הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

במת חופש - במת חופש - במת חופש

גליון מספר 137
בכל דור ודור


מכתבים רבים מגיעים אלינו מאזרחים הנמנים על שכבות גיל, חברה ותרבות שונים. כל מכתב מקבל יחס זהה, וכותבו מקבל תשובה, גם אם מדובר במקללים ובמשמיצים למיניהם, שלצערנו אינם חסרים בחברה האלימה בה אנחנו חיים. במות חופש מוקדשות בדרך כלל לנושא נפרד לכל במה. מעל במת חופש זו אנחנו מעלים מספר נושאים שונים.

חופש

בכל דור ודור
(אלמוני)

באגדה של פסח אנו מצווים לספר ביציאת מיצרים, וכל המרבה הרי זה משובח. האם לדעתך האמירה "ובכל דור ודור קמים עלינו לכלותינו" יש בכוחה להגשים את עצמה, אחרת איך ניתן להסביר את מה שקורה לנו בכל דור ודור, כל פעם מחדש. אמירות מקובעות והרסניות נוספות: "עם לבדד ישכון". האם לא כדאי לאסוף אותם ולפרש אותם אחד לאחד ? שכן יש הרבה כאלה...

תשובת חופש:

שלום לך מבקר נכבד, ותודה על ביקורך באתר חופש ועל פנייתך זו אלינו. שמי שירה, ואני מעריכה מאד את הכבוד רב שאתה רוחש כלפינו, שכן פנייה לבקש תשובה מצביעה על רוח השואל.

הנבואה, כביכול, לפיה בכל דור ודור קמים אלינו לכלותינו, היא נבואה שלאחר מעשה ומתוך ניסיון של עבר עשיר. מדינת ישראל של היום, כמו גם יהודה ושומרון של פעם, ממוקמת בנתיב החיבור של שלוש יבשות תבל - אסיה, אפריקה ואירופה. אין ולא היה צבא, ששאף לעבור ולכבוש ולהשתלט על עם בחבל ארץ כלשהו מבין אותם שלושה חלקי-תבל, שלא היה חייב, אני חוזרת ומדגישה - חייב - לעבור דרכנו. לעבור? הווי אומר לכבוש, להשתלט, לקום עלינו לכלותנו.

בנוסף - אנחנו עם עקשן, סרבן, שורד, איננו אוהבים שמכתיבים לנו דברים, עד עצם היום הזה. לכן קמים עלינו לכלותנו.

הגדת הפסח נכתבה לא לפני אלפי שנים, אלא לפני מאות בודדות, לאחר שהצטבר ידע וניסיון רב בהישרדותנו ובשנאת העמים כלפינו. מה פלא שנכתב בה משפט כזה? אסור לשכוח שלא מעט תרמנו ועודנו תורמים לשנאה כלפינו. ההתנשאות שלנו על האחרים, הטענה הגועלית והלא-אנושית שאנחנו "העם הנבחר", בחינת "אתה בחרתנו", אינה מעוררת אהדה יתרה כלפינו. וכשצריך למצוא שעיר לעזאזל בקשיי החיים, נוח וקל להתאנות ליהודי. למה לא? הרי אלוהים בחר בו מכל העמים, אז שיקבל...

אשר ל"עם לבדד ישכון" - בטענה זו עליך לבוא רק אל עצמך ואל עצמנו. אנחנו בחרנו להיות שונים, וחלקנו אף מתהדרים בשונות הזו, מתנשאים, משמיצים את כל האחרים, מעליבים - ראה עובדיה יוסף ואמנון יצחק וכל קיצוני הדת. הרוב בעם סובר, אמנם, אחרת, אבל זהו רוב אילם, הוא ומנהיגיו, ורובם-רובנו מתגמדים ונכנעים לתכתיב הדתי-החרדי, שבסיסו התבדלות מצד אחד, והתנשאות וגזענות מצד שני, של היהודי על כל האחרים.

יש לך עוד שאלות? אנחנו כאן.
שלך - שירה ארצי, חברה בצוות אתר חופש.

