אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
חופש - יומן אירועים - דת ומדינה
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

גיוס בכל מחיר

מאת שחר

גיוס בחורי ישיבות הוא עניין בעל חשיבות רבה במסגרת הויכוח בין חרדים וחילונים. לאחרונה שוררת אוירה כאילו הכל כשורה וגם אם לא יגייסו אותם לא יקרה כלום, ימצאו לזה תחליף, או מה שממשלת "השינוי" המציאה: "ועדת טל". למי שקרא את "ידיעות אחרונות" ביום חמישי (17.2.99) התברר כי ועדת טל החליטה על דחיית גיוס בחורי ישיבות, זאת אומרת שכאשר אני אגיע בפעם הבאה ללשכת גיוס תחזור אלי שוב תחושת הפראייר התורן, אני אמשיך להרגיש כאילו הם מצביעים עלי ואומרים הנה עוד פראייר בא להחליף אותנו...

התחושה היא אותה תחושה עם תוספת של תסכול. נכון, ברק הבטיח גיוס ולא קיים, אבל מה עם כל אלה שחרטו על דגלם את גיוס בחורי הישיבות מלבד ברק? האם קולם לא נשמע, האם רק הקול של ש"ס יכול לעורר את ראש הממשלה? אני בא להציג היבט שאולי לא כולם חשבו עליו: אני חושב על גיוס בכל מחיר, אני לא חושב על שירות לאומי או פיתרון אחר. לבקו"ם ולצבא, כמו כולם, אין משחקים.

לפני שאני אתחיל, כמה דברים על ההשתמטות שאני לא בטוח שאתם יודעים. אני אסביר את מושג ההשתמטות ואת מושג חצי ההשתמטות שהוא מושג די חדש:

השתמטות זה כשמישהו מחליט מכל סיבה בעולם לברוח מהאחריות הלאומית של בטחון המדינה ולוותר על שירות צבאי. משתמט הוא אדם שתרומה לחברה אינה עומדת מול עיניו כלל, אלא טובתו האישית. משתמט הוא אדם שמקבל פטור מלא משירות צבאי, והם בד"כ החרדים (כמובן שיש חילונים שמשתמטים ואליהם אתייחס בהמשך). יש גם את חצי המשתמט שהוא אדם שלומד בישיבת הסדר של הציונות הדתית (אלה שהחילונים מאד מעריכים משום מה) והם בעצם חצי משתמטים משום שבעוד שחייל רגיל מחויב לעשות 36 חודש הם מחויבים לעשות 16 חודש בלבד: פחות מחצי!

גיוס לפני פיוס

עם קום המדינה, בן גוריון וחבריו מנהיגי המדינה רצו להתעסק במאחד ולא במפריד ולכן הם פנו אל החזון איש שהיה אז המנהיג הבלעדי של החרדים ובקשו ממנו לא להתנגד לקום מדינה יהודית ציונית. החזון איש הסכים אחרי שקיבל הבטחות מרחיקות לכת על פטור משירות צבאי לחרדים, הסטטוס קוו ועוד.

אין זה נכון להאשים את בן גוריון או את החילונים של פעם משום שחרדים היו מיעוט, ומה עוד שטובת הכלל שהיא הקמת מדינה לעם היהודי היתה מול עיניהם.

נכון, בן גוריון נתן את הפטור; אך גם הוא כשפרש מהפוליטיקה והלך לנגב אמר שזו הייתה טעות חמורה. מאז קום המדינה החרדים התרבו והתרבו ונגסו מהעוגה הציונית עוד ועוד, הסטטוס קוו נשמר וכמובן הפטור.

נעזוב את בן גוריון ונדבר על עובדות: מי שראה את תשדירי שינוי לפני הבחירות יודע שמאז קום המדינה ועד היום השתמטו מתוקף ה'סיבה' "תורתם אומנותם" כשמונים אלף חרדים. המצב הולך ומחמיר ובאמת נמאס לנו לשתוק. ביום שישי האחרון פירסמו ברדיו ברשת ב' שאחוז המשתמטים השנה מהסיבה הדתית הוא שמונה אחוז: גידול מ- 5.4 אחוז בשנת 1992. לאט לאט בלי שנרגיש אנחנו מתייאשים מהמאבק סביב גיוס בחורי ישיבות, דווקא השנה כשמפלגות רבות כמו מרצ, שינוי ומפלגת העבודה שהיא המפלגה הגדולה ביותר חרטו על דגלם את גיוס בחורי הישיבות. בינינו, אהוד ברק קיבל לא מעט קולות בגלל עניין זה. היתה תקווה שהופ הנה כולם כבר בבקו"ם, אבל כולנו טעינו: המפלגות זחלו כמו אנשים בלי ביצים לתוך ממשלה עם חרדים כשהפעם להזכיר לכולכם היתה אפשרות אחרת: להקים ממשלה בלי החרדים. מפלגה אחת עמדה על רעיון גיוס בחורי הישיבות וממשלה בלי חרדים וכדי לא להפוך את המאמר לפוליטי אני לא אזכיר את שמה...

