אינדקס טיעוני המחזירים בתשובה- עודד לבנה -לפני שחבר הולך לסמינר של מחזירים בתשובה - הדפס עותק ותן לו ביד.
להדפיס דף רקע על המסמך (מצויין לחלוקה בארועי החזרה בתשובה) - הקליקו
כאן לאינדקס תחומי הטענות לחצו כאן
מבוא: תשובה בשלוש שורות פעמים רבות אתה מרגיש שהמטיף החרדי מטעה אותך, אבל אתה לא מצליח לשים את האצבע על השגיאה. גם אין לך כוח להשקיע בחיפוש השגיאה. לפעמים יש לך חבר או חברה אשר לא שמים לב להטעיה. הם הולכים אחרי המטיף, ואתה לא מוצא את הניסוח המדוייק כדי להסביר להם את השגיאה. כאן תמצא את התשובה ואת הניסוח, לרוב תוך שלוש שורות או פחות. הרעיון שעומד מאחורי עקרון שלוש השורות הוא כזה: מי שמנסה למצוא אמת יהיה מוכן לקרוא חומר רב. לעומת זאת, מי שמחפש תשובה לשגיאה רוצה לגמור עם השגיאה מהר. כאן נמצאים טיעונים נפוצים רבים של מערכת התיחרוד, עם תשובות קצרות ולפעמים הפניות לתשובות מלאות. איש הפירסום אני מכנה את המטיף "איש פירסום" או "הפירסומאי", כי הוא בא למכור לך דעה. הוא איש מכירות משופשף אשר מכיר את הלקוח שלו - אותך - מצויין, ויודע מה עובד עליך. זה לא ויכוח בין שוים, אלא זה משחק שאין לך בו הרבה סיכוי: הוא למד עליך המון ותירגל טכניקות שכנוע על רבים כמוך. הוא יודע איפה לתפוס אותך לא מוכן. הוא התכונן. האם היית הולך להתווכח בעצמך עם עורך דין מומחה בלי ללמוד את החוק? לפחות זכור כל הזמן שני דברים:
מקורות לתשובות ארוכות ומלאות אם שאלה מסויימת מעניינת אתכם, אני מפנה בסוף לאתרים ומקורות הדנים בנושא באריכות. המתנדבים בעם
כל מי שרוצה לעזור מוזמן: תחומים חילקתי את הטענות של הפירסומאים המטיפים לתחומים הבאים:
תחום חקר האמת רמאות בתאריך הבריאה | שתי משמעויות למלה "אמונה" | נצחיות אמיתות הדת | הנשמה | לעולם הבא ובחזרה | התיחום בחקר האמת | הטיעון האונטולוגי | מחוקק חוקי הטבע | שרידת הדת | הסיבה הראשונית | מקור החיים | משל הסירה | טיעון התכנון בעולם | אמינות המקור | תחושת אלוהים | דת הצדק | כדי שיהיה מוסר לאנשים | בגלל שקיים מוסר | כדי שיהיה מוסר בעולם | ישראל בטח ב- ה' | הפיכת נטל ההוכחה | ההימור על האל | ההבטחה לאושר | האמונה הטהורה | ההתכחשות ללוגיקה | השרידה מעידה רמאות בתאריך הבריאה הטענה: יכול להיות שאלוהים באמת ברא את העולם לפני בין 5000 ל-6000 שנים, וכל הממצאים המאובנים שיש באדמה וכל סידור הגלקסיות בחלל, אשר מעידים לכאורה על קיום מוקדם יותר, נבראו באותו רגע כך שיראו כאילו הם היו שם במשך זמן ארוך יותר. תמצית התשובה:
הפרכה בדרך השלילה:
עוד על רמאות בתאריך הבריאה: על ההשקפה המדעית:
לזכור ולהגיד: אז אלוהים הוא רמאי? שתי משמעויות למלה "אמונה" שמות נוספים: הקבלה בין אמונות שונות. הטענה: הפירסומאי המטיף שואל אם אתה מאמין באיזושהי עובדה היסטורית (למשל, שקולומבוס גילה את אמריקה או ששייקספיר היה קיים). אתה עונה בחיוב. הפירסומאי המטיף שואל מאיפה אתה יודע, ואורב לך עם ההקבלות: אם אתה עונה שקראת, הוא עונה שתקרא בתנ"ך ותאמין. אם אתה אומר שאמרו לך, הוא עונה שיש גם מספיק אנשים שיאמרו לך שמה שכתוב בתנ"ך הוא אמת. השאלה האמיתית: הפירסומאי המטיף מסתיר את השאלה: מהם הקריטריונים לידע ומהם הקריטריונים לאמונה. הוא מסתיר אותה משלוש סיבות.
תמצית התשובה:
הפרכה בדרך השלילה:
תקציר התשובה: יש שתי משמעויות למלה אמונה. היו צריכות להיות שתי מילים שונות, אבל אין. למרות שהשפה איננה מבדילה ביניהן, ההבנה יכולה להבדיל ביניהן.
אמונה ביקורתית אפשר לשנות בעקבות עובדות חדשות. למשל, פעם חשבו שאי אפשר לפרק את האטום (זו גם הסיבה שנתנו לו את השם הזה, שהוא צירוף של שתי מילים יווניות: א = בלתי ; טום = ניתן לחלוקה). האמינו בזה כי זה השתלב עם תמונת העולם ועם הממצאים. אחר כך נוספו עוד ממצאים אשר הראו שאפשר לפרק אטומים. תמונת העולם הביקורתית איננה תלויה באמונות אלא היא יוצרת אותן ומעדכנת אותן. אמונה עיוורת איננה משתנה בעקבות עובדות. פעם האמינו הדתיים שהעולם נברא לפני פחות מששת אלפים שנים ואנשי המדע האמינו שהוא נברא לפני כחצי מליון שנים (בעקבות חישובים של ביפון, אשר נתמכה בדעתו של הלורד קלווין). מאוחר יותר הראה דארווין שהחיים קיימים כבר כמה מליוני שנים לפחות, ואז היתה בעיית ידע בעולם המדע. אחרי כן הסתבר שאחת מההנחות של ביפון מוטעית (הוא לא ידע שבלב כדור הארץ נוצר חום רב), וכולם הבינו שגיל כדור הארץ הוא לפחות כמה מליוני שנים. בעקבות תצפיות אסטרונומיות מוערך היום גיל היקום בכ-14 מיליארדי שנים. השמש וכוכבי הלכת התעבו מתוך ענן של גז לפני כארבעה וחצי מיליארדי שנים. האבולוציה של חיים מיקרוסקופיים בכדור הארץ התחילה לפני כ- 3.2-3.5 מיליארדי שנים. ("מילדות לבגרות בשביל החלב", עמודים 220-221). כל העובדות החדשות שהתגלו לא שינו את האמונות העיוורות. עוד על שתי משמעויות למלה "אמונה": ציידי הנפשות", עמודים 51-53. לזכור ולהגיד:
נצחיות אמיתות הדת שמות נוספים: כל המדע נמצא בתלמוד, ארעיות האמת המדעית. הטענה: האמת המדעית משתנה עם כל גילוי חדש. האמת הדתית איננה משתנה, ולכן היא האמת האמיתית. תמצית התשובה: דו משמעות. יש הטעיה בהעמדת הדברים כ"אמת מול אמת": מדובר בסיפורים מול ידע. סיפורים אכן אינם משתנים, ואילו ידע נצבר ומתעדכן. הפרכה בדרך השלילה: גם סיפורי האחים גרים אינם משתנים. גם הספר של האלה הסורית הקדומה ענת לא השתנה. אז מה? האם יש להאמין באלה ענת? תקציר התשובה:
חשיפת הטריק של הפירסומאי המטיף: יש לפירסומאי בעיה: הוא מנסה למכור לך אמונה. החלופה היא ידע מדעי. אמונה היא סובייקטיבית ואילו ידע הוא אובייקטיבי. זה פער לרעת הפירסומאי. הפתרון שלו הוא להציג את המדע והדת על מישור אחד, כשני מונחים מקבילים. הוא בוחן כמה אפשרויות כדי לבחור את המשכנעת ביותר:
הפירסומאי בוחר באפשרות הרביעית, אשר נשמעת הכי טוב. אם נחליף את המונחים "אמת מדעית" ו"אמת דתית" חזרה ל"ידע מדעי" ו"אמונה דתית", הסיסמא שהפירסומאי הפיק תאבד את קיסמה. עוד על נצחיות אמיתות הדת: על מהות המדע: התשובות המדעיות. הערה על אמונה בתחום המדע: כאשר יש שאלות פתוחות במדע אז מדענים לפעמים מאמינים בתשובה מסויימת, אבל לא יודעים אותה. לדוגמא, השאלה המרכזית של מדעי המחשב נכתבת בקיצור "האם P=NP". כמעט כל עולם המדע מאמין שהתשובה שלילית. למרות זאת, אם יוכיחו שהתשובה חיובית, זו תהיה הפתעה אבל לא סתירה. לעומת זאת עובדות מדעיות שהוכחו כבר, כמו קיומם של אינסוף מספרים ראשוניים, הן בתחום הידיעה, לא האמונה. לזכור ולהגיד: לטענה "כל המדע נמצא בתלמוד": האם גם הרפואה נמצאת בתלמוד? שכאתה חולה אתה הולך לרב או לרופא? לטענה "אמיתות הדת לא משתנות":
הנשמה שמות נוספים: האם אנחנו בסך הכל חומר? הטענה: לא יכול להיות שהאדם, הדבר הנפלא הזה, הוא בסך הכל חומר, כמו אבן או מים. (בדרך כלל הטענה מופיעה עם יותר מילים רגשיות מאשר רק המלה המיותרת "נפלא") תמצית התשובה:
הפרכה בדרך השלילה:
עוד על הנשמה והחומר: דיונים מסויימים בשאלת החומריות יש בראיון עם דוקינס וב- "התשובות המדעיות". לזכור ולהגיד:
לעולם הבא ובחזרה שמות נוספים: הדברים הידועים. הטענה: מעדויות של אנשים שכמעט מתו והחלימו עולה שיש עולם שמעבר. תמצית התשובה:
הפרכה בדרך השלילה: נשמות דרוזיות. גם הדת הדרוזית מאמינה בגלגול נשמות. אצל הדרוזים יש לגלגול הנשמות מקום מרכזי, כך שנוצרים יותר סיפורים על גלגול נשמות. האם זה משכנע אותך לעבור לדת הדרוזית? עוד על הטענה: "דע מה שתענה כאפיקורס" של יוסי גורביץ'. לזכור ולהגיד: אני מעדיף עדויות של אנשים בריאים. גוססים ומסוממים מדמיינים כל מיני דברים. התיחום בחקר האמת הטענה: המדע עוסק רק בחקירה איך המציאות מתנהגת. הוא איננו עוסק בכלל בשאלה למה המציאות מתנהגת כך. הדת היא זו אשר עוסקת בבסיס האמיתי של המציאות. תמצית התשובה:
הפרכה בדרך השלילה:
תקציר התשובה: חוסר תועלת בידע. המדע נעזר בכל מה שאפשר כדי למצוא את האמת. אם היה איזשהו מקור של הבנת איזשהו בסיס של האמת, אז מקור זה היה עוזר מאד למדע. במקרה כזה המדענים היו נעזרים במקור זה כדי לקצר את דרכם בחיפוש האמת. עד היום אין אף מקרה שבו הדת קידמה את המדע. חכמה לאחר מעשה. יש אנשים המנסים לחפש במקורות צידוקים לתגליות מדעיות אחרי שהתגלו. זו חוכמה קטנה: המקורות הם מספיק רחבים, ואפשר למצוא בהם הכל. גם פירסומאים מטיפים של הנוצרים מוצאים במקורות הצדקות לטענותיהם על אלוהיותו של ישו. במובן זה "הפוך בה והפוך בה שהכל בה" מתקיים גם כאשר "הכל" כולל קביעות והיפוכן. אם היו מחפשים מספיק היו מוצאים במקורות גם את הדעה ההפוכה. זה לא יכול לשמש מקור למידע. ראה גם בתשובה ל- נצחיות אמיתות הדת בחירת דוגמאות נוחות. חשוב לשים לב שהטוענים שיש בדת מה לומר על המדע נוהגים למקד את טיעוניהם בשאלות הנוחות להם. כך, למשל, הדת מעולם לא התיימרה לענות על חמש השאלות של הגיאומטריקנים היוונים אשר חיכו יותר מאלפיים שנים עד שנפתרו במאה ה- 19 (השאלות הן האם אקסיומת המקבילים תלויה בשאר האקסיומות של הגיאומטריה האויקלידית והאם אפשר בסרגל ומחוגה לחלק זוית לשלוש, להכפיל קוביה, לבנות מצולע משוכלל בעל שבע צלעות ולבנות ריבוע בעל שטח זהה למעגל נתון) עוד בעגלה המלאה. המדע איננו כל מה שיש בעגלה החילונית. כאמור, אין אף אדם הבקי בכל התרבות החילונית, אך תרבות זו כוללת את כל הבטי הקיום האנושי. שאלות מוסריות נידונות באתיקה ובפילוסופיה מדינית. שאלות של יופי נידונות באסתטיקה, בפואטיקה, בתחומים מסויימים במוסיקולוגיה ועוד (אגב, הדת היהודית איננה עוסקת בשאלות של יופי). שאלות של משמעות נידונות בתחומים אחרים של הפילוסופיה. שאלות של מהות היש נידונות באונטולוגיה ושאלות של ההכרה האנושית נידונות באפיסטמולוגיה. אם הקהל אשר אינו בקי בתחומים אלה אז קל לפירסומאי המטיף לומר שמדע איננו עוסק בהם, ולתת לך להסיק שההגות החילונית כולה איננה עוסקת בהם. עוד על התיחום בחקר האמת:
לזכור ולהגיד: אם רבנים היו יודעים משהו על האמת אז הם כבר מזמן היו מקדמים את המדע. הטיעון האונטולוגי הטענה: יש במוחי רעיון של דבר מושלם (אלוהים). אם הדבר לא היה קיים - הוא לא היה מושלם. לכן לאלוהים חייבת להיות תכונת הקיום. תמצית התשובה:
הפרכה בדרך השלילה:
עוד על הטיעון האונטולוגי: אני נהניתי מהסקירות ומהניסוחים של ראסל ושל רן שלום על הטיעון הזה. לזכור ולהגיד: מה שבמוח שלך נשאר במוח שלך. מחוקק חוקי הטבע שמות נוספים: טיעון החוק הטבעי. הטענה: אם יש חוקים לטבע, מישהו חייב היה לחוקק אותם. כמו שבמדינה יש מחוקק, גם לטבע יש מחוקק. תמצית התשובה:
עוד על הטענה: ראסל. לזכור ולהגיד: אז למה הפיסיקאים לא נעשים דתיים? שרידת הדת שמות נוספים: עתיקותה של הדת, טיעון ההקרבה. הטענה:
תמצית התשובה:
הפרכה בדרך השלילה: גם האסטרולוגיה שרדה 5000 שנים. הנצרות 2000, וגם הפיצה את עצמה יפה. אז מה?
