אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
תרמו לעמותת חופש
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

מי ברא את חוקי הטבע?

מאת: ניצן

מאמר זה מכיל קטעי טקסט קצרים ממספר אתרי אינטרנט דתיים העשויים להיות מוגנים בזכויות יוצרים, במסגרת "שימוש הוגן" למטרת חינוך וביקורת.

אתה מתווכח עם אדם מאמין בנושא מקורם של כל התהליכים ביקום בחוקי הטבע (אם תרצה, "חוקי הפיזיקה"), ואז הוא שולף את הטיעון המוזר: "ומי ברא את חוקי הטבע?" מי אמר לטבע ולפיזיקה לפעול בצורה כזו או אחרת?

התשובה האמיתית היא שמהותו של "חוק טבע" הוא שהוא נכון תמיד, ושאין שום הכרח מדעי לכך שיהיו לחוקי הטבע "מקורות" (למעט אולי בחשיבתנו המוגבלת), ואם בכל זאת יש כאלה מקורות - איננו יודעים מהם, מחוסר ראיות.

עם זאת, במקום שאתה תענה לחברך לוויכוח, מדוע שלא תעשה שימוש ב"מכבסת מילים" ממספר אתרי הטפה דתיים, המנסים להשיב לטיעון "מי ברא את אלוהים"?

אז הנה:

חוקי הטבע הם "ראשוניים". הם המקור של "חוקי הטבע" עליהם אתה מדבר. חוקי הטבע לא כפופים לאף חוק שאנו מכירים מחוץ לטבע, שהרי אם הם היו כאלה, הם לא היו חוקי הטבע. רק דברים חומריים (בעלי גוף, צורה, גודל וכו') צריכים מקור שיברא אותם - בגלל שהם חומריים. אך חוקי הטבע, אשר יצרו את כל היקום האדיר שאנו רואים ושולטים בו, ודאי אינם "חומריים". הם עצמם "חוקים" - מעבר לטבע עצמו, ומובן שאיננו מסוגלים להבין את מהותם עד תום, שכן אנו עצמנו יצורים חומריים ומוגבלים שנמצאים בתוך העולם, וכפופים לאותם חוקים.

מדוע אי אפשר לשאול את שאלת ה"מקור" על חוקי הטבע? התשובה הפשוטה ביותר לשאלה זו תהיה: בגלל שלחוקי הטבע אין צורה. אם חוקי הטבע היו בעלי-גוף, עם ידיים ורגליים, אז הם היו מוגבלים, ואז היה צריך לשאול "מה מקורם". אולם מכיוון שלחוקי הטבע אין גוף, אין להם צורה גודל או כמות. על כן, הם אינם צריכים מגביל שיברא אותם. מכיוון שחוקי הטבע אינם חומריים, אין להם גבולות. הם אינסופיים, הם נצחיים כי הם לא מוגבלים למקום ולזמן, כך שהם אינם משתנים. אין להם התחלה כשם שאין להם סוף, והם אינם צריכים יוצר שיברא אותם בנקודת זמן מסויימת או יגבילם.

 


אוקטובר 2020



חברים ב- עוצב על ידי