הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

קריאה קרה

תירגום מאנגלית ברשות
המקור נמצא באתר "מילון הספקן"

תורגם על ידי ניצן

"במהלכה של קריאה מוצלחת, המדיום עשוי לספק את מרבית המילים, אך זהו הלקוח שמספק את מרבית המובן ואת כל המשמעות."

-- יאן רולנד (2000:‏ 60)

הערה: להבנה מוצלחת יותר של המושג "קריאה קרה", יש להכיר גם את הנושא של "תוקף סובייקטיבי". מומלץ לקרוא את המאמר "תוקף סובייקטיבי" (באנגלית) לפני המשך קריאת מאמר זה.

קריאה קרה הינו מושג המתייחס לסל השיטות בהן משתמשים מקצוענים ערמומיים כדי לגרום למאן-דהוא להתנהג באופן מסוים או לחשוב שה"קורא" ניחן ביכולת מיוחדת כלשהי, המאפשרת לו "באופן מיסתורי" לדעת דברים אודות האדם שמולו.

קריאה קרה לוקחת את כלי "המניפולציה" הרגילים - סוגסטיה ודברי חלקות - צעד אחד קדימה. בקריאה קרה, אנשי מכירות, מהפנטים, מפרסמים מקצוענים, מרפאים באמונה, נוכלים, ומטפלים למיניהם מסתמכים על נטייתו של האדם שמולם למצוא במצב יותר משמעות מאשר יש בו למעשה. שאיפתנו למצוא הגיון כלשהו בחוויות שאנו עוברים עשויה להוביל אותנו אל תגליות רבות ומופלאות, אבל היא גם יכולה להובילנו למעשי טיפשות רבים. ה"מניפולטור" יודע כי האדם שמולו יעוות את דבריו על מנת למצוא הגיון במה שייאמר לו, ככל שיהיו הדברים תלושים מהמציאות או בלתי סבירים. הוא יודע גם שאנשים בדרך כלל מרוכזים בעצמם, שאנו נוטים להחזיק בהשקפה לא מציאותית אודות עצמנו, ושנקבל בדרך כלל טיעונים לגבי עצמנו, אשר משקפים לא את מצבנו הנוכחי או אפילו כיצד אנו באמת חושבים שהוא, אלא כיצד אנו שואפים להיות או חושבים שאנו צריכים להיות. הוא גם יודע שעל כל מספר טיעונים שיעלה לגביכם אותם תדחו כבלתי מדוייקים, הוא יעלה טיעון אחד שיקבל את אישורכם, והוא יודע שחזקה עליכם שתזכרו את "הפגיעות" שפגע ותשכחו את "הפספוסים".

אשר על כן, מניפולטור טוב יכול לספק "קריאה" לזר מוחלט - קריאה אשר תגרום לאותו זר לחוש כאילו המניפולטור מחזיק בכוח מיוחד. לדוגמא, ברטרם פורר מעולם לא פגש אתכם, ובכל זאת הוא מציע את הקריאה הקרה הבאה אודותכם:

כמה משאיפותיכם נוטות להיות בלתי מציאותיות למדי. לעיתים אתם מוחצנים, נוחים לבריות, חברותיים, בשעה שפעמים אחרות אתם מתכנסים בעצמכם, חשדנים ומאופקים. מצאתם כי זה לא נבון להיות גלויי לב מדי בחשיפת עצמכם לאחרים. אתם גאים בעצמכם על היותכם בעלי חשיבה עצמאית ואינכם מקבלים את דעתו של האחר ללא הוכחה מספקת. אתם מעדיפים כמות מסוימת של שינוי וגיוון, והופכים לבלתי מרוצים כאשר כופים עליכם תנאים ומגבלות. לעיתים יש לכם ספקות רציניים האם בחרתם בהחלטה הנכונה או עשיתם את הדבר הנכון. למרות שהנכם ממושמעים ומבוקרים כלפי חוץ, אתם נוטים להיות מודאגים ולא בטוחים בעצמכם פנימה.