תקציר התשובה: לא משכנע מדענים. חשוב גם לשים לב שהדת לא שיכנעה מדענים אשר לא ספגו אותה על ברכי אימותיהם, כי האטרקטיביות שלה אינה כח האמת אלא כח אחר. עוד על שרידת הדת:
לזכור ולהגיד:
אין הטעות נהיית אמת הסיבה הראשונית שמות נוספים: הטיעון הקוסמולוגי, טיעון הבריאה. הטענה: מנסיוננו אנו יודעים שלכל תופעה יש גורם. אי אפשר שתהיה שרשרת אינסופית של סיבות. משהו חייב היה להיות הסיבה הראשונית. זה אלוהים. תמצית התשובה:
הפרכה בדרך השלילה: מי ברא את אלוהים? אם לכל דבר יש סיבה שקודמת לו, אז גם לאלוהים יש סיבה שקודמת לו. זהו הטיעון המקובל של "מי ברא את אלוהים?". אצל הדתיים אסור לשאול את זה. אצל החילוניים מותר לשאול. עוד על טיעון הסיבה הראשונית: בדיונים של ראסל, של רן שלום ושל יוסי גורביץ'. הסברים למי שאינם מדענים על התיאוריות הפיסיקאליות:
לזכור ולהגיד: הטיעון הזה לא משכנע כמעט אף פרופסור חילוני לפיסיקה. למה שהוא ישכנע אותי? מקור החיים שמות נוספים: טיעון השען, טיעון התכנון בפרטים, הטיעון שבעיצוב, הטיעון שבהכוונה, טיעון העולם המושלם. הטענה: תראו איך שכל עולם הטבע מתוכנן כל כך מוצלח. זה לא יכול להיות מקרי. ברור שמישהו חייב היה לתכנן את זה. כמו שכאשר אתה רואה שעון אתה יודע שמישהו תיכנן אותו, כך כאשר אתה רואה את העולם ברור שמישהו תיכנן אותו. תמצית התשובה:
הפרכה בדרך השלילה:
תקציר התשובה: מחדל: יש מעט מאד דברים שאלוהים ברא מושלם: אחד מהם זה האפרסק. לעומת זאת את התירס אפשר היה לעשות כך שלא יתקע בין השיניים ואת השזיף אפשר היה לעשות הרבה יותר טעים. אלוהים, קבל שנה. דבר מושלם אחר זו קלאודיה שיפר, אבל אלוהים לא עשה הרבה כמוה. אתה רואה, אלוהים, כשאתה רוצה - אתה יכול. למה לא תנסה לשמור על הרמה? עוד דבר מושלם זה פילה בקר ברוטב פלפל שחור ושמנת, עשוי מדיום. אם אתם גרים בחיפה אז המקום הנכון לבדוק את זה זו מסעדת "לה שומייר". המחיר בהתאם. אלוהים, כדאי לך לנסות. זה אמנם לא כשר, אבל אתה הרי יודע שאין אלוהים ומותר לאכול מה שטוב. עוד על טיעון מקור החיים: הסברים חלקיים יש ב:
הסברים נרחבים יותר:
לזכור ולהגיד: הטיעון הזה לא משכנע כמעט אף פרופסור חילוני לביולוגיה. למה שהוא ישכנע אותי? משל הסירה שמות נוספים: משל פסי הרכבת. הטענה: קבוצה של אנשים שטים בסירה בלב ים. רק אחד מהם, אדם פקוח עיניים, מבין שהם בסירה. לפתע מתחילים כמה מהאנשים לקדוח בקרקעית הסירה. כיוון שאינם מודעים לכך שהם בסירה, הם לא מבינים כמה גדול האסון שהם מביאים על עצמם ועל כל היושבים איתם בסירה. האדם פקוח העיניים, המבין שהם בסירה, מבקש מהם לחדול מלקדוח. הם צועקים עליו: "זו דמוקרטיה, אני אעשה מה שאני רוצה.", "אתה שוב כופה עלינו, דתי חשוך." ועוד קריאות דומות. הם ממשיכים לקדוח. כאשר הם עומדים כבר להטביע את הסירה מנסה האדם פקוח העיניים למנוע מהם בכל הדרכים האפשריות לקדוח בתחתית הסירה. לעיתים מופיע משל זה עם רכבת הבאה לדרוס אותך וחבר פקוח עיניים הדוחף אותך מהפסים, אנחנו נשאר עם גירסת הסירה והקודחים. בגלל שכולם בסירה אחת יש לדתי זכות לכפות על החילוניים, לטובתם. תמצית התשובה: מניח מראש שהחילוני טועה. המשל מניח מראש שאתה לא יודע את האמת (כלומר - לא יודע שאתה בסירה) והפירסומאי המטיף כן יודע. מרגע שהנחנו שיש לו בלעדיות על ידיעת האמת הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה. זו לא הנחה לגיטימית: ההנחה צריכה להיות שיש לשני הצדדים גישה שווה לאמת. הפרכה בדרך השלילה: מניחים מראש שהפירסומאי המטיף טועה. אני רוצה לספר לכם משל אחר: אדם נוסע במכונית. הוא מגיע לרמזור אדום ועוצר. הולכי-רגל מתחילים לחצות את מעבר החציה שלפניו. חלק מהולכי הרגל מסיימים את מעבר החציה, אך אחרים נעצרים באמצע המעבר. האור של הולכי הרגל מתחלף לאדום, אך הולכי הרגל שעצרו מונעים ממנו להמשיך בדרכו. הנהג פותח את החלון, מוציא את ראשו ומבקש: "רבותי, תסיימו בבקשה לחצות את הכביש. אתם חוסמים לי את הדרך, וגם לכל מי שמאחורי". אחד מהולכי הרגל עונה לו בחרדה אמיתית: "לא! אל תחורר את הסירה!". הנהג שלנו מקמט את מצחו, ושואל: "על איזו סירה אתה מדבר? כביש, מעבר חציה, רמזור. הים הכי קרוב נמצא במרחק של עשרים קילומטרים.", והולך הרגל לא מוותר: "כולנו נטבע אם אתה תמשיך לחורר את הקרקעית". מאחורי הנהג מתחילים נהגים אחרים לצפור. הנהג מנסה גישת שכנוע אחרת: "תשמע, מעבר חציה נועד כדי שחלק מהזמן יעברו אנשים, וחלק מהזמן יעברו מכוניות. עכשיו הגיע הזמן שאני אעבור." ועונה לו הולך הרגל: "המחוקק קבע שכל עוד הולך רגל נמצא על הכביש, אסור לנהג לעבור". הנהג שלנו מנסה לארגן לעצמו את המחשבות מול הטיעון החדש הזה, ולבסוף מנסח: "כן, אבל המחוקק התכוון למנוע מצב שהולך רגל ידרס. הוא לא התכוון לתת בידי הולך הרגל כלי לעצור את התנועה. כל הרעיון במעבר חציה הוא להוריד את המידה שהמכוניות מפריעות להולכי הרגל למינימום ההכרחי ולהוריד את המידה שהולכי הרגל מפריעים למכוניות למינימום ההכרחי." והולך הרגל לא נשאר חייב: "זה לא כתוב בחוק. כתוב רק שאתה חייב לעצור כשאני פה. חוץ מזה, האור ברמזור כבר התחלף, ויש לך עכשיו אדום, אז מה אתה מתווכח?". כאשר הנהג מקבל שוב אור ירוק הוא כובש את כעסו ואומר להולך הרגל: "אני מבקש ממך שוב: תן לי לעבור!", והולך הרגל מתעלם, ומתחיל לרקוד ריקודים חסידיים עם חלק מחבריו. אחרים מתחילים להתפלל במעבר החציה. הנהג שלנו מתחיל לצפור. בתגובה קורא אליו הולכי הרגל: "אתה לא מבין שאתה תגרום לסירה לטבוע עם