הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

איך גיאולוג מוסמך יכול גם להאמין בבריאה התנ"כית?

תורגם ברשות על ידי ניצן

התשובה הבאה לשאלה שבכותרת הופיעה (במקור באנגלית) באתר ה"שאלות ותשובות" המפורסם 'Quora', בתאריך 30/12/2017. הכותב, קרייג מקלרן (Craig McClarren), כינה את עצמו: 'בריאתן* לשעבר, גיאולוג כיום'

ייתכן שאני האדם היחידי שבעצם מוסמך לענות על שאלה זו, אז הרשו לי לנסות ולהסביר. לא רק שאני גיאולוג, הייתי גם בריאתן כשהתחלתי את לימודיי. יתרה מזאת, אני מכיר כמה גיאולוגים שהם כרגע בריאתנים. התשובה יכולה להפתיע אתכם. ולא, התשובה היא לא "כי בריאתנות מסבירה את הדברים טוב יותר."

התחלתי ללמוד גיאולוגיה בסוף שנות ה-90 באוניברסיטה הטכנולוגית של מישיגן, מקום לימוד פנטסטי לנושא זה (במקור בית ספר למהנדסי מכרות). תמיד התלהבתי מ"וולקנולוגיה" - חקר הרי הגעש. הייתי גם נוצרי אדוק ובריאתן. ניהלתי - על פי הסטנדרטים של שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 - אתר אינטרנט מצליח מאוד לנושא בריאתנות. אם תחפשו את שמי בגוגל, סביר שתמצאו מעט מהמאמרים חסרי הידע שכתבתי, שאתרי בריאתנות אחרים השתמשו בהם באופן פיראטי ללא רשותי.

נאבקתי במשך שנים של לימוד עם אמונותיי הבריאתניות. לפני שהתחלתי ללמוד, סברתי שבריאתנות היא ההסבר הברור ביותר. במהלך לימודיי, הגעתי למסקנה רציונלית שההסברים המדעיים המודרניים הם גם בסדר גמור, אבל בריאתנות היא גם הסבר טוב מאוד. תהליך רציונליזציה זה - ששניהם בסדר ושאני בוחר להאמין בשני - המשיך עד לסיום לימודיי. בנקודת זמן כלשהי מיד לאחר מכן, לקחתי לבסוף צעד אחורה ושאלתי את עצמי למה אני עדיין דבק בבריאתנות. ההסברים המדעיים המודרניים היו לא רק משביעי רצון - הם היו מעולים. הבריאתנות שלי, מצד שני, דרשה ממני לעבור דרך מכשולים כה רבים, לדלג מעל משוכות כה רבות ולהימנע מלהודות שזה טפשי. נאלצתי לשאול את עצמי למה אני עדיין נאחז במשהו שאני כבר יודע זמן רב כי הוא שגוי.

זה היה רגע קשה - היה עלי להעריך מחדש את אמונתי. עד אז ביססתי את אמונתי על כתבי קודש שאינם יכולים לטעות, שכל מילה בהם הייתה מושלמת. הצלחתי לעבור את זה, וזה הפך אותי לנוצרי הרבה יותר חושב. עזבתי את אתר האינטרנט שלי לזמן מה, בהנחה שהוא ייעלם איכשהו. שנתיים מאוחר יותר, חברה של חבר שעבדה עבור ערוץ השידור הבריטי, ה-BBC, שהתה בביתי וביקשה לראיין אותי כגיאולוג הבריאתן היחיד שיכלה למצוא. סירבתי וסגרתי מיד את אתר האינטרנט.

עם זאת, לא כל הגיאולוגים הנוצרים שורדים את תהליך המעבר התפיסתי הזה. היכרתי זוג שעבדו על התואר השני שלהם באוניברסיטת באפלו, כשהייתי שם מספר שנים מאוחר יותר. הם אנשים נפלאים ונשואים כיום. הם היו, ולמיטב ידיעתי הם עדיין, בריאתנים. הם עובדים כיום במכללות בטקסס, אחד מהם מרצה בגיאולוגיה - ולפני שמישהו "מתחרפן" מכך - הם לא מלמדים בריאתנות בכיתה. הם מקצוענים ומודים בכך שאינם מלמדים דת, הם מלמדים מדע ואין להם שום בעייה עם זה.

חופש

אנשים רבים הכירו את דעותיהם, למרות שלא דובר על כך רבות, וזה היה סוג של מקור לפליאה. זה כמו מהנדס חשמל שלא מאמין באלקטרוניקה. שאלתי אותם איך הם יכולים להישאר בריאתנים בזמן זה, כאשר ידוע שהם גיאולוגים פנטסטיים ואנשים חכמים מאוד. לא הצקתי להם מדי בנושא, מאחר שהבנתי טוב מרוב האחרים מהיכן הם מגיעים. תשובתם הייתה תמציתית, טובה באופן מפתיע, וזה עיקרה:

"אני יודע מה אומר המדע וכל המחקר. ראיתי את כל זה, בחנתי את הכול ואפילו ייצרתי בעצמי חלק מאותן תוצאות. אני מודע לכול. אבל כתבי הקודש אומרים משהו אחר ואני בוחר להאמין לכך. זה לא עניין של הוכחה, זה עניין של אמונה."

זו הייתה תשובה מעניינת. זה מעט כמו להביט בשמים כחולים ולראותם כל יום, אבל לבחור להאמין במשהו אחר לגמרי, כי מישהו כתב את זה בספר שהם מכבדים.

וכך יכול גיאולוג מוסמך ואינטלגנטי להיות בריאתן. זהו זן הולך ונכחד בגלל ההתעמלות השכלית הנדרשת, אבל פירושו להבין את כל המדע ובכל זאת לבחור להאמין אחרת, בהתבסס אך ורק על אמונה. נראה שזה דורש אינטליגנציה, אבל גם את הפחד להכיר בכך שיסודות אמונתך רעועים יותר ממה שאתה מוכן להאמין.

האנשים הכנים - אלה בעלי היושרה - שומרים אמונה זו לעצמם. המפוקפקים יותר משתדלים בחריצות לדחוף את השקפותיהם תוך שימוש בהסברים שהם יודעים כי הם שגויים - הסברים שיישמעו טוב למישהו ללא מספיק חינוך וידע כמו להם עצמם. והרי גם אני שמרתי את אתר האינטרנט שלי "באויר" למשך מספר שנים לאחר שכבר ידעתי שהוא זבל, והוא המשיך לקבל מבקרים. לא אעמיד פנים שאני חף מפשע בכל זה. אבל זה ה"איך" וה"למה" של כל העניין.

רמייה זו של מי שמטיפים את "מדע" הבריאתנות היא הסיבה לכך שאינני יכול לסבול את השרלטנים מקבוצות כמו "התשובות בספר בראשית"**. הגיאולוגים המוסמכים המעטים הקשורים אליהם - יודעים טוב יותר מבחינה אקדמית ממה שהם אומרים. עם זאת, הם מסבירים לעצמם היטב באופן רציונלי את מה שהם עושים: הם משקרים עבור אלוהים.

 


* בריאתן: אדם המאמין שהעולם (היקום, כדור הארץ, החיים, האדם) "נברא" על ידי "אלוהים" בהתאם לסיפור התנ"כי.
** התשובות בספר בראשית: ארגון הטפה נוצרי המקדם הסברים פסודו-מדעיים של תפיסות בריאתניות על פי ספר 'בראשית'.

 


נובמבר 2018