מצבכם המיני מעלה בפניכם מספר בעיות. למרות שיש לכם כמה חולשות באישיות, אתם בדרך כלל מסוגלים לפצות עליהן. יש לכם כמות גדולה של יכולת בלתי מנוצלת שלא השתמשתם בה לתועלתכם. יש לכם נטייה לביקורת עצמית. יש לכם צורך חזק בכך שאנשים אחרים יחבבו אתכם ויתפעלו מכם.

והנה קריאה נוספת אודותכם שאתם עשויים למצוא כמדוייקת למדי:

אנשים המקורבים אליכם ניצלו אתכם. הכנות הבסיסית שלכם התערבה והפריעה במהלך הדברים. הזדמנויות רבות שהוצעו לכן בעבר נידחו כי סירבתם לנצל אנשים אחרים. אתם אוהבים לקרוא ספרים ומאמרים לשיפור תודעתכם. למעשה, אם אינכם מעורבים עדיין באיזשהו סוג של עסק שרות אישי, כדאי שתהיו. יש לכם קיבולת אינסופית להבנת בעיותיהם של אנשים ואתם מסוגלים לחוש השתתפות איתם. עם זאת אתם מתנגדים בתוקף כאשר מעמתים אתכם עם עקשנות או טיפשות גמורה. אכיפת החוק עשויה להיות שטח נוסף אותו הינכם מבינים. חוש הצדק שלכם חזק למדי.

הדוגמא האחרונה היתה מפיו של האסטרולוג סידני עומר. הוא מעולם לא פגש אתכם, ועדיין הוא יודע כה הרבה אודותיכם (Flim-Flam!,‏ 61). הדוגמא הראשונה נלקחה ע"י פורר מספר אסטרולוגיה בדוכן עיתונים.

בררנותו של המוח האנושי נמצאת תמיד בפעולה. אנו בוררים איזה נתונים נזכור ולאיזה מהם נצמיד משמעות. בחלקו, אנו עושים כך עקב מה שאנו כבר מאמינים בו, או רוצים להאמין. בחלקו, אנו עושים זאת על מנת למצוא הגיון בדברים אותם אנו חווים. אין זה נכון לומר שהמניפולציות משפיעות עלינו בגלל היותנו תמימים או נוחים להתפתות, או שמא בגלל שסימניו ואותותיו של המניפולטור הם מטושטשים ומעורפלים. גם כאשר הסימנים ברורים ואנו ספקנים, עדיין ניתן "לתמרן" אותנו. למעשה, יכול אפילו להיות שאנשים פקחים במיוחד נתונים יותר למניפולציות כאשר השפה ברורה והם חושבים באופן לוגי. כדי ליצור את הקשרים שהמניפולטור רוצה שתיצרו, עליכם לחשוב בהגיון.

לא כל הקריאות הקרות מתבצעות על ידי תחמנים זדוניים. קריאות שונות נעשות על ידי אסטרולוגים, גרפולוגים, מנחשים בקלפים ו"מדיומים" המאמינים באמת ובתמים שיש להם כוחות על טבעיים. הם עצמם מתרשמים מתחזיותיהם הנכונות, או "ראייתם החודרת", לא פחות מלקוחותיהם. עלינו לזכור, עם זאת, שכפי שמדענים יכולים לטעות בתחזיותיהם, כך גם פסודו-מדענים ושרלטנים יכולים לעיתים לצדוק בתחזיות שלהם.

