הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

אסור "לעשות כושר" בחדר כושר מעורב

ידעתם בוודאי ששחיה בבריכה "מעורבת" חמורה מאכילת חזיר. חשבתם כמובן שגזירה כזו היא נחלתם של יישובים דתיים קיצוניים בארצות האיזור.

אז חשבתם.

בטכניון קיימים מתקני ספורט כגון מגרשים שונים, בריכות שחייה וחדר כושר. לאחרונה, החלו ליישם בחדר הכושר "שעות הפרדה" בין גברים לנשים. הדבר נעשה למרות שחדר הכושר משרת את אוכלוסיית הסטודנטים מזה כ-15 שנים וזאת ללא צורך בשעות הפרדה שכאלו.

כתב לנו גולש באתר שהוא גם סטודנט בטכניון: על מנת להעמיד את מפעילי חדר הכושר על הצביעות שבדבר, הפניתי תשומת ליבם לכך שעל גבי קירות חדר הכושר תלויות תמונות רבות של נשים וגברים בלבוש חושפני (מתוך מגזינים לפיתוח גוף) וכמו כן, שחדר הכושר מחלל שבת דבר שבודאי פוגע בקהל המתאמנים ה"מאמין". לפניותי אלו, שגובו בפסק הלכה של הרב יחזקאל מוצפי, לא נעניתי.

אפרופו טכניון - פעילות חמורה הרבה יותר מבחינה חינוכית מתבצעת בחסות בית הכנסת ורב הטכניון. אתר האינטרנט של בית הכנסת, בחסות הטכניון, מכיל הצעות "לעשות שבת" המיועדות לסטודנטים ואורחיהם, וכוללות גם "הרצאות מפי מרצים שונים" (ודי לחכימא ברמיזא). מבנה בית הכנסת מפאר את קרית הטכניון - האם קיימת תוכנית לבנות מסגד או כנסיה (שהרי חלק לא מבוטל מהסטודנטים אינם יהודים)?

הסטודנט שלנו שכאמור לא התעצל, פנה דרך האינטרנט באתר "שאלות ותשובות" אל הרב, עם השאלה המתאימה:

הייתי מעוניין לקבל הנחיות בנוגע לשימוש בחדרי כושר (חדרי משקולות). 1. האם יש איסור להתאמן בחדר שכזה במעורב. הכוונה היא, בעת שגם נשים עובדות בו (ואפילו בלבוש צנוע)? 2. במידה ויש איסור על אימון מעורב, האם יש איסור לעבוד על מכשירי כושר ומתקני משקולות בהם אישה נידה התאמנה? 3. אם חדר הכושר אינו שומר שבת (פתוח גם בימי שישי ושבת) האם ניתן להתאמן בו (בימי חול כמובן)? 4. מה בדבר איורים המופיעים על גבי קירות חדר הכושר בהם איורים המבארים את מבנה גוף האדם (נשים וגברים), האם מותר להתאמן בנוכחות איורים שכאלו?

וזו היתה התשובה מאת הרב יחזקאל מוצפי (אתר "מפעל הלכה" תשובה 378):

1. אין להתאמן בחדר כושר מעורב ואף על פי שלובשים שם בצניעות, -- עצם ההתאמנות יש בה חוסר צניעות מטעמים מובנים.

2. מותר לעבוד על מתקני כושר שאשה התאמנה בהם ולא משנה איזו אשה ובאיזה מצב, שלא מצינו איסור אלא שאדם לא ישן במיטת אשתו נידה, וכן הסכימו בפוסקים ששאר דברים מותרים.

3. מצד הדין יש להקל. אך - כדאי להחמיר שלא לחזק מקומות הפתוחים בשבתות.

4. אם באיורים אלו יש "תמונות" נשים שלא בצניעות - אסור.


דצמבר 2004