במת חופש מיוחדתפני הדור כפני הנשיא (המשך) - המוסרי והבלתי-מוסרי בתורהביום שני, 24.11.2003, התפרסמו בתקשורת (מעריב, ידיעות אחרונות ועוד) דבריו של מר קצב, נשיא המדינה, שנישאו בכנס עמותה ליחסי דתיים-חילוניים: "תינוקות שנישבו" כינה הנשיא את החילונים, והוסיף: "לא נתנו להם (לחילונים) את האפשרות לבחור. הדתי יכול לבחור דרך חילונית או דתית, החילוני לא יכול לבחור, כי יש לו רק דרך אחת, שהתחנך בה [...] מישהו יכול לומר שיש ציווי בתורה שמנוגד למוסר?" אתר חופש, כאתר
יהודי-חילוני, שחילוניותו מושתתת על בסיס השקפת-עולם ביקורתית ומודעת ובחירה מרצון,
דוחה את עמדתו זו של נשיא מדינת ישראל על הסף, ומוצא עצמו פגוע בעטייה. כבר הבהרנו
מעל הבמה הקודמת בנושא, שדבריו של הנשיא כללו שלושה מרכיבים שונים: (1) הביטוי המזלזל והמתנשא
"תינוק שנשבה", (2) הקביעה שלדתי יש חופש בחירה בעוד שלחילוני אין,
ו-(3) קבלת התורה כטקסט שאין בו דבר שאיננו מוסרי. בשתי במות חופש קודמות (הראשונה, השניה) התייחסנו לביטוי "תינוק שנשבה", ולדעתו השגויה של נשיא המדינה, לפיה יש לדתי חופש בחירה, בעוד שלחילוני אין. מעל במה זו נתרכז במרכיב השלישי - הטענה השגויה, הגורסת כי כל הכתוב בתורה הוא מוסרי. עם זאת, לאור מכתבים שקבלנו מקוראים שונים, נתייחס פעם נוספת, וביתר הרחבה, לנושאים שכבר נדונו בפורום זה. על מנת להבהיר מה בדיוק אמר הנשיא בכנס "יחד", כדי שלא יהיה מקום לטענות התחמקות כמו "דברים הוצאו מהקשרם", הנה לפניכם במקורו קטע מנאומו של הנשיא באותו כנס, המתייחס לסוגיית המוסר בתורה (ההדגשות הן שלנו). הנאום בשלימותו הגיע אלינו, כמו אל כל מי שכתב לנשיא, מבית הנשיא. "... אני מאמין שחברת מופת, היא חברה שפועלת על פי הציווי המוסרי, על פי המצפון, על פי המוסר, וכשפועלים על פי המוסר מה הבדל בין הדתי לחילוני? מה הן מצוות התורה, אם לא מצוות שהמוסר והשכל הטוב מחייבים לפעול על פיהם?מישהו יכול לבוא ולומר שיש איזה שהוא ציווי מן התורה שעומד בניגוד למוסר חלילה וחס? מישהו מהחילונים יכול לבוא ולומר שהוא לא פועל ומגדיר את עצמו כאדם מוסרי והוא לא פועל על פי הציווי המוסרי? ואם הוא פועל על פי הציווי המוסרי, הוא ממילא פועל על פי ציווי התורה. נכון, הוא לא מקיים את המצוות, לא הולך עם כיפה ולא מניח תפילין ולא מתפלל כל יום, אבל בהתנהגות שלו בוודאי מקיים את ציוויי התורה, את הציוויים המוסריים..." שלוש הערות בסיסיות יש לנו, חברי מערכת אתר חופש וצוותו, לדבריו אלו של הנשיא: (1) בצוויי התורה יש צווים בלתי מוסריים בעליל; (2) בתורה יש רבים מספור מעשים בלתי מוסריים, שנעשו בידי האל, בשמו או עבורו, כביכול; (3) יהודי חילוני הוא קודם כל אדם ורק