הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

הגיגים בנושא החילוני המצוי

מאת עירון

בבמת חופש 159 טען "חרדי 7" כמה וכמה טענות מעניינות, שכל אחת ואחת מהן ראויה לדיון נפרד. ואולם טענתו המרכזית הייתה כי חומר המופיע באתר חופש מנוסח על-ידי המיסיון הנוצרי וממומן על-ידו, תוך הסוואה והתחזות לחילוני המצוי.

איך הגיע אותו חרדי למסקנה רחוקה מן האמת כל-כך, שלאתר חופש קשר כלשהו למיסיון הנוצרי? התשובה צפונה במילים "החילוני המצוי".

החרדי הזה - ככל בני עדות החרדים - רגיל אל המודל של "החילוני המצוי": החילוני המגמגם, חסר עמוד-השדרה, הרופס, המתנצל, המבולבל, שקל מאוד לרופף את עמדתו ואת דעתו בכמה קושיות מתגרות "מתחת לחגורה" ("במה אתה יהודי?", "מה, אתה חושב שלעולם אין תכלית?" וכדומה) ובכמה החנפות ("כל יהודי הוא בנו-יחידו של הקב"ה, הוא בן-מלך, נסיך קדוש") וגם בכמה אשליות מתוקות שהדת מתמחה במכירתן זה אלפי שנים ("המשיח עוד מעט יבוא, יהיה שפע אין-סופי בעולם, כל העמים ינהרו לבית-המקדש ולכל יהודי ויהודי יהיו 2800 עבדים ושפחות"). רוב החרדים-דתיים רגילים לדגם הזה של "החילוני המצוי".

אתר חופש מקלקל להם את הנוף ומשבש להם את התמונה. הוא אתר חילוני מובהק (לאו-דווקא אתאיסטי - כותב השורות האלה הוא תאיסט-דאיסט), המביע את אמיתותיו, השקפותיו ורעיונותיו בגלוי, בביטחון גמור, בתוקף, על-פי ראיות וניתוחים רציונליים-מדעיים ומוסריים, בלי מורא ובכבוד, בלי משוא-פנים וביושר, בלי להיבהל ובלי להירתע מאיש.

פתאום מתגלה לחרדים-דתיים שהחילוניות איננה עגלה ריקה, כי יש לה מה להציע ומה להביע, יש לה משנה סדורה, שקולה והגיונית שכל בר-דעת שאינו מוכן לטמון את ראשו אך-ורק בחיקן החם והמגונן של הדת והאמונה יכול למצוא בה סיפוק ודרך וחיזוק ורעיונות מסייעים ומייצבים לחיים נורמליים ורציונליים נטולי אמונות טפלות ואשליות כוזבות.

חופש

לא כל אדם צריך לקבל כל דבר המתפרסם באתר חופש. האתר איננו מתיימר להיות בעל כל התשובות המוחלטות והסופיות, כדרך הדת ויומרותיה הדמיוניות. אבל הוא מציע חשיבה אחרת, חלופית, משוחררת מלחצים ומפחדים, ממסורות קדומות קפואות וקיבעוניות, מנורמות חיים עבשות ומחשיבה קמאית שאין לה מקום - לדעת האתר - בחיים בעולם המודרני, האמורים להתנהל על בסיס תפיסה דמוקרטית אמיתית, חופשית, ליברלית, רציונלית, שוויונית והומניסטית - בלי כל הפליה והעדפה מטעמי דת, גזע, השתייכות אתנית או מעמדית כלשהי.

כן, אתר חופש מציע חלופה, אלטרנטיבה חילונית - לא מתנצלת, לא נסוגה, לא מבוהלת, לא חוששת, לא נרתעת, אלא בוטחת, צלולה, ברורה, נחושה ולוחמת. החלופה הזאת סותרת לחלוטין את תדמיתו של "החילוני המצוי" בעיני הדתי-חרדי המצוי. וזה מפחיד את הדתי-חרדי, מבהיל אותו ומאיים עליו. לפיכך הוא מגיב בתוקפנות, בעלבונות זולים ("חפשי מי ינענע אותך" - לשירה), בלגלוג עוקצני, או להפך - בביטחון עצמי מופרז המחפה על אי-ביטחון נסתר ("לא יעזור לכם שום-דבר - התורה היא תורת אמת שניתנה ע"י בורא עולם לעמו"), ועד ההאשמה הנואלת והאבסורדית כי לאתר יש קשר אל המיסיון הנוצרי...

יפה כתבה מערכת חופש (וכותב השורות הללו איננו נמנה עמה): "אתר חופש תקוע בגרונם של חרדים רבים כעצם וירטואלית מפחידה", ו"קיומו מאיים על הבורות" שהחרדיות דוגלת בה ומבוססת עליה.

חופש

איחוליי ותקוותיי שאתר חופש יוסיף להינעץ עמוק יותר ויותר בגרונה של הבורות ויקעקע בהמשך פעילותו הברוכה והייחודית את הפצת רעל הבערות והאמונות הטפלות המתכסות במסווה של דת-ישראל ה"אמיתית" וה"מקורית" ("האמת היחידה") ומשבשות את דעתם של יהודים רבים, המתפתים "לחזור אל המקורות", מתוך הנחה כוזבת ושגויה כי "שורשיות" יהודית "אותנטית" זהה "באופן טבעי" ואוטומטי-מכני לשיבה לפולחן הדתי האנכרוניסטי ולאמונות הכרוכות בו. אתר חופש הוא אתר של אור - אור הדעת והשכל הישר, המידע המדעי האמין וההיגיון המוסרי-אנושי הנורמטיבי בכל ארצות התרבות הנאורות. כשמו כן הוא - מגן החופש: החופש לחיות, לחשוב, לבחור, להחליט, להאמין, להעדיף - של כל אדם ריבוני, עצמאי וחושב בלי מורא.

אנשי חופש - חזקו ואמצו, אל תיראו ואל תיחתו, למלאכתכם אין תחליף ולכם אין מחליף. הצליחו והמשיכו וביתר שאת!


נובמבר 2004