הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

"מותר לדבר עם חילוניים -
רק כדי להחזיר אותם בתשובה"

מאת דרור

צו פיוס

"הארץ", כתבה מה- 13.1 מאת אנשיל פפר:

"בגיליון יום שישי הקדיש העיתון החרדי יתד נאמן שלושה עמודים ליחסים בין חרדים וחילוניים. ואלה היו דבריו של מנהיג החרדים הליטאיים, הרב יוסף שלום אלישיב על ההידברות בין חרדים לחילוניים:

'ההידברות אין בה תועלת ובוודאי הנזק שבה גדול יותר. כי אנו לא נשפיע בצורה כזו על החילוניים לשנות דרכם, ואילו הם ישפיעו עלינו לרעה, בעצם שמיעת דעתם'."

ועוד:

"בעיתון (יתד נאמן) נכתב כי ההידברות מבטאת "גישה כפרנית", כיוון שמבקשים ליצור עיוות רעיוני לפיו קיימת כביכול אפשרות להגיע למיזוג בין שומרי תורה למחלליה וכאילו מדובר ב'שני צדדים' שקולים שמסוגלים למצוא 'מכנה משותף'".

עוד צוטטו רבנים שגינו בתוקף כל צורה אחרת של הידברות, שאינה למטרת החזרה בתשובה. כך, למשל, אמר הרב מיכל יהודה לפקוביץ: "כל הדרך לקירוב רחוקים הוא לבוא ללמוד עמהם ולהראות לפניהם את דרך התורה והמצוות... אך חס וחלילה לא להחליף דעות".

תגובות

הדברים הנ"ל פורסמו באתר "iol" וכרגיל, הופיעו גם תגובות של מבקרים באתר. הנה כמה דוגמאות:

כתב "חרדי בן 29": "בתור אדם חרדי ואבא לשני ילדים שמתחנכים במוסדות חרדים אני בהחלט לא מסכים עם הדברים כפי שהם נכתבו בכתבה !!! (יתכן גם שהדברים סולפו או הוקצנו לפחות חלקית - אין לי מושג...)

אני כאמור סובר אחרת לחלוטין ואני מדבר ומשתדל להידבר כמה שיותר עם חילונים , להידבר, אך לעולם אינני מתווכח, לדעתי חשוב להידבר מאוד !!! (מאידך אין טעם בויכוח שכן הוא לא יעזור לאיש ...)"

כתב משה: "אכן מסוכן לחרדים לשוחח ולשמוע את החילונים, כי, יתכן מאוד שהם ישפיעו על דעתם של החרדים, אשר יבינו אולי סוף סוף שהם חיים חיי שקר והורסים לעצמם את החיים עם כל מיני חוקים מטופשים ומטומטמים בשם ההלכה.

אכן צודק הרב שאסור לדבר עם החילונים. הוא עוד יפסיד את כוחו עליהם."

כתבה לי: "פשוט לא יאומן, אני קוראת את כל הפרשנויות וההתחכמויות של הדתיים אשר מסבירים עד כמה לא הבנו נכון את דברי הרב.

אז לידיעתכם הבנתנו אינה לוקה בחסר, והתסכול שלנו מאמירות כגון זו של הרב "החכם" שלכם רק מתגבר. אתם יצורים חסרי תקנה אינטרסנטים והכי חשוב  פ ח ד נ י ם.

אתם פוחדים לחשוף את "בני מינכם" לאמת האמיתית. אתם מעדיפים שיחשבו ש"חטא קטן" יגרום לתקרה להתנפץ על ראשם ובכן לא תוכלו להלחם בכך לעד, וההכחשה רק תחזור אליכם בגדול."

כתב רון, "בחור מסורתי": "על מה לדבר על טיולים להודו וזיונים ???"

כתב עמי: "כאדם דתי אני מתבייש. היהדות כיום, שונה לחלוטין מהיהדות המקורית. היהדות הושפעה עם השנים מגורמים אישיים (ראה מחלוקות בין רבנים כיום) משיקולים כלכליים (ראה תעשיית ההכשרים) בעוד שהיהדות המקורית התייחסה לכל אדם כ"צלם אלוקים".

אין לי חלק ונחלה בחבורה של אנשים שפוסלת כל מי שאינו מאמין בדרכם, שאינו מתלבש כדרכם (חיקוי של הגויים מהעבר) ואינו חושב כמותם."

מסקנות

קודם כל צריך להבין שזו הדעה המשותפת של הרוב המכריע בהנהגת הציבור החרדי:

  1. מותר לדבר עם חילוניים רק לצורך החזרה בתשובה.

  2. החילוניים נחותים מהחרדים - החרדים הם "שומרי תורה" והחילוניים - "מחלליה".

עכשיו כשהבנו את זה צריך לעשות שני דברים:

  1. להיזהר. שלחו רב ללמד אתכם או את הילדים שלכם "יהדות"? סביר מאד להניח שהרב הזה חושב שהמטרה החשובה ביותר שלו היא החזרה בתשובה. אם יגידו לכם שאתם פרנואידים, תגידו להם שנכון, אתם פרנואידים, אבל אתם בעד הדדיות - ברגע שבבית ספר דתי או חרדי ילמד מורה חילוני מה זו באמת יהדות, תסכימו גם אתם ללמוד מפי מורה דתי.

  2. להתגייס להצלת הציבור החרדי מידי מנהיגיו שמחנכים אותו לזלזל בחילוניים, להשתמט מהצבא, להשתמט מעבודה, להוליד המון ילדים שלא יוכל לפרנס אותם, להעניק לילדיו חינוך ברמה ירודה שלא יאפשר להם לפרנס את עצמם. ומי שהציבור החרדי לא מעניין אותו צריך להבין שהצלת הציבור החרדי תוביל גם להצלת המדינה שאנחנו גרים בה. איך? תחשבו על 200,000 תלמידי ישיבות שמתגייסים לצבא, לומדים מקצוע, מגדלים משפחות של ארבעה ילדים במקום 14, וכל ארבעת הילדים זוכים להשכלה ראויה.

עד היום, היחידים שהתגייסו להצלת הציבור החרדי מידי מנהיגיו הם האנשים הטובים של "דעת אמת". ואם לא עזרתם להם עד עכשיו, תתביישו לכם. אבל עדיין לא מאוחר - אפשר לעזור ל"דעת אמת" בתרומה, במשלוח חוברות ("קונטרסים") לציבור החרדי ובעוד דרכים מעניינות. תשאלו את דעת אמת והם כבר יגידו לכם.

ולא פחות חשוב:

  1. אסור שדברים כאלה יגרמו למישהו לשנוא חרדים. מותר, כמובן, לכעוס. וחובה, כאמור, להתגייס להצלת הציבור החרדי.

  2. הדברים לא יקרו מאליהם. חובה לקום מכורסת האוי-אוי-אוי (זו שממוקמת מול הטלוויזיה בסלון) ולעשות משהו.


ינואר 2002