הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

17.11.98

סכנת הרוע, הנבזה, המחשב!!

האינטרנט אסור אפילו לפרנסה

כך קובעים רבני דגל התורה במודעה שהתפרסמה ב"יתד נאמן"

חשש בקרב תעשייני ההייטק מהפסקת המגמה של הכשרת חרדים לעבודה כמתכנתים;
בעל מנוע החיפוש "תפוז" שהוא חרדי מגיב על פסק ההלכה

עמירם שור: ישראל תתדרדר לימי הביניים. פסק ההלכה שם לאל את כל המאמצים שלנו לגשר
בין האבטלה במגזר החרדי למחסור שלנו בידיים ובמוחות לרווחת שני הצדדים.

זוהר זיסאפל: אור זה דבר שמפריע למי שמעדיף להיות באפלה.

מאת אבי בליזובסקי

ראשי בית דין צדק של העדה החרדית בירושלים (אותו בית דין שאנחנו מסבסדים כל פעם שאנחנו נכנסים למרכול) הוציאו ביום שישי, 13 בנובמבר, פסק הלכה חריף במיוחד שפורסם בבטאון הסיעה יתד נאמן. בפסק ההלכה קוראים שבעה מבכירי הרבנים כי במחשבים טמונה סכנה וכי על כל החרדים להוציאם מביתם ואפילו מבתי העסק שלהם.

על פסק ההלכה חתומים שבעה רבנים מבית הדין של דגל התורה: ישראל יעקב פישר, בנימין ראבינאוויץ, אברהם דוד הורוויץ, משה שטרנבוך, משה הלברדטאם, מאיר בראנדסדארפער, ואב בית הדין ישראל משה דושינסקי.

בין היתר הם כותבים: "לאחרונה התחדשו משחיתים חדשים שלא שיערום אבותינו והיצר הרע בא להכניס לבתינו בדלת אחורית - באמצעות המחשב - רעל ממית המאים להחריב את כל קדושת הבית היהודי. את עתידינו ואת עתיד ילדינו - ומחובת כל אחד ואחד לעשות כל שביכולתו לבער נגע זה מקרבנו. כי המחשב כולל בתוכו כמה סכנות נוראיות:"

"א. האינטרנט אסור אפילו לצורך פרנסה - ולא יראה ולא ימצא לא בבתי ישראל ולא בבתי מסחר, והוא מכיל רעל ממית אשר כל באיה לא ישובון, וכל המשתמש בו מכניס עצמו לנסיונות עצומים, וגם שלא בכוונה אפשר להיכשל במראות שחץ, וכבר נחרבו ונהרסו בתים רבים מישראל ע"י שהכניסו האינטרנט לצרכי מסחר, ולא עמדו בנסיון."

"ב. החרם החמור- חרם עולם - שהכריזו כל גדולי ישראל על מחריב האנושות - הטלוויזיה, חל בכל תוקפו גם על המחשב שמותקנת בו אפשרות של צפיה בטלוויזיה."

"ג. וכמו כן האיסור החמור על הווידאו שאסרו כל גדולי ישראל חל בכל תוקפו על סרטים או קטעי סרטים (אפילו מבוקרים ומצונזרים) שרואים בתקליטורים במחשב, וחובה על ההורים והמחנכים להחדיר שכל סרט שהוא (אפילו באידיש) הוא טריפה ומוקצה מחמת מיאוס."

"ד. כל התקליטורים - כולל תוכנות מדעיות, לימודיות, אנציקלופדיות, אוסף תמונות וגרפיקה, גם הם מהווים סכנה נוראה. כי הם מכילים תמונות של פריצות, ועינייני עבודה זרה, כפירה, שפיכות דמים."

"ה. במשחקי מחשב רבים - ישנם דברים רבים המזיקים ושורפים כתבערת אש, והגם שאנשים באיצטלא חרדית העידו עליהם שהם מצונזרים או מבוקרים - נמצאו בהם תמונות מכוערות, קטעי סרטים, אלימות ודברים גרועים אחרים - ולכן אסור להכניסם בבתי ישראל."

"הנסיון הוכיח שגם משחקי מחשב נקיים שלא היו בהם דברים שליליים - הביאו להתמכרות וטמטום המוח, וגרמו להרס חינוכי, מלבד שהם פתח למשחקים ותקליטורים פסולים ועל כן חובת ההורים להשגיח מאוד על ילדיהם ולהזהירם שאסור להיכנס לבית שמשחקים במחשב."

