מאת עירון מדי פעם בפעם מתפרסמות ידיעות מעין זו:
ואם תרצו גם כזו:
ופעמים מתפענחות - בכלי המדע - אפילו חידות-יסוד מפורסמות. למשל:
ויש שמובאות בעיתונים ידיעות 'סתמיות' ו'משעממות' כאלה:
ואין כל זה אלא מדגם אקראי ומזערי - ומוגבל בזמן - משפע עצום של ידיעות מדע, המתפרסמות תדיר בכלי התקשורת והמידע. קלי-דעת מתלוצצים ולוצצים למקרא ידיעות-פז אלו; שכן בעיניהם ה'ידעניות' [ואין לך 'ידען' מן הבור] אין אלו אלא משחקי שטות בכסות 'מדעית'. והלעג, כידוע, הוא נשק-המגן של הבור הנלעג.
ואנו לא נאמר אלא זאת: גם אם לא כל ידיעה מסוג זה היא אמנם בגדר גילוי מרעיש ומהמם [העבודה המדעית, מה לעשות, בדרך-כלל ענוותנית וזהירה בפרסומיה - היא נעדרת את היוהרה הידענית המאפיינת את הדת ודובריה] - עצם תכיפותן ורציפותן של ידיעות כאלו מעידה בבירור על המשך מתמיד ועקשני-שקדני של העבודה המדעית בעולם בתחום הכרת מקור היקום והאדם, בהיותו חלק ממנו. המדע, אנו נוכחים, נתון תמיד בתהליך מחקרי דינמי, מתמשך וקבוע. כל פיסת מידע, אפילו זעירה שבזעירות, היא בגדר עוד פסיעונת זהירה אך מבטיחה של האנושות - ושל המדע כשליחה - לקראת חשיפת עוד נתון של האמת המדעית (הפשוטה - אך גם המורכבת). אמת זו - ככל שהיא מתבררת, מתעצבת ומתגבשת - הריהי גם מערערת ומבטלת את המיתוסים הדתיים המעצבים ומפרנסים את אמונות הדת, ובראשן הגדולה והעיקרית באמיתותיה - הפיקצייה שיצר האדם לעצמו וכינה אותה 'אלוהים', על שלל שמותיו [על שמות האל - במאמר גלגולו של שם מאת ליאור הלפרין].
המדע אפוא - תחום חשיבה ועשייה אנושית רצינית, נורמטיבית, אחראית, זהירה, מדויקת, מבוססת ומסתמכת על עובדות וראיות בדוקות - פועל מאז ומעולם בשירות האדם, מסמל קדמה ומצעיד את האנושות קדימה.
[על מדע, טבע ואמונה - בהקדמת המערכת לכוכב הלכת יופיטר וירחיו.]
ועוד זאת: שלא כדת היודעת-כול כביכול, המדע צנוע ואיננו מתיימר לדעת ולהבין הכול; אף אין הוא מציג עצמו כול-יכול. אך הוא כלי לימוד וחקר להשגת מידע ואשרורו המשוכלל והמתקדם ביותר שביד האנושות. המדע איננו מושלם - אך הוא שואף ללא הרף לשיפור משתכלל והולך בכל תחומי המחקר לענפיהם; ואמנם הוא מממש את שאיפתו זאת בהתמדה, והכול נוכחים בזאת כל העת ובפועל. חלק ניכר מהישגיה של האנושות - מיד המדע ובזכותו באו לה. גם זאת ראוי לזכור ולהזכיר לפעמים. בפי דוברי הדת מועלית לפרקים טענה מוזרה, כי המדע נעשה מושא הערצה לחילונים, וכי הוא נסגד כדת חילונית מודרנית. זו שטות גמורה כמובן. המדע איננו דת, ואין סוגדים לו ולחוקריו. רק מוקירים, מעריכים, מודים, ושמחים על הישגיהם. יש על מה לשמוח, ויש על מה ולמי להודות. כמה טוב, מועיל ונעים שכך.
המדע והדת הם ביטויים שונים ונוגדים במהותם לנפש האדם ולהלך-רוח מוחו וחשיבתו.
לפרקים נשמעת טענה כנגד המדע: המדע אינו קבוע ויציב, על-כן אמינותו מפוקפקת ממילא. כך טוענים המבקרים הדתיים מאמיני-האל.
נובמבר 2009 |