אשה עבריה, מי ידע חייך [1]
אִשָּׁה, הֵן יֵשׁ בָּהּ פְּגַם מוּלַד - / כָּל מַה שְׁבָּהּ - לַחֵטְא נוֹלָד,
מִנֹּכְחוּת וְעַד בַּת-קוֹל, / מִשְּׂעַר-הָרֹאשׁ וְעַד קָרְסּוֹל.
לגבר, למראה כל אשת / צלילות הדעת משתבשת -
לוּ גַּם פְּרוּפָה וּרְעוּלָה, / בֵּין נְשׂוּאָה, בֵּין בְּתוּלָה.
אף כי הננו בן-תורה / יצרו, כמו זה של בן-תורא [2]
חַוָּה, יצר בּוֹרֵא עוֹלָם / מִתּוֹךְ גּוּפוֹ שֶׁל הָאָדָם,
מִסֶּרַח-צלע מְיֻתָּר [3]. / עַל-כֵּן, מָחֳזֶקֶת - אֲבִיזָר.
תַּלְמִיד חֲכַם, יִפְקַח עֵינוֹ / יוֹדֶה כָּל שַׁחַר, לְבוֹרְאוֹ -
בְּקוֹל גָּדוֹל, לֹא בִּלְחִישָׁה / עַל כָּךְ שֶׁלֹּא נוֹלָד אִשָּׁה [4]-
עוד טרם שפשט פיז'מה, / והוא - היטב יודע, למה!
הזו גחמה של רבנות? / לא - זה מובנה ביהדות!!! :
1). גורס דִּבֵּר: "זְכוֹר יום שַׁבָּת" [5]/ מי ממלאכתו יהיה מושבת:
גַּם אֲמָתְךָ , גַּם הַחֲמוֹר / בֵּין נֶהֱנִים מִזֶּה הַפְּטוֹר,
בִּנְךָ, בִּתְּךָ וְעַבְדְּךָ, / אבל היכן היא אשתך?!...
הֵן מִישֶׁהוּ הֲלֹא צָרִיךְ / הָכֵן פַּת-בָּג, הַתְּקֵּן כָּרִיךְ
וְאַחֲרֵי שֶׁהֵם אוֹכְלִים / צָרִיךְ הָדִיחַ הַכֵּלִים!...
2). לֵידַת בָּנִים - סוּגָה בְּעֶצֶב, / הַבְּרִית? לָאֵם - בִּזְיוֹן וָקֶצֶף.
בטקס הכה-מהודר / קיום האם, כְּלָל לא מוזכר!
רק כשֶׁצּוֹוֵחַ הַעולל / בגלל תקיפה שהוא סבל,
האם מוזעקת להיניק / כְּדֵי אֶת הָאֻמְלָל הִשְׁתִּיק!
3). כשֶׁהַבֵּן חֲכַם נֶחְשָׁב, / זְכוּת הַשִּׂמְחָה הִיא... שֶׁל הָאָב,
בֶּן כְּסִיל, אֲשֶׁר יִמַּח-שְׁמוֹ, / נוֹעֵד לִהְיוֹת - תּוּגַת אִמּוֹ [6].
4). גברא שֶׁ"בַּעַל בְּעַמָּיו" / וּמַזָּלוֹ שָׁפַר עָלָיו:
אִשְׁתּוֹ - "כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה" / בְּיַרְכְּתֵי בֵּיתוֹ שרויה.
בָּנָיו - שְׁתִילֵי זֵיתִים, חִנּוֹ, / הם - "מִסָּבִיב לְשֻׁלְחָנוֹ [7]".
5). הָעֲמֵלָה, יוֹמָם וָלַיִל, / זוֹכָה בַּתֹּאַר "אֵשֶׁת חָיִל",
כִּנּוּי אֲשֶׁר נָהוּג לִיתֵּן / פְּרָס לַ"עוֹבֵד הַמִצְּטַיֵין",
עידוד אֲשֶׁר נוֹתְנִים בַּסּוֹף / כְּמוֹ לִטּוּף לְ"כֶּלֶב טוֹב".
6). בְּאוֹטוֹבּוּס, אִשָּׁה נֶחְשֶׁבֶת, / כְּאִלּוּ נְגּוּעַת עָגֶבֶת...
דינה - בַּסּוֹף לְהִסְתַּתֵּר / (בְּיַחַד עִם גַּלְגָּל ה Spare)!
