אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
הספר: ויקרא את שמם אדם - פרשות השבוע בפעמת הזמן
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

סקס והעיר הקדושה

מאת ניצן

זהו פרק מהספר 'ויברא האדם את אלוהים בצלמו - האמת טועה'

'למה סקס טוב יותר מאלוהים? זה בסדר לצעוק 'הו אלוהים' במהלך סקס, אבל זה לא בסדר לצעוק 'הו פאק' בכנסייה.' - אנונימי

 

כדי שספר זה יימכר כפי שצריך, הוא חייב כמובן להכיל טקסט כלשהו אודות סקס, ומילים כגון 'מגע מיני' ו'אורגזמה' חייבות להיות מוזכרות. באנגלית נקרא פרק זה 'סקס ואי-טי' (Sex and the ET, בפראפרזה על שם אותה סדרת טלוויזיה ידועה). חיפוש מהיר באינטרנט מראה ששמות יצירתיים אחרים (כמו Sex and the Pity או Sex and the Nitty) כבר תפוסים, ולכן 'סקס ואי-טי' - אחרי הכול, החייזר 'אי-טי' אינו רחוק כל כך מהנושא המרכזי שלנו.

בדתות השונות, סקס מתקשר על-פי-רוב למשהו מלוכלך וגם לאשמה כלשהי, כאילו נעשה מעשה אסור. לא צריך ללכת רחוק מדי כדי למצוא דוגמות - עקבות רבים לכך נמצאים בתנ"ך עצמו. הנה רק אחד מהם:

'וירד משה מן ההר אל העם ויקדש את העם, ויכבסו שמלותם. ויאמר אל העם: היו נכונים לשלושת ימים, אל תגשו אל אשה.' (שמות, פרק י"ט, פסוקים י"ד-ט"ו)

נראה כאילו סקס, או אפילו נוכחותה של נקבה, הם סוג מסוים של מבחן לאמונתו האמתית של הזכר (כמובן), ול'טהרתו' בעיני אלוהים - אשר באופן לא מפתיע מוצג בעצמו כדמות זכרית. אם ננסח זאת באופן מעט שונה: נשים מעסיקות את תודעתו של הזכר במחשבות בלתי הולמות.

בהתאם לכך, על נושאי משרות נוצריות נאסר לקיים יחסי מין כלל. נשים איסלמיות צריכות לכסות את כל גופן, כולל פניהן, בהיותן בציבור. בבית כנסת יהודי הנשים נאלצות להידחק אל אגף סגור ומרוחק, שלא להזכיר איסורים רבים נוספים הקשורים במחזור האשה.

מן הסתם קורים כל הדברים הללו מפני שלא תמיד לחוקי האישות הדתיים יש קשר למוסר. לפחות לא למוסר אנושי כפי שאנו מכירים. במקום זאת הם אמורים לייצג מוסר אלוהי, ומבחינתו זה די רצוי לחתוך כמה עורלות ודגדגנים פה ושם, וזה לא כל כך נורא לקיים יחסי מין עם ילדות מתחת לגיל שלוש (איני עומד לגלות לכם מאיפה זה מגיע, אבל סמכו עלי).

לפעמים נראה אפילו כאילו חז"לינו עשו שימוש בדיונים דתיים הנוגעים לסקס כסוג של תחליף מתון לפורנוגרפיה מודרנית. אכן קל למצוא תכנים מיניים במקורות היהודיים. בהם נוכל לקרוא למה לאלמנה אסור לגדל כלבים - כי היא עלולה לקיים יחסי מין עם בעלי חיים - מה גורם לשדיהן של בנות לגדול מהר יותר משיער ערוותן, איך חלומות על סקס עם אווזה משמשים לניבוי העתיד, וכיצד יחסי מין עם ערל (שאינו נימול) מהנה יותר עבור הנקבה.

נראה שאיזושהי קונספירציה חובקת עולם אודות היחס אל הסקס, קיימת בקרב מרבית הדתות הגדולות. על-פי-רוב תוכלו לנחש מה יאמר אדם דתי מאוד בנוגע לחצאיות קצרות, ללא קשר לנביאים הספציפיים שהוא סוגד להם. תוכלו גם לחזות איזו תשובה תקבלו בנוגע להפלות ולאמצעי מניעה. אוננות היא אסורה, ויהיו כמובן עונשים מתאימים על יחסי מין בלתי מורשים מכל סוג שהוא, במיוחד אם את חסרת מזל ונולדת אשה. בסביבות מסוימות או בהקשרים דתיים מסוימים, מצפים באופן רשמי מהאשה לא ליהנות מיחסי מין.

האם רשויות ומנהיגים דתיים הם כה טהורים?

'...זה הופך הכול לכה רגיל, בדיוק כמוך וכמוני, לדעת שהגיבורים הגדולים היו צריכים לחרבן ולהשתין!' (מתוך 'המשלשל הבין-גלקטי' מאת דונובן לייץ', 1973)

עד כמה שזה מפתיע, הגיבורים הגדולים חשבו גם על סקס. פטריק הקדוש חלם על נשים ערומות, לרמב"ם היו זקפות בבוקר, ואבו-באקר, הראשון לחליפים המוסלמים... (הטקסט כאן צונזר בגלל שאיפתו של הסופר להישאר בחיים). בקיצור - הם היו בני אדם נורמליים. בדיוק כמוני וכמוכם.