חופש

הפרדת המדינה מהדת
(כותב: שמעוני)

מה המטרות שלכם? להפריד את הדת מהמדינה? אם כן, אז חבל. כי מדינת ישראל בלי היהדות תאבד את כל מה שהיא (והיא לא הרבה) הרי בשביל מה קמה?

אוהד משיב:

שלום מר שמעוני, ותודה על ביקורך באתר חופש ועל פנייתך זו אלינו. בתשובה לשאלתך - אנא חזור וקרא את מגילת העצמאות של מדינת ישראל, ואת חיבורו של בנימין זאב הרצל "מדינת היהודים". מדינת ישראל לא הוקמה בידי דתיים ולא בידי חרדים - אלו התנגדו התנגדות נמרצת להקמתה. מדינת ישראל הוקמה בדם ויזע של יהודים חילונים, שהשליכו מאחורי גוום דת עתיקה וחוקים חברתיים שאבד עליהם הכלח, ובאו לארץ מולדת לבנות בית חדש לעם היהודי. בית, כפי שהרצל כתב בספרו - בו קציני צבא ורבני-דת יישארו בקסרקטיניהם ובבתי כנסיות שלהם, ולא יתערבו בחיי המדינה.

הפרדת המדינה מהדת איננה ביטול הדת. אמונה וקיום פולחן דתי הם זכותו של כל אדם, כולל האדם היהודי בישראל. אבל כפיית חוקי-הלכה ופולחני-דת על כלל הציבור הוא פשע חברתי, מעשה בלתי חוקי בעליל. מה חוץ מהסגר על מוסדות תרבות בשבת או פעילות ביום כיפור "תפסיד" המדינה מהפרדה זו? מה נזק ייגרם לאזרח דתי, אם שכנו, האזרח החילוני, ייסע בשבת בצהרים להאזין לקונצרט בהיכל תרבות? מה נזק ייגרם לו אם שכן אחר ייסע למסעדה לאכול בתשעה באב? מה יש למדינה היום שלא יהיה לה לאחר הפרדה זו? נבצר מבינתי.

תודה על מכתבך, נשמח אם תמשיך לבקר באתר.
אוהד איש חופש.

חופש

בגללכם מתאבדים!
(אלמונית)

שלום. אני מקווה מאוד שתעביר את המייל הזה לכל חבריך, אך אני יודעת שלא תעשו את זה עקב הדברים החריפים והנוקבים שרשמתי בו. אני לא רוצה חס וחלילה לפגוע בכם. קודם כל, כל הכבוד על הזמן שאתם משקיעים בשבילנו. אני מאוד מקווה שתחזירו לי תשובה, כי אני חושב שאין באמתחתכם תשובה לטענתי.

תחילת הטענה: יש הרבה אנשים בעולם, שהדבר היחיד שמחזיק אותם בחיים זאת התקווה החזקה - עקב האמונה באלוהים. אם לא היתה להם האמונה הזאת, חלקם היו מתאבדים, כי אין תכלית לחייהם, וחלקם היו מתים יותר מהר - עקב איבוד התקווה והייאוש. האתר שלכם, מטרתו העיקרית היא לגרום לנו להפסיק להאמין באלוהים. תארו לכם שאחד כזה (כמו שהזכרתי למעלה) נכנס לאתר שלכם, ובגללכם, כבר אין לו אמונה בדבר היחיד שהחזיק אותו בחיים. עכשיו תעצרו לרגע! ותחשבו, כמה אנשים שמו קץ לחייהם עד היום בגללכם אני אישית מציע שתשנו את האתר שלכם או תבטלו אותו בכלל, הוא מהווה סכנה לציבור. לא שווה כל המאמץ שלכם, אם מספיק שאחד ישים סוף לחייו בגלל האתר שלכם.
מחכה לתשובה מכם!