אחר כך יהודי, והמוסר שלו הוא מוסר כלל-אנושי, הומניסטי, ולאו דווקא על בסיס הכתוב בתורה. את דבר האתר נביא בהמשך, לאחר דברי הביקורת של ורדה - אחת מהקוראות הקבועות של האתר: ורדה מגיבה על דבריו של הנשיא ועל טיעוני ההגנה מאת הרב יצחק ליפשיץהמשפט האחד שפורסם מתוך דברי הנשיא באמת מרגיז, אבל כשקוראים את דברי הנשיא במלואם זה מרגיז עוד יותר! רק כמה הערות שלי (באדום) לגבי דברי הנשיא (בשחור). "... וכשפועלים על פי המוסר מה
הבדל בין הדתי לחילוני? מה הן מצוות התורה, אם לא מצוות שהמוסר והשכל הטוב מחייבים
לפעול על פיהם? מישהו יכול לבוא ולומר שיש איזה שהוא ציווי מן התורה שעומד בניגוד
למוסר חלילה וחס? מישהו מהחילונים יכול לבוא ולומר שהוא לא פועל ומגדיר את עצמו
כאדם מוסרי והוא לא פועל על פי הציווי המוסרי? ואם הוא פועל על פי הציווי המוסרי,
הוא ממילא פועל על פי ציווי התורה". "... אבל אי אפשר לכפות נושאים שנוגעים לאמונה, אך ורק משום שהרוב קבע כפי שקבע". ועדיין כופים נושאים שנוגעים לאמונה, אך ורק משום שהמיעוט הדתי קובע כך, למשל: כשרות, תחבורה בשבת וכו'. "... אני לא מקבל את זה שכל מחנה רואה את עצמו כמחנה של בני אור והמחנה השני הוא בני חושך". וזו בדיוק צורת ההסתכלות של המחנה הדתי על המחנה החילוני. "... אבל ריבונו של עולם, מדוע אותם יהודים לא מוכנים לגלות רגישות, להתחשב ברגשות של אחיהם בני עמם הם, בני דתם הם - היהודים?". ואף פעם לא עולה השאלה מדוע הדתיים אינם מגלים רגישות ומתחשבים ברגשות אחיהם החילוניים. כאילו לחילוניים אין כל רגשות. רק לדתיים יש מונופול עליהם. "... אני קיבלתי את כל החינוך שלי בארץ מכיתה א', קבלתי חינוך חילוני, מעולם לא קבלתי חינוך דתי ונפגשתי לפני שנים אחדות בירדן עם הנסיך חסן, גיליתי שהוא בקיא בתלמוד. ואני שר בממשלה, אני אומר לעצמי - הייתכן שר בממשלה יהודית ריבונית, אין לו מושג באחד מיסודות היהדות, בתלמוד, ויושב שם יורש עצר אז, נסיך, מוסלמי, בקיא בתלמוד ואני אין לי מושג. ואני התחנכתי בארץ, הייתכן?". מוזר מאד. גם אני למדתי בבית ספר חילוני, למדתי תלמוד (אפילו סיימתי בציון 9 בבגרות). כולנו לומדים תנך, כולנו לומדים תורה שבע"פ. דווקא בתי הספר הדתיים הם אלה שאינם מלמדים נושאים הנחשבים "חילוניים", כגון מדעים, אמנות, חינוך גופני ועוד. "... ולכן אני אומר מפעם לפעם שחלק מהחילונים הם בבחינת תינוקות שנשבו, לא נתנו להם את האפשרות האמיתית לבחור בין שתי הדרכים". הדתיים מבודדים עצמם מהעולם החיצוני. במקומות דתיים מובהקים כמו בני ברק אנשים לא קוראים עתונים חילוניים, לא רואים טלויזיה, מנסים למנוע מהם גם גישה לאינטרנט. אז איפה פה האפשרות שלהם לבחור בין שתי הדרכים?
