הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

אדם הראשון

על התפתחות הדרגתית

מאת: ניצן

"דור הולך ודור בא, והארץ לעולם עומדת" -- קהלת, א'4

אם הנכם בוגרים בעלי גובה ממוצע, הרי שהגובה שלכם נע אי שם בתחום שבין 150 ל-190 ס"מ. אל תתפסו אותי במילה, כמו שאומרים.

עשו את הניסוי המחשבתי הבא: חישבו על עצמכם מאז היותכם ילדים קטנים מאד ועד לרגע זה ממש. זוכרים את היום בו נכנסתם לראשונה לכיתה א'? החצבים פרחו, היורה עוד לא ירד, ובאותו הבוקר - יש לשער - התנוססתם לגובה של כ-120 ס"מ, פחות או יותר. מאז ועד היום השתנה מספר זה, ובכל בוקר - לו הייתם מודדים את עצמכם בדיוק רב - הייתם מגלים מספר מעט שונה.

והנה בבוקר אחד, מתי שהוא בין אז להיום, עברתם את רף הגובה המיסתורי של 135 ס"מ - הגובה המיתולוגי של מרבית מסלולי הריצה החשמליים. הפכתם מילדים "קטנים" לילדים "גדולים", ומאז ועד היום נשארתם בקבוצת "האנשים שגובהם מעל 135 ס"מ", ולעולם לא תחזרו להשתייך לקבוצה זו עוד.

האם אתם זוכרים באיזה יום בדיוק קרה המאורע המשמח? כנראה שלא. סביר שזה קרה בבוקר סתמי במהלך היותכם תלמידי כתה ד'. אולי. ושאלה מסקרנת אחרת: מה בדיוק היו ההבדלים שבכם, בין היום שלפני השתייכותכם לקבוצה הנכספת, לבין היום שאחרי? האם היה המוח שלכם מפותח יותר? האם שיניתם את הרגלי האכילה? האם השתנתה כמות השיער שעל גופכם?

התשובות לכל השאלות האלה, כפי שאתם מבינים בעצמכם, הן גם "כן" וגם "לא" - תלוי איך בודקים. במבט כללי לא חל כל שינוי משמעותי בגופכם בין היום "שלפני" (בו טרם השתייכתם לאותה קבוצה), לבין היום "שאחרי" (בו כבר זכיתם להשתייך אליה). לו הייתם מראים למישהו תמונות שלכם משני ימים אלה, ספק רב אם היה יודע להבחין איזו תמונה שייכת לאיזה יום. אך אם נבחן את הפרטים במיקרוסקופ, נגלה הבדלים קטנים מאד מאד, בכל הנושאים שהוזכרו לעיל וגם באחרים. הבדלים בסדר גודל דומה נגלה גם אם נבחן במיקרוסקופ את השינויים היומיים שחלו בגופכם שבוע ימים קודם לאירוע המשמח, או שלושה שבועות לאחריו, או אפילו בימינו אנו.

"אם נסתכל אחורה על אבותינו, ועל אבות אבותינו, הרי שחייב להיות אי שם בעבר 'אדם הראשון'", יאמר המטיף הדתי. ואכן, לכאורה הוא צודק. המתמטיקה מלמדת אותנו שבכל קבוצה סופית של מספרים קיים מספר שהוא הקטן ביותר. "ומה היה לפני אותו 'אדם ראשון'?" ישאל המטיף.

ההבדל בין ההומו-ארקטוס (מין "האדם הזקוף" שקדם לנו) לבין ההומו-סאפיינס (מין "האדם החושב" = המין האנושי) הוא משמעותי, וניכר במאפיינים שונים של גופם והתנהגותם. גם ההבדל בין "ילד קטן" לבין "ילד גדול" הוא משמעותי, וניכר במאפיינים שונים של גופם והתנהגותם. "המעבר" בין המינים ארך מאות אלפי שנים ועשרות אלפי דורות. אי שם בבוקר סתמי של שנת 168,314 לפנה"ס, במערה סתמית באפריקה, היה בפעם הראשונה על-גבי הפלנטה שלנו, צאצא לשרשרת התפתחות זו, שנפח מוחו עלה על 1,300 סמ"ק.

מה בדיוק היו ההבדלים בינו לבין אביו? לו הייתם רואים תמונות של השניים, ספק רב אם הייתם יודעים להבחין ביניהם. הבדלים מיקרוסקופיים דומים היו גם בינו לבין בניו, בין בניו לבין נכדיו, וכך גם לגבי בני שבטו האחרים שגרו איתו באותה מערה.

קצב השינויים בהתפתחות המין האנושי (כמו בהתפתחותו של כל מין) לא היה אחיד. תקופות בהן התבצעו "קפיצות" גדולות יותר (יחסית) נגזרו מסיבות שונות ומשונות: שינויים אקלימיים, אירועים סביבתיים שונים, כמו גם צירופים מקריים רבים מאד, ללא כל סיבות מיוחדות.

כחלק מתהליך התפתחות ארוך ומרתק זה, רכש מוחנו גם את השאיפה לחקור את מוצאו שלו עצמו, ולדמיין - בין השאר - תהליכי "בריאה" שונים ומשונים, בהם נוצר "אדם ראשון" יש מאין, אך על כך נדון בפעם אחרת.


דצמבר 2007