אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
עם אחד גיוס אחד
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

דברים שרואים מכאן

מאת: ניצן

מאמר זה הוא פרק שלקוח מתוך הספר ויברא האדם את אלוהים בצלמו

"התאולוגיה הבסיסית של הבפטיסטים היא שאם תחזיקו מישהו מתחת למים די זמן, הוא יתאושש אחר-כך אל תוך דרך החשיבה שלכם. זהו פולחן הידוע בשם 'דיג בפטיסטים'." - התמונה הגדולה, א. וויטני בראון


הכירו את ה'ואבתו', עם עתיק, ששורשי מסורתו נעוצים במרכז אפריקה. מסורתם והפולקלור שלהם שימשו נושא למספר מחקרים. נראה שתרבות הואבתו נוצרה בהדרגה, לפני יותר מאלף שנה.

במרוצת השנים נודע הואבתו בהסתגרותו הרבה מעמים שכנים לו. כמה ממסורותיו העתיקות נשמרו באדיקות קיצונית, גם כאשר היו בני העם מעורבים בקרבות עם שבטים שכנים. למעשה, החוקרים גילו כי חלק מפולחניהם כמעט שלא השתנה עם הזמן, אם בכלל.

הואבתו מאמין שקיבל את כל פולחניו לפני שנים רבות מ'קחבאוט' - השליט הכל-יכול של האדמה. יתרה מזאת, הוא מאמין שאבותיו הובלו למיקומו הנוכחי באמצעות קחבאוט על-גבי זרמי אוויר.

זר עשוי למצוא חלק גדול מהפולחנים הבאים מוזרים למדי. בכל ערב, ייעשה שימוש אצל הנקבות בכיסוי רגליים מיוחד בפיסות קש ארוכות (המכונות 'צמוחוי') תוך כדי ניהול טקס דתי מיוחד שכולל שירה. הנקבות גם לובשות דרך קבע צעיף קטן (הידוע כ'סקרף') - צבעוני אצל חלקן, או עם דוגמה כלשהי, ובמקרים אחרים הוא פשוט לבן.

כמה מהפולחנים עשויים להיראות כואבים, או אפילו דוחים. לואבתו מסורת עתיקה של ניקוב פטמות הנקבה בגיל מאוד מבוגר. כאשר הם הורגים ציפור למטרות אכילה, האדם האחראי על התהליך בודק את נוצות הציפור למציאת סוג מיוחד של כתמים, אשר נוכחותם פוסלת את הציפור לאכילה.

דמות דומיננטית בתרבות הואבתו היא 'אטפוד'. על פי האגדה, אטפוד נושא דמות נקבה אשר אמורה לנחות לילה אחד ברכיבה על נשר, ולעזור להם בדרכים רבות, כולל במלחמתם נגד שבטים שכנים. פולחנים מיוחדים כוללים שירה המכוונת אל אטפוד, והכינוי עצמו מהווה חלק אינטגרלי משפתם העתיקה.

סגידה לדמות הנקבה היא עמוד תווך בפולחני הואבתו. כוהן דת הוא תמיד ממין נקבה, ואת פסיקותיה ימלאו המאמינים בדקדקנות. הגברים לא יקבלו רשות להשתתף בפולחנים מסוימים, עם אפליה באופן בולט לרעה באחרים מהם. יתרה מזאת, לואבתו חוקים ספציפיים וקשים ביחס לגברים שנפצעו. כעיקרון נאסר לגעת בגברים אלה או אפילו להתקרב אליהם, למעט במקרים מיוחדים.

רבים מפולחני הואבתו, כמו אצל עמים עתיקים אחרים, נקשרים למחזורי השמש והירח. הם מנהלים רישום מדויק למדי של מחזורים אלה. חלק מהפולחנים מתבצעים בדיוק בדקה היעודה.

בתקופה האחרונה, מסורת הואבתו - כמו מסורות עתיקות רבות אחרות - מוצאת את עצמה במאבק אל מול כוחות המודרניזציה. כיום כבר קיימות אצלם מגמות שונות הפתוחות יותר לשינויים, אך עדיין נאבקים רבים מהם על שמירת המסורת. חקר תרבות הואבתו ומוצאו עדיין מתנהל, ומספר ספרים נכתבו לאחרונה אודותיהם.

אם תרצו ללמוד מעט יותר על הואבתו, עליכם לעבור על הטקסט לעיל שבפרק זה, ולעדכנו על פי ההוראות הבאות:

שנו כל מופע של...

ל...

אדמה

עולם

אטפוד

המשיח

אליהם

אליהן

אלף

אלפיים וחמש מאות

אמורה

אמור

גברים

נשים

הורגים

שוחטים

ואבתו

יהודי האורתודוקסי

חלקן

חלקם

כתמים

בליטות

לבן

שחור

לובשות

לובשים

לילה

יום

לנחות

להגיע

מבוגר

צעיר

מלחמתם נגד

מעמדם בקרב

מרכז אפריקה

מזרח התיכון

נוצות

ריאות

ניקוב

חיתוך

נפצעו

במחזור

נקבה

זכר

נקבות

זכרים

נשר

חמור

סקרף

כיפה

על-גבי זרמי אוויר

דרך חומות של מים

ערב

בוקר

פטמות

עורלת

פיסות קש

רצועות עור

פסיקותיה

פסיקותיו

ציפור

פרה

צמוחוי

תפילין

צעיף

כובע

קחבאוט

אלוהים

רגליים

זרוע

שבטים

עמים

שירה

תפילה

תהיה

יהיה

מדוע חשוב ניסוי זה? מטרתו איננה ללעוג חלילה ליהודים. ניתן היה לתכנן טקסט דומה באותה הקלות עבור נוצרים או מוסלמים או כל בעלי פולחנים אחרים בעולם.

אלא ייתכן שבאמצעות בחינה מקרוב של כמה תרבויות ופולחנים רחוקים, נוכל לקבל מבט מאוזן יותר באשר לשאלה איך הפולחנים שלנו נראים בעיניהם של אחרים - אלה שבעלי רקע שונה וחינוך שונה משלנו. הצעד הבא אמור לכלול הערכה מחדש של החשיבות שאנו מעניקים לפולחנים העתיקים שלנו. הם חשובים בדיוק כמו בדיקת נוצותיה של ציפור, למציאת כתמים.

 


מרץ 2012



חברים ב- עוצב על ידי