ניתן למצוא שלושה גורמים משותפים בסוגים אלה של קריאות. גורם אחד מערב סוג של דיג לקבלת פרטים. המדיום יאמר דבר שהוא בו-זמנית מטושטש ומרמז, למשל: "אני מקבל תחושה חזקה סביב חודש ינואר כאן." אם הלקוח מגיב, לחיוב או לשלילה, הצעד הבא של המדיום הוא לסיים אותה תגובה. למשל, אם הלקוח אומר, "נולדתי בינואר" או "אמי מתה בינואר", יאמר המדיום משהו בנוסח "כן, אני יכול לראות זאת," או כל דבר דומה המחזק את הרעיון שהמדיום היה מדויק יותר מכפי שהוא או היא באמת היו. אם הלקוח משיב בשלילה, למשל, "אינני יכול לחשוב על כל דבר מיוחד בקשר לינואר," המדיום עשוי לענות, "כן, אני רואה שהדחקת זכרון בנושא זה. אינך רוצה שיזכירו לך על כך. משהו כואב בינואר. כן, אני חש זאת. זה בגב התחתון [דיג] ... אוה, עכשיו זה בלב [דיג] ... אממ, נראה כאילו קיים כאב חד בראש [דיג]." אם הלקוח אינו מראה כל תגובה, המדיום יכול לעזוב את הנושא, לאחר שהשתיל בתוקף בתודעתם של הכל שהוא באמת "ראה" משהו, אבל ההדחקה של הלקוח לאירוע מונעת משניהם, המדיום והלקוח, לתפוס את הפרטים הספציפיים. אם הלקוח מגיב באופן חיובי לשלב כלשהו במסע הדיג, המדיום ימשיך באותו כיוון עם עוד ניסוחים כגון "אני רואה זאת בבירור רב עכשיו. כן, התחושה בלב מתגברת."

דיג מסוג זה הינו אמנות אמיתית, ו"קורא מחשבות" טוב נושא סל מגוון של פתיונות בזכרונו. לדוגמא, "קורא המחשבות" המקצועי והמחבר של אחד מהספרים הטובים ביותר על קריאה קרה, יאן רולנד (2002), טוען שהוא שינן בזכרונו דברים כגון השמות הנפוצים ביותר של זכרים ונקבות ורשימת עצמים שכנראה נמצאים אי שם בבית, כגון לוח שנה ישן, אלבום תמונות, גזירי עיתונים, וכדומה. רולנד גם "עובד" על מוטיבים מרכזיים העשויים ליצור תהודה אצל רוב האנשים המתייעצים עם מדיומים: אהבה, כסף, קריירה, בריאות, ונסיעות. הואיל וקריאה קרה יכולה להתרחש בהקשרים רבים, קיימות מספר טקטיקות שרולנד מכסה, אך בין אם עוסק מישהו באסטרולוגיה, גרפולוגיה, קריאת כף יד, פסיכומטריה, קריאת ישבנים, או ניחוש בקלפים, או אם הוא אחוז דיבוק שמעביר מסרים מהמתים, כפי שמדיומים רבים מתיימרים לעשות, קיימות טכניקות ספציפיות בהן ניתן לעשות שימוש כדי להרשים את הלקוחות ביכולת לדעת דברים הנראים כדורשים כוחות על טבעיים.

מאפיין נוסף של קריאות אלה הינו שטיעונים רבים מנוסחים בהתבטאויות עמומות ("אני חש תחושה חמה באיזור המשפעה") או בצורת שאלה ("אני חש שיש לך רגשות חזקים אל מישהו בחדר זה. האם אני צודק?") רוב (אך לא כל) הטיעונים הספציפיים מסופקים על ידי הלקוח עצמו.

מספר מומחים בנושא קריאה קרה מדגישים את תשומת הלב שניתנת לשפת גוף ולסממנים נוספים כמו לבושו של הלקוח.

הקורא מתחיל בדברים כלליים המתאימים לחלקים גדולים באוכלוסיה. הוא או היא מעניקים תשומת לב מרובה לתגובות: מילים, שפת גוף, צבע העור, תבניות נשימה, התרחבות או התכווצות של האישונים בעין, ועוד. הלקוח לקריאה יספק בדרך כלל מידע חשוב לקורא: לעיתים במילים, ולפעמים בתגובות גופניות לקריאה.

