הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

מהי המהירות הכי גבוהה שבן אדם יכול להגיע אליה?

מאת: ניצן

התשובה היא מעט "טריקית", כיוון שלמושג מהירות של משהו יש משמעות רק ביחס למשהו אחר.

בכל מקרה, ובהתחשב בפיתוחים עתידיים, המהירות התיאורטית הגבוהה שאדם יכול להגיע אליה ביחס לכל עצם אחר היא "כמעט" מהירות האור. פשוט כי חוקי הטבע לא מאפשרים מהירות גבוהה יותר. גם לתשובה זאת יש סוג של "עדכון" אם מדובר בעיוותים של המרחב, כיוון שההגבלה על מהירות האור היא ביחס למרחב ולא של המרחב עצמו, אבל פה אנו גולשים לנושאים קצת מורכבים.

המהירות המעשית שאדם הגיע אליה בעזרת כלים ביחס לכדור הארץ היא כ-11 ק"מ בשנייה, בחלליות שהגיעו לירח למשל. המהירות המעשית שאדם הגיע אליה ללא עזרת כלים ביחס לכדור הארץ היא כ-50 מ' בשנייה, בנפילה חופשית באוויר. המהירות המעשית שאדם הגיע אליה ללא עזרת כלים על פני כדור הארץ (דהיינו בריצה) היא כ-10 מ' בשנייה.

אם אנו מביאים בחשבון ייחוס לדברים אחרים, המהירויות גדולת הרבה יותר. אדם על פני קו המשווה מסתובב סביב מרכז כדור הארץ במהירות של כחצי ק"מ לשנייה. כדור הארץ כולו (עם בני האדם שעליו) מסתובב סביב השמש במהירות של כ-30 ק"מ בשנייה. מערכת השמש כולה, עם בני האדם שבה, מסתובבת סביב מרכז הגלקסיה במהירות של כ-230 ק"מ בשנייה. גלקסיית שביל החלב כולה מתקרבת לגלקסייה של אנדרומדה גם כן בקצבים שנמדדים בכמאה ק"מ בשנייה.

מכל מקום, שימו לב שאם העולם הוא רק בן 5,783 שנים, איננו יכולים לראות את רוב הדברים הללו. אנו רק יכולים לראות אור (ולכן דברים בכלל) ממרחקים של עד 5,783 "שנות אור" מאיתנו - שזה רק השכונה הקרובה אלינו בגלקסיה הספציפית היחידה שלנו, מתוך טריליוני הגלקסיות הנמצאות אי שם.

 


ספטמבר 2022