב אומר לו תמחל לי, כהן עובר לפני ישראל. יש פה כהן - וקורא לחבר שלי
ואומר לו כהן בוא בוא. החבר שלי לא האמין למראה עניו איזה כוח ראיה יש לרב הזה ממשפחת א'! בחיים לא ראה אותו! תאמין לי -
דברי אמיתים, וגם אתה יכול ליראות את מה שאני ראיתי אם תבקר אצל אותו צדיק. חוץ
מהאפשרות הזאת אין שום אפשרות להוכיח לך שיש
בורא לעולם. כל מה שאגיד לך תגיד לי הפוך, לכן אם תבקר אצלו ותישאר חילוני לאט לאט תבין שיש בורא לעולם. תאמין לי, אנחנו לא
פריירים ולא מטומטמים. לכן אם תרצה לנסות אני אגיד לך מי הוא תבקר אצלו ואחרי
שנה אתה תתן עוד הרצאות שיש בורא לעולם. פשוט הוא מדהים, וראיתו חזקה מאוד. אני
מבקר אצל צדיק אחר ממשפחת פ', ושמה אני ראיתי אחד שר אשכנזי חילוני מהכנסת שהבן שלו
עם כיפה שאלתי אותו מה הוא חושב. אמר לי הרב הזה מדהים וראייתו חזקה מאוד וכל מה שאומר
לי זה מה שאני חי, זה מה יש לי להגיד לך אדוני. אם הייתה חילוני לא הייתי מדבר
איתך אני לא אוהב להיכנס לחיים של אנשים. אבל פה זה חמור מאוד. אתם מחטיאים את
הרבים אם אתם לוקחים אחריות גדולה כזו. לפחות לנסות מה שאמרתי לכם ותראו שאנחנו
לא פרימיטיבים ולא מטומטמים ולא פריירים. תלך ותראה בעצמיך מה כוחו של צדיק
ותחליט בעצמך.
שיהיה לך כל טוב
אהרון
אוהד משיב
אהרון ידידי היקר - אנחנו
כנראה מתייחסים לשתי משמעויות שונות של המונח "הוכחה". אתה במשמעות
דמיונית-מיסטית, ואנחנו במשמעות מדעית. צר לי, אבל המשמעות שבעיניך איננה קבילה
בשום תחום מדעי בשום מקום בעולם כולו. "הוכחה" מחייבת הצגת ראיות,
בדיקתן ואישושן במסגרת אובייקטיבית. סיפורי צדיקים - עם כל הזכות שיש לאדם להאמין
בהם - היו, הינם ולעולם יהיו בגדר אמונה, ואין להם שום קשר למציאות בת-הוכחה. וכבר
נאמר במקורותינו - וצדיק באמונתו יחיה - אני מאחל לך שפע בריאות וחיי- נועם עד מאה
ועשרים. אין לי כל בעייה עם אמונתך - האמן כאוות נפשך, רק שלרגע אל תחשוב שיש בכך
"הוכחה" לקיומו של אלוהים.
לילה טוב מאתר חופש - אני
מאד ממליץ בפניך שבכל לילה, בטרם תלך לישון תקרא פרק משניות באתר חופש. האמן לי -
זה טוב לבריאות.
צופיה משיבה לאהרון
הצעתך שאלך לאותו צדיק
שאתה מאמין בו כל-כך אינה שונה מהצעתי לך: לך ללמוד מדעים באוניברסיטה (נניח
ביו-כימיה, או אסטרו-פיסיקה), ובאותה מידה בה אתה בטוח שאני אשנה את דעתי, כך אני
בטוחה שבסיום לימודיך תשנה אתה את דעתך. האם יהיה דבר זה קביל עליך? תוכל, כמובן,
לומר, שכדי ללמוד מדעים צריך להשקיע הרבה שנות-לימוד, ולך אין כל הזמן שבעולם
להקדיש ל'הבלים' כאלה, כדי להיווכח שזו דרך מוטעית. על-כך בדיוק אשיב לך: (א) הרי
זהו העניין! אתה רוצה תשובות-אינסטאנט (מיידיות) בלא שתטרח בעצמך ותעמיק ותלמד,
ולי אין תשובות כאלה המיועדות - כדבריך שלך - לאנשים פרימיטיבים, מטומטמים
ופראיירים; (ב) והרי גם הצדיק שלך הקדיש הרבה שנות-חיים (כך אני מאמינה) כדי להגיע
לאמת שלו, אז מדוע בעניין זה אינך הולך בדרכו ומוכן להשקיע שנות-לימוד רבות בהכרת
האמת שלך? (ג) כמי שמכירה בכך שחיינו הם קצרים וחד-פעמיים, אינני מוכנה לבזבז אף
דקה מן הזמן היקר הזה כדי להיווכח, כעצתך, הנכונות צדיקותו של הצדיק שלך. ודאי לא
אחרי שנות הלימוד הרבות שהקדשתי בחיי להוכחה, שהמדע הוא הראוי בעיני, ולא
המיסטיקה.
