הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

שטיח ושמו 'אלוהים'

מאת: עדו סוקולובסקי

תבין, אני חילוני לגמרי, אני לא מאמין בשום דת. אבל אני מאמין באלוהים.

למה?

כי אם אין אלוהים אז איך אתה מסביר ש...

ואם יש אלוהים?

רגע, עוד לא גמרתי את השאלה. איך אתה מסביר ש...

זה לא משנה מה לדעתך אלוהים מסביר, הוא לא מסביר את זה.

היי, אתה לא נותן לי לדבר! אתה אפילו לא יודע מה התכוונתי לשאול.

ואני לא צריך לדעת. אלוהים לא מסביר כלום ושום דבר בשום נושא שבעולם.

כן? אז מה מסביר? המדע?

לפעמים כן ולפעמים לא. המדע מסביר יפה מאוד הרבה דברים שפעם נחשבו למעשה ידי האל או לחילופין מעשי ידי שדים ורוחות. אבל נכון שהמדע לא מסביר הכול. יש דברים שאנחנו יודעים ויש דברים שאנחנו לא יודעים.

ואם אני אגיד לך שהמדע טעה בהרבה דברים?

אתה תאמר אמת. המדע טעה ואז תיקן את עצמו. למעשה כך זה ממשיך עד היום. מגלים כל הזמן דברים חדשים ואז מתקנים ומשנים את התיאוריות המדעיות בהתאם.

אה, אז אתה מודה שגם המדע לא הסביר דברים נכון. יותר מזה, גם עכשיו חלק מההסברים שלו שגויים כי עוד מעט נגלה משהו שיהפוך את הקערה על פיה.

נכון מאוד. המדע הסביר דברים בצורה שגויה. ההבדל הוא בין מתן הסבר שמתברר כשגוי לבין מתן משהו שאיננו הסבר בכלל. כמו אלוהים למשל.

למה לא? אלוהים מסביר יפה מאוד איך נוצר העולם למשל.

לא, הוא לא מסביר כלום.

תראה, אם יש איזו ישות עליונה שיצרה את היקום שלנו....

אז עדיין אין לנו מושג איך נוצר היקום שלנו.

יש לנו, הישות העליונה הזאת בראה אותו.

איך?

מה זאת אומרת איך?

איך היא בראה את היקום? מה היא עשתה? מה בדיוק היה התהליך. תגיד לי מה אותה ישות עליונה עשתה ואני אחזור על זה במעבדה ואצור לי יקום קטנטן משלי במבחנה.

זה לא עובד ככה. אם יש אלוהים הוא נשגב מבינתנו ואנחנו לא יכולים להבין...

חופש

אנחנו לא מבינים? אז לא הסברת. אם יש רצפה מלוכלכת ופרשתי מעליה שטיח הלכלוך לא נעלם. זה נכון שרואים עכשיו שטיח ולא את הלכלוך אבל הוא עוד שם. אם השאלה היא 'איך נברא העולם' אז 'אלוהים' הוא לא תשובה שגויה, הוא פשוט לא תשובה. לא באמת הבנו מה קרה. בסך הכול נתנו לחוסר ההבנה שלנו שם אחר.

אז אני אמור להאמין שכל היקום הגדול הזה נוצר ככה סתם במקרה?

אתה בהחלט מוזמן לחקור כמיטב יכולתך את הסיבות ליצירת היקום. אם אתה רציני בכוונות שלך תתכונן להשקיע משהו כמו עשר שנים מחייך בלימוד אסטרופיזיקה.

ואם אחרי כל זה נשאר משהו על טבעי? משהו שאנחנו לא מסוגלים להבין?

אז לקרוא לזה 'אלוהים' לא באמת מקדם את ההבנה שלנו.

אני קורא למה שעומד מאחורי בריאת העולם 'אלוהים' בסדר?

בסדר גמור, אתה יכול לקרוא לו אגב גם 'קוקוריקו' באותה מידה. הנקודה היא שחשוב שתבין שלא הסברת כלום. סתם שמת כינוי למשהו שאינך מבין.

אז הנה סיפור מעניין בשבילך. כשאשתי הייתה בהריון האוטו שלי התקלקל ארבע פעמים בחודש אחד. ארבע פעמים הגעתי למוסך על גרר בחודש אחד, אל תשאל איזה צרות היו לי עם חברת הביטוח.

נו?

אה אחרי הפעם הרביעית אשתי פתאום התחילה להרגיש צירים. נסעתי איתה לבית החולים בשיא המהירות, הגענו ברגע האחרון ושם בלידת חירום נולד הבן שלי. הרופאים אמרו שאם היינו מאחרים היה יכול להיות סוף רע מאוד לכל הסיפור. עכשיו תגיד לי שזה לא מאלוהים שכל התקלות האלו קרו לפני הנסיעה הקריטית ההיא? רק תאר לעצמך שהאוטו היה מתקלקל בדרך לבית החולים!

הממ... אז לך אלוהים עשה נס ודאג שתתקן את האוטו בזמן וילדים מתים ברעב באפריקה כל יום. למה להם אלוהים לא עוזר?

שוב, אנחנו לא מסוגלים להבין את כל החשבונות של אלוהים.

ושוב לא נתת לי תשובה. אתה מתאר ישות כל יכולה שדאגה לך באופן אישי כדי שתוכל להגיע לבית החולים אבל נותנת לאנשים אחרים למות, להיפצע או סתם לסבול. האם אתה טוען שאשתך יותר טובה במשהו מיולדת שמתה בדרך לבית החולים? אתה בטוח שאתה רוצה ללכת בכיוון הזה?

