הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

אז מתי באמת נברא העולם?

הומור, הומור - רק נא לדייק

מאת כתב חופש לענייני מדע

ביום שישי 24.9.2004 עלה באתר חופש קישור למאמר "אז מתי באמת נברא העולם?" מתוך האתר "עניין מרכזי". המאמר עושה חשבון ציני (וצודק!) עם המאמינים היהודיים בדבר גילו של העולם -  ראה קטע קצר מתחילת המאמר:

צריך לברר פעם כמה ישראלים באמת מאמינים לשטויות של החרדים לפיהן העולם נברא ביום שישי אחד, 13 באוקטובר 3764 לפני הספירה, על פי חישוב לאחור של הספירה הגרגוריאנית, זאת למרות שהמדע הוכיח חד משמעית שבני אדם הסתובבו על פני האדמה הזאת לפני יותר מ-4 מיליוני שנים לפחות.

אלא שהומור, ציניות וביקורת - חשובים, אבל גם דיוק בעובדות. ללא כל קשר עובדתי לבריאת האדם והעולם או לאחראים להתהוותם, נפלו כמה שגיאות במאמר:

"העולם נברא ביום שישי אחד" - ייתכן וחמד לו הכותב לצון, אבל לא ביום אחד טוענת האגדה שהעולם נברא, אלא בשישה ימים. האדם הוא שנברא, על פי אותה אגדה, ביום השישי. חשוב לא להטעות אחרים.

"13 באוקטובר 3764 לפני הספירה" - על פי המסורת היהודית "נברא" העולם כביכול בסוף ספטמבר שנת 3760 לפני הספירה או בתחילת אוקטובר שנת 3761 לפני הספירה (קיים דיון הלכתי באשר לשיטת הספירה). נבחר, לצורך העניין, בתאריך הראשון מביניהם.

"בני אדם הסתובבו על פני האדמה הזאת לפני יותר מ-4 מיליוני שנים לפחות" - על כך אין לעבור לסדר היום העובדתי. בני אדם בעלי מוח חושב ונבון בני מיננו (הומו סאפיינס) החלו להסתובב על פני האדמה של עולמנו זה "רק" לפני כ-200,000 שנים (ראה כאן). מי שהסתובב לפניהם היו הומינידים אחרים - יצורים הולכי על שתיים, הדומים לקופי אדם, אבל עם מוח מעט יותר גדול. הם היו בעלי מערכות גוף שונות משל הקופים אבל שונות גם מאלו של האדם. הומינידים אכן החלו להסתובב על פני האדמה הזאת לפני מספר מיליוני שנים.

חשיבות הנושא הזה היא הן בשל דיוק, שחייב להתקיים בכל עניין מעשי ומדעי, והן משום העירוב והבלבול שרבים עושים, חלקם בכוונה תחילה, בין האדם לקוף, בעיקר בנושא מוצאו של האדם.

בניגוד לטענות מכוונות, שגויות ומטעות, תורת האבולוציה אינה טוענת שהאדם "נולד מהקוף", אלא ששניהם, יחד עם עוד יצורים אחרים, התפתחו בדרך הסתעפותית/התפצלותית ממקור אחד, מזן של יצור קדום אחד. האדם החושב, ההומו סאפיינס, הופיע על במת העולם רק לפני כ-200,000 שנה (ראה כאן), וקדמו לו יצורים נחותים שכלית ממנו הקרויים הומו ארקטוס (ראה כאן), הומו האביליס (ראה כאן) ואחרים.

היצורים שהיוו צורות ביניים בין קופי האדם הקדומים לאדם שייכים למשפחת ההומינידיים, ואין לערב אותם עם האדם עצמו, כמו גם עם הקופים עצמם.

למתעניינים בנושא מומלץ לקרוא את הספר לוסי - ראשית המין האנושי, מאת דונלד ג'והנסון ומייטלנד אדי, בהוצאת מודן, 2001. הספר כתוב כרומן בלשי, ומתאר בצורה מעניינת ומרתקת את התפתחותם האבולוציונית של ההומינידים והאדם מיצורים שקדמו להם, תוך השוואה איורית של פרטי הגולגולות של אותם יצורים.

המאמר הנדון צריך היה אולי לפתוח כך:

צריך לברר פעם כמה ישראלים באמת מאמינים לשטויות של החרדים לפיהן העולם נברא בשישה ימים בסוף ספטמבר 3760 לפני הספירה, על פי חישוב לאחור של הספירה הגרגוריאנית, זאת למרות שהמדע הוכיח חד משמעית שבני אדם הסתובבו על פני האדמה הזאת לפני כ-200 אלף שנים והיקום קיים כבר יותר מ-13 מיליארד שנים.

 


ספטמבר 2004