הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

במת חופש

עוד על פניה המכוערים של ההתחרדות

על רונן שחזר בתשובה ומנסה לעבוד על האתר

יש בצוות שלנו הטוענים, שאנחנו "מעלים גירה" כשאנחנו חוזרים ומעלים על במה זו דברים של מתחרדים ("חוזרים בתשובה"). תראי שירה, הם אומרים לי, הם מדברים בקלישאות, כל אחד חוזר ומבטא אותן הטענות, שהם קולטים בסמינרים שלהם, בצורת חומר המועבר ממחברתו של המטיף למחברתו של המתחרד, מבלי שהחומר עובר דרך מוח כלשהו.

אלא שלא כאלו הם פני הדברים. דווקא משום שהדברים חוזרים על עצמם, אין זאת אלא שכל  המתחרדים, בוודאי רובם, מאזינים לאותן הרצאות, המועברות באותה שיטה, על פי מערכי-שיעור זהים. לכן חשוב להציג ולהדגיש את הדברים בציבור, על מנת שהמתחרד בכוח - אותו צעיר שהיום בטוח ש"עלי הם לא יצליחו לעבוד" ידע, שהם מסוגלים לעבוד עליו, וככל שיידע מראש במה מדובר, כן מובטח לו שאמנם הם לא יצליחו להשיג את יעדם.

לפניכם עוד מכתב מגולש באתר, המציג עצמו "פעיל חופש", שלמקרא ראשון נראה מאד תמים ואמיתי. לאט לאט, תוך התכתבות סבלנית אבל לא מתפשרת, הופך "פעיל חופש" לשונא אלים, ורק לאחר שמעמידים אותו במקומו, בלשון מאד מיוחדת, הוא "חוזר בתשובה" המאפשרת לשוחח אתו, גם אם חילוקי הדעות הבסיסיים בעינם נותרים. רונן ושירה לפניכם, קראו והבינו במה מדובר. מערכת האתר "תיכנס" מפעם לפעם אל תוך ההתכתבות, על מנת להדגיש מילים וביטויים, המלמדים על אופיו של המתחרד, ושאינם מובנים לקורא הרגיל.

חופש

רונן (שם בדוי) לאתר חופש

אני פעיל חופש זה מכבר 4 חודשים. לפני שבוע צפיתי בקלטת העימות, בו הרבי מתווכח עם אבי שלנו. ובכן, הרב עשה מאיתנו צחוק אחד גדול. לכל דבר היתה לו תשובה, והכל היה הגיוני וחכם. אבי היה חסר אונים, והיה בעל טיעונים אשר הולמים ילד בן 3. לאחר צפייה בקלטת זו מתחזקת המחשבה בליבי, שאכן יש בורא לעולם, אחרת העולם לא יכול להתקיים.

אוהב אותכם

רונן

הערת המערכת: "אוהב אותכם" הוא ביטוי קלאסי של מתחרד. מלמדים אותם בסמינרים להתבטא בצורה זו, להפגין "אהבה" במקום שאמורה להיות או שאינה אמורה להיות, ללא כל קשר מציאותי לסביבה, שכן המתחרד לומד להצהיר על "אושרו", ובסיסמאות כאלו של "אושר" ו"אהבה" הוא מרמה את עצמו, בתמיכת מחתב"תיו, שהנה, אוט-אוט-אוט הגיע לפסגת ההישגים בחייו.

חופש

שירה לרונן

שלום רונן

1. מי זה אבי? 

2. ממתי יש אצלנו "אבי שלנו"?