כולנו?" - "לא, אני לא מבין, ותפנו כבר את הכביש." - "תחזור בתשובה, אז תבין". עם כל הכבוד, הוא המשוגע, לא אני. תקציר התשובה: הטכניקה היא כזו: כאשר יש מחלוקת בסוגיה כלשהי קובעים מסגרת התייחסות אשר בה הסוגיה כבר הוכרעה. במקרה שלנו, מסגרת ההתייחסות שהם קבעו היא הסירה והעיוורון של חלק מהיושבים בסירה. מסגרת התייחסות זו כוללת באופן סמוי שתי הנחות מוקדמות סמויות ולא לגיטימיות: ההנחה הסמויה הראשונה היא שהחילונים טועים. טענה זו הוכנסה כשנאמר שרק אחד מהאנשים בסירה יודע שהם בסירה. בכך נאמר במובלע שהשאר טועים. ברור שאין הסכמה מראש על הנחה זו, הרי זה לב הויכוח. הנחה זו הוכנסה בדלת האחורית תוך עקיפת הויכוח, בלי שאפשר יהיה לבחון אותה. ההנחה הסמויה השניה היא שמעשי אחד משפיעים על כולם. טענה זו הוכנסה כשהפעולה שנבחרה היא דוקא חירור תחתית הסירה (ולא, למשל, קריאת ספר או שירה בציבור או גרוד באוזן): אם כולם בסירה אחת ואחד מחורר את התחתית, אז כולם יטבעו. ברור שזה נכון לגבי חירור התחתית ולא המון פעולות אחרות. הבחירה של בעלי המשל בחירור התחתית מכניסה בדלת האחורית את המצב שמעשי כל אחד משפיעים על כל האחרים, ולכן מותר לאחרים להתערב במעשי היחיד. המשל הוא למעשים כמו נסיעה בשבת, אשר יש מחלוקת בין החילונים לחרדים בשאלה האם הם משפיעים על הזולת. גם הנחה זו הוכנסה בלי לתת לשומע לחשוב אם היא נכונה או שגויה, על ידי הנתונים במשל. לזכור ולהגיד: את משל מעבר החציה. טיעון התכנון בעולם שמות נוספים: טיעון המטרה הסופית. הטענה: אתה מסוגל להעלות על דעתך שכל העולם הזה הוא סתם קיים, בלי מטרה, בלי סיבה? תמצית התשובה:
הפרכה בדרך השלילה: מה המשמעות של שטויות ורוע? אם יש משמעות אז צריכה להיות משמעות לכל פרט בעולם. יותר קל לי להאמין שאין משמעות לעולם מאשר להאמין שיש משמעות לקיום של ארגון הטרור "האמת הצרופה" ביפן ושל ארגון "האחים המוסלמים" בארצות ערב, לפצעי בגרות ולצ'יצ'ולינה. לזכור ולהגיד: זה שאתה מתלהב מהדת עוד לא אומר שיש לה משמעות. אמינות המקור שמות נוספים: שש מאות אלף עדים, מתן תורה. הטענה: האם משה היה מסוגל לרמות את כל העם כשהוא הביא את התורה? ברור שלא. לכן התורה היא אלוהית. תמצית התשובה:
הפרכה בדרך השלילה: ישו. לפי אותו הגיון: האם ישו רימה את כל הצופים כשהוא הלך על המים? וכאשר הוא שיכפל את הלחם והיין? ברור שלא. לכן ישו אכן היה בן אלוהים. תקציר התשובה: העותק העתיק ביותר של התנ"ך שיש בידנו הוא כתר ארם צובא. הוא בן 800 שנים. עד אליו עברו אלפי שנים ועשרות דורות. במסורת כזו סיפורים תמיד משתנים. עוד על הטענה: על אמינות המקור:
על מחקר מדעי של המקרא:
לזכור ולהגיד: הטיעון הזה לא משכנע כמעט אף פרופסור חילוני להיסטוריה. למה שהוא ישכנע אותי? תחושת אלוהים שמות נוספים: טיעון החוויה הדתית. הטענה: "אני מרגיש שיש אלוהים! אני מרגיש שהוא מביט בי תמיד!". יש המצרפים לכך את הטיעון: בדרך כלל, כאשר אני מרגיש שיש לפני כדור, זה בגלל שיש לפני כדור. תחושות של אנשים נובעות לרוב ממציאות. תמצית התשובה: מאפייני ההזיות. תחושות של אנשים מתחלקות לשני סוגים: מציאות ודמיון (כולל חלומות והזיות). ההבדל הוא שתחושות מציאותיות הן עקביות וזהות אצל אנשים שונים. תחושות אלוהים אינן עקביות ואינן זהות אצל אנשים שונים: בדרך כלל האלוהים יגיד מה שאמרו אבא ואמא כשהאדם היה ילד. אם ההורים היו יהודים התחושות ידברו בעד היהדות ואם הם היו נוצרים מאמינים התחושות ידברו בעד הנצרות. התחושות האלו הן דומות להזיות. מי מרגיש. אם הוא מרגיש - שיאמין. למה אתה או אני צריך להאמין בגלל שהוא מרגיש? נכון שהפירסומאי המטיף מנסה לשכנע אותך שגם אתה מרגיש. אז הוא מנסה. הפרכה בדרך השלילה: "השבוע אני מביא אותה בטוטו". להמון אנשים יש תחושה קרובה ומיידית שהשבוע הם הולכים להביא את המכה בלוטו או בטוטו. הלוטו מתפרנס מזה. גם המחזירים בתשובה "מתפרנסים" מאותה תחושה. תחושה שאין אלוהים. אני מרגיש שאין אלוהים. מרגיש חזק מאד. למה מישהו חושב שדוקא התחושה שלו יותר אמתית מהתחושה שלי? פואנטה: קראתי לא מזמן (אני לא זוכר איפה): שאלו חילוני אחד: אם היה אלוהים בכבודו ובעצמו מופיע כאן לפניך, האם אז היית מאמין? והוא ענה: מה פתאום? הייתי נותן לו שטיפה על כל הפאשלות והמחדלים שלו בבריאת העולם ובניהולו. זה העולם הכי טוב שהוא היה מסוגל לברוא? איזה פשלונר! עוד על תחושת אלוהים: בדיון של רן שלום. לזכור ולהגיד: אני שמח שאתה מרגיש את אלוהים. אתה רוצה לנסות לשכנע אותנו שגם אנחנו מרגישים אותו? דת הצדק שמות נוספים: מקור המוסר הטענה: היהדות הנחילה לעולם את המוסר. לכן מי שרוצה להיות מוסרי חייב ללכת בדרכי היהדות. תמצית התשובה: המוסר משתפר כל הזמן. היהדות לא המציאה את המוסר אלא קידמה בצעד גדול מרמת המוסר של חמורבי מלפני כ-5000 שנים לרמת המוסר של היהדות. מאז המשכנו להתקדם. להצמד ליהדות זה ויתור על התקדמות של אלפי שנים. הפרכה בדרך השלילה: התקדמות. גם היונים הקדמונים הם אבות המתמטיקה, אבל המתמטיקה התקדמה הרבה מעבר לפיתגורס, אויקלידס ודיאופנטוס. תקציר התשובה: הפן הריגשי. שים לב כמה גאוה נוסכת בך העובדה שאתה יהודי ושהיהדות הנחילה לעולם את המוסר. תזכור שקל לנגן לאדם על הגאווה. זה מה שעושה לך הפירסומאי המטיף. אל תתפתה. מוסר בספק. חלקים גדולים מהיהדות אינם מוסריים. חלקים גדולים עוד יותר מהתרבות החרדית של ימינו אינם מוסריים. אפשר לראות דוגמאות מסיור באתר חופש או באתרים מיליטנטיים יותר אשר נמצאים ברשימת הקישורים של חופש.