אז במטותא ממך - לך אתה
לדרכך ולצדיקך, ואנחנו נלך לדרכנו ולאמתותינו, ושלום על ישראל!
פוקורויין - אל
החוכמה היפני, 1790
ה. שיחות עם חוצנים
אני בת 42. אני עובדת
בריפוי וייעוץ. עזבתי עבודה בתור שכירה לטובת העניין. אם זה מעניין אתכם לשמוע, אז
אני עובדת גם עם חוצנים - אלו יצורים (לרוב בדמות אנוש) מעולמות אחרים, הקיימים
במימדים אחרים. זה דבר שמאוד קשה לתפוס, ובכלל, להאמין בו. אך יש כאלה שמצליחים
לראות אותם בראיה העל-חושית שלהם. אני מדברת איתם בטלפתיה, ובאמת לא משנה הדרך,
העיקר שזה עובד ואנשים מרוצים.
אני כותבת על הדברים האלה
באתר שלי. אגב, יש שם תגובה לאחד המאמרים שלכם. אשמח להיות איתכם בקשר, ואתם
יכולים לשאול אותי שאלות, וגם אני אשאל שאלות, אם יהיו לי.
תודה והרבה אהבה
רחל (השם שונה)
שירה משיבה
שלום רחל - מכתבך מעניין,
ויפה שאת מוצאת עניין בשיחות עם חוצנים. אתר חופש אינו עוסק בנושא זה, וזמננו
ומשאבינו מוקדשים למאבק למען החופש מדת ולמען הפרדת המדינה מהדת. אני מאחלת לך
המשך הנאה בקשריך עם החוצניים. הם בוודאי נחמדים יותר מחלק מה"פנימיים"
שעימנו.
אגב - ביקרתי באתר שלך
וחיפשתי תגובה למאמר שלנו ולא מצאתי - אשמח אם תצביעי עליו
בברכה
שירה מחופש
אל הספרות הסיני -
1596
ו. מה אכפת לכם שמחזירים
בתשובה?
שלום, שמי משה. טיילתי
קצת באתר שלכם ורציתי לשאול כמה שאלות:
א. מה אכפת לכם שמחזירים בתשובה? לדבריכם, זכותו של כל אדם
להאמין במה שהוא מאמין, אז מה אכפת לכם שכמה אנשים חוזרים בתשובה? לכל היותר אתם
יכולים לנסות להחזיר בשאלה, אבל גם אז, למה שתעשו את זה, בדיוק מאותה הסיבה?
ב.
באופן קצת שונה, מה מפריע לכם שמקימים מקווה/בית כנסת/כולל או
כל מבנה דתאחר בכל מקום
שהוא?
אוהד משיב למשה:
מה אכפת לך שאנשים צורכים
סמים? זו הרי זכותו של כל אדם. מה אכפת לך שאנשים מתאבדים? גם זו הרי זכותו של כל
אדם. התשובה לכל אותן שאלות היא, שחברה נורמאלית דואגת לכך, שאנשים לא יזיקו
לעצמם, גם אם לכאורה זו זכותם, בוודאי לא כשמדובר בגרימת נזק לאחרים, ודאי וודאי
כשמדובר בקטינים, באנשים המצויים במצוקה כלשהי, או בתמימים הבולעים כל-דבר בלא
ביקורת מינימאלית.
אכפת לנו מההטפות לדת, נוסח
החזרה בתשובה, משום שהן נעשות בשקר. לו היה המטיף מסתפק ואומר: תהיו דתיים, כך
לדעתי טוב יותר וכך אני מאמין - ניחא. אבל כשבאים "להוכיח" שזו אמת,
כשמשקרים במודע או שלא במודע, תוך הפחדות, איומים וסיפורי-בדים שאין להם שום בסיס
במציאות חיינו - בייחוד שהדבר נעשה על קטינים חסרי-ישע או אפילו בוגרים הנמצאים
במצוקה - זה לא רק שאינו קביל - זה לדעתנו בתחום שאינו חוקי, לדעתנו אף פלילי.