גיוס לפני פיוס

גיוס בכל מחיר בא מהרעיון של שיוויון בפני החוק. במדינת ישראל, כמו בכל מדינות העולם המערבי, יש עקרון של שיוויון בפני החוק וגם במגילת העצמאות העיקרון הזה מוזכר. בואו ניקח כמשל את הסיפור הבא: חרדי ירושלמי שאינו משרת בצבא מזמין לביקור בעיר הקודש ידיד מארה"ב. בבוקר מספר החרדי המארח לידידו על הפראיירים, וכדי להמחיש לו את הפראייר, הוא עושה סיבוב מסביב לעיר. הוא מתחיל בקצה העיר בשכונת מלחה ואומר לו: תראה כאן גרים הפראיירים הראשיים: אלה משלמים 100 אחוז מהמס המבוקש מהם. אחר כך הם ממשיכים ומגיעים לשכונת קרית משה והוא אומר לו: תראה, אלה שגרים כאן משלמים רק 40 אחוז ממה שהם חייבים. טוב, החבר שלו כבר תפס עצבים והוא אומר לו למה כאן גרים בדירות וגם שם, כאן נוסעים במכוניות וגם שם? החרדי מחייך ואומר, חכה זו רק ההתחלה... הם ממשיכים ומגיעים לשכונת הר נוף. שם הם רואים מכוניות כמו בכל השכונות וגם דירות לא שונות מקרית משה. והוא שואל: נו, וכמה אלה? אז החרדי אומר לו רק 10 אחוז! החבר של החרדי משתגע ואומר מה קורה כאן? והנה הם דוהרים למרכז העיר ומגיעים למאה שערים ואז החרדי אומר לו כאן לא פראיירים, כאן לא משלמים כלום! החבר שלו אומר: בוא הנה, תסתכל, המדינה מפגרת, הם לא שמעו על מערכת אכיפה של חוקים! החרדי מחייך: אנחנו כרגע מיעוט; הם בוחרים כל הזמן באלה שמבטיחים לדאוג שהם יפסיקו להיות פראיירים, אבל אנחנו דואגים לכך שהם ישארו פראיירים...

עכשיו הנמשל: שכונת מלחה אלו החילונים שנותנים 3 שנים, שכונת קרית משה הם הדתיים של ישיבות ההסדר שמשרתים רק 16 חודשים, עכשיו הגענו להר נוף שם אנשים בחלקם עובדים ולכן בחלקם הם שירתו שלושה חודשים בלבד, ואז יש את מאה שערים ששם לא נותנים שניה - אפילו שניה אחת - למדינה. הדירות והמכוניות באות לסמל את העניין שכולנו בני אדם שווים, לכולנו יש חובה לתת למדינה את עצמנו למשך שלוש שנים.

פראיירים הא?

גיוס לפני פיוס

גיוס בכל מחיר בא לומר פעם אחת ולתמיד לא לחילונים שטוענים שלא צריך אותם בצבא כלל, בא לומר לא להצעה הדבילית של שירות לאומי, ובא לומר לא לכל הסדר אחר, פשוט כך: לצבא ולעבודה.

כן, צריך אותם בצבא: הרמטכ"ל טוען שאם החרדים יתגייסו, יוכלו לקצר את אורך השירות הצבאי בחצי שנה, שימו לב חצי שנה! והוא גם טוען ששירות המילואים יוכל להיות פחות מעיק.

אלה שטוענים שתהיה חזרה בתשובה בצבא ולכן הם מפחדים שהחרדים יתגייסו, אני רוצה לומר שבד"כ המיעוט מושפע מהרוב ולכן החרדים מפחדים להתגייס בגלל החזרה בשאלה. אבל גם את החרדים אני יכול להרגיע: לכו לצבא, כמו בחורי ישיבות ההסדר, בפלוגות משלכם.

