הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

הרינג אדום

האם רוב בני האדם נהרגים בידי הטבע או בידי אדם?

מאת: ניצן

השם "הרינג אדום" (באנגלית: "Red herring") דבק בכשל הלוגי של "הסטת הדיון", מצב בו מישהו מכניס חומר לא רלוונטי לנושא שבדיון, כך שתשומת הלב הכללית מופנית מהנקודות שהועלו, ולכיוון מסקנה אחרת. ראו גם כאן וכאן.

תקופה ארוכה חשדתי שווכחנים למיניהם נוקטים במכוון בטקטיקה זו, על מנת לנסות ולשנות את כיוון הדיון, כאשר תוכנו הופך להיות לא נוח להם. לאחרונה אני משתכנע יותר ויותר שמדובר בעצם באופן חשיבה מסוים, הגורם להסטות דיון כאלה "ללא כוונת זדון". ייתכן שאופן חשיבה שכזה אצל מאמינים דתיים מושפע מעודף עיסוק בטקסטים וב"לוגיקה בערך" הממלאת דפי גמרא על פילפוליהם.

הנה מספר דוגמאות מתוך דיונים אמיתיים של השבועות האחרונים ממש.

נושא הדיון: האם רוב בני האדם נהרגים בידי הטבע או בידי אדם?

הוא: האם חכמה באה לידי ביטוי בעצם היותו של אדם זה או אחר, בעל תואר כלשהו באוניברסיטה? האם זה יהפוך את עולמנו למקום טוב יותר? בוא ונבדוק: נלמד כיצד לייצר פצצות אטום ואז נטיל אותם על הירושימה ונגסאקי, ייהרגו ילדים, נשים וזקנים, את מי מעניין.

אני: תפקידו של המדע הוא לגלות את האמת. אנשים שונים יכולים אחר כך לעשות עם תגליות אלה דברים שונים, על פי תכונותיהם ומטרותיהם שלהם. יש מי שיקדם תרופה לטיפול בסרטן, ויש מי שיקדם פעולות טרור ומלחמה. עולמנו כיום הוא טוב יותר לנו - עד לפני שנים בודדות היה גורם התמותה הראשון בעולם מחלות ילדים. כמעט כל זיהום רציני אצל כל אדם גרר אחריו מוות. תוחלת החיים היתה בערך חצי מאשר כיום. אנשים סבלו קור בחורף וחום בקיץ. האסונות הגדולים בעולם - מקורם היה תמיד בטבע (ב'אלוהים' לשיטתך) ולא באדם. רק חיידקים ווירוסים במאתיים השנים האחרונות הרגו יותר מאשר כל מלחמות האנושות לאורך כל ההיסטוריה.

הוא: בדקתי גם את טענתך לגבי המתים ממחלות או ממלחמות, לידיעתך המתים ממלחמות ומכל מיני רציחות עמים עולים עשרות מונים מאשר ממחלות. רק במלחמות העולם הראשונה והשניה נהרגו יותר ממאה מיליון בני אדם.

אני: במלחמות העולם הראשונה והשנייה נהרגו ביחד כ-80 מיליון בני אדם. במאה העשרים כולה נהרגו כ-200 מיליון בני אדם מפעולות מלחמה ואיבה אנושיות. במאה זו בלבד מתו כמיליארד וחצי בני אדם ממחלות זיהומיות שונות, ביניהם כ-300-400 מיליון בני אדם מאבעבועות שחורות, כ-200 מיליון ממלריה, כ-50 מיליון מהשפעת הספרדית, ועוד כ-10 מיליון מאיידס. עוד למעלה ממיליארד נוספים מתו מסרטן לסוגיו וממחלות לב. לאורך רוב ההיסטוריה מתו כחצי מהילדים מרעב או מזיהומים.

הוא: לרוב המחלות הקטלניות של היום אין תרופה.

אה... מה? מה הקשר בין זה ש"לרוב המחלות אין תרופה", לבין הדיון האם רוב בני האדם נהרגים בידי הטבע או בידי אדם? הרי התווכחנו "האם" ולא "מדוע"...

ועוד דוגמא, מתוך התכתבות אחרת:

נושא הדיון: האם אנשים שמאמינים באלוהים הם "טובים" יותר או "רעים" יותר? האם היטלר, לדוגמה, האמין באלוהים?

אני: האידיאולוגיה הנאצית, אגב, כולל היטלר, "חיבקה" את אלוהים כמקור לבחירתם כביכול של הנאצים.

הוא: כן, שמעתי גם שהיטלר היה מניח כל בוקר תפילין בהסתר.