והרי מאותה סיבה בדיוק מגינה החברה על חבריה מפני "חוסר הגינות במסחר",
או מפני השפעות בלתי-הוגנות של כתות-מיסטיות, או הימורים החולבים כספים של אנשים
תמימים הנופלים ברשתם.
'מיקווה' איננה מפריעה לנו
כל עוד היא נבנית על חשבון צרכניה וממוקמת בשכונתם. אינני מוכן לממן פולחן דתי
מכיסי ומהכנסתי שבאה לי בזיעת אפי, או שבשכונה החילונית בה אני גר יוקם מרכז
לפולחן דתי. כך גם התנגדותנו לבניית בית-כנסת כאשר הוא מוקם בלב שכונה חילונית ובניגוד
לרצון התושבים, או שהוא נבנה מכספי-ציבור ללא כל צורך. לעתים ברחוב אחד יש 3 בתי
כנסת. בשום שכונה בישוב אחד אין 3 מתנ"סים. ועל-כל-פנים גם בשכונות חרדיות
אין מעיזים לפתוח חנויות "סקס" (למרות שזה דרוש שם לא פחות מאשר
במקומותינו), או דיסקוטק לצעירים וצעירות, או בריכה מעורבת לגברים ונשים. פשוט -
כל חברה מגוננת על ערכיה ועל אורח-חייה, וגם אנחנו כך. מה כאן אינו מובן?
אוהד מצוות חופש
אסקלפיוס - אל
הרפואה היווני
ז. יחי אדוננו מורנו
ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!!!
צר לי לקלקל לכם את
החגיגה, אבל כידוע בכתבי החסידות (וגם בהגיון הפשוט) שכאשר יהודי/אדם מוצא לנכון
להילחם ולמסור את זמנו, כוחו ויכולתו ע"מ להתנצח עם יריבו הרי זה מאחר והדבר
נוגע בו ואפילו קרוב אליו, אף אם אינו חש זאת במודע. אני רק יכול להנות מהעובדה
שאתם מתאמצים כל-כך. כשאני מכבד יהודים בהנחת תפילין מזמן לזמן הרבה יותר קשה לי וחורה
לי ההתעלמות של אחדים מאשר סירוב של מתלונן עם צרור "הברכות" היהודיות
על-פי מיטב המסורת. לכן אם טוב לכם ככה אז בבקשה...תמשיכו! כשהמשיח יבוא
בעז"ה אף יהודי ללא יוצא מן הכלל לא ישאר בגלות. מה שנשאר הוא בסך הכול לבחור
באיזו דרך לחיות במשך הגלות עד הגאולה האמיתית והשלימה.
באהבה - יחי אדוננו מורנו
ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!!!
(אני יודע שאתם אוהבים את
זה)
אוהד עונה לכותב האלמוני
טענתך, אדוני
החב"דניק, כמוה כבומרנג! דווקא אנשים דתיים וחרדיים הם המרבים להתנצח ולהתנגח
רעיונית. ראה גם ראה כמה אחרים רבים יש שעיקרם דת ושכנוע למענה; כמה סמינרים
מופעלים כדי "להחזיר בתשובה" אנשים נבוכים, חלשים ומבולבלים, וכמה
מועטות, מנגד, הן התגובות והיוזמות החילוניות לפעילות זו. מכאן - שהדת מצויה
במיגננה גדולה כפי שלא הייתה מעולם, ותגובתך כלפינו כמוה כשאלתו של היתוש את הפיל,
שהוא רוכב על גבו: "האם אינני מכביד עליך מדי?... שאלמלא-כן, מדוע מניף אתה
בזנבך להבריחני?"...
שבתאי משיב לאלמוני
קראתי את מכתבך לאתר חופש בעיון
רב, ומצאתי עצמי נבוך. רציתי רק לומר לך "לא! לא הדת היא הקרובה ללבנו, ולא
בזכות עצמה היא מעניינת אותנו! השאיפה לחופש והמלחמה בדת הם רק חלק מהניסיונות
להשיג את החופש, שכן הדת מעצם מהותה שוללת ומתעבת את החופש, ולכן שמחתך איננה
במקומה".
מצאתי עצמי נבוך, שכן קל להתבלבל
בין השתיים - החופש ומה שמנגד לו. מהזווית שלך יהיה לך מאד קל להתעלם מההבדל ולשחק
במשחק מילים (או מה שאנחנו מכנים 'מכבסת מילים') תוך כך שאינך שם לב לעובדה, שאתה
משדך בין הדת והחופש שידוך של ניגודים. המלחמה בדת היא פועל יוצא ישיר של
השאיפה לחופש, ומן הסתם תתקשה להבין שהמלחמה בדת איננה אלא כלי, אמצעי ותנאי להשגת
החופש מהדת.