3. זה שהרב היה יותר פיקח מאבי, או שלאבי לא היה שכל ו/או ידע להשיב לרב מה שצריך היה להשיב, לא אומר שיש אלוהים;

4. מה הקשר בין ויכוח של רב עם אבי לבין קיומו של בורא לעולם? נסתר מבינתי;

5. אודה לך אם תשלח אלינו את הקלטת על מנת שגם אנחנו נבין במה מדובר. מבטיחה להחזיר לאחר הצפייה. כתובתנו ת.ד. 65227 תל אביב מיקוד 61652  - תודה מראש - שירה מאתר חופש

חופש

רונן לשירה

אם את שואלת אותי מי זה אבי אז כדאי שתסתכלי טוב טוב באתר חופש -  יש לו מאמרים שם, ובאחד מהם הוא מספר על הוויכוח שהיה לו עם הרב

חופש

שירה לרונן

יש באתר חופש מכתבים ומאמרים מהרבה אבי ואורי ושלומי ויוסי ואמיר ודינה ורינה, וכל אלה אינם "שלנו". אתר חופש נותן במה לדעות שונות ומגוונות בתחום השקפת העולם החילונית, ובניגוד לציבורים אחרים אין לנו הלכה אחת שאין בלתה. תודה על ביקוריך באתר, ונשמח אם תמשיך בדרך זו. שאלה לי אליך: במכתב הראשון כתבת לנו "אני פעיל חופש מכבר 4 חודשים" - למה כוונתך? ברשימות שלנו אינך מופיע. היכן וכיצד אתה פעיל?

כל טוב - שירה

חופש

רונן לשירה

טוב, אני רואה שאת לא בקטע שלהבין אותי. אבי בירכולובסקי  הוא ממקימי אתר חופש. בכל מקרה תצפי בקלטת העימות. אם את באמת חושבת שבאת מהקוף? אז מאיפה הקוף בא? ואיפה המפץ הגדול נוצר?  ומה היית אומרת לי  לפני 78 (לפני שדארווין הנאצי אמר שבאת מקוף) מאיפה באת? דעי לפני מי את עתידה לתת דין וחשבון!

אוהב  יהודי

הערת המערכת: עוד מאפיין של מתחרד "טרי", שאצה לו הדרך, והוא מנסה להפגין את ה"ידע" החדש שאך זה רכש, ויורה בכלים שבידו, מבלי להבין, שכל מה שהוא בעצם עושה זו חשיפה אומללה של בורות נוראה. "דארווין הנאצי". מעניין מאיזה מחב"ת בור ועם-הארץ שמע זאת.

חופש

שירה לרונן

רונן יקירי ומחמל נפשי - האיש שאת שמו אתה מציג כאן אינו מוכר לי, והוא איננו ולא היה בין מקימי אתר חופש, ואם כך סיפר לך - אין זאת אלא שהוא הוזה מהרהורי ליבו הדווי. על יתר דבריך אין לי שום חשק להגיב, שכן הם דברי בלע בתת-רמה, שאינה ראויה לשיח בין בני-תרבות. אם תמשיך ברמה זו - חסוך מעצמך להשיב, כי לא תיענה.

שירה מאתר חופש

חופש

רונן לשירה

חחחחחחחחחחחחחח  את לא יודעת איך גרמת לי לצחוק!  את לא רוצה להגיב כי אין לך תשובה!  דרך אגב - אתמול התפרסמה ידיעה, שסטיבן הוקינג, הוגה המפץ הגדול,  חושב שבאנו מגרגיר אפונה. עוד הוא מוסיף, שבקרוב נבין את רצון הבורא. מכיוון שאת לא רוצה להכיר בבורא,  ואת כופרת, ואין לך מושג מה תורתנו הקדושה אומרת, אז כדאי מאוד שתדעי לפני מי את עתידה לתת דין וחשבון - לפני מלך המלכים הקדוש ברוך הוא!  היום חג סוכות!  לכבוד מה אנו חוגגים אותו???? ממתי התחילו לחגוג את החג??? אני לא מצפה לתגובה  כי אין לך מספיק בינה וחכמה להבין! תתעוררי מהר, לפני שיהיה מאוחר! יש עולם הבא  והוא יכול להיות מסוכן בשבילך (אם את מבינה למה אני מתכוון).

