הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

במת חופש - במת חופש - במת חופש

גליון מספר 127
אני לא מאמין למה שראו עיני


במת חופש

חגית כותב/ת לאתר חופש:

אני פשוט לא מאמין למה שראו עיני! תהיו הוגנים לעצמכם ותמשיכו לקרוא גם אם מדובר בביקורת!

ראשית במה אתם עוסקים, והאם בסופו של דבר אתם מוכרים אותו - ככה התחילה ונגמרה המשוואה. כמו כל דבר אנו בסופו של דבר רוצים למכור (להצליח) לפעמים למטרות רווח לפעמים לפרסום וכו'. אני מתאר לעצמי שאתם חבורת אינטיליגנטים בלי ציניות ובלי רצון לפגוע. אבל אוסיף דוגמא אחת, כדי שבטוח יהיה ברור כמו בפוליטיקה - מוכרים לכם את אותם תשובות שפרסמתם - וכו' וכו' - והמבין יבין, אה?

בגלל פרסומים כמו שלכם אנשים נבהלים מאנשים דתיים שבסה"כ מעוניניים להראות להם שיש עוד פאזה בחיים שנקראת רוחניות. יש כאלה שלא מעונינים בה - יש כאלה שהולכים להודו למצוא אותה וחוזרים מסוממים.

ולעניננו לפתירת המשוואה, אני בטוח שהרבנים לא היו נותנים לילדים לצרוך סמים אפילו אם יבטיח אחרי זה שיחזור בתשובה. להיפך, רוצים ללמד אותו מידות טובות כמו לרחוץ ידיים לפני האוכל ואחרי שיוצאים מהשירותים ולא לפגוע באנשים אחרים. ואהבת לרעך כמוך על רגל אחת.

לסיכום מותר לכם להביא דעתם אבל פגעת בי ובעוד הרבה אנשים עם הכותרת שלכם "מוכרים סמים" (הערת מערכת האתר: מדובר במאמר במדור "החזרה בתשובה" באתר, שנקרא "איך מוכרים דת? כמו שמוכרים סמים"). בקרוב אכנס שוב ואני מקווה שתשנו את הכותרת ותיצאו פריייים ותביעו התנצלות הוגנת.

חגית

במת חופש

תשובתה של שירה:

שלום חגית, כאן שירה מצוות אתר חופש

אתחיל בתודה על ביקורך באתר, ועל פנייתך אלינו. שאלה קטנה: האת את/ה אישה או גבר? זאת, משום שאת חותמת "חגית", אבל כותבת "אני פשוט לא מאמין למה שראו עיני!", או במקום אחר "אני בטוח שהרבנים לא היו נותנים". אבל לא זה מה שחשוב.

אינני יודעת כמה פעמים ביקרת באתר, ומה מכל החומר העצום ורב האצור בו קראת. מקריאת מכתבך מתקבל רושם, שקראת מאמר אחד, אולי שניים, והתכעסת.

כשאת טוענת כנגד משהו שכתוב באתר, אנא, בבקשה ממך, תני לנו את שם המאמר בדיוק, או לינק אליו, משום שלאור החומר הרב אין באפשרותנו לדעת למה בדיוק את מתכוונת בטענתך. האתר מעלה על במתו לא רק את דעת חברי הצוות, אלא גם חומר שנכתב בידי מבקרים שונים באתר. אם אדע למה בדיוק התכוונת, נחזור ונקרא, ואם יש צדק בדבריך - ייתכן ונשנה את הכתוב. וכבר היו דברים מעולם.

בטרם תיכנסי לאתר לשוב ולקרוא בו, אנא קראי שתי פניות שלנו לציבור הדתי: "כאן מומלץ לך להתחיל, הקורא הדתי" בראש הדף הראשי, ואת ההקדמה למדור פשיעה ואלימות בחברה החרדית, הנמצא במדור הראשי שלנו "יומן חדשות". משתי הפניות האלה תוכלי ללמוד על גישתנו העקרונית לציבור הדתי.

