הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

לידידי הקטנים
יעל ודניאל
ילידי 18 בינואר 2000

הישמרו לכם מאלים, היזהרו מכוהני הדת ומחוזי עתידות
המתיימרים לדעת את הנפלא מבינתם;
היזהרו מאותו האל, שפניו קורנות אור עז ויקר כל כך,
עד כי הוא נדרש להסתר פנים ממאמיניו.

מאת צבי ינאי

עורך תכניות מדע ברדיו ובטלוויזיה, עורך הביטאון "מחשבות"

ממרחק השנים העצום הפעור בינינו הייתי שמח לו יכולתי לצייד אתכם בצרור עצות מעשיות להצלחה בחיים. אבל הצלחה היא המון דברים, שאת רובם אינני מחשיב ואינני אוהב. מה שיש לי להציע לכם הוא קו מנחה, שעשוי לעזור לכם להיות שלמים עם עצמכם בכל אשר תעשו, או לא תעשו, כי הוא לא תלוי בהצלחה חומרית, לא מותנה בכיבושים ולא קשור בכוח ובהישגים, אלא בכם בלבד: הסיפוק מההליכה אחר צו מצפונכם.

את המצפן לקו מנחה זה תוכלו למצוא באמרה המיוחסת להלל הזקן: מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך. זה לא מצפן מושלם, הוא לא תמיד מדויק, אבל אינני מכיר טוב ממנו. כוחו בפשטותו, כי הוא אוצר בתוכו את עקרונות הדמוקרטיה, הליברליות וכבוד האדם. אל תנסו להרחיבו, כי אם תצפו שיעשו לכם מה שהייתם עושים לאחרים, או שתעשו להם מה שאהוב עליכם, תחטיאו את המטרה. זהו אמנם מצפן קטן, אבל די בו כדי להגן עליכם מפני קסמן של מטרות המקדשות אמצעים, ומפיתוייים של הקונפורמיזם. גם אם יידמה לכם לפעמים שאחרים מצליחים יותר מכם בלעדיו; גם אם תישארו בודדים בגינו. גם אם המעשה שעשיתם - או המעשים שנמנעתם מלעשותם - ייראו לכם בטלים בשישים מול אירועים ותהליכים גדולים מהם, תמצאו שהליכה אחר מצפונכם תבטיח לכם מידה לא מבוטלת של סיפוק, ובסיפוק יש תמיד מנה לא מבוטלת של אושר.

אני רוצה לקוות שתיתנו אמון במדע, ושתשימו מבטחכם ברציונאליות, אבל אל לכם להתייחס אליהם כאל דת, ואל תנסו למצוא בהם מענה לכל הדברים החשובים לעולם ולאדם. הרציונאליות לא תוכל להכריע עבורכם בין נטיות הלב לבין נטיות השכל. למדע אין תשובה לתכלית קיומכם ולא למשמעות חייכם. אפילו ההבנה שיעניק לכם תחומה בגבולות התבונה ומוגבלת בתחומי הידיעה והמתודה המדעית. ואף על פי כן - שני אלה הם הערובה החזקה ביותר לעצמאות מחשבתכם ולריבונותכם על חייכם.

חופש

זכרו, המדע אינו מנסה לגלות את רצון הטבע, כי לטבע אין רצון, אין כוונות, אין מטרות. אנשי המדע אינם מתיימרים לדעת את האמת הסופית על הדברים שהם חוקרים, כי אין אמת סופית, וגם אם היא קיימת - לעולם לא יידעו שהגיעו אליה. דעו, האמיתות של הטבע אינן עובדות, אלא פרשנויות שהמדענים נותנים לדברים שהם רואים, ולדברים שהם אינם משיגים בחושיהם. על כן האמיתות משתנות מעת לעת, בהתאם לפרשנויות החדשות שמעניקים להן.

המדע אינו מתיימר לדעת סודם של דברים וסיבותיהם של אירועים, שלא ניתנים לתיאור בקטגוריות מדעיות. מטעם זה הוא לא חוקר רוחות רפאים וגלגולי נשמות, כי לנשמה שהתגלגלה באדם אין זיכרון, ובהעדר זיכרון אין לאמירה הזאת משמעות. המדע אינו יודע את מעשי האל ולא את כוונותיו, כי מעשיו וכוונותיו אינם ניתנים לבחינה, לאישור או להפרכה. יש הרואים חולשה בידיעה חסרה וארעית זו של המדע. אני רואה בה כוח. אי הידיעה המובנית במדע חשובה לא פחות מהידיעה הגלומה בו, כי העדר ידיעה סופית של הדברים וחסרונה של ודאות מוחלטת כופים על אנשי המדע מידה נאותה של ענווה ומרחיקים אותם מהונאה עצמית.