מערכת חופש מוסיפהבמחקר-זוטא שערכנו (אתר חופש) בנושא
תרי"ג מצוות - http://www.hofesh.org.il/articles/halacha/taryag.html זה באשר למוסריותן של מצוות התורה. בנוסף לכן התורה והתנ"ך כולו מלאים במעשים בלתי מוסריים שנעשו בידי האל, למען האל או מטעמו, כביטוי לאהבה הבלתי מסוייגת של המאמין לאלוהיו. החל בהרס כל החי בעולם בידי האל, כגחמה על התנהגות בלתי מוסרית, כביכול, של יושבי תבל, השמדת סדום ועמורה, על כל יושביהן, בשל חטאי חלק מתושביהן, רצח כל בכורי מצרים כעונש על התנהגותו של פרעה, מלכם, רצח 3000 איש מבני ישראל כ"עונש" על הקמת עגל הזהב, רצח קורח ועדתו, רצח זמרי וכזבי בידי פנחס הכוהן, רצח 24,000 מבני ישראל במגיפה בגלל החטא עם בנות מואב, רצח 70,000 מבני ישראל במגיפה כעונש על חטאו של דוד המלך, רצח של 42 ילדים בגלל לעג שלעגו לאלישע, ועוד לאין ספור רציחות בידי האלוהים, בשמו או לכבודו. הרחבה בנושא זה תבוא בהמשך, במאמרו של עירון. מכתב מאת שמואל לנשיאשלום לך אדוני הנשיא, הופתעתי לשמוע על התבטאותך שהחילונים הם "תינוקות שנשבו". אני חשבתי שבמדינה דמוקרטית כמו שלנו, יש לי ולחברים שלי החילונים זכויות וחובות כמו לשאר אזרחי המדינה. מסתבר שלא. מסתבר שחילוני נחשב לפחות ערך בגלל שאינו מתנהג, מתלבש או חושב כמו קבוצה מסוימת, אשר חושבת שבגלל הכיפה יש לה זכויות יתר, רגישויות שאסור חס וחלילה לפגוע בהן. ובכן, כבוד הנשיא, רגשותיי כחילוני נפגעו עד מאד מאמירתך... אני מתקומם ומסרב לקבל
את ההגדרה "תנוקות שנשבו". אני מוכן לקבל את ההגדרה "אזרח ישראל
שווה זכויות וחובות" למרות שהחינוך הדתי אינו מדבר אלי בכלל, ואני גאה מאד
בחינוך החילוני שקיבלתי. אדוני, ברגע שנבחרת לתפקיד "נשיא המדינה" , רצוי מאד שתהיה הנשיא של כל עם ישראל. התפקיד מחייב אותך להתנהגות ממלכתית ומכובדת. עסקנים מפלגתיים יש הרבה, נשיא רק אחד, לכן אנא ממך, תנסה להתעלות מעל לעסקנות המפלגתית ולהיות "נשיא". בכבוד רב, שמואל שמואל קבל תשובה ממנכ"ל בית הנשיא, והוא משיב למנכ"ל: 26.11.03 שלום למר משה גורל מנכ"ל בית הנשיא קיבלתי את הדוא"ל שלך אך לצערי אינני יכול לפתוח את הקובץ שמכיל את נאום הנשיא. אתייחס, אם כן, רק למאמרו של מר יצחק ליפשיץ "שם צופן לסובלנות דתית" כותב מר ליפשיץ במאמרו: "לכל היותר, הנשיא טעה בשימוש בשפה שאיבדה את קהלה", ואני מסכים איתו. טעה הנשיא כאשר פנה לציבור החילוני במין