"ועל כן מי שביכולתו שלא להכניס כלל מחשב לביתו, יציל בכך את עצמו ובני ביתו מנסיונות, מפיתויים וממכשולים חמורים, וגם יסייע לו לגדל את ילדיו לתורה וליראת שמים על טהרת הקודש."

האינטרנט אסור!

יש לציין כי באינטרנט ישנם אתרים חרדים רבים, לרבות שתי תחנות רדיו חרדיות המשדרות שידורים חיים (רדיו 10 ורדיו 2000), מוסדות להחזרה בתשובה כמו שופר ואור החיים, וכן ישנם חרדים המתפרנסים מהפעלת אתרי אינטרנט ובהם תורה-נט, ירושלים הוירטואלית ואף בעלי תפוז הם חרדים. האם אתרים אלו יפסיקו לפעול בעקבות פסק ההלכה החמור?

מצד שני, יש באינטרנט גם אתרים הקוראים לחזרה לשאלה ובהם אתר אגודת "הלל", אתר חופש ועוד, שגם מהם חוששים החרדים - באתר הלל יש אפילו גרסה באידיש.


עמירם שור, יו"ר ארגון בתי התוכנה בהתאחדות התעשיינים, אומר: "כל מיני אנשים טובים גם בצד הדתי וגם בצד החילוני מנסים היום לעשות מאמצים כדי להסב את תלמידי הישיבות ואת אלה שפרנסתם לא מצויה בידם לאותו מקצוע מבטיח שאנחנו חסרים בו את הידיים העובדות ואת המוחות החושבים. מה שהם אומרים נותן מכת מוות לכל הרעיון הזה, משום שבעצם הטכנולוגיה הכי מתקדמת שהולכת בעצם להשתלט על כל מה שאנחנו נעשה בשנים הבאות תהיה האינטרנט. אי אפשר לתאר בכלל שבעולם שאנחנו בו בתהליך של גלובליזציה אנחנו לא נפתח ולא נשתלב בתחום הזה כי אז הוא באמת יעשה את מדינת ישראל לאי בודד מנותק מהעולם, שהשלכותיו החברתיות והכלכליות הם הרי גורל. דבר נוסף, אני מאוד מקווה שזו דעה של פלג אחד, ואני מקווה שרבנים וגדולי תורה יבהירו שזאת אמירה לא אחראית ולא רצינית, שאין איתה לא מעוף ולא חזון, ולא טובת החברה והכלכלה של עם ישראל."

"מזעזע אותי שאחרי כל מה שאנחנו עושים ומשתדלים ואחרי שאני יודע עד כמה האינטרנט היום הופך להיות טכנולוגיה שבה גם מדינת ישראל מובילה בעולם, שזה מה שמישהו אומר היום כדי להחזיר אותנו אחורנית, ואולי אפילו לא לתת לנו את האפשרות להמשיך ולהתקדם, להשיג השגים ולשמור אליהם. אנחנו נצא במבצע הסברה מאוד אפקטיבי כדי שיחלץ אותנו מאמירות כאלו שאין להם אחיזה במציאות. זו קודם כל יריה ברגל של עצמם, משום שאנחנו עד היום ייצרנו את מרבית המוצרים והטכנולוגיות בלי הזרם הדתי ונמשיך לעשות זאת בלעדיהם, ומי שיהיה המפסיד הגדול אלו יהיו הם עצמם. אף אחד לא מבטיח שלעולם יוכלו לשבת חלקי אוכלוסיה בלי לעבוד, ולקבל מהציבור העובד והיוצר את הכסף. זה יכול יום אחד להיות לרועץ להם, שהמצוקות הכלכליות שהם שרויים בהם בלאו הכי יילכו ויגדלו עד לכדי אותה מידה שלא תהיה להם אפשרות להתקיים."

לא!

זוהר זיסאפל, יו"ר התאחדות חברות האלקטרוניקה:

"אני מאוד מוטרד מהבעיה ששתי המפלגות החילוניות מנהלות ויכוחים גדולים על נושא תהליך השלום, כשלי נראה שכל הויכוחים שם הם שוליים לגמרי, כי את המו"מ אנחנו מנהלים עם הצד האחר, ובינתיים לא רק מזניחים אלא גורמים לזה שתקציבים יעברו מהחינוך הנכון והמדעי והפתוח לאיזשהם תחומים אחרים שמובלים על ידי מפלגות ומצטיינים בעיקר בבינוניות ובחזרה לערכי העבר שמרחיקים אותנו מהעולם המודרני, מהקידמה, מהטכנולוגיה, מההזדמנות להפוך את ישראל למדינה מתקדמת.

