|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ה"מתיוונים" הכינוי "מתייוון" הוא דרך בוטה לתאר בה יהודי בעל זיקה לתרבות האוניברסלית. ברצותו לפסול את ה"אחר" ולרומם את חברי הכת שהוא נמנה עמה, נוהג המטיף החרדי ביהודים החופשיים ובדעותיהם, שהשקפותיהם ואמונותיהם שונות משלו, זלזול והעלבה ומכנה אותם "מתייוונים". לטעמו, מדובר בכינוי גנאי. ואולם, בן תרבות יראה בכך כינוי של כבוד. רק זה שלימדוהו מינקותו להתנשא על שאר העמים והדתות, רק מי שמילדותו לימדוהו להאמין שהיהדות היא הדת "האמיתית" היחידה, ושהעם היהודי הוא הנעלה בעמים, או מי שעבר בבגרותו שטיפת מוח שכזו - רק הוא מסוגל לחשוב ולהאמין שאמנם כך הדבר. לא לחינם אוסר המטיף המתחרד לבדוק במקורות "זרים", לקרוא בספרים, לצפות בטלוויזיה, ללמוד במיכללות ובאוניברסיטאות, לשוטט במוזיאונים בארצות תבל. הוא יודע ששם, בתוך המקורות והאתרים הללו, תימצא ותתגלה הרמייה שבהטפותיו. מאותם המקורות ה"זרים" האחרים" הללו תלמד כי בימים שבהם עדיין לא "קיבל עם ישראל את התורה מידי האלוהים", אלא חי במסגרת של שבטים נודדים ואף השתעבד לעם אחר, למצרים - בעת ההיא פרחה התרבות האנושית באגן המזרחי של הים התיכון פריחה עצומה. שנים רבות לפני בואם של בני ישראל הכירו המצרים את מדע הרפואה ואת אמנות החניטה, שסודה לא פוענח עד היום, והכירו את אמנות הפיסול והציור. בארכיטקטורה, בהנדסה ובבניין הגיעו המצרים הקדמונים להישגים מרהיבים. המבנים הענקיים שהקימו ושיטות הסיתות וההעברה של האבנים הענקיות של הפירמידות, לפלא הן אף בימינו. גם ביוון פרחה תרבות מרשימה שהניחה יסודות לכל התרבות של ימינו. כבר באלף השלישי לפני הספירה, סמוך לתקופת האבות בהיסטוריה הישראלית, חיו באיים היווניים עמים שפיתחו אמנות, פילוסופיה וטכנולוגיה גם יחד. תחילה היו אלה הציקלאדים והמינואים, ואחר כך המיקנים, הדורים והיונים. כל אלה מרכיבים את קבוצת השבטים הידועים לנו בשם הכולל "יוונים". הם הניחו יסודות להגות, לחשיבה, ללימוד המסודר. הם שיצרו תשתית למתימטיקה ולגיאומטריה, העלו לפסגות את אמנות הציור והפיסול, את התיאטרון, את ההנדסה ואת הארכיטקטורה, את הטכנולוגיה ואת חרושת הברזל והברונזה, כוננו את הדמוקרטיה ואת הפילוסופיה ועוד כהנה וכהנה. דומה, שאחד ההישגים החשובים שהעניקה יוון העתיקה לתרבות הפנאי שלנו הוא הספורט. היוונים הקדמונים עסקו במקצועות האתלטיקה החשובים כבר במאה האחת-עשרה לפני הספירה ובמאה השמינית לפנה"ס מיסדו תחרויות אלה, שנודעו בשם "המשחקים האולימפיים". משחקים אלו נערכו בעיר אולימפיה ולקראת המשחקים ובמהלכם חדלו השבטים היווניים ממלחמותיהם והקדישו את כל אונם לתחרות האולימפית. המשחקים האולימפיים נמשכו חמישה ימים וכללו מירוצי סוסים וכירכרות, איגרוף וקרב-חמש שכלל היאבקות, הדיפת דיסקוס, הדיפת