עוד על דת הצדק:
לזכור ולהגיד: מה מוסרי בדרישה "טוב שבגויים - הרוג"? כדי שיהיה מוסר לאנשים הטענה: אם אנשים לא היו מאמינים באלוהים, הם לא היו מוסריים. שמות נוספים: הטיעון המוסרי, הגורם האמוציונלי. תמצית התשובה:
הפרכה בדרך השלילה:
עוד על הטיעון של "כדי שיהיה מוסר": בדיונים של ראסל (בעיקר על הנצרות) ושל רן שלום ובראיון עם דוקינס. דוגמאות לכשלונות מוסריים של חרדים ודתיים: פשיעה, אלימות ועברינות בעולם הדתי והחרדי: http://www.hofesh.org.il/crime/crime.html לזכור ולהגיד: אז אתה יודע יותר טוב מאיתנו מה טוב בשבילנו להאמין? בגלל שקיים מוסר שמות נוספים: יודע טוב ורע. הטענה: לולא היה קיים אלוהים לא היה טוב ורע. תמצית התשובה:
הפרכה בדרך השלילה: אם אלוהים ברא את המונח של טוב ואת המונח של רע, אז אין משמעות לקביעה שאלוהים הוא טוב. תקציר התשובה: כמו שהעולם נראה, אולי דוקא השטן ברא אותו ברגע שאלוהים לא הסתכל. אמנם, בבראשית כתוב שאלוהים נתן לאדם לדעת טוב ורע, עם אכילת התפוח, אבל אז מה אם זה כתוב? זה יכול לשכנע אנשים דתיים, לא אנשים ביקורתיים. עוד על הטענה "בגלל שקיים מוסר": ראסל. לזכור ולהגיד: אז מה, אנחנו החילונים לא יודעים מה זה טוב ומה זה רע? כדי שיהיה מוסר בעולם הטענה: חייבים אלוהים כדי שיהיה צדק. בשביל זה חייבים את העולם הבא, הנסתר. תמצית התשובה: אין צדק. זה לא נוח, אבל העולם לא נוח. חיפוש הנוחיות המוסרית איננו מוביל לאמת. אולי הוא מוביל לדת. הפרכה בדרך השלילה: אין צדק. אם יש ארגז תפוזים, ואתה רואה רק את השכבה העליונה (משל לעולם הזה), וכל התפוזים בשכבה העליונה רקובים, האם תניח שבשביל הצדק התפוזים בשכבה התחתונה והנסתרת (משל לעולם הבא) הם טובים? עוד על הטענה: ראסל. לזכור ולהגיד: מה שטוב בלדבר על העולם הבא הוא שאף אחד עוד לא חזר משם לספר, ככה שאתה יכול להקריץ סיפורים על העולם הבא בלי בעיות. ישראל בטח ב- ה' שמות נוספים: האח הגדול, טיעון הפחד. הטענה: הרבה יותר קל לעבור קשיים כשיש לך אלוהים לצידך, אשר שומר עליך. תמצית התשובה: קל זה לא אמת. לפעמים באמת יותר קל להתעלם או לברוח מהמציאות מאשר להתמודד איתה. זה עוד לא הופך את דרך הבריחה לדרך האמת. צריך אומץ. חוץ מזה, אם ננסה באמת להבין את העולם, הוא עשוי להיות פחות מפחיד. הכלי להבין וללמוד את העולם הוא המדע. הפרכה בדרך השלילה: סמים קלים: ואם הרבה יותר קל לקחת סמים - אז תיקח סמים? איסלם לייט: ואם קל יותר להיות מוסלמי מאשר יהודי - אז תהיה מוסלמי? לזכור ולהגיד: אז אלוהים זה רק בשביל מי שמפחד לבד? הפיכת נטל ההוכחה הטענה: גירסה חלשה: אין לך הוכחה מוחלטת שאלוהים לא קיים, לכן כדאי להביא בחשבון את שתי האפשרויות. גירסה חזקה: אין לך הוכחה מוחלטת שאלוהים לא קיים, לכן הוא קיים. תמצית התשובה: חסימת הדיון אינה מכובדת. זה שאי אפשר להוכיח טענה מעצם טיבה עוד לא מביא אותה לכדי מעמד של טענה ראויה להתייחסות. אין טעם לדון בשאלות המניחות שאין לנו יכולת לדון בהן. הפרכה בדרך השלילה:
ישו. אי אפשר גם להוכיח שישו לא היה המשיח. עוד על הפיכת נטל ההוכחה: במאמר של ריצ'ארד דוקינס. לזכור ולהגיד: מצד שני, אתה לא יכול להוכיח שאללה לא קיים, אז תתפלל גם אליו. ההימור על האל שמות נוספים: ההימור של פסקל, הטיעון הפרגמטי. הטענה: רק תגיד "שמע ישראל" כל יום. אם אין אלוהים - הפסדת דקה ביום. אם יש אלוהים זכית בחיי נצח בגן העדן. תמצית התשובה: אשליית סימטריה. אין כאן שתי אפשרויות העומדות זו מול זו, כי יש המון אפשרויות אחרות: כל דת אחרת היא אפשרות, ויש כעשרת אלפים דתות בעולם. כל דת שאפשר להמציא היא אפשרות וחוסר דת היא אפשרות. אין טעם לבחור דוקא אחת מאינספור אפשרויות רק בגלל שאיזשהו איש שיווק מנסה לדחוף לך אותה. הפרכה בדרך השלילה:
תקציר התשובה:
והיה כי תגיע שעתך ללכת עוד על ההימור על האל: בדיון של רן שלום. לזכור ולהגיד: יש בעולם יותר מדי אלים בשביל להמר אל אחד. ההבטחה לאושר הטענה: המאמין מאושר יותר מהכופר. תמצית התשובה: זה עוד לא אומר שזו אמת. אף אחד לא אמר שהאמת נעימה. הפרכה בדרך השלילה:
לזכור ולהגיד: זה נשמע כמו פרסומת לדיור מוגן. האמונה הטהורה שמות נוספים: אמונה אי-רציונאלית. הטענה: האמונה האמיתית, הנעלה והטהורה היא אמונה לא בגלל הוכחות אלא למרות חוסר ההוכחות. תמצית התשובה:
הפרכה בדרך השלילה: איזה אל? להאמין באופן עיוור אפשר גם באלוהים אחרים. נגיד כמוש או ונוס. למה דוקא באלוהים שאיש פירסום אחד בא וניסה למכור לך? עוד על טיעון האמונה הטהורה: בדיון של רן שלום לזכור ולהגיד: מה כל כך טהור בלהאמין בלי סיבה? ההתכחשות ללוגיקה הטענה: הלוגיקה לא חלה על הדת. אלוהים לא כפוף ללוגיקה. תמצית התשובה: אז מה החוקים? זה שלל ממך כל יכולת לשקול או להתווכח, והעמיד את הפירסומאי שמנסה למכור לך את האמונה באור של סמכות עליונה. הפרכה בדרך השלילה: יש הרבה אגדות. הלוגיקה גם לא חלה על הסיפור של זהבה ושלושת הדובים. האם אתה מחוייב להאמין בזהבה ושלושת הדובים? ובאסטרולוגיה? עוד על ההתכחשות ללוגיקה: בדיון של רן שלום. לזכור ולהגיד: אז מי שרוצה דוקא לחשוב בהגיון לא יקבל את הדת, נכון? השרידה מעידה הטענה: הדת עמדה במבחן הזמן. אם משהו שורד כל כך הרבה זמן - סימן שיש בו משהו נכון. תמצית התשובה: בריחה מתחרות: הדת לא עמדה במבחן יותר זמן מתיאוריות אחרות ; היא פשוט התחמקה מלבוא לתחרות ולמבחן. הפרכה בדרך השלילה: שרידה - אז מה? גם האמונה באסטרולוגיה שרדה. גם ההינדואיזם. גם הנצרות. גם מכתבי שרשרת שורדים וגם מחלת הכלבת שורדת. תקציר התשובה: למחוק מה שלא עומד במבחן. עמידה במבחן פרושה שכל חלק שמפריכים בדת אתה מוחק מהדת. כך העובדה שברור היום שהיקום קיים מיליארדי שנים יגרום למחיקת סיפור הבריאה מהדת או להתיחסות לייבוביצ'יאנית אליו (הדת לא באה למסור מידע לאדם. סיפורי המקרא הם אילוסטרציות לדרישה לקיים את המצוות). כך הדת צריכה לעמוד למבחן המדע יום יום. לזכור ולהגיד: זה שאנשים עושים שטויות כבר אלפי שנים זה לא עושה מזה פחות שטויות.
