אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
עם אחד גיוס אחד
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

שוביניזם ברוח ישראל סבא
("ברוך שלא עשני אישה")

מאת ישי

כבר שנים רבות פוסעים להם בשבילי ההיסטוריה שלובי זרוע, הדת היהודית והשוביניזם. וכמו בשאלה המפורסמת על הביצה והתרנגולת, גם כאן קשה לדעת מה קדם למה. ספר בראשית רק מתחיל ואנו כבר למדים שאלוהים הוא, כמובן, זכר. בהמשך אנו מגלים שאת האדם יצר אלוהים בצלמו ובדמותו - מאצ'ו עם ביצים - ובשביל האישה הוא השתמש באיזו צלע מיותרת.

לא הספקנו להתאושש מהמידע החדש וכבר אנו מגלים שבכלל היינו אמורים להיות בגן עדן, והסיבה היחידה שהושלכנו לעולם אכזר זה היא, איך לא, "העזר כנגדו". אחרי כל זה האם אין זה אך צפוי שאלוהים יאמר לאישה: "... ואל אישך תשוקתך והוא ימשול בך". אם אין אנו בטוחים בפירוש המדויק של המילים "והוא ימשול בך", אנו יכולים לעיין בפירוש הרמב"ן האומר: "... והוא יחזיק בה כשפחה ... והינה זו מידה כנגד מידה כי היא נתנה גם לאישה ויאכל במצוותה, וענשה (האל) שלא תהיה היא מצווה עליו עוד, והוא יהיה מצווה עליה כל רצונו."

שוביניסט?

אם חשבתם שאלוהים - וסגניו עלי אדמות - יסתפקו ביחס משפיל זה כלפי האישה, טופחים לנו חוקי התורה על פנינו, עם שלל גזרות אנטי נשיות. אחרי הכול, כל בני האדם שווים, אבל חלק שווים יותר.

להמחשת העניין הינה לקט מייצג:

גבר, על פי החוק המקראי, רשאי להתחתן עם שתי נשים. ומכיוון שהתורה אינה רוצה להפלות את האישה היא מתירה... לשתי נשים להתחתן עם גבר אחד.
כלל ידוע הוא כי על פי שני עדים יקום דבר, אולם, לא כל אדם רשאי להעיד. ישנן מספר קבוצות באוכלוסייה אשר עדותן פסולה:
 •  חירש - הכוונה כאן היא לחירש אילם
 •  שוטה - משוגע בשפת היום יום
 •  קטן - ילד אשר טרם מלאו לו 13 שנים
 •  ו... (ניחשתם נכון) אישה!
נאמנות לבן הזוג היא ערך נאצל. אולם במידה ואחד מבני הזוג מממש פנטזיות עם פרטנר אחר, רצוי, לטובתו, שיהיה זה הגבר, משום שאז יוכל לצאת אפילו ללא עונש סמלי. אישה שתשכב עם גבר זר, לעומת זאת, דינה מיתה.
המוות בטוח, החיים לא, וכל אחד מת בסופו של דבר. התורה דאגה לספק לנו שלל דינים כיצד לחלק את ירושת המנוח. והיה וקרה מקרה מצער ואישה נפטרה, בעלה יורש את כל רכושה. אולם אם קרה המקרה ההפוך, האם תקבל האלמנה המסכנה את רכוש בעלה? לא, מה פתאום. היורשים החוקיים במקרה זה יהיו הילדים, ואם אין ילדים אז אחי הבעל, ואם נפטרו כבר האחים גם אז אין בעיה - האחיינים יקבלו את הכסף.

מדוגמאות אלו מצטייר יחס פטרוני מתנשא ומשפיל כלפי האישה, אולם "חוקי אפרטהייד מיניים" אלו מתגמדים לנוכח היחס לאישה שאנו מוצאים אצל חז"ל. עיון קצר בספרות הדרש יוצר תחושה עמוקה שחז"ל סבלו מכמה קומפלקסים בנוגע למין הנשי (אולי זו הסיבה שהם נכחדו).

