אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
חופש - יומן אירועים - דת ומדינה
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

רשימה חלקית של העבירות על "לא תוסיפו"

מאת גולש באתר

"לֹא תֹסִפוּ עַל הַדָּבָר אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם..." (דברים ד', ב')


1. אשר קידשנו במצוותיו וציוונו:

  • להדליק נר של חנוכה
  • להדליק נר של שבת
  • על נטילת ידיים

תשובה נפוצה שאני מקבל: "אלה מצוות דרבנן".

כן אבל:

מי היו הרבנן האלה שהעזו לדבר בשם אלוהים ולהגיד שהוא ציווה? מילא: ברוך אתה... שהבאת לנו תפוח אדמה, אבל "ציוונו"? איך ומתי הוא ציווה? אירוע חנוכה: כ- 250 שנה לאחר סוף תקופת התנ"ך. נביא? פקס? מייל? פשקוויל? הודעה לעיתונות? פייסבוק?

תשובה נפוצה: "וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ" (דברים י"ז, י')

כן אבל:

  1. זה עדיין צריך להיות במסגרת "לֹא תֹסִפוּ".
  2. הפסוק דלעיל מדבר על ענייני משפט בלבד. עיינו בשני הפסוקים הקודמים לו.

2. כסוי הראש

האזכור הראשון: מסכת קידושין (קידושין לא, א), שרב הונא בריה דרב יהושע (דור חמישי לאמוראים) הקפיד שלא ללכת ארבע אמות ללא כיסוי ראש. כ-800 שנים מסוף תקופת התנ"ך.

(ומה עשו עד אז, הכוהן הגדול למשל, בקודש הקודשים? והתנאים?)

הוכחה של חרדי שחובת כסוי הראש הייתה מאז ומתמיד: כתוב: "וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה". וכי מה עולה על דעתך, יעקב יצא מהבית ללא כובע???!!!


3. אכילת בשר וחלב

משה עומד על הר סיני ומקבל את הדיברות מאלוהים.
"ואל תשכח," אומר אלוהים, "לא תבשל גדי בחלב אימו. זה אכזרי."
משה חושב שנייה ואומר: "לעולם לא לאכול בשר וחלב ביחד?"
"לא," משיב אלוהים, "אמרתי - לא תבשל גדי בחלב אימו."
"אהה הבנתי," אומר משה, "זאת אומרת שחייבים לחכות שש שעות בין אכילת בשר לחלב כדי שהם לא יהיו יחד בבטן?"
"איך הגעת לזה?!" כועס אלוהים, "רק אמרתי - לא תבשל גדי בחלב אימו."
"הו אלוהים, סלח לי," אומר משה, "אני מבטיח לאכול עם שני סטים נפרדים של כלי אוכל, בשרי וחלבי, ואם אתבלבל ביניהם אקבור את הכלים באדמה."
"עזוב," נאנח אלוהים, "תעשה מה שאתה רוצה."

חופש


4. "וְלֹא תֵלְכוּ בְּחֻקֹּת הַגּוֹי ..." (ויקרא כ', כ"ג)


4.1 האמונה בשכר ועונש בעולם הבא

האזכור הראשון: במשנה.

בתורה אין אזכור לשכר ועונש בעולם הבא, ויש המון פעמים שכרים ועונשים בעולם הזה: "וְהָיָה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע..." כולם מכירים.

ושימו לב למובאה מספר איוב, שעוסק בצדיק ורע לו, שאף הוא לא מזכיר את העולם הבא: "כִּי יֵשׁ לָעֵץ תִּקְוָה אִם יִכָּרֵת וְעוֹד יַחֲלִיף וְיֹנַקְתּוֹ לֹא תֶחְדָּל. אִם יַזְקִין בָּאָרֶץ שָׁרְשׁוֹ וּבֶעָפָר יָמוּת גִּזְעוֹ. מֵרֵיחַ מַיִם יַפְרִחַ וְעָשָׂה קָצִיר כְּמוֹ נָטַע. וְגֶבֶר יָמוּת וַיֶּחֱלָשׁ וַיִּגְוַע אָדָם וְאַיּוֹ." (איוב י"ד, ז'-י')

שימו לב: עץ ממשיך אחרי כריתה, אדם לא.

הרעים של איוב לא חושבים לומר לו אפילו פעם אחת: אולי תפוצה בעולם הבא, אלא אמרו: אם קרה לך כך, ודאי חטאת. מה, הם כפרו בעולם הבא??? לא, הוא טרם "הומצא".

ומתי הוא "הומצא"?

'היוונים קדמו לחכמינו בזיהוי הפוטנציאל של הגמול לאחר המוות לעידוד יראת שמיים והתנהגות מוסרית. הרעיון מופיע, למשל, אצל אפלטון בדיאלוג "גרגוריאס", בו מנסה סוקרטס לתרץ לצעירים חסרי מנוח למה הם צריכים לנהוג במוסריות, וכשאשר אוזלים נימוקי ההגיון מגיעה האגדה. "סוקרטס: ...כל אדם שסיים חייו בצדק ובחסידות עובר אחרי מותו אל אי השלווים ושוכן באושר שלם ... ומי (שסיים חייו) בעוול וברשע הולך לכלא השילום והדין הנקרא טארטרוס..." (תרגום יוסף ליבס). ואכן, נראה שרעיון גן העדן והגהנום (שאין לו, כאמור, בסיס מקראי) הגיע ליהדות מהיוונים.' -- מתוך דברים שיורמים יודעים: מהו מקור הביטוי תנצב"ה?