תחום חיים ערכיים העגלה המלאה | השוואת הזהות היהודית | מיתוס החינוך הטוב | יושר דרך | מיתוס חיי המשפחה | מעמד האשה ביהדות | סדר חברתי | שכר ועונש העגלה המלאה הטענה: הדתי חי חיי רוח מלאים בתורה ובמצוות. החילוני הוא ריק מכל תוכן ערכי. תמצית התשובה: העגלה המלאה באנשים שונים: אין תוכן אחד המאחד את החילוניים, אבל יש בוסתן שלם של תכנים השייכים לחילונים. התחילו לספור:
חוץ מזה, מה באמת יש על העגלה של החרדים? תקציר התשובה: מה הוא יודע? שימו לב שהפירסומאי המטיף שאומר שאין לחילונים תרבות אינו מכיר את התרבות החילונית. הוא שמע את העובדה הזו מהרבי שלו, שגם הוא אינו מכיר את התרבות החילונית. הרבי יודע שאין תרבות חילונית, כי זה מה שאמר לו הרבי שלו, זכרונו לברכה. כאשר חוזר בתשובה יגיד לכם שהוא מכיר את התרבות החילונית, נסו לעמת אותו מול הרשימה הזו. אחרי הכל, אני לא בטוח שאורי זהר ידע כל כך הרבה מתמטיקה. אולי זו הסיבה שהוא לא מצא את עצמו בחיים החופשיים. עוד על טיעון העגלה:
לזכור ולהגיד: מה בדיוק הופך אותך לעגלה מלאה ומה בדיוק הופך אותנו לעגלה ריקה? השוואת הזהות היהודית הטענה: אני יהודי. זה מתבטא בכך שאני מקיים תרי"ג מצוות. במה אתה יהודי? תמצית התשובה: כפל משמעות. המונח יהודי משמש כאן בשני תפקידים: האחד: מאמין בדת היהודית. השני: בן העם היהודי. אם נקרא לראשון "יהודתי" (יהודי דתי) ולשני עמיהודי (עם יהודי), השאלה תעלם. אני נשאר בעל תודעה לאומית יהודית הנוטל חלק בהוויה ההסטורית של העם היהודי. שייכות זו היא ציר חשוב בזהותי, אך לא הציר המרכזי. תקציר התשובה: יהדות זה עם. אני יהודי כמו שנילס בוהר דני וכמו שמילן קונדרה צ'כי וכמו שנובוהיקו טקאדה יפני וכמו שרחמנינוב רוסי וכמו שמאו צה טונג סיני וכמו שז'ק ברל צרפתי וכמו שנלסון מנדלה דרום אפריקני. למעשה אני גם יהודי כמו הרצל וכמו בן גוריון ואלתרמן ואליעזר בן יהודה ויוסף טרומפלדור. זו חבורה מספיק מכובדת בשבילי. אולי קשה לנסח את המשמעות התודעתית של להיות יהודי או להיות יפני, אבל זה חלק מהזהות של אנשים רבים. אתה יוצק לתוך המלה יהודי גם את המשמעות של יהודתי. אני אינני יהודתי, ולכן אין לי מקבילה לפולחן הדתי. הטענה המסתתרת: מרכזיות. שימו לב שהפירסומאי המטיף שאל שאלה אחת, אך החביא את השאלה המשתמעת: "אצלי היהדות היא הציר המרכזי של החיים: היא מעסיקה אותי במצוות ואיסורים מסביב לשעון. במה מתבטא זה שהיהדות היא הציר המרכזי בחיים שלך?". הוא אינו מנסח כך את השאלה, הן בגלל קושי לזהות שזה הניסוח הנכון, והן בגלל שאז התשובה ברורה: היהדות איננה הציר המרכזי של חיי. עוד על השוואת הזהות היהודית:
לזכור ולהגיד: אני יהודי כמו שהרצל היה יהודי וכמו שבן גוריון היה יהודי. מיתוס החינוך הטוב הטענה: החינוך החרדי מוצלח יותר. תמצית התשובה: חינוך רע. החינוך החרדי אינו פלורליסטי. אומנם הם מקבלים מהממשלה יום חינוך ארוך, אך לא לומדים בו השכלה כללית. הם אפילו לא לומדים על השואה, כי קשה להסביר איך אלוהים הרשה זאת. הם לא לומדים גם אזרחות. זה לא עושה אותם לאזרחים טובים יותר. הפרכה בדרך השלילה: צה"ל לא מתרשם. אם החינוך החרדי כל כך טוב, אז למה כשבחור ישיבה בן 18 מגיע לצה"ל מחשיבים לו את הרקע החינוכי כמקביל לבוגר כיתה ד'? עוד על הטענה: "העגלה המלאה" - מאמר של ליאורה שגב ב- "עיתון חופשי" של אגודת "עם חופשי", גליון 2. פשיעה, אלימות ועברינות בעולם הדתי והחרדי: http://www.hofesh.org.il/crime/crime.html לזכור ולהגיד: אז אותנו חינכו כל כך גרוע ואותך כל כך טוב? יושר דרך הטענה: אצל החרדים יש פחות פשיעה ופחות מעשים לא מוסריים. תמצית התשובה: פחות משטרה, לא פחות פשיעה. אצל החרדים יש פחות משטרה, כי יש פחות אמון במשטרה ולא קוראים לה. סוגרים את העניינים בפנים. לפי אמצעי התקשורת, עבירות של עבודה במקביל לקבלת הקצבות הן כנראה נפוצות מאד בציבור החרדי. יש גם אידיאולוגיה של העלמת מס, כי המס איננו על פי חוק תורה. עוד על יושר הדרך:
לזכור ולהגיד: למה משמרות הצניעות של החרדים מכות נשים שלובשות קצר? מיתוס חיי המשפחה הטענה: חיי המשפחה של החרדי הם יותר יפים. תמצית התשובה: אין קשר. משפחות עם חיי משפחה נהדרים יש חילוניות וחרדיות. גם משפחות הרוסות יש חילוניות וחרדיות. לא הדת קובעת. שיגרה אפורה. כמו כן לא כל יום הוא ערב שבת. שגרת השבוע של החרדים אפורה למדי. הפרכה בדרך השלילה: זו אידיאליזציה. אם חיי המשפחה החרדית היו תמיד נפלאים כל כך לא היינו קוראים בעיתון על חרדים המורשעים בהתעללות בילדיהם. עוד על הטענה: תשובה טובה ונוקבת יש ב- "העגלה המלאה" - מאמר של ליאורה שגב ב- "עיתון חופשי" של אגודת "עם חופשי", גליון 2. לזכור ולהגיד: ואצל החילונים אין משפחות יפות? מעמד האשה ביהדות הטענה:
תמצית התשובה: הסטת נושא. גם המעמד שונה וגם התפקיד, ושהפירסומאי המטיף לא יעביר לך נושא. הסטת תשומת הלב להבדלי התפקיד השונה נועדה להסוות את הבדלי המעמד. הדתי מברך כל יום "ברוך שלא עשני אשה" והדתיה מברכת "ברוך שעשני כרצונו". הבדלי התפקיד קשורים בהבדלי מעמד. תקציר התשובה:
עוד על מעמד האשה:
מעט חומר למחשבה: http://www.hofesh.org.il/papers/think_and_act.html לזכור ולהגיד: אני מרגיש שאתה מנסה למרוח אותי. למה אישה פסולה לעדות? סדר חברתי הטענה: אולי הדת שקרית, אבל היא טובה לחינוך ההמונים. בלי הדת אנשים יהיו רשעים וחטאים. תמצית התשובה:
הפרכה בדרך השלילה: אירן. גם אירן דתית. טבח יהודי. דוד המלך הוציא להורג בשם הדת שני שלישים מהשבויים המואביים. לאחר מעשה העגל טבחו ישראל איש את אחיו, בגלל הדת. תקציר התשובה: זה פטרוני (מתנשא). מי אתה שתקבע לאחרים מה טוב להם? מי הרבנים שיקבעו? האם היית מוכן להיות זה שקובעים בשבילו מה טוב לו? למה שאתה תקבע לי לפי מה שנח לך? בוא נתחלף. מאיפה לך שזה טוב? אין לכך סימוכין ברורים במציאות. דוקא בקיבוצים, שברבים מהם אין אפילו בית כנסת, יחסי אדם לאדם הם טובים יותר מאשר אצל ציבורים דתיים רבים. הדת מביאה לסדר חברתי שיש בו סובלים רבים: עגונות, ממזרים, אנשים שאסור להם לעשות מה שהם אוהבים. בכלל, למה לבחור דוקא את הסדר הזה? הוא ישן ומיושן ולא מתאים לרוב האנשים החיים היום. לזכור ולהגיד:
שכר ועונש שמות נוספים: הצדקה בעולם הבא, הגמול, גיהנום וגן עדן. הטענה: לא יכול להיות שאין צדק. יש צדק והגמול הוא בעולם הבא. תמצית התשובה: החיים קשים. זה נכון שלא נח שאין צדק, אבל זה מאד יכול להיות. זה גם כך. אתה יכול לקבל את זה או לטמון את הראש בחול. זה שתאמין בגמול בעולם הבא זו בריחה מהמציאות הלא נעימה. הפרכה בדרך השלילה: הגינות בהודעות. אם כך אז זה לא הוגן מצד אלוהים שחלק מהאנשים יודעים שצריך לשמור מצוות ואל חלק המידע הזה בכלל לא מגיע. אלה ילכו לגהינום בלי שיזהירו אותם. לא יפה. תקציר התשובה: הרוצה לשקר - ירחיק עדותו. הפירסומאי המטיף עשה עבודה יסודית והרחיק את העדות עד העולם הבא. משם עוד אף אחד לא חזר כדי לדווח. בכלל, זה חשוד שמישהו מדבר בבטחון על מה שקורה במקום שאף אחד עוד לא חזר ממנו כדי לדווח. יתרונות נוספים:
לסיכום: טוב לחתום על שטר ללא כיסוי ועם כיסוי תחת. עוד על הטענה: "ציידי הנפשות", עמודים 28-29. לזכור ולהגיד: מי בדיוק חזר מהעולם הבא כדי לספר לך מה קורה שם?