אין ספק, כדבריך, ש"יש עוד פאזה בחיים שנקראת רוחניות" אצל יהודים דתיים. תתפלאי. פאזה כזו קיימת גם אצל לא דתיים. לאיש אין בלעדיות על הרוחניות. לציבור הדתי יש מעלות ומגרעות, ולציבור החילוני יש מגרעות ומעלות, אבל לא אלו הן הבעיות המעסיקות אותנו, ואת, כאישה דתייה, פשוט אינך מבינה אותנו. דתיים רבים גם אינם מסוגלים להבין אותנו ואת המסר שאנחנו מעבירים באתר חופש. אנסה להסביר את הדברים:

אתר חופש לא היה נולד אלמלא נוצר בארץ מצב בלתי סביר ובלתי נסבל, בו ציבור מסויים כופה את פולחני-אמונתו על ציבור אחר, בשם אמת מסויימת, שאותו ציבור קיבל כאמת אחת נצחית ובלעדית שאין בלתה. לאיש אין חזקה על היהדות, בוודאי לא על האמת. אבל בעוד היהודי החילוני - החופשי, הלא דתי, האתיאיסט - חי את חייו בארץ בלי לכפות דבר על אחרים, ואני מתכוונת לכפייה בחיי הפרט, כמובן, בחיי התרבות, בזכויות האדם והאזרח, בזכות לבילוי והנאה בחיים - חודרים נציגים של הציבור הדתי לביתו, למטבחו, לחדר המיטות שלו, לארון הספרים, לתרבותו, לשעות הפנאי שלו ומכתיבים לו מה לעשות ומה לא לעשות, היכן והיכן לא, כיצד וכיצד לא, ועוד ללא קץ. על כל אלו מתווספת אפלייה קשה ובלתי אפשרית של שירות לא שווה למדינה, של זכויות לא שוות של האישה ושל הגבר, של קבורה לא הוגנת, ושל עוד אלפי פריטים, שלך אינם מזיזים, משום אמונתך הבלתי מסוייגת בהם, ואנחנו איננו מסוגלים עוד לחיות כך.

תאמרי - את כל אלה לא אני גרמתי, והציבור הדתי המתון, התרבותי אינו רוצה בכך ואפילו מתנגד לכך. אבל אמירה כזו איננה מנחמת אותנו. היא גם לא משנה דבר. הייתי מעריכה ציבור דתי תרבותי וסובלני, לו היה קם כאיש אחד, הוא ומנהיגיו, וקורא תיגר על חוקים בלתי חוקיים בעליל, על הפגיעה בזכויות הפרט, על החלטות רבנות, על "אמרי-שפר" מפי "גדולי תורה" המשמיצים, מעליבים ופוגעים בזכותנו לחיות, והיה פועל במקביל אלינו - לא חייב להיות ביחד ממש - לביטול חוקי אפלייה הקיימים בחברה הישראלית בגלל לחצים של אנשים דתיים.

וזה לא הכל, ולא זו בלבד הסיבה לקיומנו ולפעילותנו כאתר. על כל הצרות נוספה בשנים שמאז 1967 מערכת הטפות מיסיונרית-יהודית, הקרויה "החזרה בתשובה". במסגרת זו ממומנים עשרות עד למעלה ממאה מוסדות דת, שכל עיסוקם הוא הטפה לדת וציד נפשות. למעלה ממיליארד שקלים משלמת המדינה לבדה, חוץ מתרומות מחו"ל, לשם המרת דעתם של יהודים לכיוון הדת ולכיוון האגף הקיצוני של הדת. פעילות זו היא מתוכננת וממוסדת, קיימים בתי אולפנה למחזירים בתשובה, קורבנות היעד מועלים על מחשב, לכל קורבן מייעדים מלווים אישיים צמודים, והכל מאורגן ומשומן כהלכה. אם הדבר מעניין אותך, ואינך יודעת למה אני מתכוונת, קראי את הספר "ציידי הנפשות" (25 שקלים ברשת צומת ספרים) ותלמדי.

וכאן אני מגיעה לנושא ה"סמים", שהקפיץ אותך בקריאת מאמר מסויים באתר. הטפה לדת של המיסיון הדתי היהודי איננה מסתיימת בהסבר מהי דת. ההטפה כוללת, בעיקר, הרס התשתית הפיזית והרוחנית של הקורבן, על מנת למנוע ממנו כל אפשרות לחזור לאותו עולם, כולל הרס הבסיס המשפחתי שלו, שלילת ההורות, ומתן בית חדש והורים חדשים, מאמצים. במסגרת אותו הרס עושה המטיף הדתי הכל על מנת להשמיץ את יריבו - היהודי החילוני והעולם החילוני בכלל. בין ההשמצות קיימת, כמובן, האמירה שבעולם החילוני הכל רע, הכל טמא, הכל מוקצה מחמת המיאוס, אין בו רוחניות ("עוד פאזה בחיים"...), החילונים שקרנים, פושעי-מין, סוטים וצורכי סמים. הרב עובדיה, גאון הדור בעולם הדתי, הוא דוגמה אופיינית לדיבורים מעין אלו. והכל בהכללה. לא נאמר, למשל, ש"מישהו מתל-אביב צרך סמים". נאמר בהכללה - החילונים צורכים סמים, וכו'.