באמצעות צפייה והתבוננות, הקורא יספק משוב ללקוח על פי מה שהוא או היא רוצים לשמוע. שהו העקרון המנחה המכריע של המיסטיקה: אמור להם מה שהם רוצים לשמוע. דבר זה יגרום להם לחזור בשביל עוד (סטיינר 1989:‏ 21).

כמו כן, הזדמנויות אלה בהם המדיום ניחש באופן מוטעה לגבי הלקוח - חזקה עליהן שיישכחו על ידי הלקוח והקהל. מה שייזכר הן "הפגיעות המוצלחות" לכאורה, אשר ישאירו את הרושם הכולל של "וואו, איך היא יכלה לדעת את כל הדברים האלה, אלא אם כן יש לה כוחות על טבעיים." תופעה זו של הדחקת עדויות סותרות וחשיבה סלקטיבית הינה כה בולטת בכל סוג של מופע "על טבעי", עד כי נראה שהיא קשורה לעקרון הפסיכולוגי העתיק: אדם רואה מה שהוא רוצה לראות ומתעלם מהשאר.

חופש

קריאה קרה ויצירת קשר עם המתים

קריאות קרות רבות אינן מערבות דיג, עמימות, או ניחושים פרועים. המפתח לקריאה קרה מוצלחת הינו בנכונות, יכולת, ומאמץ הלקוח למצוא מובן ומשמעות במילותיו של המדיום, האסטרולוג, קורא כף היד, או שכמותם. מדיום הטוען לקבלתן של הודעות מהמתים עשוי להעלות שרשרת של דמויות מעורפלות בפני הלקוח. דמות אב, חודש מאי, האות 'ה', או 'ה' בליווי צליל של 'נ', חנה, הנרי, 'מ', ייתכן שמיכאל, לימוד והוראה, ספרים, אולי משהו שפורסם ויצא לאור. רשימה זאת נושאת מובנים שונים עבור אנשים שונים. עבור אנשים מסוימים מן הסתם אין לה כל מובן. הלקוח עשוי לקשר בין נקודות אלה, ועשוי שלא.

לקוחות של מדיומים הטוענים לקבלת מסרים מהמתים הינם לקוחות בעלי מוטיבציה גבוהה. לא רק שיש להם תשוקה מרומזת לחיי נצח, יש להם גם תשוקה מפורשת ליצור קשר עם אהוב יקר כלשהו שמת. הסיכויים הם לטובת המדיום שהלקוח ימצא משמעות בקבוצות רבות ושונות של מילים ומשפטים מעורפלים. מספיק שהלקוח ימצא קשר רק בין שניים מהם, כדי שיבוא על סיפוקו בכך שהמדיום יצר קשר לקרוב מת. אם הלקוח לא ימצא כל מובן או משמעות בשרשרת, המדיום עדיין מנצח. הוא יכול לנסות שרשרת אחרת. הוא יכול להתעקש שקיים כאן מובן, אבל הלקוח לא משתדל חזק מספיק להבינו. הוא יכול להציע כי כמה "רוחות" אורחות שלא הוזמנו מבלבלות את העניין. זהו מצב של נצחון מובטח מראש עבור המדיום, היות שהנטל למצוא מובן ומשמעות במילים אינו חל עליו, אלא על הלקוח.