רכישת אהדה רב המכר | חרדופוביה | מיתוס אהבת הבריות | אחדות העם רב המכר שמות נוספים: נפוצות התנ"ך. הטענה: התנ"ך הוא רב המכר של כל הזמנים. תמצית התשובה:
הפרכה בדרך השלילה: הסיפרון האדום. דבר הדפוס הנפוץ ביותר אחרי הלוחות והתנ"ך הוא הספרון האדום של מאו, אשר כולל את תמצית הקומוניזם הסיני. כמעט לכל סיני יש ספר כזה. האם זה הספר הכי חשוב אחרי התנ"ך? לזכור ולהגיד: התנ"ך הנפוץ זה בגירסה עם הברית החדשה, נכון? חרדופוביה הטענה: החילונים מנסים להרחיק את המחזירים בתשובה מעצמם ובעיקר מילדיהם כי הם מפחדים שהציבור יכיר חרדים ויבין וישתכנע. תמצית התשובה:
הפרכה בדרך השלילה: מדיח הוא מדיח. אנחנו מרחיקים מהילדים גם כתות משיחיות, סוחרי סמים, מדיחים לזנות ומיסיונרים נוצרים. החרדים ודאי תומכים בהרחקת כל אלה. אין הבדל בין הדחה לכת משיחית לבין הדחה לחרדות. תקציר התשובה:
עוד על חילוניפוביה:
לזכור ולהגיד: אז למה החרדים מתנגדים למפגשי נוער בין חילוניים לחרדים? מיתוס אהבת הבריות הטענה: החילונים מנוכרים זה לזה וכל מה שמעניין אותם אצל זולתם זו התועלת שהם יכולים להפיק ממנו. החרדים אמונים על "ואהבת לרעך כמוך". תמצית התשובה: זו החזות שחושף הפירסומאי המטיף. כציבור, אין יותר אהבת בריות אצל החרדים. גם אצלם יש מעשים שליליים ומעשים חיוביים. הפרכה בדרך השלילה:
תקציר התשובה:
עוד על אהבת הזולת:
לזכור ולהגיד: אז אתה אומר שכל החילונים אגואיסטים? אחדות העם הטענה: חוסר הסובלנות של החילונים כלפי החרדים זורע פילוג בעם. בבקשה, קצת יותר סובלנות. תמצית התשובה: מדרון חלקלק. אין סובלנות לדחיפה במדרון חלקלק. הפרכה בדרך השלילה:
על זה כתב חנניה רייכמן:
עקור נא, בעל תוכחה תקציר התשובה: מדרון חלקלק: חנניה רייכמן כתב:
אם לשֵד מושטת זרת הויתור הקטן לא יבוא לבד. אחריו ינסו המחזירים בתשובה להמשיך את המומנטום ולצוד עוד נפשות. נסיונות ההתקרבות של המחזירים בתשובה איננה "רק בקשה קטנה", אלא שלב ראשון בתכנית החזרה בתשובה. כך גם ההקמה של מוסד חרדי בלב שכונה חילונית או הבאת פירסומאי מטיף של חזרה בתשובה במסווה של לימוד יהדות. עוד על אחדות העם:
לזכור ולהגיד: אז למה החרדים לא עומדים דום ביום הזכרון ומכריזים יום אבל ביום העצמאות?
