הכינה נחמה, רבי אליעזר והרב שמואל אליהואו: מה מותר ומה אסור לעשות בשבתאת הניתוח הקצר הזה נפתח בידיעה תמימה שהופיעה היום בעיתון מעריב. מי שיזדרז יוכל עדיין להעיף מבט בדף המקורי באתר האינטרנט של מעריב, או בציטוטו באתר כאן נעים. אפילו עינב גלילי בתכנית הבוקר של ערוץ 2 הביעה פליאה חילונית מוצקה למקרא הדברים: למתעניין במה דברים אמורים, להלן הקטע הדן בנושא זה בגמרא, במסכת "שבת" דף ק"ז עמוד ב': ובקצרה, תירגום עיקרי הדברים מארמית לעברית בת ימינו: רבי אליעזר אומר: ההורג כינה בשבת כהורג גמל בשבת. עונה לכך רב יוסף: עד כאן לא חולקים רבותינו על דברי רבי אליעזר, אלא בכינה שאינה פרה ורבה. אבל בשאר השקצים והרמשים שפרים ורבים אין מחלוקת. בהמשך מקשה הגמרא: איך כינה אינה פרה ורבה? והלא נאמר שהקב"ה זן מקרני ראמים ועד ביצי כינים (משמע שיש ביצים שמהן יוצאות כינים, ואז הכינה פרה ורבה). ותירצו: יש מין רמש אחר שהוא "ביצי כינים". (באדיבות "דעת אמת") ולפיכך, מספר נקודות מעניינות למחשבה:
ובכל זאת ישנם דברים אחרים שעל פי מתדייני הגמרא מותר לעשות בשבת. להלן אחד מהם, במסכת "פסחים", דף מ"ט עמוד ב': "עם הארץ" - על פי הגמרא - הוא מי שאינו לומד תורה ואינו מקיים מצוות. "לנוחרו", למי שמתעניין, פירושו פחות או יותר: "לשפדו". יוני 2003 |