התנשאות "פטרנליסטית" וקבע שאחריותו של הציבור הזה פחותה מכיוון שאינו שומר מצוות. אני רואה באמירה הזאת זלזול מוחלט בציבור החילוני ולא "שם צופן לסובלנות דתית". ברגע שאנשי דת חושבים ש-"הבריות ברובם אינם אנשי עקרונות ולכן אין להתייחס אליהם רק ע"פ מעשיהם אלא בראש וראשונה ע"פ התנהגותם המוסרית" הם מזלזלים בציבור החילוני, שהוא כאילו חסר עקרונות ושמים עצמם מעל לציבור הזה. זאת לא סובלנות ובוודאי לא סבלנות. אמונה, אדוני המנכ"ל, היא עניין פרטי של כל אדם ואדם; יש אנשים שמאמינים ויש שלא. אינני בין המאמינים ולכן אין אני מוכן לקבל את עול התורה והמצוות. האם סירובי זה עושה אותי אדם פחות טוב מאשר האדם המאמין? האם סירובי זה נותן לנשיא המדינה הזכות להתייחס אלי כאדם חסר אחריות וחסר הבנה? תשובתי היא לא, ואני חושב שהנשיא יפה ייעשה אם יודה בטעותו, יתנצל, והמעשה הזה יגרום לי ולחילוניים אחרים, להעריכו לא רק כנשיא אלא גם כאדם שטעה ומסוגל להכיר בטעותו. בכבוד רב, שמואל צבי מניו-יורק כותב לאתרבושה וכלימה שמר קצב, במעמדו כנשיא המדינה, חסר טקט ותבונה בהבעת דעות כפי שהוא ביטא בדבריו באותו כנס. בכך נמצא כמגדיר עצמו כאחד מחבורתו של עובדיה יוסף, בהתבטאויותיו המבישות, דמויות האייטולות. ע' אסא פונה לנשיא המדינהפני הדור כפני הכלב - זו האסוציאציה הראשונה הקופצת לנגד עיניי כשאני שומעת את התבטאותו של נשיא מדינת ישראל על החילוני כ"תינוק שנשבה", ושחופש הבחירה שלו פחות מזה של הדתי. מעניין, בא לי להגיד לנשיא משה קצב: תראה לצד מי ומה מפרסמים אותך באותו עיתון "מעריב": בעמוד 16 פרסמו את התבטאותך האומללה, המעליבה וחסרת הטקט על "תינוק שנשבה", ובעמוד 24 מופיעה ידיעה, לפיה הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, פסק ש"סקס מותר רק בלילה ורצוי בלי זבובים". שמואל אליהו, רבה של העיר צפת, שייך לאותה קבוצה הקובעת, שאני, יהודייה חילונית, הנני "תינוק שנשבה", וכל הציבור שעונה אמן אחריו בלא להרהר או לערער, לו יש חופש בחירה, ולי אין. מוזר מאד, נשיא יקר שלי, על מי ועל מה אתה מסתמך, כשאתה קובע את מהותם, אופיים ואיכותם של מרבית אזרחי המדינה. לדעתי זו ממש בושה וחרפה לכולנו ולמוסד הנשיאות. "מדינה חשוכה" כינה שחר
אילן ב"הארץ" (25.11.2003) את מדינתנו, בה שולטים רבנים כמו שמואל אליהו,
עובדיה יוסף ואחרים, אותו עובדיה יוסף, שפסקי-הבל שלו מגיעים לא אחת לשפל המדרגה.