קדושת הלשון העברית זוהי קבוצת טענות ופלפולים המסתמכת על אמונה שהאמת מתגלה דרך המילים והאותיות של הלשון העברית. הסיבה היחידה להאמין בכך היא רגשית: זה נותן לאנשים הרגשה של ייחוד שהם משתמשים בלשון קדושה. פרט לכך זה חסר כל הגיון. מבחינה דתית זו פשוט עבודת אלילים: להאמין באותיות שהעברית קיבלה מהאשורית. הקבוצה הזו כוללת גימטריה, פסוקי נבואה, דילוגי אותיות וכדומה. הריקנות בטיעונים אלה מומחשת בין היתר ב- ציידי הנפשות, עמודים 69-77. אזהרה בקשר לסטטיסטיקה | גימטריה | דילוגי אותיות | פסוקי נבואה אזהרה בקשר לסטטיסטיקה אם אתה לא יודע את המחירים אז אפשר לעבוד עליך במחירים. אם אין לך מושג במחשבים אז אפשר למכור לך בקלות מחשב דפוק. חשוב שתהיה מודע, ולא תקנה לבד מחשב. אם אין לך מושג בסטטיסטיקה אז אפשר למכור לך לוקשים. אתה יכול לבחור לאכול את הלוקשים שמאכילים אותך או להודות שאתה לא בקי בסטטיסטיקה. השיכנוע וההתלהבות של הפירסומאי שמולך שהוא צודק אינם מהווים שיקול. גם הוא אינו בקי בסטטיסטיקה. תן לו להתלהב לבד. לזכור ולהגיד:
גימטריה תבנית הטענה: סכום הגימטריה של האותיות בביטוי א' שווה לסכום הגימטריה של האותיות בביטוי ב'. מכאן נובע שביטוי א' הוא ביטוי ב'. כל מי שלמד סטטיסטיקה יודע שזה הרי לא יכול להיות מקרי. תמצית התשובה:
הפרכה בדרך השלילה:
תקציר התשובה: אם מחפשים מוצאים כל דבר. הגימטריה של רוב המילים בעברית מסתכמת לפחות מאלף. יש בעברית עשרות אלפי מילים עם גימטריה של פחות מאלף מכאן שיש מקרים רבים של עשרות מילים עם אותה הגימטריה. אם מוסיפים צרופים של מילים אז מקבלים המון מילים עם אותה הגימטריה. בין המילים האלו אפשר למצוא כל דעה. היתרון של המשתמשים בגימטריה הוא שהם מטריחים את עצמם לחפש את המקרים האלה. הם פשוט בוחרים אפשרות אחת מבין עשרות, ולא מזכירים את כל השאר. עוד על גימטריה:
לזכור ולהגיד: "תלמוד בבלי" בגימטריה זה "הבל הבלים חסר בסיס" (שניהם 524). אז הגימטריה מעידה על האמת? דילוגי אותיות שמות נוספים: הצפנת מילים בתורה. הטענה: אפשר לגלות מילים בתורה בתבנית הבאה: מתחילים מאות מסויימת ומתקדמים בכל פעם מספר קבוע של אותיות. מכאן מסיק הטוען כל מיני דברים. תמצית התשובה:
הפרכה בדרך השלילה:
כמה עובדות מתמטיות: כמעט כל צירוף קצר אפשר למצוא ברווחים קבועים בתורה. זה רק עניין של זמן, מאמץ, עבודה שחורה, התמדה ועקשנות. מי שיש לו זמן - ימצא. זה לא הפירסומאי המטיף שמולך מצא לבד, אלא מערכת התיחרוד הנעזרת במחשבים לחיפוש. לעומת זאת, ביטויים ארוכים מספיק לא יצליחו להקריץ לך משום מקום. לכן המטיפים היהודים מביאים את "היטלר" (או, כשנח להם, הם כותבים "הטלר") ואת "שואה", והמטיפים הנוצרים מביאים את "ישוע יכול" (8 אותיות זה עוד סביר לקבל, אבל לא וודאי שתקבל). אף אחד לא ימצא בתורה ברווחים קבועים את הביטויים: "מחנה ההשמדה אושוויץ בירקנאו". גם לא אף אחד מהביטויים "אני מאמין באמונה שלמה בביאת המשיח", "אין אלוהים מלבד אללה ומוחמד הוא נביאו" או "אני מאמין באב, בבן וברוח הקודש". בפעם הבאה שהפירסומאי המטיף מנסה למכור לך דילוגים, תבקש משהו משמעותי עם עשרות אותיות. עוד על דילוגי אותיות:
לזכור ולהגיד: זה לא משכנע אף מתמטיקאי, אז למה זה צריך לשכנע אותי? פסוקי נבואה שמות נוספים: זה נחזה בתנ"ך, הוכחה בדיעבד, מלכתחילה או בדיעבד. הטענה: לאחר שקרה איזשהו ארוע מוצאים פסוק אשר מוצג כמנבא את הארוע. תמצית התשובה: חכמה לאחר מעשה. המבחן הוא היכולת לנבא מראש. במבחן זה נכשלים כל המנבאים. "הצדקה אחרי" מעידה על יכולת למצוא דמיון, לא על קיום של חיזוי. הפרכה בדרך השלילה:
עוד על הטענה: עד העצם. דיונים מצויינים בטענה מופיעים ב- "ציידי הנפשות" בפרק הראשון תוך שימוש בדוגמא של אסון המסוקים ליד שאר ישוב, ובעמודים 87-93. לזכור ולהגיד: למה אתם תמיד חכמים רק אחרי שהדברים קורים?
טיעונים ממש עלובים יש טיעונים שאינם שוים תשובה, אבל מישהו ברשת טרח וענה. אם מישהו ענה אז כנראה שיש מחזירים בתשובה אשר משתמשים בטיעון הזה. אני לא אחזור על התשובה, רק אפנה אליה בעזרת תבנית מקוצרת. הפחדה רפואית | ספירת אי קיום מצוות מוות הפחדה רפואית תמצית הטיעון: מי שלא יעשה משהו שהדת מחייבת ילקה בבעיות רפואיות. לדוגמא: מי שלא תשמור דיני נידה תלקה בסרטן הרחם. הפניה לתשובה: הפחדות: כלי בדוק להחזרה בתשובה, "ציידי הנפשות" פרק ג'. העתק מופיע גם ברשת: http://www.hofesh.org.il/religion_merchants/frighten1.html לזכור ולהגיד: אתה חושב שהחרדים יותר בריאים מהחילונים? ספירת אי קיום מצוות מוות תמצית הטיעון: אחרי אסון באים וסופרים משהו ומגיעים לאותו מספר של ההרוגים. אפשר לספור מזוזות פסולות, שבתות שחוללו, ימים בשבוע או כל דבר אחר שמסתדר. אם זה לא מסתדר בדיוק אז אפשר להכשיר או לפסול מזוזה או שתים. ממילא אף חילוני לא יבוא לבדוק. הפניה לתשובה: הפחדות הקשורות במוות ככלי לחץ להחזרה בתשובה, "ציידי הנפשות" פרק ג'. העתק מופיע גם ברשת: http://www.hofesh.org.il/religion_merchants/frighten2.html
פינת המתנדב טיעונים שפיספסתי אי אפשר לאסוף את כל הדברים הלא נכונים. אספתי כאן רק את הטיעונים שכבר נתקלתי בהם. אם נתקלתם בטיעון שעוד אין עליו תשובה כאן - תביאו אותו ונענה. כל מי שמשתתף בסמינר תיחרוד מוזמן לשלוח לנו טיעונים שאינם מופיעים פה. תחומים שאינני עוסק בהם אינני עוסק בכל ההבטים של מערכת התיחרוד, אלא רק בטיעונים של המטיפים החרדיים. בפרט אינני עוסק בתחומים החשובים:
יש חומר רב על כל אלה באתרים השונים ברשת כגון "חופש" או אחרים, בעלונים של קבוצות כגון "עם חופשי" ובספרים כגון "ציידי הנפשות". אני מחזק את ידיו של כל מי שמתנדב לקחת על עצמו כתיבה של מדריך מקוצר לאחד מהנושאים החשובים האלה. הפצת המסמך קריאה להפצה וכתב ויתור על זכויות מטרת המסמך הזה הוא הפצת הסבר לטיעוני נגד למערכת התיחרוד. שיכפול והפצה של המסמך הזה מותרים רק למטרה זו ולמטרות קרובות. בכפוף לכך: כל אדם וכל סוכן וירטואלי רשאי ומוזמן להעתיק ולהפיץ את החומר הזה בכל אמצעי, אופטי, מכני, אלקטרוני, טלפתי או אחר, לרבות איחסון במחשב, שליחה בדואר אלקטרוני, שליחה לקבוצות דיון, הצבה באתר ברשת האינטרנט או יצירת הפניה לאתרים המכילים את החומר, הדפסה, שיכפול, צילום, הקלטה, קריאה בקול או ברמקול, שידור, קליטה, המרה לפורמטים אחרים, תרגום, חלוקה בסמינרים של מחזירים בתשובה וכיוצא בזה. אתרים ומקורות אשר נעזרתי בהם כמה פעמים. האתרים של "חופש" והאתר הישן של "אתאיזם" מלאים בתשובות טובות, אך תשובות אלו מחייבות קריאה רבה יותר. נעזרתי בהם גם כדי לאסוף טיעונים של מערכת התיחרוד (זה המונח העברי למפעל של הפיכת חילונים לחרדים). האתרים והמקורות אשר נעזרתי בהם מצויינים לעתים ליד התשובות. אתרים וספרים
ספרי מדע פופולרי בשנים האחרונות יצאו כמה ספרים שתענוג לקרוא ואשר מסבירים בלשון פשוטה את עיקרי התיאוריות הנדונות גם לחסרי רקע מדעי. ספרים העוסקים בפיסיקה ואסטרונומיה
ספרים העוסקים בביולוגיה ואבולוציה
ספר העוסק במוסר
שאלות? הערות?כל מי שיש לו ביקורת או תוספות לתוכן מוזמן לפנות בדואר אלקטרוני למחבר המאמר, עודד. נובמבר 1998 - אפריל 1999 |