הערת המערכת: התבטאות גסה ועולבת מעין זו מוכרת לצוות האתר, ובדרך כלל התשובה היא קצרה וברורה, ברוח מעין זו "תודה לך, רונן, על שביקרת באתר ונהנית מתכניו. סגנון כתיבתך איננו תואם את התרבות בה אנחנו חיים, ושיחתנו עמך הגיעה לסיומה, אלא אם כן תחליט לשנות את גישתך ואת שפת דיבורך". הפעם ננקטה תגובה שונה, וראו זה פלא - היא הצליחה "להזיז" משהו בנפשו של רונן:

חופש

שירה לרונן

רונן יקירי מחמל נפשי - אני, חסרת הבינה ונטולת הדעה משל עצמי, עפר אני לרגליך... אין בפי תשובות לשאלותיך הנשגבות, והיכרותך האישית עם בורא עולם הקדוש ברוך הוא - אלוהי ישראל אדוני צבאות יהוה שמו - מעבירה בי רטט נפשי וגופני בל יתואר. המומה אני מההכרה - ואני מתנצלת על שהדבר בא לי באיחור כה רב - שאתה, רונן הגדול והנפלא,  יודע את רצונו של הנורא, ואני אפילו לקרסולי חוכמתך  אינני מגעת.

חיל ורעדה מילאוני אל מול המידע מסמר השיער, שהנה  אני עתידה לתת בפניו את הדין, ואני - אנה אני באה? רחם נא עלי, צדיקי היקר, אישי-יודע-הכל, שאפילו את שאלת המאה מיליון "לכבוד מה אנחנו חוגגים את חג הסוכות" אתה יודע, ואני - אפס-אפסיים שכמותי - גם להדום רגלי המידע האדיר המצוי באמתחתך אינני מסוגלת להגיע…

בצחוקך השטני והמתוק כצפיחית בדבש מלאת את לבי שמחה אין קצה שהנה, סוף סוף, בא לי גואל, אליו ייחלה נפשי מפאתי מערב. בטוחה אני,  שאדוני - רונן החכם, המשכיל והנבון, טוב-הלב והמבין לנפש עלובה כמוני, תולעת שנולדה מתוך גרגיר אפונה - אתה הוא זה שתסמוך אותי באומללותי הנוראה, אותי - שאפילו להתעורר בזמן לפני שמאוחר יהיה - בעוונותי הרבים, לא  השכלתי. רק ממכתבך זה היום הבנתי את שצריכה הייתי להבין כבר לפני עידן ועידנים, שלא נותרה בקופסת-מוחי הקטנה אפילו קמצוצה של בינה, שלא לומר חוכמה, שהרי את כל החוכמה והבינה בעולם נטלת אתה, רונן יקירי ואהוב לבי, ולי לא נותרו אלא הסיכלות והבורות, הנחשלות והכפירה הנוראה והמבישה, שאין עליהן סליחה או כפרה.

בכל זאת, רונן שלי, היקר באדם, הגדול בתורה ובחוכמת האדם, עוקר הרים ושוחקם זה בזה -  סלח, סלח לי, סלח לי אהובי

מתפלשת בעפר נעליך -  שירה

חופש

רונן לשירה

תני לי לתת לך מחמאה: יש לך כתיבה נהדרת! למה שלא תנצלי כישורייך לצורך כתיבת שירים ליהדות? וואלה, באמת יפה כתבת. אני מקווה שתביני את מטרת החיים. בת כמה את?

חופש

שירה לרונן

רונן יקר שלי - זו הפעם הראשונה שנוסח מכתבך אלינו הוא בעל אופי של מכתב הוגן מאדם סביר. חבל רק שנזקקתי לסגנון כל כך ציני, על מנת להרטיט בך נימה של רצינות.