אתה, נשיאי היקר, דובר בשפתם של עובדיה יוסף, שמואל אליהו ורבנים רבים אחרים,
המהווים נציגיה של ההלכה היהודית, ופוגע בנו, בי, בבני משפחתי ובכל הציבור היהודי
החילוני הרחב בטיעון הפוגעני והמעליב "תינוק שנשבה" בשמה של אותה הלכה. אני מצפה ממך, נשיאי, שתיקח חזרה את כל התבטאותך האומללה כלפי היהודים החילונים, ולא רק משפט זה, שהסתייגת ממנו מאוחר יותר באמירה שזה היה "פיקשוש", אלא את כל האמירות שהשמעת השבוע כלפי אותם יהודים. ע' אסא דור מרמת-גן כותב לאתרקוראים לי דור, ואני
תלמיד תיכון מרמת גן. לא אגיד שנדהמתי לקרוא את דבריו של כבוד הנשיא, כי כפי שזכור
לי הוא התבטא בדומה לכך בעבר, אולם אני בכל זאת מעוניין להגיב: מר קצב, הדבר שהכי פגע
בי הוא קביעתך השרירותית, שאין לי זכות בחירה. יתרה מכך: אמרת שלדתי יש יותר
זכות בחירה ממני. הציבור הדתי ברובו מתחנך סביב תורה אחת, שאין צורך לכתוב כרגע מה
היא, הוא מתחנך לקבל תורה זו כאמת יחידה ללא עוררין, וכל אדם אשר מערער על קביעה
זו דינו, במקרה ה"טוב", שיעבור שטיפת מוח, ובמקרה הרע יגורש מקהילתו
ויתכחשו אליו. בפעם האחרונה שבדקתי, "זכות בחירה" לא הוגדרה כמו המצב שתיארתי לעיל. אני, לעומת זאת, מחונך לחשוב, יש לי זכות מלאה לחשוב, האם יש אלוהים או אין, האם אני רוצה לקיים מנהגים דתיים או לא, האם אני מקבל את התורה כאמת אחת ויחידה, או כאוסף של כתבים שנוצרו על רקע פוליטי. ואם יקומו אנשים
שיגידו: "אבל הנה - העובדה שלדעתך אין אלוהים - האם בכך אינך תינוק
שנשבה?", ואני אשיב להם: ממש לא! אני מוקף חברים ומשפחה, רובם ככולם
ככולם חילונים, חלקם מאמינים וחלקם לא, חלקם חוגגים חגים מסויימים, או צמים ביום
כיפור - אך יש להם ההזדמנות לחשוב, והם קיבלו החלטות אלה על דעת עצמם - איש
לא לחץ עליהם להאמין או לא להאמין, איש לא איים עליהם בגירוש או בנידוי בגלל
אמונתם או אי-אמונתם, איש לא הטיף להם לקיים מצוות או לא לקיימן. אני נער שיש לי זכות בחירה - גם כיום יש לי הזכות המלאה להחליט אם אני מאמין, ואם אחליט כך - חבריי יכבדו החלטה זאת, הוריי בוודאי לא ינדו אותי, לא אסולק מבית הספר, ובריונים לא ירביצו לי. זכות הבחירה היא כולה שלי. אני מציע לך לשקול שנית לפני שאתה קובע קביעות כגון אלה, כי זו לא היתה פליטת-פה. דור מרמת-גן צופיה מלר מגיבהברצוני להתייחס לדבריו של נשיא המדינה, כפי שהם נאמרו באותו כנס, וצוטטו בחלק הראשון של כתבה זו. א. אמר הנשיא: "... ואם הוא פועל על פי הציווי המוסרי, הוא ממילא פועל על פי ציווי התורה". האם הנשיא מתכוון לכך, שגם "גויים" הפועלים על פי הציווי המוסרי הם ממילא פועלים על פי ציווי התורה? שאם כן - מכאן ניתן ללמוד, שלא המוסר שבתורה הוא המבדיל בין יהודי דתי ליהודי חילוני, אלא פולחן ומנהגי-חיים, כגון הנחת כיפה, כפי שמציין הנשיא בדבריו: "לא מקיים את המצוות, לא הולך עם כיפה". וזה מעבירנו לטיעון שני: ב. ילמדנו מורנו ורבנו, כבוד הנשיא, היכן, בדיוק, בין מצוות התורה מופיע הציווי של "הליכה בכיפה"? אני חיפשתי וחיפשתי ולא מצאתי. ג. ואם כבר מבחינים בין מצוות שהן מוסריות במקורן (כגון: לא תרצח, לא תגנוב וכו'), לבין מצוות שהן עניינים שבמנהג, שאנו מכנים פולחניות - ועל האחרונות מצביע הנשיא קצב (כגון כיפה, תפילין, תפילה) כדי לאפיין באמצעותן את מצוות התורה, על כך אשיב: 1.