אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
תרמו לעמותת חופש
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

מה עניין סלאמי לחדר כושר?

מאת אוהד, סטודנט בטכניון
(הפרטים המלאים שמורים במערכת)

במסגרת לימודיהם בטכניון נהנים הסטודנטים משימוש במתקני הספורט בקמפוס. הטכניון אינו מוסד דתי וניתן להיווכח שבין כתליו, ההפרדה בין דת למינהל סבירה (יחסית לקורה במדינתנו...).

לפני למעלה משנה הופיעה בחדר הכושר מודעה המכריזה על החלת שעות הפרדה בחדר הכושר. לא קדמה למודעה זו פניה למתאמנים ובדיעבד התברר ששעות ההפרדה נגזרו על סמך עצומה שהגיעה לידי מנהלי מתקני הספורט.

בחדר הכושר עצמו מתנהלת מזה כעשרים שנה פעילות מעורבת אשר חובשי כיפה רבים משתתפים בה ללא נקיפות מצפון. שהרי המטרה בחדר הכושר היא לא להביט על נשים מיוזעות על גבי הליכונים, ומתאמנים חובשי כיפה אלו עומדים כנראה במבחן הנורא וכובשים את יצרם.

לאחר מספר שבועות להחלת הגזירה, התברר מקורה. בשעה שהנשים הכופרות מגורשות, מחליפים אותן קבוצה של כחמישה מתאמנים חובשי כיפה ושמוטי ציציות. בשיחות עם המדריכים הוברר שהחלטה בדבר שעות הפרדה התקבלה על סמך עצומה המכילה עשרות חתימות. למותר לציין שנוכחות עשרות אנשים אלו לא הורגשה ולעניות דעתי החתימות נאספו בבית הכנסת - כמובן שלא בשבת!

לפני זמן מה הוסר רוע הגזירה וחזרנו להתאמן באופן רגיל. אגב, גם חובשי הכיפות הרגילים ממשיכים להתאמן.

חופש

לכאורה נוצר הרושם שאני מתנגד לשעות ההפרדה, אך אין זה כך. במקום בו קיימת קבוצה גדולה של דורשים יש בהחלט מקום ללכת לקראתם - למשל, באוניברסיטת בר אילן. החלטות חפוזות על סמך קבוצות לחץ קטנות הם במסגרת אבן שטיפש זרק לבאר ועשרה חכמים אינם יכולים לחלץ.

לפנינו משל (למרות שהכל אמת לאמיתה) על הקורה במדינת ישראל. הדתיים - בשימוש בקבוצות לחץ קטנות - מצליחים להעביר חוקים וגזירות לטובת אורח חייהם ללא התחשבות ברוב האזרחים. רוב החוקים זניחים ולא כל כך מפריעים, אך יום אחד נתעורר וניווכח שאנו נשלטים על ידי רבנים פוסקים ומקובלים למיניהם.

לסיכום אני מעוניין להוסיף אנקדוטה בנושא. במסגרת מאבקי המוגבל, פניתי לכבוד הרב יחזקאל מוצפי (ראו גם כאן). להלן נוסח הפניה:

הייתי מעוניין לקבל הנחיות בנוגע לשימוש בחדרי כושר (חדרי משקולות).

  1. האם יש איסור להתאמן בחדר שכזה במעורב. הכוונה היא, בעת שגם נשים עובדות בו (ואפילו בלבוש צנוע)?

  2. במידה ויש איסור על אימון מעורב, האם יש איסור לעבוד על מכשירי כושר ומתקני משקולות בהם אישה נידה התאמנה?

  3. אם חדר הכושר אינו שומר שבת (פתוח גם בימי שישי ושבת) האם ניתן להתאמן בו (בימי חול כמובן)?

  4. מה בדבר איורים המופיעים על גבי קירות חדר הכושר בהם איורים המבארים את מבנה גוף האדם (נשים וגברים), האם מותר להתאמן בנוכחות איורים שכאלו?

חופש

ולהלן תשובתו המלומדת:

  1. אין להתאמן בחדר כושר מעורב ואף על פי שלובשים שם בצניעות, עצם ההתאמנות יש בה חוסר צניעות מטעמים מובנים.

  2. מותר לעבוד על מתקני כושר שאשה התאמנה בהם ולא משנה איזו אשה ובאיזה מצב , שלא מצינו איסור אלא שאדם לא ישן במיטת אשתו נידה, וכן הסכימו בפוסקים ששאר דברים מותרים.

  3. מצד הדין יש להקל. אך כדאי להחמיר שלא לחזק מקומות הפתוחים בשבתות.

  4. אם באיורים אלו יש "תמונות" נשים שלא בצניעות - אסור.

מה הייתה מטרתי באותה התכתבות תמוהה? להוכיח שלדידם של חובשי הכיפות ה"דתיים" החשיבות העליונה היא דריסת הרגל. אחת שהצליחו בבניית ראש הגשר, מכאן והלאה מטרתם להעמיקו עד שיוכלו לכפות את כל מנהגיהם. ולראיה, איסורים שהם ממשיכים לעבור עליהם (כגון תמיכה במוסד מחלל שבת או אימון בנוכחות תמונות תועבה!).

 

הערות המערכת:
1. נכון לעכשיו, שעות ההפרדה עומדות בעינן, אך רק עבור הגברים. לנשים, כנראה מחוסר ביקוש, בוטלו השעות הנפרדות.
2. צוות אתר חופש מתנגד להפליה על בסיס מגדר, ורואה את ההפרדה המונהגת כיום כבלתי לגיטימית. פתרון לגיטימי (אם כי לא מומלץ) יכול להיות הנהגת שעות בהן יוחל קוד לבוש "הולם" - הן לגברים והן לנשים.


ינואר 2006



חברים ב- עוצב על ידי