וכמאמר הפסוק "טוב מראה עיניים ממשמע אוזניים", הינה מספר ציטוטים מהגמרא וממדרשי חז"ל:

"עשרה קבים שיחה ירדו לעולם, תשעה נטלו נשים." (ואחד לכל העולם כולו)
תלמוד מסכת קידושין דף מט עמוד ב
"אמר רב: כל ההולך בעצת אשתו נופל בגיהנום."
תלמוד מסכת בבא מציעא דף נט עמוד א
"מה שקנתה אשה קנה בעלה." (בסגנון: מה שקנה עבד קנה רבו)
תלמוד מסכת גיטין דף עז עמוד א
"נשים דעתן קלה עליהן."
תלמוד מסכת שבת דף לג עמוד ב
"אי אפשר לעולם בלא זכרים ובלא נקבות, אשרי מי שבניו זכרים, אוי לו למי שבניו נקבות."
תלמוד מסכת סנהדרין דף ק עמוד ב
"רבנן אמרי ד' מדות נאמרו בנשים: גרגרניות, צייתניות (סקרניות, מתהוות לשמוע הכול), עצלניות, קנאניות ... רבי יהודה בר נחמיה אמר אף איסטטניות (רגזניות) ודברניות ... רבי לוי אמר אף גנביות שנאמר ותגנוב רחל את התרפים (ו)יוצאניות."
בראשית רבה פרשה מה
"דרכה של אשה להיות יושבת בתוך ביתה ודרכו של איש להיות יוצא לשוק ולמד בינה מבני אדם."
בראשית רבה פרשה יח
"(שאלו תלמידיו של רבי יהושע את רבי יהושע:) מפני מה האיש יוצא ראשו מגולה והאשה ראשה מכוסה, אמר להן (משל למה הדבר דומה) לאחד שעבר עבירה והוא מתבייש מבני אדם, לפיכך יוצאת וראשה מכוסה, ומפני מה הן מהלכות אצל המת תחילה, אמר להם על ידי שגרמו מיתה לעולם, לפיכך הן מהלכות אצל המת תחילה ... ומפני מה ניתן לה מצוות נידה, על ידי ששפכה דמו של אדם הראשון לפיכך ניתן לה מצוות נידה, ומפני מה ניתן לה מצות חלה, על ידי שקלקלה את אדם הראשון שהיה גמר חלתו של עולם, לפיכך ניתן לה מצוות חלה, ומפני מה ניתן לה מצוות נר שבת, אמר להן על ידי שכבתה נשמתו של אדם הראשון לפיכך ניתן לה מצוות נר שבת."
בראשית רבה פרשה יז
"הנשים אינם בנות הוראה ואין לסמוך על דבריהן."
במדבר רבה פרשה י
"שלושה דברים אין אדם רוצה שיצא לו, עשב בקמה, ונקבה בבניו, וחומץ ביינו, ושלושתן לצורך העולם נבראו."
מדרש תנחומא פרשת חיי שרה סימן ג

ואי אפשר שלא לסיים בלי היהלום שבכתר השוביניזם ההלכתי המחפיר, הברכה אותה מברך כל יהודי דתי בתפילת הבוקר: "ברוך אתה יהוה אלוהינו מלך העולם שלא עשני אישה," שהרי ההלכה היהודית מואסת כידוע בחזיר, אך מלאה עד להתפקע בחזירים שוביניסטים מהזן הגרוע ביותר.



באותו נושא:



כמה מילים של המביא ל-Web (על משקל "המביא לדפוס", כמובן):

עד כאן המאמר. אתם, ובעיקר אתן, עומדות/עומדים נדהמים מולו? גם אנחנו. ידענו, אבל לא ידענו שעד כדי כך. אתן/ם שואלות/ים את עצמכן/ם: אז מה? מבחינתי זה פשוט מאד: קחו את התורה והתלמוד וכו' וכו' בפרספקטיבה ובפרופורציה הנכונות:

כתוב "ברוך שלא עשני אישה"? בא לכם נורא לקרוא מהסידור כל בוקר (לי זה נראה מאוד משעמם): תעדכנו את הסידור ותמחקו "ברוך שלא עשני אישה". אם אלוהים היה באמת מסתכל עלינו, אתם חושבים שהיה מסכים לדבר כזה? וכיוון שאין כזה דבר אלוהים שמסתכל על מעשינו, אז ברור שצריך למחוק את זה. וככה בכל שאר העניינים: כתוב לא להדליק אש בשבת? כתוב לא תעשה לך פסל ומסכה? כתוב לא לאכול שרימפס? בואו נחשוב אם זה הגיוני. הגיוני? נעשה. לא הגיוני? מה הדבר הבא?

 


אוגוסט 1998



חברים ב- עוצב על ידי