למצוות המוסריות יש לנו שותפים רבים בין אומות העולם, והן כלולות בחוקותיהם האזרחיות-החילוניות. בהן גם חוקים רבים, שהוכח כי קדמו לתורה (חוקות חמורבי, אשנונה, חיתים ועוד). וגם אם יש חוקים בהם קדמה התורה - יכולים אנו רק לברך על כך, שגם אומות העולם אמצו אותם (יום מנוחה שבועי, שהוא חוק סוציאלי), ולא השאלה מי קדם למי היא המבחינה בין יהודי לגוי. 2. ההעדפה הברורה שנותן כבוד נשיא המדינה למצוות הפולחניות על פני המצוות המוסריות - ראה, שוב, את הדוגמאות שהוא מביא כדי להבחין באמצעותן בין יהודי דתי שומר מצוות (מלשון ציווי) לבין יהודי חילוני, השומר על ערכים מוסריים. ובכן, העדפה זו של הנשיא עומדת בסתירה מוחלטת לדברי נביאי ישראל ולרוח המוסר שהנחילו לנו, ושאומצה על-ידי יהודים הומניסטיים-חילוניים כמונו, והרי ירמיהו אמר (ז'/22): "כי לא דברתי עם אבותיכם ולא ציוויתים ביום הוציאי אותם מארץ מצרים על דברי עולה וזבח". וכן עמוס, הושע וישעיהו: "חסד חפצתי ולא זבח" (הושע ו'/6), וכן "למה לי רוב זבחיכם, אמר ה'" (ישעיהו א'/11). במילים אחרות: חוקי המוסר הם העיקר ולא מנהגי-פולחן, ואם אותם מקיימים היהודים החילוניים (וגם "גויים" רבים), האם אין הם מקיימים את רוח היהדות כפי שהונחלה לנו ע"י נביאי ישראל? מיהו, אם כן, "תינוק שנשבה" - זה ששם את הטפל (חבישת כיפה) עיקר, או זה השומר בנאמנות על ערכים מוסריים שרכש הן מן התורה, הן מאומות העולם, כגון שוויון (בין יהודי ל"גוי", שוויון בין אישה לאיש), פלורליזם (המקבל גם רפורמים וקונסרבטיבים וחילונים כחלק לגיטימי לכל דבר של העם היהודי), הומניזם - שאינו נרתע מביקורת התבונה האנושית, לקבוע את אורחות-חייו? ד. וכי כיצד יכול אדם לשמש נשיא של כל תושבי המדינה, אם הוא מזלזל במרביתו של העם שהוא עומד בראשו, ומאפשר למיעוט אורתודוכסי להתנשא על רוב מניינו ובניינו של העם היהודי בארץ ובתפוצות? לי קשה לראות אדם זה כנשיאי, עד שלא יחזור בו מדבריו, ובפומבי, כפי שנאמרו בפומבי, ומאמינה אני שרבים הם הסבורים כמותי. תוספת המערכתכבוד נשיא המדינה! כדוגמה לחופש הבחירה אנחנו מציגים בפניך שניים מתוך שפע המאמרים המצויים באתר חופש, המתייחסיים לנושא זה. האחד - דבריו היוצאים מן הלב של שלומי, שחופש הבחירה הקיים בפניו של נער יהודי חילוני עמד לו בתפנית הראשונה שעשה בחייו, כמו גם בשנייה, הקשה והחשובה יותר http://www.hofesh.org.il/yodea_lishol/personal_stories/shlomi.html והשני - מאמרו של גולש אחר באתר - יהודי חילוני בוגר, משכיל ורחב אופקים http://www.hofesh.org.il/articles/argument/1/beyond.html על המוסרי ושאינו
מוסרי בתורה
|