ואם לשלב כה חשוב הגענו - שנינו - הרשה גם לי להשיא לך עצה - ידידותית, מהלב (וקצת גם מהמוח), בלא כל כוונה אחרת: גם אם אתה באמת חכם ונבון, ואני מאמינה שאינך טיפש כלל, אל תתנשא על אחרים כשאינך יודע דבר וחצי דבר על השכלתם, על עיסוקם, על גילם ומיהם, פשוט מיהם. הנה, כשאתה כותב לי כאן - במכתב הנחמד שלך "מקווה שתביני את מטרת החיים" - אתה שם עצמך עליון עלי, ויוצא מנקודת הנחה שאתה מבין מהי מטרת החיים ואני, בשונה ממך, לא מבינה זאת. בוא ונעזוב לרגע את האמונה ונלך לחיים עצמם - לחיים אין מטרה! מטרה יש לאדם! ומאחר וכל אדם שונה מכל יתר בני האדם - לכל אחד מאתנו מטרה משלו בחייו.

גם אם אתה אדם מאמין באלוהים, ואתה משוכנע שאלוהים הוא שקבע מטרה בחיים ליצורים שברא - זו עדיין אמונה שלך, והיא איננה מחייבת את האחרים. הרי גם את בעלי האמונות האחרות ברא אלוהים, לגירסתך, ובכל זאת היהודים הדתיים (הצודקים היחידים עלי אדמות) מונים כ- 5 מיליון, וכל יתר המאמינים כ- 5 מיליארד (טמאים, כופרים, בעלי-חיים בצורת בני-אדם וכו').  אמנם הבדל "קטן", אבל בכל זאת הבדל. ואם תטען כנגדי, שכל האחרים - כל 5 המיליארד חיים ב"שקר", ורק 5 מיליון היהודים הדתיים חיים ב"אמת" - והרי אתה אדם נבון - זה לא כל כך מסתדר עם ההיגיון.

אבל נעזוב את ההיגיון ונלך לספר התורה, לספר בראשית, פרק ט"ו. החל בפסוק 5 מסופר על שרי (בטרם הפכה להיות שרה אמנו) שנתנה לאברם את שפחתה הגר, וזו הרתה לאברם, הלא הוא גם אביהם של ערביי האזור, ושרי התחרטה על הדבר וגירשה את הגר, בהריונה, המדברה.  שם פגשה מלאך אלוהים - אלוהים שלך! לא שלי!  - קרא בבקשה מה אמר מלאך יהוה להגר: "ויאמר לה מלאך יהוה הרבה  ארבה את זרעך ולא יספר מרוב... הנך הרה ויולדת בן וקראת שמו ישמעאל... והוא יהיה פרא אדם ידו בכל ויד כל בו ועל פני כל אחיו ישכון". לטענה האפשרית שלך, שכל בני הדתות האחרים טועים עונה לך הכתוב בתורה שגם הם חיים על פי צו אלוהי, וגם אם הם פראים, וידם בכל, בכל זאת "על פני כל אחיו ישכון", ואלוהים גם הבטיח להם "הרבה ארבה את זרעך ולא יספר מרוב". כלומר קיומם, התרבותם ותפיסתם את "מטרת החיים" - השונה לחלוטין מתפיסתך ומתפיסתי את "מטרת החיים" -  הם מכוח האל, האל שלך, בו אתה מאמין וטוען שהאמת רק אצלך מצויה, ואני אפילו את "מטרת החיים" אינני מבינה. רק אתה מבין ויודע, כביכול.

עוד אתה מציע לי, בנחמדות רבה - לכתוב "שירים ליהדות". תודה, באמת תודה. שירים אמנם אינני כותבת, בינתיים - אולי אאמץ את הצעתך החביבה ביום מן הימים, אבל כתיבה יהודית אחרת אני כותבת גם כותבת. כל מה שאני כותבת היא יהדות. כל התרבות בה אני חיה היא תרבות יהודית. כל מה שיהודים כתבו ויצרו היא יהדות. יהדות היא מכלול התרבות שבני העם היהודי יצרו בכל ההיסטוריה שלהםיהדות כוללת גם דת יהודית, אבל בהחלט לא רק דת. וכאן טעותך. הנה - גם לך מותר לטעות, לא רק  לי: אתה התכוונת שאני אכתוב שירים בתחום הדת היהודית. לא, תודה. זאת לעולם לא אעשה.