תראה, אולי. אני לא יכול לדעת.

שאני אתחיל להזכיר את השואה? את כל החפים מפשע שמתו ואת כל הרשעים שחיו חיים ארוכים? לפי ההיגיון שלך חייל שנהרג בהגנה על המדינה שלך הוא בטח מנוול שהגיע לו.

לא, זה לא מה שאמרתי. אמרתי שאי אפשר לדעת.

נו? אז איזה מין הסבר זה?

תבין, יכולה להיות סיבה מאוד טובה שבגללה מישהו טוב יסבול, אנחנו פשוט לא יכולים לדעת אותה.

אני שוב שואל, אז איזה מין הסבר זה? לא באמת הסברת. פשוט טענת שיש סיבה אבל שאנחנו לא יודעים אותה. נשארנו עדיין בלי הסבר. אלוהים שלך לא באמת מסביר כלום הוא סתם תירוץ לכך שאין לך הסבר.

תבין. נניח שמישהו טוב מת כן? אתה לא יודע אם הבן שעמד להיוולד לו היה אולי עושה משהו נורא. אבל זה לא קרה כי הוא לא נולד כי אבא שלו - האיש הטוב, כן? - נהרג על הגנת המולדת. באותה מידה - האיש הרע? הוא ידרוס יום אחד איזה ילד קטן, אבל אתה לא יודע שהילד הזה היה גדל להיות רוצח סדרתי.

מצוין. אם ככה יש לי לגיטימציה מוחלטת לקחת תת מקלע ולירות לתוך קהל. אם הרגתי מישהו - סימן שהיה זה הזמן שלו למות. אותם אנשים שהחטאתי - הם היו צריכים לחיות. כך או כך אני עשיתי את רצון האל. אם אלוהים באמת לא היה רוצה שאף אחד ימות הוא היה דואג שיהיה לי מעצור בנשק.

או שהוא היה מוציא מהראש שלך את המחשבה לירות לתוך קהל.

אבל לא מהראש של מישהו אחר שלרוע המזל גם לא היה לו מעצור בנשק. אז אם כך למה מענישים אנשים כאלו? הם עשו את רצון האל בסופו של דבר.

חופש

לא, זה לא ככה. אלוהים לא רוצה שתעשה דברים רעים.

מנין לך?

מנין לי מה?

מנין לך מה אלוהים רוצה או לא רוצה שאני אעשה? נשאל את זה אחרת: מנין לך שמה שאתה מחשיב כ'טוב' גם אלוהים מחשיב כטוב? הרי אמרת בעצמך שאנחנו לא יכולים להבין אותו. בוא נניח שאני רואה מישהו שהארנק נפל לו מהכיס והוא לא שם לב. עכשיו אני יכול לבחור באחת משתי הדרכים - לרוץ אחריו ולהחזיר לו את הארנק או לשים את הארנק בכיס וללכת לי לדרכי. נשים בצד את החינוך ואת עולם הערכים שלי ונניח שיש אלוהים שמסתכל - מה אותו אלוהים היה רוצה שאעשה?

נו, זה ברור.

נכון. ברור שאלוהים אוהב אותי ועשה לי נס. הוא הביא לי ארנק. אם אני אחזיר את הארנק אני כופר באלוהים.

נו איזה שטויות.

בקיצור אין לך תשובה. אתה לא באמת יכול להסביר למה אלוהים רוצה שנלך בדרך זאת ולא בדרך אחרת.

אני בהחלט יכול להסביר. באיזו חברה אתה רוצה לחיות? חברה שבה מחזירים אבדות או כזאת שאבדה לא חוזרת לבעליה? אתה רוצה לחיות בחברה שבה אנשים יורים לתוך קהל או חברה שבה אף אחד לא צריך לחשוש ממטורפים עם מקלעים? אתה רוצה לחיות בעולם שבו אנשים נוהגים הגינות זה עם זה או לא?

תודה רבה. נתת עכשיו הסבר יפה מאוד לשאלה למה אנשים צריכים לנהוג הגינות זה עם זה. בכל ההסבר הזה לא הזכרת את אלוהים אפילו פעם אחת. כלומר שבעצם הערכים שאתה מאמין בהם לא קשורים לאלוהים. הם הערכים שאתה רוצה. אז אולי תהיה גבר ותגיד שכך אתה רוצה ואל תתחבא מאחורי אלוהים?

אתה לא מבין, אז אם אני אגיד שצריך להחזיר את הארנק שהלך לאיבוד סתם כי אני רוצה, מישהו אחר יכול להגיד את ההיפך כי ככה נראה לו.

ואם יש אלוהים?

אז זה כבר לא מה שאני רוצה אלא מה שאלוהים מצווה עלי.

אותו אלוהים שאתה החלטת שהוא רוצה שתחזיר את הארנק?

כן בדיוק.

למרות שהוא לא באמת ירד מהשמיים ואמר לך את זה?

כן אבל זה האלוהים שאני מאמין בו.

נו? והאיש השני, זה שחושב אחרת ממך מאמין באלוהים אחר, מה הבעיה עם זה?

שטויות. הוא לא באמת מאמין באלוהים. הוא סתם המציא לעצמו אלוהים כדי שהוא יוכל להצדיק את האמונות שלו. מה קרה? למה אתה מחייך ככה? מה כבר אמרתי?

 


יולי 2019