כידון, קפיצה לרוחק וריצה. המשחקים בוטלו בסוף המאה הרביעית לספירה וחודשו 1600 שנה מאוחר יותר, בשנת 1896, על-ידי פייר דה קוברטן. מאז הם נערכים אחת לארבע שנים (למעט בתקופת מלחמות העולם), בכל פעם בארץ אחרת. תכלית המשחקים האולימפיים והספורט בכללותו להפנות את האנרגיות השליליות שבאדם - התוקפנות, האלימות ותאוות הניצחון הפרועה - לאפיקים חיוביים ובונים ובעיקר הוגנים. בכינוי הגנאי "מתייוון" מתכוון המטיף החרדי לגנות את הסגידה לפיתוח הגוף, הטפלה לטעמו בהשוואה למאמץ הרוחני שלו חייב האדם להועיד את עתותיו. ואולם מלבד הבריאות שבספורט יש עמו גם סמל לניצחונה של רוח האדם על מיבלות גופו, ועיסוק חברתי מהנה שבו באות לידי ביטוי ההערכה למצטיינים וההזדהות עם ספורטאים, שבהישגיהם הם מעניקים יוקרה לעמם. המטיף החרדי איננו מזכיר, כמובן, ואולי גם אינו יודע, שלצד המאמץ וההישגים הגופניים לא חסכו היוונים הקדמונים גם את המאמץ והשאיפה להישגים רוחניים מדעיים, אמנותיים וחברתיים נעלים. למעשה, המאבק ל"רוחניות" הוא במקורו יווני. הדת היהודית פעלה לקיום מיצוותיה כדת מונותיאסטית. נביאי ישראל היו הראשונים שהטיפו לערכי מוסר ולצדק חברתי. אבל ה"רוחניות" - אותו מאבק אינטלקטואלי להגות "טהורה" - היא מבית מדרשה של תרבות יוון. ממנה שאב הרמב"ם את עיקרי הגותו ורעיונותיו. סוקרטס, במאה החמישית לפני הספירה, אפלטון - שהקים את האקדמיה לפילוספיה ולמדע, ואריסטו, מגדולי הפילוסופים וחוקרי הטבע בעולם, שחיו במאה הרביעית לפני הספירה, הניחו את הבסיס למדע ולתורת ההגיון בימים שבהם שבו בני ישראל הגולים מבבל. על יסוד תורת הלוגיקה האריסטוטלית כתב הרמב"ם, אלף ושש מאות שנים מאוחר יותר, את "מילות ההגיון", ועל בסיס כתביו של אריסטו על הנפש ותורתה, כתב הרמב"ם את "שמונה פרקים" שלו. ארכימדס, הפיסיקאי-המתיטיקאי, שהגיע לחוק הפיסיקלי הנושא את שמו, חי במאה השלישית לפני הספירה, ואישים דגולים רבים אחרים מן העת ההיא תרמו רבות לאנושות ולתרבותה. רוחניותם לא צמחה ממקורות יהודיים וסביר להניח שאיש מהם לא הכיר מקרוב את ההלכה היהודית. במאה השמינית לפני הספירה חי ביוון אחד הגדולים במשוררי קדם, הומרוס שמו. יצירותיו "האיליאידה והאודיסיאה" נשמרו כמעט בשלמותן והן מהווה מקור לא אכזב לידע היסטורי של ארועים שהתחוללו מאות שנים קודם לכן, כמו מלחמת טרויה, שנערכה בין אגממנון מלך מיקני (בפלופונסוס שבדרום) לבין פריאם מלך טרויה שבצפון. עד לפני כמאה שנים סברו רבים כי כתביו של הומרוס אינם אלא מיתוסים. רק עקשנותו של ארכיאולוג חובב, היינריך שליימן שמו, הניעה אותו לחפור בשנת 1868 במיקני. הוא גילה ממצאים ואוצרות שהפתיעו את העולם כולו. בתגליותיו נמצאו תימוכין לכתבי הומרוס. את האוצרות שגילה שליימן, הקרויים "זהב מיקני", אפשר לראות עד היום במוזיאונים