אוהד משיב:

שלום לך מבקרת יקרה, ותודה על מכתבך ועל המחמאות לאתר. את צודקת מאד: הרבה מאד אנשים זקוקים לאמונה בכוח חיצוני כלשהו, ואין לנו שום כוונה לשנות משהו מאמונתם. אל תדאגי: אדם שזקוק לכוח עליון לא ישמע לנו, ודברינו לא ישכנעו אותו לשנות את אמונתו. גם אין כל כוונה כזו מצדנו. אם תקראי שנית ובעיון את החומר באתר תביני, ואנחנו מצהירים על כך במקומות שונים (היכנסי למשל לפנייה שלנו למבקר הדתי, בראש הדף הראשי) - המאבק שלנו הוא על זכותנו לחיות על פי דרכנו - יהודים חילונים, ללא זיקה או קשר לכוח עליון כלשהו. אתר חופש לא היה נולד אלמלא המיסיונריות החרדית, שבמשך למעלה משלושים שנה פועלת במטרה אחת ויחידה: לגנוב נפשות, להמיר דעתם ודתם של יהודים חילונים, בייחוד צעירים, ולהעביר אותם למחנה החרדי. לא תמצאי בארץ ארגון חילוני שעושה כזאת לדתיים. במטרה להגן על הציבור שלנו, קמנו ויצאנו לקרב הגנה. הבעיה היא, שלא ניתן להגן בלי לתקוף. המתקפה היא לא על לבו של המאמין הדתי, אלא על המטיף המיסיונר, ועל דרכי הטפה והרמייה שלו. קני ב-25 שקלים את הספר שכתבו חברינו "ציידי הנפשות" (ברשת צומת ספרים) ותביני במה מדובר.

ולגבי החיים - אל תדאגי: איש לא קיפח את חייו בגללנו. ההיפך הוא הנכון: מכתבים רבים קבלנו מיהודים טובים, שחשו חובה לעצמם לספר לנו, שהצלנו את חייהם. קראי בבקשה את מכתבו של בן חורין במדור שיודע לשאול, ותביני למה כוונתי.

כל טוב לך,
אוהד.

חופש

יש אלוהים?
(אלמוני)

קראתי את המאמרים שכתבתם, וכחילוני הגעתי למסקנה שיש איזשהו כוח-עליון שלצורך העניין נקרא לו אלוהים. בכל המאמרים שאותם קראתי באתר שלכם לא שכנעתם אותי שאין דבר כזה, מה שכן שכנעתם אותי זה להגיד לא לכפיה דתית, אבל את זה אני עושה כבר הרבה זמן, למרות שאני הולך הרבה להרצאות בקבלה שאומרים שהם ועוד איך כפיה דתית.
אז זהו להפעם.

שירה משיבה:

שלום לך מבקר יקר, תודה על ביקוריך באתר, ותודה כפולה ומכופלת על מכתבך. הנושא של "כוח עליון" נשקל ונדון ביד הוגי דעות רבים לאורך ההיסטוריה האנושית, ורבים מהם רואים ב"טבע" ובמרכיביו - הכוח המגנטי, משיכת כדור הארץ, הפיסיקה והכימיה, האנרגיה והכוחות שביקום סביב כדור הארץ (שמש, ירח וכו') מעין "כוח עליון". לצורך הדיון אני מוכנה לקבל את העמדה, לפיה המושג "אלוהים" הוא מילה חלופית לאותו "כוח עליון" שבטבע. אבל האם אתה מבין מהו ההבדל בין "כוח עליון", שהוא מילה נרדפת ל"טבע", לבין "אלוהים" של הדתות המונותיאיסטיות? ההבדל הוא ברצון ובכוונה. ה"כוח העליון" שהוא הטבע משפיע על חיינו, על סביבתנו, ובסופו של דבר הביא, לפני מיליארדי שנים, להיווצרות התא החי הראשון מחומרי הטבע. בכוח הזה אין "כוונה": הטבע לא "רצה" לברוא יצורים חיים, הטבע לא "ציווה" לחלק מבני האדם לקיים מצוות כאלו או אחרות, והותיר את כל יתר בני האדם בדרגות אנושיות ב' עד ז'. ה"טבע" לא קבע דבר בענייני נבואה, לא מינה את משה או את ישו או את מוחמד להיות מה שהם, על כל המשתמע מכך. מנגד - ה"אלוהים" של המאמינים הוא "כוח עליון" שיש לו כל תכונות אדם - רוצה, שואף, אוהב, שונא, מעניש, גומל, מצפה, מאזין, רואה - והרי הטבע, כ"כוח עליון" אין לו תכונות. לטבע יש אנרגיה. ואנחנו, בני האדם, יצורים זעירים ביקום האינסופי - המירב שנעשה הוא שנקבל את הטבע ככוח עליון, נתחשב בו, לא נזיק לנוף לבעלי החיים ולסביבה, ונפסיק עם ההבלים, שלפיהם קיום פולחנים כאלו ואחרים יתקבלו על ידי "הכוח העליון" הזה, והוא "ינהג" בנו בהתאם להתנהגותנו הפולחנית הזאת (גמול ועונש).