בת כמה אני? על פי נימוסי העולם, אין שואלים אישה לגילה. אבל אם תספר לי אתה מה גילך, מה עיסוקך, מה למדת עד כה בחייך, האם יש בידך תואר לימודים כלשהו - אספר גם אני לך מעט על עצמי.

לסיום - אין לי כל מטרה לשנות את אמונתך, ואני רק מקווה שבעתיד לא תתנשא עוד על בני-אדם, גם אם אמונתם או השקפת עולמם שונה משלך, או רחוקה ממנה כרחוק מזרח ממערב.

כל טוב, ושתהיה לך שמחת תורה שמחה, מאושרת ושלווה

שירה

חופש

רונן לשירה

שירה היקרה - איזו סבלנות של ברזל יש לך  בכדי לכתוב כל כך הרבה! אבל עם כל הכבוד - את לא יכולה להכניס לי מילים לפה. אני לא אמרתי ששאר העמים טמאים, פשוט לפי תורתנו אנחנו בני ישראל היהודים העם הנבחר. אנחנו מחוייבים לשמור מצוות וללכת בדרכי התורה. מה הסיבה שאנחנו היהודים חיים בארץ ישראל? כיוון שלפי התורה אלוהים הבטיח לנו את הארץ, ולכן הוא קיים.

לבטח תשאלי למה יש פיגועים? כי ישנם הרבה כופרים ומעשים רעים בתוך העם  ועל כך מגיע לנו עונש, כמו שאבא מעניש את הבנים שלו שהם עושים רע.

אין לי כל עניין להמשיך ולהסביר לך את דעותיו ומטרותיו של העם היהודי, כי אני משוכנע שתשכילי להבין זאת רק מתוך ניסיון חייך ומתוך בדיקה משמעותית של  תורתנו.

על כל פנים אני סטודנט בן 24. אני בא ממשפחה חילונית, שלאחרונה חזרה בתשובה כמו רבים מבני עמנו בתקופה האחרונה. פשוט יום אחד שאלתי את עצמי מה המטרה שלי בעולם הזה? מה קורה לנשמה שבי לאחר המוות? לאחר שהתנסיתי בסיאנס מספר גדול של פעמים. למה ירושלים היא עיר הקודש שלנו?ואז הגעתי למסקנות, וכמובן שזכיתי לאושר פנימי  ולהרבה ניסים.

בחיבה גדולה

רונן

הערת המערכת: הנה הנה יצא מרצע מן השק. רונן שהציג עצמו  "פעיל חופש זה מכבר 4 חודשים", שלכאורה רק לפני שבוע צפה "בקלטת העימות, בו הרבי מתווכח עם אבי שלנו" (של רונן ושלנו…) איננו אלא מתחרד טרי, שיצא לא מכבר מבית-אולפנא של מתחרדים. הדרך מחייו בעולם החופשי עברה דרך המיסטיקה, בה שוכנע הבחור להאמין בחיים שלאחר המוות, וכמובן, "זכה" לאושר פנימי ולהרבה נסים. כמה נפלא, כמה תרבותי, כמה השכלה ועומק יש בהמרה זו של חייו הקודמים בחייו הנוכחיים…

חופש

שירה לרונן

בוקר טוב לך רונן, תודה על מכתבך. אני אענה, כמובן, על הערותיך שכאן, שהרי אתה כבר יודע  שאני אוהבת להשיב בקפידה על כל דבר, כפי שאתה מפרש "איזו סבלנות של ברזל יש לך  בכדי לכתוב כל כך הרבה". לשם הנוחיות (שלי) אשיב לך לאחר כל הערה שלך בגוף מכתבך:

שירה היקרה - איזו סבלנות של ברזל יש לך  בכדי לכתוב כל כך הרבה

זהו גן שירשתי מאבי. יהודי נפלא, איש תרבות, "מענטש" בשפה העממית היידישאית. והנפלא מכל שהוא היה אתיאיסט, והדבר לא הפריע לו לקחת אותי לבית הכנסת בכל חג ומועד. משום שהיתה בו התבונה להפריד בין אמונה בכוחות עליונים (אלוהים, למשל) לבין שמירה על מסורת העם - שני דברים שונים שאינם מחייבים קשר.