לו רק תקום דת שאיננה
סותרת את חופש הזולת, ושתהיה מושתתת על קשר אישי בין האדם לאלוהיו (האדם המאמין
בו, כמובן), נתייחס אליה כאל "עוד סתם אמונה תפלה" שאיננה מענייננו.
מה שמבדיל בין האמונה בדת היהודית לאמונה במכשפות או ברואות-בקפה הוא, שהרואות-בקפה
אינן מתיימרות להשפיע על חייהם של אלו שאינם משלמים להם כסף.
תהיה בריא, ואם פעם יתחשק
לך להעמיד את הדת שאתה כל כך מעריץ במבחן אמיתי, אנחנו כאן לשירותך
שבתאי מצוות חופש
אלוהים בורא
הכוכבים - די-פייטרו, 1500~
ח. אתם זקוקים לפסיכיאטר
דחוף
במהלך שיטוטיי באינטרנט,
נכנסתי לאתרכם, ורבה הייתה הפתעתי. החלטתי לקרוא את מאמריכם בצפייה להחכים ולהעשיר
את ידיעותיי, אך לתדהמתי הרבה גיליתי דברי אפיקורסות, ונזדעזעתי קשות לעמקי נשמתי.
המאמרים שלכם מלאי ארס כלפי הציבור המאמין באלוקים. בגישתכם המתנשאת הטוענת כי אין
אלוקים בעולם אתם מרעילים את האחוז הקטן שנכנס במקרה לאתרכם. המאמרים שלכם חסרי-שחר
ומלאי סיפורים ריקים מתוכן המנסים למצוא בכוח קישור למציאותנו! אתם מאשימים את הציבור
הדתי בכפייה אך אתם עושים את אותו הדבר בפעילותכם המיסיונרית.
במאמרכם גיליתי פרטים
שגויים וחסרי בסיס, שנועדו להרעלת מוחו של היהודי התמים. עולמנו לא יוכל להמשיך
להתקיים אם כל חברה תחשוב שאמונתה היא הנכונה! לידיעתכם -המדע הוכיח פעמים רבות את
אמיתות התורה ונכונותה. הנכם לא פתוחים לקבל רעיונות שהם מעבר לבינתכם. מוחכם הקטן
אינו מסוגל לקלוט שיש דבר נעלה ונשגב יותר מהעולם הגשמי והחומרי שאנו נמצאים בו
היום.
אני מקווה שתגלו את
האור...
נ.ב: בקשר לתרומות- חה!
התרומה היחידה שאני אתרום לכם זה לתרופות ולפסיכיאטר דחוף!
לא כל מכתב מחייב תשובה. כך
גם מכתב זה.
ט. חילונים שהם מיץ של זבל
שלום רב - שמי כרמית (השם שונה), אני חלוניה מבית ללא
שום קירבה כזאת או אחרת לפלג היהודי דתי במדינתינו. מסיבות שלמרות שאני יהודיה חיי
לא מזוהים עם מצוות התורה... ואפילו רחוקים. אבל.... ויש אבל גדול... שאני מגיעה
לאתר כמו שלכם אשר מבהיר בכל מילה ומילה את שינאתו לפלג הדתי במילים כאילו בוטות, זה
גרם לי להזדעזע ולהביע את זאת בפניכם.
גם עם אתם לא בעד היהדות
וחושבים שהכל מזימה אחת גדולה יש דרך להציג זאת. והדרך שאתם בחרתם היא פשוט
מכוערת. על איזה חופש אתם מדברים? זה חופש? אם זה חופש צר לי עליכם. ועצה טובה
ממני.. במקום להלחם בכולם - לא פשוט יותר להתגייר או להתאסלם? תארזו מזוודות, קנו
כרטיס טיסה ושלום...
צר לי שיש במדינתו יהודים
כמוכם שמעוותים בכזאת עזות פנים את הדת היהודית. הפילוג והשנאה בעם נוצר רק מסוג
אנשים כמוכם. הדם הוא על ידכם. כמו שיש חרדים זבל מסתבר שיש גם חילונים שהם המיץ
של הזבל, וכניראה שזה אתם.
ואם יש דבר כזה אלוהים
אני בתקווה שישפוט אותכם כמו שאתם שופטים יהדות אחת שלמה.
מהחילוניה אבל עם טעם...
שירה משיבה
שלום לך כרמית, ותודה על
שמצאת לנכון להעביר אלינו את ביקורתך על אתר חופש. כפעילה באתר לא בדיוק הבנתי למה
את מתכוונת במספר משפטים שלך:
א.
