אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
הספר: ויברא האדם את אלוהים בצלמו
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

להחרים את שולי רנד

מאת רותם

"שולי רנד הוא יליד בני-ברק ועד גיל 18 למד בישיבה. בגיל 18 חזר בשאלה, שירת בצבא והפך לאחד השחקנים הבולטים בתיאטרון ובקולנוע הישראלי. לפני כחמש שנים החל שולי לסגור את המעגל ולחזור שוב אל הדת. הקהל בהצגה יתבקש לשמור על הפרדה בין נשים לגברים."

(מתוך הפירוט על "יאר צייט", הצגת יחיד של שולי רנד בפסטיבל ישראל.)

מה?!

שולי רנד התחרד ואנחנו צריכים לשבת בחאן הירושלמי בנפרד מנשותינו, חברותינו, אחיותינו? מה קרה? הציווי על הפרדה בין נשים וגברים חל על שולי וחבריו, לא עלינו. מי שם אותו אפוטרופוס על המצוות שלנו? הוא כופה עלינו כאן מנהג דתי שלא קשור אלינו.

לידיעתו של רנד, מבחינה הלכתית אין שום הכרח להפרדה כזו. עובדה שאפשר לראות חרדים באים לחתונות ללא הפרדה של קרובי משפחותיהם. זה מותר.

מנהג ההפרדה נולד מטעמי צניעות, ואילו אנו לא רואים חוסר צניעות בלשבת ליד בן/בת זוגנו, שבחרנו מתוך אהבה. אנו כלל לא רואים את היתרון בצניעות, שהיא שם מתיפייף לפחד גברי מנשים, אותו פחד שבאיראן ובמאה שערים גורם להן לכסות כל פיסת עור או קצוות שיער אפשרית.

אם שולי רוצה להרגיש כמו בבית כנסת, שילך לבית כנסת.

בכלל, פסטיבל ישראל משקף את מצבה העגום של ישראל בכל הקשור לכניעה לדרישות הציבור הדתי. דוגמא נוספת היא ש"יאר צייט" תעלה בירושלים, אבל את להקת המחול הצרפתית "בלנקה לי" שמופעה מכיל "עירום וגישה חסרת עכבות למין ולטבע" (ציטוט מהתכניה) היפנו לראשל"צ. אני מעונין לראות את יוסי טל-גן, מנהלו הכללי של הפסטיבל, מחליף בין שני המופעים.

המשך ציטוט הפירוט על "יאר צייט" מהתוכניה: "ההצגה כולה מתנהלת כיאר צייט, אזכרה לציון יום פטירתו של אדם. זהו יאר צייט לתקופה שהייתה ואיננה, תקופה שהכל ידעו שהתורה עיקר, וכל תפארתו של אדם היא התורה".

אם אנו מעונינים לחסל פה תקדים של אולמי תיאטרון, קולנוע, קונצרטים ותרבות עם הפרדה בין נשים לגברים, עלינו להחרים את "יאר צייט" ושולי רנד, לפחות עד שהדרישה האווילית והלא קשורה הזו תרד מעל במותינו.

בתקווה לצרכנות חילונית נבונה בכל תחומי החיים, שלכם ושלכן, רותם.


מאי 2000



חברים ב- עוצב על ידי