אבל עם כל הכבוד את לא יכולה להכניס לי מילים לפה אני לא אמרתי ששאר העמים טמאים, פשוט לפי תורתנו אנחנו בני  ישראל היהודים העם הנבחר.

בשום מקום במכתבי אליך לא כתבתי שאתה אמרת כזאת! את צל ההרים אתה רואה כאנשים! מה שכתבתי הוא זה: "וכל יתר המאמינים כ- 5 מיליארד (טמאים, כופרים, בעלי-חיים בצורת בני-אדם וכו'" - לא מפיך הדברים, אלא תיאור שלי! תיאור המתבסס על הרבה מכתבים של חרדים ומתחרדים הנשלחים אלינו, ועל היכרותי הרבה מדעותיהם של אנשים דתיים. ולדבריך שלך - אנא קרא שנית את מה שכתבת אתה:  "לפי תורתנו אנחנו בני ישראל היהודים העם הנבחר". צריך אדם להיות עיוור, דפוק-מוח ודביל מושלם על מנת לא לראות את המשפט הזה בעיניים של אלה, שלא "זכו" להיבחר בידי תורתנו הקדושה כ"עם נבחר". מהו לדעתך ההיפך מ"עם נבחר"? הניגוד ל"אור לגויים"? בוא והסבר לי.

ודאי שאתה לא כתבת ששאר העמים "הם טמאים" -  אבל במילים אלו ובדומות לה מתייחסת ההלכה היהודית, ובעקבותיה יהודים רבים, בייחוד אלה שזה עתה החליטו להיות דתיים - אל ה-"גוי" - איזו מילה גועלית! בעיקר במשמעות שניתנת לה! אני שונאת מילה זו! - כאל טמאים, בודאי כופרים, שווים פחות, לא בני אדם, וכו'. הראי"ה קוק - אני מאמינה ששמעת את שמו - כתב בספרו "אורות", שערכם של ה"גויים" פחות בעיניו מערכם של בעלי חיים…

אנחנו מחוייבים לשמור מצוות וללכת בדרכי התורה

אנחנו? מי הם האנחנו? אתה חש שאתה חייב - עשה זאת. אני כלל אינני חייבת. אני אבחר מה מכל דרכי התורה ראויים בעיני, מה עבר זמנם בטל קורבנם, ומה מעולם לא היה ראוי, אלא  לגינוי.

מה הסיבה שאנחנו היהודים חיים בארץ ישראל? כיוון שלפי התורה אלוהים הבטיח לנו את הארץ  ולכן הוא קיים

לכן מי קיים? חיי עם ישראל בארץ ישראל לא מאת אלוהים ניתנו, והתפיסה, לפיה אלוהים הבטיח לנו ארץ זו, מעוגנת באמונה דתית ולא בשום עובדה מעשית. אכן, ארץ ישראל היא ארצו של העם היהודי מאז כיבושה  בידיו מהכנענים, שישבו בה קודם לכן. שום צו מגבוה לא הביאם לשם, שכן שם, גבוה בשמים, אין שום כוח מצווה. אלוהים איננו קיים אלא בדמיונם של מאמיניו. זכותם, כמובן, לחשוב כך, אבל חשיבה זו איננה מחייבת איש, בוודאי לא אותי.

לבטח תשאלי למה יש פיגועים?