לכשתכירו בקוצר ידה של הידיעה, תמצאו בו מסר מעשי וחשוב מאין כמוהו. כי בעולם השרוי באי-ידיעת העתיד, ההכרעות צריכות להתקבל על פי מה שמוסרי, צודק ונכון בהווה; על פי מה שראוי ואמיתי היום, ולא על פי מה שעשוי להתברר כנכון וצודק בעתיד. לכן, יעדים עתידיים - ולו גם הנעלים ביותר - אינם יכולים להצדיק אמצעים פסולים בהווה, כי איש אינו יכול לדעת מראש עד כמה אותו עתיד יהיה נעלה באמת. רק האלים יודעים בוודאות מוחלטת את המחר, רק הם יודעים את הנצח. אשר על כן, רק הם רשאים לכאורה ליטול על עצמם את החרות לקדש את האמצעים להשגת מטרותיהם.

חופש

אלא שהאלים אינם מתגלים בעולם. גם לא למי שמתיימרים להיות אנשי סודם ועושי דברם. כי אילו היו מתגלים בעולם, הם היו נאלצים לשאת באחריות למעשיהם, וזה דבר שאלים מאוד אינם אוהבים. הם היו מתבקשים לתת דין וחשבון על העוול, ההרג והחורבן, באמות מידה של צדק ומוסר ארציים. ואת זה האלים מאוד אינם אוהבים. על כן, הישמרו לכם מאלים, היזהרו מכוהני הדת ומחוזי עתידות, המתיימרים לדעת את הנפלא מבינתם. רחקו מהעושים היום את הרע למען הטוב מחר, כי המעשים הפסולים בהווה ממילא מכתימים את הטוב המיוחל. במיוחד היזהרו מאותו האל, שפניו קורנות אור עז ויקר כל כך, עד כי הוא נדרש להסתר פנים ממאמיניו. הישענו על שכלכם, למרות מגבלותיו, כי לריבונותכם על חייכם, לעצמאותכם המחשבתית, לסיכוייכם לצמצם את הבורות אין משענת מוצקה ממנו.

הישמרו לכם גם מאותם מדענים, שיטענו באוזניכם שכל מעשיהם נועדו אך ורק למענכם ולטובתכם. היזהרו מהצהרותיהם, כי האמת המדעית כופה עליהם לפתח את פירות תגליתם - באושים ככל שיהיו. ביולוג איננו גן (gene) הפועל על פי כורח כימי מובנה בתוך רצף הדנ"א שלו. פיסיקאי איננו חלקיק חומר נטול רצון חופשי, מצפון ומוסר, החייב לפעול על פי דטרמיניזם פיסיקלי. אל תניחו לשיפוט ערכי של מדענים להשתיק את השיפוט הערכי שלכם. זכרו - מדענים אינם עוסקים באמונות, בחמלה, באהבה, בהגינות ובשאר ערכים, אלא בתהליכים הניתנים לתצפית, לניסוי, לכימות ולבחינה עיונית. אדם נבון באמת, ואני מקווה שתהיו כאלה, יודע מתי להציב את הרגש לפני השכל, לא רק מפני שזה הדבר הנכון לעשותו, אלא גם משום שזה הדבר שחשוב לו לעשות.

רחקו מכל אידיאליזציה. מאידיאליזציה של החיים, של האדם, של הרגש, של הטבע, של המדע, של האלים - ומעל לכל מאידיאליזציה של האידיאות, כי כל אידיאליזציה קוברת במו ידיה את האידיאל העומד ביסודה. דעו לכם, מעשי התועבה הגדולים ביותר יצאו מבית היוצר של האידיאות הגדולות. מאלו שרצו לבנות עולם חדש על חורבותיו של עולם ישן, מאלו שחתרו לכפות על זולתם אחווה, שוויון, חרות וצדק, מאלו שביקשו ליצור גזע חדש של אדם עליון. אל תתפתו לאידיאליזציה של אהבה, לאידיאליזציה של אחווה, לאידיאליזציה של חסד, לאידיאליזציה של צדק, לאידיאליזציה של יופי, לאידיאליזציה של כוח, לאידיאליזציה של גבורה, לאידיאליזציה של אמת, לאידיאליזציה של הקרבה, לאידיאליזציה של חברות. במיוחד שמרו נפשכם מרציונליזציה של אידיאליזציה.

מכל הטעמים האלה, ידידי הקטנים, שמרו על מצפנכם הקטן.

צבי ינאי.


מאי 2003