לכן תוכלו למצוא גם פשעי מין וסטיות בהקשרים דתיים. ניצולם של נערים צעירים בידי כמרים באמריקה ובאירופה כבר פסק מזמן להיות 'חדשות', לאחר מספר אירועים שהתפרסמו בשנים 2000 עד 2003. סיפורי רבנים ש'עוזרים' לנשים תוך שימוש בטכניקות יצירתיות של הונאה זלגו גם הם לתקשורת בישראל. הפרי האסור, נו אתם יודעים, טעים יותר. נא לשים לב: אין בכל זה כדי לומר שאנשים דתיים - מנהיגים או לא מנהיגים - גרועים בהיבט זה מאחרים. כל זאת הוא רק כדי להדגיש את האמת הפשוטה שהם... אנשים.

הגישה החשדנית משהו בנוגע לסקס עובדת בשני הכיוונים, ככל שאמונות דתיות ומסורות קשורות לעניין. ל'קאמה סוטרה' (מדריך האהבה ההינדי העתיק) נודע תפקיד מרכזי בתרבות המזרח. למעשה, מכילה המסורת ההינדית אל מיוחד לאהבה - האל קאמה. המיתולוגיה היוונית מלאה גם היא בסיפורי מין אודות האלילים והאלילות למיניהם. לא מעט דתות ופולקלור מן העת העתיקה היו בעצם מבוססים על הדמות הנשית.

אבל גם הדתות המערביות הרווחות אינן מתעלמות מסקס לגמרי. כאשר המלחין הגרמני קארל אורף פרסם את 'כרמינה בוראנה' היפהפייה ב-1937, היתה היצירה מבוססת על טקסטים ישנים מאוד - פואמות על נשים ואהבה, שנמצאו במנזר הבנדיקטיני של באיירן. על פי הנראה, הנזירים הללו מימי הביניים גילו כשרון נדיר בכותבם על בתולים ועל מי ש'נשרף כולו לאהבתה של נערה בתולה'. האוסף הערבי היפה מימי הביניים של 'אלף לילה ולילה' שימש גם הוא כמקור לא-אכזב לסיפורים עתיקים בעלי הקשר מיני. תנועת השבתאות המרדנית ביהדות במאה השמונה-עשרה עסקה חלקית במין חופשי ובחיפוש גאולה באמצעות אורגיות.

עם כל זאת, בתנ"ך עצמו נמצא שימוש שכיח בסקס. פעמים רבות פשוט כדי לתאר אירועים בעלי אופן מיני, ופעמים אחרות כמשל. מחבר פרק ט"ז בספר יחזקאל כתב על ירושלים ועל אנשי יהודה, אך ללא ספק היו לו כמה תמונות מסוימות מאוד בדמיונו. נבצע כאן תרגיל נבזי במקצת, ונתעלל בטקסט המקורי על ידי הפשטתו מכל התוכן הלא-מיני. הנה מה שאנו נשארים אתו (הרגישו חופשיים לדלג לסוף יצירת מופת קצרה זו ברגע שתחשבו שקראתם מספיק):

' ... ותרבי ותגדלי ותבואי בעדי עדיים, שדיים נכונו ושערך צימח, ואת ערום ועריה. ואעבור עליך ואראך, והנה עיתך עת דודים, ואפרוש כנפי עליך ואכסה ערוותך ... ואסוכך בשמן ... ותבטחי ביופיך, ותזני על שמך, ותשפכי את תזנותייך על כל עובר לו יהי. ותקחי מבגדייך ותעשי לך במות טלואות ותזני עליהם ... ותזני בם ... ואת כל תועבותייך ותזנותייך לא זכרת את ימי נעורייך, בהיותך עירום ועריה ... אל כל ראש דרך בנית רמתך, ותתעבי את יופיך, ותפשקי את רגלייך לכל עובר, ותרבי את תזנותייך ... ותיזנים וגם לא שבעת ... וגם בזאת לא שבעת ... מעשה אשה זונה שלטת ... ואת נתת את נדנייך לכל מאהבייך, ותשחדי אותם לבוא אליך מסביב בתזנותייך ... יען הישפך נחושתך ותיגלה ערוותך בתזנותייך על מאהבייך ... הנני מקבץ את כל מאהבייך ... וגיליתי ערוותך אליהם, וראו את כל ערוותך ... ונתתי אותך בידם ... והפשיטו אותך בגדייך ... והניחוך עירום ועריה ... ועשו בך שפטים לעיני נשים רבות ... אם עשתה סדום אחותך היא ובנותיה כאשר עשית את ובנותייך ...'

למרבה המזל, יש רק סיכוי קטן לצנזורו של טקסט תנכ"י מקורי, או שספר זה היה כנראה קצר בעמוד אחד. הטקסט המתורגם המקובל באנגלית, דרך אגב, נשמע מתון יותר מהמקור בעברית. 'תפשקי את רגלייך', למשל, תורגם כ'תפתחי את כפות רגלייך', ו'גיליתי ערוותך' הפך להיות 'גיליתי מערומייך'.

בנקודה זאת אתם אומרים בוודאי 'מספיק עם הגסות!' והחדשות הטובות הן שיש גם שירה ארוטית נאה למדי בתנ"ך, במיוחד 'שיר השירים' (אתם מוזמנים להעיף מבט). אבוי, יהודים אורתודוקסים רבים לומדים בבית הספר שהטקסט במקרה זה אינו אלא מטפורה לאהבה שבין אלוהים לישראל.

דת וסקס הם אפוא זוג מוזר. לעתים רחוקות הם חיים באושר יחדיו. רוב הזמן הם זקוקים ליועץ נישואין.


מאי 2015



חברים ב- עוצב על ידי