מניין הביטחון הזה שלך שכך אשאל? אני לא שואלת משום שאני יודעת מדוע יש פיגועים. לו היה כיבוש הארץ בידי יהושע מידי הכנענים מתרחש היום, בתקופה המודרנית של המאה ה- 21, היו המפגעים כנענים. כלום גם אז היית שואל אותי שאלה זו?                                  

כי ישנם הרבה כופרים ומעשים רעים בתוך העם  ועל כך מגיע לנו עונש כמו שאבא מעניש את הבנים שלו שהם עושים רע

אתה באמת תלמיד טוב של המחב"תים (המחזירים בתשובה), ולמדת היטב את מה ששיננו באוזניך. אלא שלדעה זו שלכם אין שום חיזוק בחיים המוחשיים. אינך שונה בכך מהרב שך, שב"יתד נאמן" מינואר 1991 הודיע  לכולי עלמא, שהשואה נגרמה בשל חטאי העם היהודי. אלוהים רשם בפנקסו את כל העבירות שעברו בני העם היהודי מאז ומעולם, "וכשמלאה הסאה" - כך כתב - "היתה שואה". את דעתם של גדולי הרבנים  על השואה וסיבתה תמצא באתר חופש בפרשת פנחס http://www.hofesh.org.il/freeclass/parashat_hashavua/01/13_pinchas/1.html

רחמנות לי עליו, על הז"ל הזה ועל חבריו, שכן לגירסתם - ואל תבוא אחר כך ותגיד שאני שמה מילים בפיו - היטלר וקלגסיו לא היו אלא משרתיו עושי-דברו של האלוהים שלך. מזעזע לחשוב, שבחור נבון, סטודנט בן 24, איש מודרני, מסוגל להעלות על דל-מוחו רעיון אווילי ומרושע כזה. אם זהו אבינו שבשמים - אני רוצה להיות יתומה, ומיד.

אין לי כל עניין להמשיך ולהסביר לך את דעותיו ומטרותיו של העם היהודי כי אני משוכנע שתשכילי להבין זאת רק מתוך ניסיון חייך ומתוך בדיקה משמעותית של תורתנו

כבר הבהרתי לך, רונן - התורה היא רבת-פנים, וזכותי לברור מתוכה מה שמתאים לי כאן והיום, לארוז ולאחסן במרתף מה שהיה טוב בעבר, ולמחוק מתוכה כל מה שגם בעבר היה מרושע, אכזרי, גזעני ובלתי-חוקי בעליל. את מטרותיו של העם היהודי אני מבינה לא פחות טוב ממך, ואני מודה לך על רצונך הטוב להסביר לי דברים. זו זכותך.

על כל פנים אני סטודנט, בן 24.  אני בא ממשפחה חילונית שלאחרונה חזרה בתשובה כמו רבים מבני עמנו בתקופה האחרונה

לאושרי - לא רבים הם המתחרדים, אלא מעטים. באותה נשימה עליך גם להודות, או שמא אינך יודע, שרבים - וכאן המילה רבים מדוייקת - עושים את הדרך ההפוכה - יוצאים לשאלה. אבל זה כבר עניין שונה.

פשוט יום אחד שאלתי את עצמי:  מה המטרה שלי בעולם הזה? מה קורה לנשמה שבי לאחר המוות?  לאחר שהתנסיתי בסיאנס מספר גדול של פעמים. למה ירושלים היא עיר הקודש שלנו? ואז הגעתי למסקנות, וכמובן שזכיתי לאושר פנימי  ולהרבה ניסים