קריאות קרות מוצלחות הינן לעיתים עדות לכישוריו של הקורא, אך הן תמיד מהוות עדות ליכולתו של האדם למצוא דפוסי הגיון בתוך הנתונים הכי פזורים. כישורי הקריאה הקרה יכולים להתמקצע ולהפוך לאמנות ממש, כפי שנעשה הדבר על ידי מקצוענים שעיסוקם כמדיומים, קוראי כף יד, אסטרולוגים וכדומה. קיימות גם טענות כי הרכבת פרופיל של פושע ואף קריאת כתמי הדיו של רורשך עושים שימוש בטכניקות דומות. לגבי רבים ממקצוענים אלה - ייתכן שאפילו לא יתפסו מה הם עצמם עושים, וייחסו את רמת הסיפוק הגבוהה של לקוחותיהם לתקפות של הרכבת הפרופיל, לקריאת הרורשך, לאסטרולוגיה, או קריאת כף יד. יהיו מי מהם שיאמינו שהצלחתם הינה אכן תוצאה של כוחותיהם העל טבעיים. הם עלולים להתחיל ולהאמין בקיומו של "עולם הרוחות", בכך שישתכנעו שהאותות המשמעותיים "שמעבר" עולים לעיתים מעל לרעש הרקע של חיי היומיום, ונקלטים על ידי מדיומים מוכשרים. כמה ממקצוענים אלה יודעים מה הם עושים והם מרמים את הציבור, אם לא את עצמם. מקצוענים אחרים (למשל קוסמים העוסקים בקוראי מחשבות) יודעים מה הם עצמם עושים, אך יאמרו ללקוחותיהם או לקהל שלהם בתום המופע כי אינם זקוקים לכוחות על טבעיים כדי להשיג את ביצועיהם.

כאשר מעריכים קריאה קרה, טעות נפוצה היא להתרכז בעיקר בקורא במקום בלקוח (זה שעבורו מתבצעת הקריאה). נראה כי כך עשה גרי שוורץ בעבודתו שהובילה לכתיבת הספר ניסויים בעולם הבא: מימצאים מדעיים חדשניים לחיים שלאחר המוות. הוא נראה כסבור שביכולתו לסנן הולכת שולל, רמאות והונאה מצידם של המדיומים בנסיונותיו, ואז הוא מבטל קריאה קרה או חמה כהסבר אפשרי לאימות הקריאות על ידי הלקוחות. הוא חוזר על נקודה זו לאורך כל הספר ומדגיש אותה במאמר שפירסם יחד עם אחים בכתב העת של האגודה לחקר תופעות על טבעיות:

הואיל ומצבו השותק של הלקוח אינו מספק כל משוב מילולי/משמעותי למדיומים, כמו גם משוב לא-מילולי מינימלי (מלבד אנחות אפשריות או מידע נשימתי מהלקוח), מצבו השותק של הלקוח מבטל את הסבירות ל"קריאה קרה" כהסבר אפשרי של המימצאים. מסיבה זו, המאמר מדווח על הנתונים ממצבו השותק של הלקוח. נתונים אלה מהווים את העדות המשכנעת ביותר לאיחזור מידע חריג. *

מצבו השותק של הלקוח (הידוע גם בשם "פרוטוקול רוסק") מאפשר למדיום לבצע את הקריאה במרחק שמיעה מהלקוח, אך אינו מרשה למדיום לשאול שאלות כלשהן, או ללקוח להגיב באופן כלשהו במהלך הקריאה.

מעבודתו של פורר ומנסיונות שנעשו על סטודנטים בקולג' להם ניתנו קריאות אסטרולוגיות או אישיות, מצטייר בבירור שאין זה הכרחי לתחקר את הלקוח על מנת לגרום לו או לה למצוא מובן ומשמעות במשפטים שלמים שלא נוצרו על בסיס על ידע אישי. מצטייר גם בבירור כי אנשים רבים יוכלו למצוא מובן ומשמעות בשרשראות שונות של ראשי תיבות, שמות, תיאור מקומות, וכדומה. בשעה שזה נכון שכמה מדיומים משתמשים בשיטות להולכת שולל, כמו שותפים הנמצאים בקהל או תחקיר מוקדם אודות הלקוח, אין זה הכרחי. מה שרבים ראו את רוזמרי אלתיה עושה ב"קריאה על טבעית" בפרק שטויות! בתכנית הקסמים של פן וטלר, לדוגמא, אינו נחוץ לצורך קריאה מוצלחת. הסוכן שלה הביא שני זוגות לקריאה, שניהם איבדו ילד באירוע של התאבדות (נחשו איזה נושא עלה בקריאה שלהם), ולפני תחילת הקריאה היא ניהלה שיחה עם אדם צעיר שאמר לה שברצונו ליצור קשר עם אמו (נחשו עם מי היא יצרה קשר במהלך הקריאה). באותו פרק של שטויות!, ביצע מארק אדווארד (שום קשר לג'ון אדווארד) קריאה מוצלחת לאשה, מבלי להשתמש באף תכסיס של "קריאה חמה". אבל אפילו השיטה שלו לדיג נתונים אליהם יכול "להתחבר" הלקוח, אינה הכרחית לצורך קריאה מוצלחת. הלקוח הוא המפתח להצלחתה של קריאה על ידי מדיום, ומדיומים שונים משתמשים בשיטות שונות.

