אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
תרמו לעמותת חופש
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

כיצד מפייסים בין חילוניים ודתיים

דו"ח

בפורום "דתיים חילוניים" של אתר NRG-מעריב פורסמה ההודעה הבאה על-ידי מנהל הפורום המכונה "חושבים" (ההדגשה בהודעה במקור):

נתקלתי בהודעה בערך שלושה חודשים לאחר שפורסמה. יש לציין כי הפורום מגדיר את עצמו במילים אלו:

"כאן נוכל לדבר על עצמנו, על חיינו כאן. כיצד חיים ביחד תוך אחווה והבנה כלפי האחר? אם אתם כאן, סימן שזה חשוב לכם! האם אנו מכירים אחד את השני? בואו נעשה צעד לקראת האחר. בואו נדבר."

בתגובה כתבתי מכתב בעניין לעורך ומנכ"ל NRG בתיאום ובעזרתם של חברי ועד העמותה. במכתב הבאתי לידיעתם את קיומה של ההודעה, ומאחר שהדברים האמורים הם שקר מפגיע ומרושע וכל מטרתם ליצור דה-לגיטימציה זדונית לאתר חופש ולכותביו, דרשתי ממנו:

  • להסיר מייד את ההתבטאות מן הפורום.

  • התנצלות מפורשת מאת מנהל הפורום, אשר תתייחס מפורשות לכך שטענותיו היו שקר וכזב, ואשר תפורסם במקום בולט בפורום למשך זמן הזהה לזמן שהופיעה בו ההודעה המקורית.

כתבתי שאנו מצפים שמנהל הפורום יושעה מתפקידו, הואיל ומדובר באדם בעל דעות קיצוניות שאין להן דבר עם "הידברות", נושא הפורום - אדם העושה שימוש ציני ומניפולטיבי בפריבילגיות אשר ניתנו לו כמנהל, על-מנת לתת ביטוי לדעותיו, ואינו בוחל בשקרים גסים למטרה זו. אדם כזה אינו ראוי לעמוד בראש פורום באתר מכובד.

ביקשתי גם לדעת את שמו האמיתי ופרטיו של אותו "חושבים", על מנת שנוכל לשקול נקיטת צעדים משפטיים נגדו.

כמו כן כתבתי שאנו מצפים מהם לאפשר פרסום רשמי כלשהו מצדם, המתנער מן הדברים הללו, שיוצג באתר NRG במשך תקופה זהה לתקופה שבה שהתה ההתבטאות הנ"ל ברשת.

קיבלתי תשובה מאת מנהלת הקהילות (והאומבודסמן, שהוא האחראי על פניות הציבור):

ההודעה הנ"ל אכן הוסרה מהפורום ותחתיה פורסמה שם ההודעה הבאה:

הסרת ההודעה מוכיחה כי מנהלת הקהילות של NRG הצליחה להבחין בצורך להסיר את ההודעה, ובכך שההודעה אינה ראויה לפרסום, ועל כך מגיע לה ציון לשבח.

יחד עם זאת אין בתגובה כל התייחסות עניינית למכתב ששלחתי, מלבד ציון העובדה שאינם רוצים לדון בדבר. אי לכך, היות שאני כן רוצה לדון בדבר, אמשיך לעשות זאת בלעדיהם:

וראה זה פלא - דווקא לגביי הנושא שעליו, לדבריהם, ניתן לדון הרבה, בעצם אין כלל מה לדון: לטענתם "תקצר היריעה" מלדון ביחס שיש לנקוט כלפי פרסום בפורום באינטרנט. אולם כאשר מפרסם ההודעה הוא מנהל הפורום עצמו - אין מה לדון. למנהל הפורום צריכה להיות אחריות ישירה למה שהוא מפרסם, כמו כל עיתונאי אחר באינטרנט או בכל אמצעי תקשורת אחר. למנהל האתר יש אחריות שילוחית, ועליו לדרוש הסברים ממנהל הפורום העובד תחתיו.

לגביי חופש הביטוי, הנישא רבות דווקא בפיהם של סותמי פיות מקצועיים:

חופש הביטוי מעולם לא עמד מול הטחת שקרים והוצאת דיבה, והרי מדובר כאן בהוצאת דיבה. האם אני חופשי לומר, ללא כל ביסוס עובדתי, כי אותו מנהל פורום הוא, למשל, מטריד סדרתי, לא עלינו, או משתף פעולה עם הג'יהאד האיסלמי? - ודאי שלא. אם הייתי אומר זאת הייתה קמה צעקה גדולה והיו מעיפים אותי מעמותת "חופש" וגם ממקומות נוספים, ובצדק. אבל הרי זה בעצם מה שעשה "חושבים".

שלא כמו ברוב המקרים באינטרנט, במקרה הזה לדעתי האישית יש לנו זכות, לפחות מוסרית, לדעת מיהו אותו אדם שהטיח את השקר הנ"ל הנוגע ישירות אלינו, הפעילים באתר חופש.

אין כאן רק עניין של חוסר בסיס עובדתי, כפי שמנסה לצייר ההודעה הלאקונית שפורסמה בפורום ע"י מנהלת הקהילות. כאמצעי תקשורת מהמובילים מוטל עליהם לבדוק מדוע כתב מנהל הפורום את השקר הזה, לדרוש ממנו לכתוב התנצלות אישית ולהשעות אותו מהתפקיד אם לא יקבלו תשובות ראויות.

איזה פרצוף יש לאתר הנחשב מכובד, שמנהל פורום שלו, פורום שחרט על דגלו אחווה והבנה כלפי האחר, משקר במטרה להכפיש את אחד הצדדים שביניהם הוא אמור לגשר?

שלכם,
תומר קרמן


הערת המערכת: מוות וחיים ביד לשון - ראו גם כאן. וכתב לנו תגובה בנוסח "חושבים" ח"כ רוני בריזון: "נו, טוב. אז אתם לא ממומנים על ידי המיסיון הנוצרי. זו סיבה לקעקע את ניצחיותו ועליונותו של עם ישראל ותורתו שניתנה על ידי בורא העולם לעמו? אתם לא יכולים סתם להתפלש בביבי השופכין של זימה, סמים, שחיתות ואלימות כמו כל החילוניים? ויפה שעה אחת קודם"


יוני 2005



חברים ב- עוצב על ידי