של יוון, בצד עיון בספרי היסטוריה וארכיאולוגיה על התקופה - אם אינך חוסם עצמך מפני היכרות עם תרבות יוון המאלפת. כשהתנחלו בני ישראל בארצם בתקופת השופטים (המאה ה- 11 וה- 12 לפני הספירה) עדיין לא ידעו את סוד עשיית המתכת, ככתוב בשירת דבורה "מגן אם ייראה ורומח בארבעים אלף בישראל" (שופטים ה', 8). המתכות של אותם ימים, כמו ברזל וברונזה שעדיין לא היו בשימושם של בני ישראל היושבים בארץ כנען בימי השופטים, היו מוכרות וידועות לעמים שישבו באזור שנים רבות לפני ההתנחלות הישראלית בכנען, והם עשו בהן שימוש רב לצורכי מלחמה וכן לחיי היום-יום. רק בימי שלמה המלך, שמלך על ישראל בשנים 970 - 930 לפני הספירה הוקם חיל רכב גדול ("חיל השריון" של אותם ימים), שמנה 1400 מרכבות. אין בחכמת הברזל שום יתרון רוחני, אך אי אפשר להתעלם מן העובדה, שהתפתחות טכנולוגית של עם, בייחוד בימי קדם, שימשה קנה-מידה להתפתחותו הכללית, לרבות התפתחותו התרבותית. ברזל היה בשימוש כבר במצרים העתיקה, בסין ובהודו. הברונזה, שהיא נתך של נחושת ובדיל, מוכרת כבר בסוף תקופת האבן החדשה, התקופה הנאוליטית. השימוש בברונזה בקנה מידה גדול החל באלף הרביעי לפני הספירה בפרס הצפונית, וידועים מכרות נחושת בסיני מתקופת 2700 שנה לפני הספירה. במוזיאון בנאפפליון שביוון, המציג את תרבות מיקני מן המאה ה-15 לפני הספירה - מוצג בגד מלחמה נפלא של חייל מיקני, עשוי ברונזה, מעוצב בקשקשים, חלקים חלקים, אפקיים, חבו?רים זה לזה בזיזים להוות מגן גמיש, נוח ויעיל לשימוש בהגנה על גופו. גם טכסי פולחן יהודיים שאבו את השראתם בין השאר מן התרבות היוונית, וחיקו אותה. פרופ' עירד מלכין, מרצה להיסטוריה יוונית עתיקה באוניברסיטת תל-אביב, מצביע במאמרו על מרכיבים ברורים של חיקוי שחיקה סדר הפסח היהודי-המסורתי את נהגיו והרגליו של היווני-האלילי. הסופר עמוס עוז בהרצאתו מלגלג בגלוי על החרדים, שבצביעותם הם מתייחסים לצפירה ביום הזיכרון כאל מנהג גויים, שעה שהם עצמם עוטים מלבושים וכובעי פריצים פולניים, ריקודיהם ונעימותיהם סלאוויים, וווכחנותם - יוונית. מלבד הישגיו הטכנולוגיים קבע כאמור העם היווני, מדרגות שיא בחכמה, בחשיבה וביצירה הרוחנית של האדם, שנים רבות לפני עשייה דומה מצד בני-ישראל. צריך לזכור, בין השאר את הישגיהם האמנותיים המופלאים של היוונים בציור, בפיסול, בקדרות ובארכיטקטורה. אלה שימשו בסיס לאמנות הרומית ולאמנות הרנסנס הניאו-קלאסית: פסלו של אפולו נהפך בידי מיכלאנג'לו לדוד, הפרתנון שעל האקרופוליס באתונה שימש דגם לפנתיאון בפאריס, ולבניינים רבים אחרים בערים שונות בעולם המערבי ועוד. תרבות יוון היא, אפוא, התרבות של חיי הרוח - מדע, אמנות, פילוסופיה וטכנולוגיה.
פרק תשיעי: אפילוג - תרבות, אמנות וזהות יהודית.
אוקטובר 1998 |
|||||||||||
חברים ב- | עוצב על ידי | |||||