סוקרטס חי במאה החמישית לפני הספירה. המשנה - המאה הראשונה לספירה, בזמן המתיוונים. השפעת ההתייונות הייתה עצומה: אפילו הכוהנים הגדולים אימצו שמות יווניים.

הצדוקים (שכבת הכוהנים בזמן בית המקדש השני) כפרו בהישארות הנפש ובשכר ועונש בעולם הבא. דבר זה מתאשר בדברי חז"ל במספר מקומות: "משקלקלו הצדוקים ואמרו אין עולם אלא אחד, צדוקים אומרים מסורת הוא ביד פרושים שהן מצערין עצמן בעולם הזה ובעולם הבא אין להם כלום." (מסכת ברכות נ"ד א', אבות דרבי נתן פרק ה')

אז אם האמונה בשכר ועונש בעולם הבא הייתה יהודית מקורית וברורה למה הייתה מחלוקת בין הצדוקים לפרושים?


4.2 הדרת נשים

היה לנו:

  • זמרות: דבורה
  • מחוללות: מרים
  • נביאות: מרים, חולדה, נועדיה (מספר נחמיה), דבורה
  • שופטת: דבורה
  • מלכה: עתליה

עכשיו יש לנו:

  • פסולות לעדות במקום שופטות.
  • ערוות במקום קולות.
  • שמרנות מיובאת מהנצרות ומהאסלאם.

מעניין אם משהו היום היה משורר משהו דומה לפסוק הבא, מה היה חוטף: ... וַתָּבֹאִי בַּעֲדִי עֲדָיִים שָׁדַיִם נָכֹנוּ וּשְׂעָרֵךְ צִמֵּחַ וְאַתְּ עֵרֹם וְעֶרְיָה. (יחזקאל ט"ז, ז')

ולא כזה עניין גדול יחסי מין ללא נישואין: ... וְכִי יְפַתֶּה אִישׁ בְּתוּלָה אֲשֶׁר לֹא אֹרָשָׂה וְשָׁכַב עִמָּהּ מָהֹר יִמְהָרֶנָּה לּוֹ לְאִשָּׁה. אִם מָאֵן יְמָאֵן אָבִיהָ לְתִתָּהּ לוֹ כֶּסֶף יִשְׁקֹל כְּמֹהַר הַבְּתוּלֹת. (שמות כ"ב, ט"ז)

המממ.. מה התעריף היום? ובמחשבה שניה: ומה אם כבר אינה בתולה? לא כתוב דבר. אז יאללה בלגן...


5. הימנעות משירות צבאי

"כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיך... וְדִבְּרוּ הַשֹּׁטְרִים אֶל הָעָם לֵאמֹר מִי הָאִישׁ אֲשֶׁר בָּנָה בַיִת חָדָשׁ וְלֹא חֲנָכוֹ יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ פֶּן יָמוּת בַּמִּלְחָמָה וְאִישׁ אַחֵר יַחְנְכֶנּוּ. וּמִי הָאִישׁ אֲשֶׁר נָטַע כֶּרֶם וְלֹא חִלְּלוֹ יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ פֶּן יָמוּת בַּמִּלְחָמָה וְאִישׁ אַחֵר יְחַלְּלֶנּו. וּמִי הָאִישׁ אֲשֶׁר אֵרַשׂ אִשָּׁה וְלֹא לְקָחָהּ יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ פֶּן יָמוּת בַּמִּלְחָמָה וְאִישׁ אַחֵר יִקָּחֶנָּה. וְיָסְפוּ הַשֹּׁטְרִים לְדַבֵּר אֶל הָעָם וְאָמְרוּ מִי הָאִישׁ הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ וְלֹא יִמַּס אֶת לְבַב אֶחָיו כִּלְבָבוֹ." (דברים כ')

על הסיבה שנוספה בדורנו אין צורך להרחיב.


לסיכום

  1. החרדים עוברים על "לא תוסיפו" אולי יותר מאשר החילונים על "ולא תגרעו".

  2. ההתייונות ניצחה. עיינו ב'האמונה בשכר ועונש בעולם הבא' דלעיל.

  3. לו היה אדם בן תקופת בית שני קם לתחייה, לא היה מבין מי אלה שמתנדנדים מול קיר, והיה תובע בבית משפט לאסור עליהם את השימוש בשם "יהדות".
    (בכוונה לא אמרתי "אדם בן תקופת בית ראשון" כי רובו ככולו היה עבודת אלילים - עיינו במלכים ב', כ"ב ו-כ"ג, וכמו כן במאמר 'אם משה כתב את התורה מפי אלוהים, איך זה ש...', סעיף 3)

 


אפריל 2013



חברים ב- עוצב על ידי