קריאות מוצלחות המערבות יצירת קשר עם אהובים מתים מהווים עדות ליכולת המופלאה של המין האנושי למצוא מובן כמעט בכל דמות, מילה, משפט או שרשרת של פריטים כאלה. אנו יכולים למצוא את ישו בטורטיה שרופה, את האם תרזה בעוגת קינמון, את מריה הקדושה בכתמי מים או בדהייתו של צבע על קליפת עץ, או את ולדימיר לנין בשאריות סבון על וילון המקלחת (ראו: אשליות ותפיסות מוטעות). אנו עשויים לראות את השטן בשלולית עכורה של מים ולשמוע אותו מפתה אותנו (ראו: יצירה ספונטנית של הקשרים). זהו אותו מוח אנושי מורכב שמוצא מובנים כוזבים אלה, אשר מאפשר לנו לכתוב ולהעריך שירה בעלת פנים רבות, ולגלות תבניות אמיתיות בטבע. מוח מופלא זה שלנו, תוצר של עשרות אלפי שנות אבולוציה, מאפשר לנו גם לרמות את עצמנו ואחרים. מופלאה אף יותר היא העובדה שניתן להשתמש במוח זה שלנו כדי לנסות ולהבין את הדרכים הרבות בהן אנו צודקים וטועים במאמצינו למצוא הגיון במושגים של "חיים" ו"מוות".

[הערה: יש המשתמשים במושג קריאה חמימה כדי להתייחס לשימוש במשפטי ברנום או דומיהם, למשל פיטר יוסטון. יאן רולנד, בוב סטיינר וריי היימן מחשיבים משפטים כאלה כשייכים לקריאה קרה. אחרים משתמשים במושג קריאה חמימה כדי להתייחס לתופעה של "שימוש בעקרונות ידועים של פסיכולוגיה אשר חלים כמעט על הכל," למשל מייקל שרמר. מה שמביא שרמר כדוגמא לקריאה חמימה, יובא על ידי ריי היימן ויאן רולנד כדוגמא לקריאה קרה. אנשים רבים באבלם יענדו תכשיט שיש לו קשר לאהובם שמת. טענה במהלך קריאה בדבר קבלתו של מסר כלשהו אודות תכשיט כלשהו שהיה שייך למת, תזעזע לרוב את הלקוח, אשר יצור את הקשר ויראה בטענה סימן שאכן נוצר קשר עם "הצד האחר".]

ראו גם: (בעברית:) רואת הנסתר העיוורת, סיאנסים רוחות ומנהרות של חושך ואור, (באנגלית:) יצירה ספונטנית של הקשרים, חיזוק קהילתי, הטיית אישורים, קריאה חמה, מדיום, אשליות ותפיסות מוטעות, על טבעי, מבחן כתמי הדיו של רורשך, חשיבה סלקטיבית, הונאה עצמית, תוקף סובייקטיבי, קריאה חמימה, פענוח עובדות על פי תקוות מהרהורי לב.


קריאה נוספת:

הערה: אם באמת אתם מעוניינים ללמוד אודות קריאה קרה, אל תקנו את הספר "קריאה קרה וכיצד להיות טוב בזה" של באזיל הופמן. כפי שקונה מאוכזב אחד ב- Amazon.com מעיר: "ספר זה הינו ספר לימוד לשחקנים ההולכים למבחן במה." קיראו את היימן, רולנד, או סטיינר.


מרץ 2008