זו זכותך הלגיטימית, ואינני פוסלת את בחירת דרכך בחיים. אלא שיש להפריד הפרדה מוחלטת בין אמונה בקיומו של אל - אלוהים, יהוה או כל שם אחר שניתן בידי בני האדם למין כוח-עליון דמיוני, חוץ-אנושי, שלכאורה מנווט את העולם וכביכול גם ברא אותו, על כל תכולתו - לבין אמונה בציוויים כלשהם שבאו מאותו אל, שיש לו תכונות אנוש, כמורצון, אהבה, שנאה, קנאה, גמילות-חסד, הענשה וכיוצ"ב. אמונה זו שלך ושל עמיתיך אינה שונה מכל עבודת אלילים אחרת. לדידי - אלוהים אינו קיים, וכבר כתבתי זאת לך, אבל אם כבר אלוהים - הייתי מקבלת את הגישה הפנתיאיסטית שאלוהים קיים, והוא גם קשור לבריאת היקום, או חלק ממנו, אבל אין לו שום קשר עם בני האדם מן הבחינה שהציבור הדתי המציא לעצמו, לנוחיותו. כאן אני מגיעה אתך לעימות רעיוני עקרוני, וזה איננו ויכוח ראשון בהיסטוריה של בני האדם, וקדמו לנו טובים וגדולים מאתנו, ואני לא מחדשת דבר, בוודאי לא אתה.

התנסית בסיאנסים? אתה מאמין בהם? שיבושם לך. אני מכירה בזכותך לחשוב ולסבור כך. תן לי בבקשה, גם אתה, את הזכות לחשוב אחרת, בדין, לא בחסד, בוודאי לא בחסדך.

בחיבה גדולה

רונן

גם מצדי אליך, רונן. הבטחתי לספר על עצמי: אני בוגרת האוניברסיטה העברית בירושלים, בעלת תואר אקדמי גבוה, אני אוהבת לקרוא את התנ"ך ואת התלמוד, אני אוהבת אמנות במרבית תחומיה, ואני אתיאיסטית בנשמתי. כביולוגית אני מכירה רק בחיים על פני האדמה הזאת, ורק במסלול אחד זה, המסתיים במוות, ולאחריו נותרות עצמות יבשות, ותו לא. אני מאמינה שיש המשכיות לנפש האנושית בתנאי שבעליה יצר משהו בחייו: ההמשכיות היא בילדים, בנינו ובנותינו, וביצירה הרוחנית והמדעית שיצרנו, אם יצרנו, וזו עוברת כנכס צאן ברזל מדור לדור, ותוך שינויים ומהפכות מצעידה את האדם קדימה, להישגים נוספים. אם תקרא את ספרו של ריצ'רדדוקינס "הגן האנוכיי" תמצא בו הגדרה מדעית ל"יחידת התמסורת התרבותית",  והעברתה מדור לדור לא בגנים, אלא במה שדוקינס הגדיר בשם MEME - קרא בעצמך, בפרק 11, שכן לא כאן המקום להרחיב בנושא.

אני מאמינה שהאדם הוא הריבון לעצמו, ואין מעליו שום ריבון על-אנושי, חוץ-אנושי. אני מאמינה שנולדנו על מנת שנהיה בני-אדם, לאו דווקא בנים לאמונה דתית כלשהי. אני מאמינה שכאדם, שהוא ריבון על עצמו, חובה עלי לחשוב בעצמי, ללמוד בעצמי, לברור דברים בעצמי, לשקול ולחשוב ובייחוד להחליט בעצמי - לטוב ולרע. אני בדעה ששום אדם, בוודאי גורם דמיוני כלשהו או איזה נציג "מטעמו" לא יחשוב עבורי, לא ישקול עבורי ולא יחליט עבורי, לא רב, לא אדמו"ר, לא צדיק, לא מקובל, גם לא רוח-רפאים. רק אני בעצמי לטוב ולרע. גורלי בידי, פרט לדברים שבאים עלי מאת גורמי טבע ביולוגיים, פיסיים, כימיים או אנושיים.

"איזו סבלנות של ברזל יש לך  בכדי לכתוב כל כך הרבה" - כך כתבת לי בראש מכתבך. וכי איך אחרת מסוגלת אני להעביר אליך את מחשבותיודעותי? בלאקוניות? בתשובות של כן ולא? זו אני, לטוב ולרע.

כל טוב לך רונן. אני מאחלת לך חג שמחת תורה נעים שמח ושלו

בברכה

שירה מאתר חופש


מאי 2004