"גם עם אתם לא בעד היהדות" = היכן באתר מצאת שאנחנו
לא בעד היהדות? הרי אנחנו חלק מהיהדות, ודווקא החלק הטוב שבה (אגב - את
ה"אם" במשפט שלך כותבים ב"א"...).
ב.
מניין נטלת את הרעיון שאנחנו "חושבים שהכול מזימה אחת
גדולה"? חיפשתי באתר ולא מצאתי. אודה לך אם תפני אותי למראה המקום המדוייק.
ג. סגנון כתיבתך והתבטאותך כמו "מסתבר שיש גם חלונים שהם המיץ
של הזבל וכניראה שזה אתם" איננו מעיד על תרבות וטעם טוב, וקשה לי מאד להאמין
שאת אמנם "חילונית". ממש קשה.
ד.
את ההצעה הנדיבה והאדיבה "תארזו מזוודות קנו כרטיס טיסה
ושלום..." הפני בבקשה לעצמך, אם לא נוח לך לחיות במדינה שבה חיים גם אנשים
החושבים בדרך שונה מזו שלך.
רציתי לסיים במילים
"בכבוד רב", אבל מחקתי אותן לאור סגנון פנייתך אלינו, שכן "מיץ של
זבל" לא כותב "בכבוד רב". מיץ של זבל הוא מיץ של זבל. אם תחליטי לשנות
את סגנונך הנלוז ולפנות אלינו בשפת בני-אדם - אשמח להשיב לך בהתאם.
שירה מחופש
אלוהים בורא
המלאכים - פרוג'ינו 1507
י. מיהו יהודי
שלום רב, שמי יוחאי (השם שונה), ואני תלמיד כתה ט'
בחטיבה. שלחתי לכם אימייל לגבי בקשתי להיות שגריר העמותה. אני מאוד מאמין בעקרונות
בהם דוגל האתר, ומזדהה עמם עד מאוד. אך כאשר אני מנסה להעלות נושאים כמו הפרדת דת
ולאום, התנגדות לכפייה דתית, אני מוצף בשאלות עוינות, ובטענות כגון: מי שלא מאמין
בה' הוא לא יהודי.
אין בידיי תשובות
המתאימות לשאלות כאלה, ושאלתי היא האם אתם יכולים לתת לי נקודות אותן אפשר להסביר
יותר לעומק על הנושאים האלה בפני תלמידים וכן מורים שמאמינים בה'וחונכו לכך מגיל אפס.
יוחאי
דן משיב ליוחאי
השאלות שאתה נשאל מוכיחות
עד כמה חשוב הנושא שאתה מעלה, ועד כמה מוטעית היא ההבנה בכול הנוגע לזהותנו
כיהודים. על מנת שנוכל לעזור לך שלח לנו בבקשה את כל השאלות שאתה נשאל - אחרת אי-אפשר
לענות - נענה ונסביר בהתאם לשאלות.
לשאלה-הערה "מי שלא
מאמין בה' הוא לא יהודי" יש תשובות רבות באתר - במדור יהדות חופשית חילונית בתת
המדור מיהו יהודי.
התשובה התמציתית והעיקרית
לטוען כנגדך כתובה באתר, ואנחנו חוזרים ומדגישים אותה שוב ושוב בהרבה מאד מאמרים
ומכתבים: אתה טועה ידידי! יהדות איננה מילה נרדפת ל"דת", ויהודי הוא כל
אדם השייך לעם היהודי, דתי או שאינו דתי. יהדות היא מיכלול התרבות שיצרו בני העם
היהודי לדורותיהם, והיא כוללת את הלשון והכתב, את הספרות ואת ההיסטוריה, את ההגות
ואת העיתונות, את האמנויות השונות כמו ציור, פיסול, מחול, מוסיקה, תיאטרון, קולנוע,
את המדעים השונים - וגם דת. גם דת, אבל בהחלט לא רק דת. זוהי היהדות. כל
אדם השייך למסגרת זו הוא יהודי. נא לא לבלבל את היוצרות. וכשם שלא תשלול את התואר יהודי
מיהודי שאינו חי בישראל, כך אינך זכאי לשללו ממי שעונה על כל שאר הקריטריונים בלא
שיחיה לפי כללי הדת היהודית.
כאמור - אני ממתין לשאלות
נוספות - נעזור לך בשמחה וברצון, ואתה - המשך בהסברה ואל תחשוש! בברכת חג פסח נעים ושלו
דן מצוות חופש
אל - אבי האלים
הכנעני-פיניקי
נובמבר 2005