7). כשהיא עֲמוּסַת סַלִּים / אוֹ מלוא חיקה העוללים,
או כְּבוּדָּתה מֵעַל-מֵעֵבֶר, / עֶזְרָה לה לֹא יוֹשִׁיט שׁוּם גֶּבֶר!
8). מָקוֹם קָדוֹשׁ, יְרוּשָׁלַיִם, / שָׁם הַנָּשִׁים - מִוּקְצוֹת כִּפְלַיִם.
כֵּיצַד יוּכַל אַבְרֵךְ קָדוֹשׁ / לֵילֵךְ בָּרְחוֹב בְּלִי לַחֲשּׁוֹשׁ:
אִשָּׁה הולכת אחריו, / אוּלַי לִּילִית, שֶׁמָּא רָחָב?
קָבְעוּ חַכְמֵי הַהֲלָכָה: / תּוּקְצֶּה לָהֶן פְּאַת מִדְּרַכָה
רַק שָׁם תּוּרְשֶּׁנָה לְהַלֵּךְ / פֶּן תְּחֻלַּל תֻּמַּת אַבְרֵךְ.
אַךְ בַּל יֻכֶּה כָּאן אִישׁ בְּהֶלֶם / הַכֹּל שֻכְלָל מִכְבָּר - בְּחֶלֶם.
לא-מלֻמָּד אני, וּבוּר / (זה עם-הארץ, בקצור,)
אבל אני מצאתי כך / כשעיינתי בתנ"ך.
אפשר, דברים נראים משם / שונים, משנראים מכאן
וְאִם טָעִיתִי - בִּי אֶחְּזוֹר / בְּאִם יַרְאוּנִי אֶת הָאוֹר.
נ.ב.
מִיַּד כְּשֶׁתִּפְרַח אֶל עַל / זוֹ הָרְשִׁימָה, עַל כְּנַף דּוֹאָ"ל,
הןׁ אֲקַבֵּל, בִּבְלִיל שָׁפוֹת / שְׁלַל מְחָאוֹת וַחֲרָפוֹת,
שֶׁיוֹכִיחוּנִי עַל בּוּרוּת / בְּכָל הִלְכוֹת הַיַּהֲדוּת:
"כְּבוֹד בַּת מֶלֶךְ [8], יֵשׁ אֶצְלֵנוּ / לָאִשָּׁה שֶׁהִיא אִשְּׁתֵּנוּ!".
סִפְרוּת מְלֵאָה בְּאַגָּדוֹת / עַל בְּנוֹת-מְלָכִים מְבוּדַדּוֹת
אֲשֶׁר כְּלוּאוֹת בְּרֹאשׁ מִגְדָּל / תַּחְתֵּי שְׁמִירָה כְּבֵדָה, לְבַל
יָבוֹא פּוֹחֵז, אוֹ יֶלֶד-רָע / וְיְקַּלְקֶל אֶת הַסְּחוֹרָה.
תְּמְהַתְּנִי לָמָּה וּמַדּוּעַ, / נוֹתְרות נָשִׁים - צִבּוּר כָּנוּעַ
לְתַכְתִּיבִים מִתְעַלְּלִים / מֵחֲבוּרָה שֶׁל טַפִּילִים.
אשר כופין את הַבּוּרוּת, / לַחֲסימת כָּל נְאוֹרוּת,
פֶּן עַל נָשִׁים תְּהֵא מַשְׁפַּעַת / כְּמוֹ פִּרְיוֹ שֶׁל עֵץ הַדַּעַת.
נָשִׁים! עֲלוּ כְּבָר עַל הַבָּרִיקָדוֹת, / כִּי כֹּחֲכֶן - הַרְבֵּה בְּרִיגָּדוֹת,
בְּמִפְעַלְכֶן הַיּוֹם-יוֹמִי / יֶשְׁנָהּ עָצְמָה, שֶּׁאֵין כְּלָל מִי
שֶׁיַּעֲמוֹד בְּדָּרְכְּכֶן / כְּשֶׁתְּבַתְקוּ אֶת כְּבָלֵיכֶן.
כִּי הַטֻּמְאָה נִמְצֵאת אֶצְלָם / אֵצֶל חוֹמְסֵי זְכוּיוֹת אָדָם.
[1] יל"ג, קוצו של יוד
[2] תורא - שור בארמית
[3] נשמע כמו סְפֵּר רִיבְּס
[4] מתפילת שחרית
[5] ספר שמות, פרק כ', 8
[6] ספר משלי, פרק י', 1
[7] תהלים פרק קכ"ח, 3
[8] תהלים מ"ה, 14
פברואר 2012