גיוס לצבא ולא לשום מסגרת אחרת הוא הפתרון להפסקת ההיבדלות בין החברה הדתית והחילונית; גיוס לצבא יגרום לחרדים להכיר את הציבור החילוני כמו שהוא ולא כמו שהם חושבים שהוא (מה חילוני שונה מבהמה...).

עכשיו כמובן יקום החילוני הנאור ויאמר: למה אתה מסתכל על החרדים? יש כל כך הרבה חילונים שלא מתגייסים. אז אם אתה אחד כזה יש לי תשובה גדולה בשבילך - אתה יודע איך חילוני משתמט? יש שתי אפשרויות להשתמט: אחת על סעיף נפשי ואחת על סעיף בריאותי.

הסעיף הנפשי הוא פרופיל 21 וזה נורא פשוט: אתה אוסף שבוע נמלים והולך לקב"ן ומדבר איתו. אם אתה מסוגל לעשות את זה, צה"ל באמת לא צריך אותך, אתה פשוט אפס. ועוד משהו: אם אתה עושה את זה שכח ממכונית מעבודה ומחיים במדינת ישראל.

סעיף בריאותי הוא אדם שמה לעשות ויש לו בעיות בריאותיות קשות שמונעות ממנו להתגייס, כמו בעיות גב, ברכיים , שמיעה, ראיה וכו'... במקרה הזה בד"כ הפטור משירות חובה מתנדב ואם אתה עושה את זה אני מלא הערכה כלפיך.

בקיצור, לא ממש קל להשתמט מצה"ל. אם אתה חילוני, סביר להניח שלא תמצא עבודה ותשכח מרשיון נהיגה. גם בטח תרגיש את הבוז בעיניים של אנשים שידעו שלא אכפת לך מכלום חוץ מעצמך.

גיוס לפני פיוס

למה תוקפים את החרדים? במשפט אחד, כי החרדים עושים את זה ככלל: כל הציבור משתמט, ואילו החילוני עושה זאת כפרט. החילוני לא זוכה לתמיכה חברתית אלא ההיפך מזה, ואילו החרדי זוכה בכל היוקרה שבעולם על היותו משתמט שלומד תורה.

האם יתכן שאנו מעודדים השתמטות? התשובה היא כמובן כן. ממשלת "השינוי" רואה חשיבות רבה בלימוד התורה ולכן היא מחליטה לתת פרס לכל משתמט. אם פעם הוא היה צריך לחכות יותר מעשר שנים כדי ללכת לעבוד היום הוא מחכה חצי מזה. מה שהממשלה חושבת זה שאם הם ילכו לעבוד אז זה יפתור בעיות כלכליות קשות. נכון, זה אולי יפתור בעיות אבל זו בושה. "תורתו אומנותו" פירושו הוא שהתורה שלו זה העיסוק שלו. מבחינתי שיחיה בעוני כל חייו, אני לא חייב לממן אותו: שילך לצבא ומיד אחר כך לעבודה. אבל רה"מ חושב שהכלכלה תשתפר כי הוא יפסיק לפרנס אותם; אם רה"מ היה קצת הגיוני הוא לא היה מפרנס ולו משפחה אחת. אתם מבינים, לאט לאט אנחנו נותנים להם הטבות חדשות ומורידים את גיל העבודה; בממשלה הבאה יורידו את הגיל ל- 19 ואח"כ יאמרו: אם אתה חרדי, קח מה שאתה רוצה. אתה לא חייב לנו כלום.

בקיצור אחים יקרים אל תוותרו: שימו מדבקה על המכונית ואולי תזכירו למר"צ ולברק להתעורר לפני שיהיה מאוחר.

אסיים בסיסמא הידועה מבית היוצר של ח"כ יוסי פריצקי: מאז קום המדינה נהרגו 18000 בצבא ואף אחד לא מת באוהלה של תורה.

אם שיכנעתי אותך לא לוותר בקלות ולשקוע ביאוש (מה שתוקף גם אותי לפעמים) אז עשית לי את היום. אם בא לכם לומר מילה או משהו אז כאן.

נ.ב.

החרדים בויכוחים שלהם איתנו נוטים להזכיר את אביב גפן וכו'. אז מי שלא יודע, אביב גפן נפסל לשירות על סעיף בריאותי והצבא לא אפשר לו להתנדב. וגם אם הוא השתמט, אז הוא יחיד מול כלל, והוא זכה ועדיין זוכה לסנקציות שליליות.


מרץ 2000



חברים ב- עוצב על ידי