לגבי טענתך "לא שכנעתם אותי שאין דבר כזה" - איך אפשר לשכנע בדבר אי-קיומו של הלא-קיים? זה שטוען ש"אלוהים" קיים, שיוכיח את טענתו. פנה נא אל המאמינים הדתיים בבקשת הוכחה. הם מחפשים הוכחה כזו כבר כמה אלפי שנים, ומעלים חרס בידם...

אגב - לכל שלוש הדתות המונותיאיסטיות יש פולחנים שונים, כל דת טוענת לאמיתות ולבלעדיות הפולחן שלה, וראה מהו הגורל האנושי של כל אותן דתות. יש הבדל? לא בתוצאות הפולחן, אלא בתרבותם של בני האדם. הפיתרון לכל האמונות הוא הידע וההשכלה. ככל שירבה הידע, ככל שתגבר ותתרחב ההשכלה, כן תפחת הבורות, ועימה יפחתו האמונה המיסטית חסרת הבסיס והדבקות בפולחנים.

תודה על ההקשבה, ואני מקווה שתמשיך לבקר באתר ולקלוט את מסריו,
שלך,
שירה מאתר חופש.

חופש

האמת
(אלמוני)

כל כך הרבה כוח אתם משקיעים לשלול את האמת! מה לעשות, קשה להודות באמת! אני מוכרח להגיד לכם שאתם רק מגדילים את כוחו של הבורא, כי אילו הוא היה קטן לא היה מושקע מאמץ גדול כל כך לעקור את האמת שיש מנהיג ויש דין ויש דיין. גמר חתימה טובה.

שירה משיבה:

שלום לך מבקר אלמוני. תודה על דאגתך הבלתי נלאית ל"אמת". אם ה"אמת" כל כך מוכרת לך, איך זה שאינך רואה אמיתות רבות אחרות? ואם ה"אמת" היא האמת הדתית, איך זה שבספר בראשית מובאים שני סיפורים שונים בתכלית על "בריאת" אדם וחוה? מה אמיתי מבין השניים? ואם אחד אינו אמיתי - מדוע "אלוהים" שיקר? ואם שני הסיפורים אמת - איך אתה מפרש סתירה ב"אמת" האחת והבלעדית והנצחית?

האם אנחנו באתר חופש "מגדילים את כוחו של הבורא"? לתומי חשבתי, שהמאמין הדתי בטוח ש"אלוהים" שהוא המציא ממוחו הקודח הוא מירב הכוח הקיים, ואין חזק ממנו! ואם אנחנו "מגדילים" את כוחו, זה סימן שהוא אינו מושלם, וזקוק להגדלה ולחיזוק נוספים, מתמידים. איך זה מסתדר עם אין-סופיות גדולתו ועוצמתו, כביכול? מרוב חיפוש ה"אמת" אתה סותר את עצמך ללא הרף...

שנה טובה - חתימות יש רק על מכתבים או על שקים בבנק. ב"שמיים" אין כלום חוץ מעננים וחלליות. על שיקים לא חותמים שם.

חופש