אין אדם ואין חברה המסוגלים לעמוד במתקפה זו, המאיימת על קיומם הפיסי והרוחני, מבלי להגיב. תגובה בנושא כה משמעותי לחיינו איננה יכולה להישאר ברמה של "זה לא יפה ככה לדבר ". הגנה על עצם קיומנו כבני אדם וכחברה מחייבת מתקפה רבתי, מקצה אחד לקצה שני, על כל המרכיבים המיסיונריים והכפייה של חלקים נכבדים במימסד הדתי, המבקשים להשתלט עלינו, והעושים הכל על מנת לאלץ אותנו לחיות על פי רצונם, השקפתם ואמונתם.

אם בהבעת דעותינו אנחנו "פוגעים בך ובעוד הרבה אנשים" - צר לי, אבל איננו תוקפים בהכללה, כפי שנוהגים כלפינו חלק נכבד מהמנהיגים והמימסדים הדתיים. האם חשבת פעם, שבהבעת דעותיהם של מנהיגי היהדות הדתית בישראל התוקפים את היהדות החילונית הם פוגעים בי, באוהד, בדרור, בדפנה בעוד הרבה אנשים? מדוע את רואה רק צד אחד של המטבע החברתית הישראלית? מדוע אינך מפנה אצבע מאשימה לצד התוקף?

אלו הם הסברי הקצרים לקיומו של אתר חופש. אני מקווה שהבנת אותי, ואם לא - לא. אנחנו בדרכנו נמשיך, לא נשנה נוסח שאיננו מקובל עליך, ובסוף גם ננצח. את המדינה הזאת הקימו יהודים שהשליכו מאחורי גוום דת ופולחנות דתיים. את המדינה הזאת הורסים (מבפנים) יהודים דתיים מסויימים, המנסים להשליך את בניהם של בוני המדינה לזבל, אם להשתמש בביטוי העלוב והמביש בו השתמש אחד מגדולי המשמיצים הדתיים במדינה. אבל הם לא יצליחו. ישראל תהיה בסופו של דבר מדינה חופשית, שהדת היא זכותם של אזרחיה, אבל היא לא תשלוט בכולם מכוח החוק.

אסיים בקטע מדהים שלך: "ולעניננו לפתירת המשוואה, אני בטוח שהרבנים לא היו נותנים לילדים לצרוך סמים אפילו אם יבטיח אחרי זה שיחזור בתשובה. להיפך, רוצים ללמד אותו מידות טובות כמו לרחוץ ידיים לפני האוכל ואחרי שיוצאים מהשירותים ולא לפגוע באנשים אחרים. ואהבת לרעך כמוך על רגל אחת".

אם תיכנסי לאתר חופש, למדור "יומן חדשות", ושם ל"נתונים סטטיסטיים" ול"יומן חודשי", תמצאי קטעים רבים שהתפרסמו בעיתונות הישראלית, ובהם מידע על צריכת סמים בידי דתיים וחרדים, ובמדור "יומני פשיעה ואלימות בחברה החרדית" תמצאי עשרות עדויות על מעשים מגונים עד פשעים חמורים שנעשו בידי רבנים וראשי ישיבות או כוללים, כולל פשעי מין זוועתיים. רבנים אינם אלא בני אדם, ובתור שכאלה, הם נגועים בכל החוליים שהאדם נגוע בהם, בלי כל קשר לאמונתו או לדתו. הצגת הרבנים כמי שאין בו מום, ושאיננו נגוע, חלילה, בנגע האלימות והפשיעה, היא פשוט לא מציאותית. "רחצת ידיים לפני אוכל ואחרי שיוצאים משירותים" - האם ראית אי-פעם בן-תרבות, אחד שלא חי בג'ונגל, שאינו רוחץ ידיים לפני אוכל ולאחר שיוצא מהשירותים? האם את מבקשת לומר, שזה מה שמייחד חינוך דתי?

ולגבי "ואהבת לרעך כמוך" - זה בדיוק מה שאנחנו מבקשים ללמד את הרבנים שלך ואת חברי הכנסת מטעמך. העבירי אליהם מסר זה.

שלום משירה, חברה בצוות אתר חופש.

במת חופש