אני: מצחיק אבל לא שייך. רוב האנשים בפלנטה שלנו שמאמינים בהשגחתו של אל זה או אחר, כולל היטלר, לא הניחו ואינם מניחים תפילין.

הוא: נכון, כאן בדיוק נמצא ההבדל בין יהודים ללא יהודים.

אגב, ההסבר שניתן במקרה זה להסטת הדיון (לכאורה?) ע"י הצד השני, הופיע בדבריו מאוחר יותר: "לא כל מי שמאמין הוא טוב ומוסרי יותר, אלא יהודי שמאמין בתרבות של אבותיו ומיישם את אותה התרבות, הוא טוב ומוסרי יותר. מה שאי אפשר לומר על היטלר (ישו) או על דאע"ש (מוחמד)."

ודוגמה נוספת מתוך ההתכתבות האחרונה:

נושא הדיון: האם המראות שאנשים שונים דיווחו שראו באירועי "כמעט מוות" - נובעים מנושאים שהם חונכו עליהם, או מדברים שהם "רואים באמת"?

הוא: ישנן עדויות מוכחות וממשיות שלא ניתנות לערעור, של מאות אלפי מתים קליניים שראו שיש כח עליון, וגם את אמיתות המושגים של גן עדן וגיהנום, כולם מתארים בערך את את אותן תופעות. אז מה, כולם משקרים? כולם הוזים?

אני: קרא את המאמר 'עברתי מוות קליני!'

הוא: לאור המאמר שהעלית וקראתי, במלוא הכנות אני שואל: האם אתה מנסה להפריך את טענתי, או שמא, להיפך?

אני: אם אתה מתכוון לטענה לפיה אנשים רבים טוענים שראו דברים דומים, אז בוודאי שהיא נכונה. אם אתה מתכוון לטענה לפיה הדברים אותם הם מתארים קיימים במציאות, אז כמובן שהיא איננה נכונה, והמאמר מסביר זאת. מוחות כולנו בנויים באופן דומה, ולכן במצב הנפוץ של השתקה הדרגתית, הרכיב המייצר תחושת מוּדעות פועל אצל כולנו באופן דומה. בפועל, ניתן כיום אפילו לעורר תחושות דומות במעבדה.

הוא: העניין הוא, שזה לא מעורר אצל כולם תחושה דומה, חלקם מתארים תחושה של "גן עדן" והחלק האחר תחושה של "גיהנום", חלקם עוברים משפט וחלקם לא, אתה מוזמן לבדוק סרטים ביוטיוב.

בני מצוות האתר: בדיוק - כל אחד מקבל הזיות הקשורות לדברים שחונך עליהם מילדות. גם חלומות מתבססים על מאגרי הזכרון והתבניות המוטבעות במוח. המנגנון הוא אותו מנגנון - רק התוכן שונה.

הוא: הזיות? חונך עליהם מילדות? מה הקשר? הם לא מתארים שראו את כיפה אדומה, או את זהבה ושלושת הדובים, הם ראו גהינום, גן עדן ובתי משפט בלבד.

אני: אז הם לא חונכו מילדות על כל מיני גהינום וגני עדן?

הוא: ממש לא, רובם חילוניים גמורים.

אני: גם אני חילוני גמור, ומאז שהייתי ילד טוחנים לי את המוח מכל כיוון עם גהינום וגן עדן.

הוא: חחחחחחח מי טוחן לך? הא, בטח מטיפי דת?

אני: זה רק החלק הקטן. מאז שילד חילוני מתחיל את דרכו בעולם המערבי, הוא לא מפסיק לשמוע כל מיני אגדות דתיות מכל כיוון אפשרי. מסיפורים, מתכניות טלויזיה, מפרסומות באינטרנט, מחברים. שנים לפני שמישהו מנסה בכלל להסביר לו מה זה אבולוציה, אם בכלל, כבר מחנכים אותו כאילו זו "היסטוריה" שמבול כיסה את כל ההרים, שמתושלח חי כמעט אלף שנים, ועוד כל מיני סיפורים נחמדים בפני עצמם, שיש להם כוח עצום בעיצוב מוח מתפתח.

הוא: הא, סוף סוף הבנתי: אז מתוך כל מה שטוחנים לך בחיים, מה שנשאר לך ב"זיכרון" זה רק גן עדן או גיהנום, אז ככל הנראה לשאר הדברים אין שום משמעות.

והרי אלה הם הדברים שחונכנו כי "מגיעים אליהם" ברגע המוות...

ראו גם: הדינמיקה של השיחה עם מאמינים דתיים


יולי 2015