חיים ויצמן אמר ביום שהקימו את המדינה שהחינוך יהיה ממלכתי, ליברלי ופתוח, ושלא יובל על ידי מפלגות. עזבנו חינוך שהיה מובל על ידי מפלגות אידיאולוגיות מהימין ומהשמאל ועברנו לחינוך ממלכתי שמלמד אותנו להכיר את העולם ולהתקדם במדעים ובאמנות. אנחנו חוזרים כרגע בגלל ההזנחה שלנו לתהליך שבו מפלגות ודווקא עם ערכים הרבה יותר מיושנים וחשוכים מתחילות להנהיג את החינוך בישראל וזה אומר רק שהמערכת הממלכתית לא מתפקדת. בתגובה שלהם יש הגיון רב מנקודת המבט הנמוכה והחשוכה שלהם, כי אור זה דבר שמפריע למי שמעדיף להיות באפלה."

(הערת אתר חופש: מישהו יכול להפנות את מר זיסאפל למדור "העיתונות החרדית" באתר? הוא באמת לא יודע עם איזו קידמה ואהבת ישראל יש לו עסק).

לא!

יו"ר תנועת עם חופשי, עו"ד יוסי פריצקי, הקורא בקביעות את העיתונות החרדית, אומר כי פסק הלכה זה הוא חמור מכל הפסקים שראה עד כה, וכי החרדים מנסים להגביר את השליטה על צאן מרעיתם, והם חוששים שחברי קהילתם ייחשפו לחדשות לא מצונזרות, למדע ולמחשבה חופשית. יתרה מזאת, הם מעוניינים שהם לא יעבדו וימשיכו להיות תלויים בהם מבחינה כלכלית.

יעקב נס-אל, סמנכ"ל השיווק של נטוויז'ן: תמוה באוזני פסק הלכה זה המשקף למעשה את ההפך הגמור מהצורך האנושי לדעת לגלות לחקור ולהבין. נראה כי מוציאי פסק הלכה זה לא חשו מעולם את הקסם הגלום באפשרויות הרבות שבעולם האינטרנט הן כבני אדם והן כיהודים. לצד אתרי סקס שונים ומגוונים יש גם אתרים רבים בנושאים של יהדות, הסטוריה, טבע, ארכיאולוגיה וכיוב'. יש כיום תוכנות רבות בשוק שיודעות לסנן ולהגביל את השימושים - הן במניעת כניסה לאתרים מסוימים והן את משך זמן הגלישה, פתרון זה יכול לספק את החרדים ורבים מהם משתמשים בתוכנות כאלו.

עופר גיסין, חסיד ברסלב, ומבעלי החברות אשנב לאינטרנט (המתמחה בעיצוב אתרים) ותפוז (שער לאינטרנט ומנוע החיפוש העברי הראשון) אומר כי פסק הלכה זה חמור מפסק הלכה קודם שהוציאו רבנים בארה"ב שבו התירו שימוש באינטרנט לצרכי פרנסה, ואסרו על הכנסת מחשבים לבתים: "יתכן שמהניסיון שנרכש מאז פסק ההלכה הקודם קרו כמה דברים שגרמו לרבנים להחמיר, משום שהם משתדלים שלא לפגוע בפרנסה."

לעומתו אומר שלום מנורה, בעבר מנכ"ל נטמדיה (וכיום לאחר שנטמדיה נרכשה ע"י נטוויז'ן הוא בעל מניות בנטוויז'ן), כי כאיש מפד"ל הוא בטוח שהרבנים של הזרם הדתי-לאומי לא יאפשרו פגיעה בפרנסה, אם כי הוא מכיר בזכותם של רבנים חרדים לדאוג לאנשים המסתמכים עליהם. "גם כשהולכים ברחוב יכולים להתקל בפורנוגרפיה בדוכני עיתונים." גם מנורה פועל לפי פסק הלכה שהתיר פרנסה, ולילדיו הוא מאפשר גלישה באינטרנט רק לצרכי חיפוש חומר ספציפי לצורך הכנת שיעורי בית. מנורה מעריך שגם אם החרדים יפסיקו להתפרנס מהאינטרנט, זה לא אומר שהם יפסיקו להשתמש בו כצינור לפיתוי להחזרה בתשובה - "יש להם כבר 20 שנה חרם על הטלוויזיה, ובכל זאת הרב עובדיה יוסף משדר כל מוצאי שבת בלויין."

 


נובמבר 1998