הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

במת חופש - במת חופש - במת חופש

גליון מספר 107
קוסמוס - קובלנה המצפה לתגובה

מאת: אוהד וניצן, בשם ועד העמותה ע.ל.ה-חופש


לעמותת 'ע.ל.ה.-חופש' הגיעה בתחילת חודש אפריל קובלנה של לקוחה בשם סורין, לאחר אירוע שהיה לה - לטענתה - במרכול 'קוסמוס' בקניון רננים ברעננה. שלחנו את הקובלנה בדואר רשום בתאריך 9.4.2002 למנהל 'קוסמוס' בבקשה ובתקווה לקבל את תגובתו.

המכתב חזר לעמותה בתאריך 29.4.2002, ועליו חותמות 'לא נדרש', 'הודעה שניה':

איננו יודעים את הסיבה לחזרתו של המכתב. ייתכן וטעינו בכתובת, וייתכן ואירעה תקלה אחרת כלשהי. אנחנו מעלים כאן את המכתב ששלחנו למנהל 'קוסמוס', בתקווה שהוא או אחד מעובדיו יקרא זאת באתר, ו/או תוך בקשה שאחד מגולשי 'חופש' יעביר לו את המכתב. אנחנו מעוניינים לקבל את תגובתו, ונעלה אותה באתר עם הגיעה. אנחנו מבקשים להדגיש, שאין בפרסום מכתבה של סורין משום הבעת עמדה מצדנו לגבי צדקת טענתה, וכאמור אנו מצפים לקבל את תגובת מנהל 'קוסמוס' לגביה.

להלן העתק מהמכתב שנשלח (בהשמטת הכותרות והחתימות של העמותה):


לכבוד מנהל 'קוסמוס',

קניון רננים, רח' המלאכה 1 רעננה

מנהל נכבד,

המכתב הבא הגיע אלינו ביום 2.4.2002 מסורין, אחת מקוראות 'חופש' (שמה המלא וכתובה שמורים אצלנו):

סורין, 2 אפריל, 2002

לאתר חופש שלום,

נכנסתי ל"קוסמוס" ברעננה (קניון רננים) וביקשתי לקנות "וויסקאס" (Whiskas), המזון האהוב על החתול שלי. לשמחתי מוצר זה ניצב גלוי על המדף, לא היה מכוסה בכיסוי הרגיל שיש מעל מוצרים שאינם מיועדים לפסח, ולא היה עליו סימון כלשהו של "חמץ".

נטלתי את המוצר מהמדף, וניגשתי לקופה, אלא שכאן ציפתה לי הפתעה: הקופאית סירבה למכור לי את המוצר בטענה, שהוא "איננו כשר לפסח". ניסיתי להסביר לה שהחתול שלי איננו מבחין בין מוצרים לפסח ושאינם לפסח, אבל היא, וכן גם המפקחת שלה, סרבו למכור לי את המזון לחתול.

שאלותי הן:

1. אם מותר להציב מוצר ולהציגו על מדף גלוי וללא כיסוי על מדף בחנות, מדוע אסור לי לקנותו? האין בכך פגיעה בחופש הקנייה שלי?

2. איך אפשר להסביר את האבסורד בחיובו של חתול לאכול מאכל של פסח בלבד?

שלכם,

סורין (השם המלא והכתובת שמורים במערכת חופש)

אנחנו פונים אליך, מנהל נכבד, ומבקשים לקבל את תגובתך, שתתפרסם באתר חופש www.hofesh.org.il. אם לא נקבל תשובה, נפרסם שלא קבלנו תשובה. אני מבקש להזכירך דבר, שבוודאי ידוע לך והוא, שהחוק איננו אוסר מכירת חמץ, אלא הצגתו בלבד. תודה לכם על תשובתך, ואשמח אם תפרסמו את מכתבי ותביאו אותו לידיעת כלל הציבור.

בכבוד רב,